اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال | تلفظ اشتباه کلمات


اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال و به طور کلی اشتباه صحبت کردن در آنها تا سنی طبیعی است. البته که دلایلی نیز برای بروز این حالت وجود دارد. طبیعتا نباید از کودکان انتظار داشت که از همان ابتدای صحبت کردن به درستی همه کلمات را تلفظ کرده و یا از دستور زبانی درستی استفاده نمایند. کمااینکه حتی بسیاری از بزرگسالان نیز قادر به انجام چنین کاری نیستند. از این رو باید به آنها زمان کافی داد و همچنین تمرین کرد. برخی از والدین این موضوع را به طور کامل رها کرده و تصور می‌کنند که کودک خود صحبت کردن را به مرور زمان می‌آموزد. در صورتی که والدین در این زمینه نقش اساسی ایفا کرده و حتی گاها به صورت ناخودآگاه اینکار را انجام می‌دهند. به همین دلیل بهتر است در این زمینه با یک متخصص نیز مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منظور از تلفظ اشتباه کلمات در کودکان خردسال چیست؟

همه ما شاهد این موضوع هستیم که کودکان تا سنی نمی‌توانند برخی از حروف را تلفظ کنند و یا در مورد برخی از کلمات به مشکل می‌خورند. این موضوع تا حدی اقتضای سن کودک بوده و در مواردی ناشی از بروز مشکلی در فرایند رشد اوست. از این رو نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت. والدین باید در ابتدا از روش ها و راهکارهایی برای کنترل این موضوع استفاده و در مرحله بعدی به طور جدی در این زمینه اقدام کنند. در این مقاله به طور جداگانه به بررسی موضوعاتی مثل تلفظ اشتباه کلمات در کودکان و یا اشتباهات دستوری کلمات کودکان خردسال خواهیم پرداخت. برای اطلاع از دلایل مختلف تاخیر در رشد کودکان کلیک نمایید.

تلفظ اشتباه کلمات تا چه سنی طبیعی است؟

بروز تلفظ اشتباه کلمات در کودکان خردسال در ابتدا اجتناب ناپذیر بوده اما باید با بیشتر شدن سن آنها کاهش یابد. چرا که آنها بیشتر شنیده و به طور کلی مغز آنها نیز رشد بیشتری می‌کنند. به همین دلیل کودکان باید تقریبا تا سن 5 تا 6 سالگی قادر باشند تا به خوبی صحبت کنند. این موضوع هم در مورد تلفظ صدق می‌کند و هم دستور زبان. البته که در هر بازه زمانی کودک هنوز در صحبت کردن خطاهایی دارد. اما به طور کلی باید قبل از ورود به مدرسه این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده باشند. در غیر این صورت باید احتمال ابتلا به مشکلات دیگر را در نظر گرفت. برای اطلاع از راه های آموزش حرف زدن به کودکان کلیک نمایید.

برخی از اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال که به طور مکرر اتفاق میوفتند

معمولا در کودکان خردسال شاهد بروز برخی از اشتباهات به صورت مکرر هستیم. این اشتباهات از زمان شروع به صحبت کردن هستند تا تقریبا سه سالگی. البته که بعد از سه سالگی هم کودکان باز در صحبت کردن دچار مشکل می‌شوند. اما برخی از رایج ترین خطاهای آنان شامل موارد زیر است. برای جلوگیری از بروز لکنت زبان کودکان کلیک نمایید.

از دستور زبان بیش از حد استفاده می‌کنند

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که کودک یک دستور زبانی را آموخته و تلاش می‌کند تا در شرایط مختلف از آن استفاده کند. مثلا فعل های گذشته را آموخته و از آنها حتی برای زمان حال هم استفاده می‌کند.

تعمیم افراطی

یکی دیگر از خطاهای رایج در کودکان این است که از یک کلمه بیش از اندازه و یا در موقعیت های اشتباه استفاده می‌کنند. برای مثال آنان کلمه دوست را به معنای یک همبازی آموخته و آن را در مورد یک سگ و یا حتی اشیا نیز به کار می‌برد.

تعمیم ندادن

در این شرایط کودک کلمات زیادی را آموخته؛ اما نمی‌تواند از آنها استفاده کند. کمتر شاهد بروز این مورد در کودکان هستیم. اما به هرحال می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در روند برقراری ارتباط در آنها گردد.

انواع تلفظ اشتباه کلمات یا حروف

در مورد تلفظ اشتباه کلمات نیز اشتباهات رایجی در مورد کودکان خردسال وجود دارد.

مشکل در واج شناسی

واج کوچک ترین بخش گفتار یا همان حروف است که برخی از کودکان نمی‌توانند به طور کلی آنها را تلفظ کنند و یا در تلفظ آنها دچار مشکل هستند. برای مثال ممکن است کودکی کتاب را متاب تلفظ کند. که این خود شامل سه دسته بندی مختلف است.

  • جابه جا کردن واج ها
  • اضافه کردن
  • اختلال بیانی

زمانی که کودک در بیان کردن آواها و صداها مشکل داشته باشد؛ طبیعتا نمی‌تواند برخی از کلمات را نیز به درستی بیان کند. به این حالت ناروانی گفتار نیز گفته می‌شود. ممکن است دلیل این موضوع وجود مشکلی در مغز، حنجره و زبان باشد.

مخلوطی از تلفظ های اشتباه

مخلوطی از دو اختلال بالا می‌شود اختلال تلفظ اشتباه مخلوط که در آن کودک تشخیص واج ها و آواها ناتوان بوده و از طرفی توانایی ادا کردن درست آواها را ندارد. این حالت بسیار شدید بوده و توانایی های دیگر کودک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علت بروز اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال

پیدا کردن علت بروز اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال و ناتوانی آنها در تلفظ کردن کلمات از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که می‌تواند این مشکل را به موقع حل کرده و فرایند درمان را سریع تر کند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌باشند. البته برای تشخیص آنها نیاز به معاینه دقیق و نظر متخصص هست.

🔽عدم آموزش درست

🔽ابتلا به اختلالات شنوایی

🔽داشتن مشکلات ساختاری

🔽مبتلا شدن به اختلالات درکی

🔽دوزبانه شدن کودک

والدین باید چطور واکنش نشان دهند

والدین احتمالا اولین نفراتی هستند که متوجه این موضوع می‌شوند؛ به همین دلیل نحوه واکنش آنها بسیار مهم است. برخی از اقدامات اولیه ای که والدین باید در این شرایط انجام دهند؛ را در این قسمت ذکر کرده ایم.

◀اشتباهات کودک را به رویش نیاورده و او را سرزنش نکنید

◀از کارت های تصویری استفاده کنید

◀از آینه استفاده کنید

◀از قصه و شعرها کمک بگیرید

◀استفاده از کارتون و انیمیشن

درمان های اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال

اگر بخواهیم مشکل اشتباهات دستوری در کودکان خردسال را به صورت ریشه ای حل کنیم؛ راه های تخصصی تری وجود داشته که در بیشتر موارد هم موثر هستند. در واقع حتی اگر کودک شما به این مشکلات مبتلا شد؛ جای نگرانی وجود ندارد. چرا که با استفاده از روش های مختلف می‌توان این موضوع را برطرف نمود. گفتار درمانی، درمان مشکلات مربوط شنوایی و در نهایت عمل جراحی مغز از راه های برطرف نمودن این دست مشکلات هستند.

سخن پایانی

با شروع دوران صحبت کردن کودکان، همواره مشکلاتی بروز می‌کند که در بیشتر موارد طبیعی هستند و بعد از مدتی نیز به صورت خود به خود برطرف می‌شوند. اما گاهی این مسائل جدی شده و منجر به تغییراتی دائمی در زمینه صحبت کردن کودک می‌شود. از این رو والدین باید دلایل این موضوع را پیدا کرده، و برای تشخیص دقیق و درمان حتما به متخصص مربوطه مراجعه نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات دستوری کلمات در کودکان خردسال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *