آموزش کودک درباره غریبه ها


آموزش کودک درباره غریبه ها کار دشواری محسوب می‌شود. چرا که آنها در ابتدا هیچ ایده ای در مورد مفهوم غریبه نداشته و در ارتباطات اجتماعی خود هنوز گیج و سردرگم است. در واقع کودکان جهان را از دید خود نگاه کرده و از خطرات ارتباط گرفتن با افراد غریبه هنوز باخبر نیستند. طبیعتا از مهارت های ارتباطی برخوردار نبوده و به همین دلیل نمی‌توانند به اندازه کافی از خود مراقبت کنند. این موضوع گاهی به حدی والدین را نگران می‌کند که کودک را کاملا قرنطینه کرده و اجازه نمی‌دهند که با هیچکس ارتباط برقرار کند. به همین دلیل بهتر است که والدین در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و حتما از یک مشاور کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش کودک درباره غریبه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آموزش کودک درباره غریبه ها یعنی چه؟

طبیعی است که والدین تلاش می‌کنند تا از کودک خود در مقابل دنیای بیرون محافظت کنند. اما به هر حال موقعیتی به وجود می‌آید که یک کودک با غریبه ها برخورد داشته و حتی گاهی باید با آنها ارتباط بگیرد. کودک همه افراد را نمی‌شناسد و خیلی از آدم ها برای او غریبه هستند. اما برخی از غریبه ها امن بوده و صحبت کردن با آنها مشکلی ندارد. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که کودکان بسیار زودباور بوده و با درخواست های بسیار پیش پا افتاده ممکن است دردسرهای بزرگی به وجود بیاورند. از این رو باید آنها را برای موقعیت های احتمالی آماده نمود. برای جلوگیری از بروز ترس کودک از غریبه کلیک نمایید.

چگونگی آموزش کودک درباره غریبه ها

اما چگونگی آموزش کودک درباره غریبه ها ، خود یک چالش محسوب می‌شود. چرا که والدین معمولا در این زمینه دچار افراط شده و از روش های اشتباهی استفاده می‌کنند. اما راهکارهایی که در این قسمت در مورد آنها توضیح خواهیم داد؛ می‌توانند تا حد زیادی موثر واقع شوند. برای آشنایی با آموزش های لازم جهت سپردن کودک به دیگران کلیک نمایید.

با اصول اولیه و ساده شروع کنید

در مورد آموزش کودک درباره غریبه ها ، با اصول ساده و اولیه شروع کنید. برای مثال درباره واژه امنیت صحبت کرده و یا تنها از او بخواهید که زمانی که بیرون از خانه هستید؛ نزدیک شما بماند.

در ابتدا مفهوم غریبه را به او توضیح دهید

مرحله بعدی در آموزش کودک درباره غریبه ها ، صحبت کردن در مورد مفهوم غریبه است. در حدود چهارسالگی می‌توان اینکار را انجام داد و بهتر است با یک سوال ساده گفتگو را آغاز کنید. برای مثال میدانی غریبه یعنی چه؟ همچنین برای جلوگیری از ترسیدن کودک به او بگویید که همه غریبه ها بد یا ترسناک نیستند؛ بلکه برخی از آنها را صرفا نمی‌شناسید.

در مورد امنیت بدنی به او آموزش دهید

یکی دیگر از مراحل آموزش کودک درباره غریبه ها ، آموزش او در مورد امنیت بدنی و صحبت کردن در مورد مسائلی مثل اندام خصوصی است. در واقع اینکار مقدمه ای برای آموزش جنسی است و یا حتی می‌تواند بعد از آن نیز اتفاق بیوفتد.

معرفی کردن افراد قابل اعتماد

به کودک به طور مشخص توضیح دهید که کدام افراد غریبه نیستند و امن محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید به او بگویید که در شرایطی که احساس خطر کرد؛ می‌تواند به چنین افرادی مراجعه کند. مثل پلیس، معلم، نگهبانان، کارمندان فروشگاه های بزرگ و…

آموزش قوانین در مورد برخورد با افراد غریبه

در مورد بایدها و نباید در آموزش کودک درباره غریبه ها صحبت کنید. برای مثال در برخورد اولیه با یک غریبه باید چه کند و یا در جواب درخواست ها و سوال های چنین فردی چه جوابی بدهد. برای مثال بگویید که اگر در فروشگاه گم شدی برو جایی که پول می‌دهیم و بگو که گم شدی و از آنجا تکون نخور تا ما پیدات کنیم.

حد و مرز صحبت کردن با غریبه ها را با او مشخص کنید

کودک باید بداند که جواب سلام یک غریبه را دادن اشکالی ندارد؛ اما او مجبور نیست زمانی که در کنار شما نیست با غریبه های صحبت کرده و یا جواب آنها را بدهد. همچنین مشخصا به او بگویید که نباید با هیچ غریبه ای جایی برود.

در مورد استفاده از اینترنت حد و مرز تعیین کنید

امروزه کودکان بسیار احتمال دارد که در اینترنت و فضای مجازی هم مورد سو استفاده قرار بگیرند. از این رو باید در این فضا این امنیت کودک خود را حفظ نمایید. در این مورد نیز با او حرف زده و قوانین مشخصی برای استفاده کردن داشته باشید. برای اطلاع از چگونگی استفاده اینترنت برای کودکان کلیک نمایید.

آموزش قوانین در مورد استفاده از دستشویی عمومی

در حدود شش سالگی کودکان می‌توانند به تنهایی از دستشویی های عمومی نیز استفاده کنند. به آنها بگویید که در صورت نیاز شما را صدا زده و اگر هر فردی به آنها پیشنهادی برای کمک داد؛ به طور مستقیم آن را رد کرده و بگویند که نه ممنون ، خودم انجام میدم و یا مامان یا بابا بهم کمک می‌کنن. برای اطلاع از راه های تربیت جنسی کودکان کلیک نمایید.

فرزندان بزرگتر را برای تنها ماندن در خانه آماده کنید

در سنین بالاتر کودکان باید برای تنها در خانه ماندن نیز آماده شوند. در این حالت آنها باید بیاموزند که در خانه را برای هرکسی باز نکنند و در صورت نیاز حتما با شما تماس بگیرند.

تصمیم بگیرید که چه کسی جواب تلفن را بدهد

در حالتی که کودک در خانه تنها باشد؛ در شرایطی قرار می‌گیرد که باید به تلفن ها هم پاسخ دهد. از این رو باید برای این موقعیت نیز او را آماده کنید و یا به طور کلی به او بگویید که به تلفن ها تا زمان برگشتن شما جواب ندهد. چرا که در این حالت نیز ممکن است مجبور شود با غریبه ها صحبت کند.

با بازی کردن به او آموزش دهید

برای آموزش کودک درباره غریبه ها از بازی و نقش های مختلف استفاده کنید. نیازی نیست تا این موضوع را بسیار خشک و جدی با آنها درمیان گذاشته و حتی آنها را بترسانید.

آموزش ها را تکرار کنید

باید به طور مکرر آموزش کودک درباره غریبه ها را یادآوری کرده و آنها را تکرار کنید. با اینکار نه تنها جلوی بروز اتفاقات ناگوار را خواهید گرفت؛ بلکه کودک نیز متوجه اهمیت این موضوع خواهد شد.

آدرس خانه را به کودک یاد بدهید

حتما آدرس دقیق خانه و یا حتی یک شماره تلفن را به کودک خود یاد داده و یا نوشته و همراه او قرار دهید. انجام اینکار برای شرایطی که کودک ممکن است گم شود و یا با غریبه ها تماس داشته باشد؛ ضروری است.

او را نترسانید و معقول عمل کنید

در حین صحبت کردن در این مورد خونسردی خود را حفظ کرده و عاقلانه عمل کنید. حتی در آخر مکالمات خود با کودک به او بگویید که: چون میخوام از تو مراقبت کنم و میدونم توهم از پسش برمیای و قوانین رو بلدی؛ نگران نیستم. تو میتونی انجامش بدی!

برای جلوگیری از بروز کودک آزاری جنسی کلیک نمایید.

ویژگی های غریبه های امن

همانطور که گفته شد؛ با اینکه در برخی موارد کودک فرد غریبه را نمی‌شناسد، اما او آدم بدی نبوده و قصد کمک کردن را دارد. برای مثال پلیسی که قصد دارد به کودک کمک کند تا خانواده اش را پیدا کند. و یا حتی بسیاری از مردم عادی، تنها قصد کمک کردن را دارند. از این رو بهتر است در مورد ویژگی های اخلاقی یک غریبه قابل اعتماد نیز با فرزند خود صحبت کنید. البته که در بیشتر موارد توصیه می‌شود که کودک به غریبه های شناخته شده مثل کارمندی در آن مکان و یا حتی پلیس و یا مغازه ها در یک خیابان مراجعه کند.

سخن پایانی

احتمالا آموزش کودک درباره غریبه ها ، والدین را با چالش های زیادی مواجه کند. چرا که گاهی کودک ترسیده و یا در این مورد دچار مقاومت می‌شود. از این رو آموزش درست از اهمیت زیادی برخوردار بوده و همچنین تاثیر زیادی در آینده کودک دارد. چرا که ممکن است استرس و اضطراب زیادی به این دلیل در کودکان ایجاد شود. والدین می‌توانند برای جلوگیری از این موضوع از روانشناسان و متخصصین این حوزه کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش کودک درباره غریبه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *