پوره سیب زمینی برای کودک


پوره سیب زمینی برای کودک میان وعده ای سالم و جذاب محسوب می‌شود. حتی گاهی می‌تواند به عنوان یک غذای کامل و اصلی برای آنها باشد. چرا که سیب زمینی سرشار از نشاسته و کربوهیدرات است به همین دلیل کودکان را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارد. از طرفی به دلیل اینکه سیب زمینی را می‌توان به شکل های مختلفی پخت؛ کار برای مادران نیز ساده تر شده و می‌توانند خلاقیت زیادی از خودشان نشان دهند. البته که در تهیه این غذا باید سن فرزند خود و وضعیت جسمانی او را نیز در نظر داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که مادران در این مورد حتما با یک مشاوره تغذیه مشورت کرده و از او کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پوره سیب زمینی برای کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سن مناسب پوره سیب زمینی برای کودک

با اینکه کودکان احتمالا نسبت به سیب زمینی سرخ کرده علاقه زیادی از خود نشان داده  و این غذا بسیار برایشان جذاب است؛ اما والدین نباید به کودکان زیر دو سال خود سیب زمینی سرخ کرده بدهند. در مورد پوره سیب زمینی برای کودک هم بهتر است در ابتدا با متخصص مشورت کرده و در صورت تایید او بعد از شش ماهگی می‌توانند آن را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنند. البته بازهم آن شرایطی دارد که والدین باید طبق آن عمل کنند. با اینکه سیب زمینی خوراکی حساسیت زایی محسوب نمی‌شود؛ اما بازهم بهتر است والدین در مورد مواد دیگری که به پوره اضافه می‌کنند؛ توجه داشته باشند. در ادامه چند نمونه در دستور پخت های مختلف پوره سیب زمینی را به طور کامل توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک نمایید.

مراحل پخت پوره سیب زمینی برای کودک

برای طرز تهیه پوره سیب زمینی برای کودک به شکل ساده و بیسیک آن به مواد زیر نیاز داریم.

  • یک عدد سیب زمینی زرد و سالم متوسط
  • پنچ قاشق غذاخوری آب
  • یک قاشق مربا خوری کره یا دو قاشق مرباخوری روغن زیتون یا روغن مایع

همچنین در صورتی که کودک بالای یک سال سن دارد می‌توان در این ترکیب برای او از شیر پاستوریزه نیز استفاده نمود. اما برای کودکان زیر یک سال اصلا از شیر پاستوریزه، شیر گاو یا شیر سایر چهارپایان استفاده نکنید.

مرحله اول پختن سیب زمینی است که به شکل های مختلفی می‌توان آن را انجام داد. برای پختن سیب زمینی ها در فر باید آنها را در ابتدا به خوبی شسته سپس به وسیله چاقو سوراخ کنید و سینی فر قرار دهید. با دمای 425 درجه فارنهایت، 45 دقیقه زمان نیاز است تا پوست سیب زمینی ها چروک شده و به طور کامل پخته شوند.

همچنین می‌توانید سیب زمینی ها را در آب بجوشانید. که برای اینکار بهتر است سیب زمینی ها را شسته و سپس به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس توی قابلمه ای با قرار داده و حرارت دهید. در نهایت پوست ها را جدا کرده و پوره را تهیه نمایید.

بخارپزکردن سیب زمینی ها نیز روش دیگری است است که در صورتی که بخارپز دارید می‌توانید از آن استفاده نمایید. برای اینکار بهتر است از همان ابتدا پوست سیب زمینی ها را جداکرده و آنها را قطعه قطعه کنید.

پس از پختن سیب زمینی ها، در صورتی که نیاز است آنها را آبکش کرده و در غیر اینصورت تکه های سیب زمینی را در یک ظرف مناسب قرار دهید. در مرحله بعدی کره را به سیب زمینی ها اضافه کرده و شروع به میکس کردن سیب زمینی ها کنید. اینکار را می‌توانید به وسیله گوشت کوب، چنگال و یا حتی مخلوط کن انجام دهید. سپس شیر را اضافه کرده و خوب هم بزنید. در مرحله آخر باید نمک و یا ادویه های دیگر را به این ترکیب اضافه کنید.

پوره سیب زمینی برای کودک در این مرحله آماده سرو کردن است. برای آشنایی بیشتر با چگونگی تغذیه کودک 6 تا 12 ماهه کلیک نمایید.

طرز تهیه پوره سیب زمینی با شیر خشک

اگر می‌خواهید پوره سیب زمینی را برای نوزدان نیز بپزید؛ می‌توانید از شیر خشک هم استفاده کنید. مراحل پخت این پوره کاملا مشابه با پوره سیب زمینی برای کودکی است که در قسمت قبل توضیح دادیم. تنها در مرحله اضافه کردن شیر، شیرخشک را با 30 سی سی آب ولرم مخلوط کرده و آن را به خوبی تکان دهید؛ سپس به پوره سیب زمینی اضافه کنید. بسیاری از مادران بعد از اضافه کردن شیر کره را اضافه می‌کنند که معمولا در طعم پوره تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

نکاتی در زمینه تهیه پوره سیب زمینی برای کودک

در تهیه پوره سیب زمینی برای کودک نکاتی وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها طعم این غذا بهتر شده و کودکتان لذت بیشتری خواهد برد. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کودکان کلیک نمایید.

📌بهتر است از سیب زمینی استفاده کنید که فاقد لکه های قهوه ای باشد.

📌برای کودکان زیر یک سال از نمک در پوره سیب زمینی استفاده نکنید

📌افزودن فلفل طعم پوره را بهتر می‌کند؛ اما اینکار اختیاری بوده و بستگی به ذائقه فرزندتان دارد

📌برای نوزدان کوچکتر می‌توانید سیب زمینی را به همراه شیر پوره کنید

📌یکی دیگر از دستورپخت های پوره سیب زمینی برای کودکان بالای دوسال به همراه پیاز سرخ شده است

📌برای پختن سیب زمینی ها با آب سرد شروع کنید. اینکار باعث می‌شود تا سیب زمینی ها به صورت یکنواخت تری بپزند. چرا که در صورتی که سیب زمینی ها را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید؛ قسمت های خارجی آنها بیشتر خواهند پخت.

📌بهتر است از مخلوط کن یا غذاساز برای پوره کردن سیب زمینی ها خودداری کنید؛ چرا که باعث می‌شوند سیب زمینی حالت چسبناک پیدا کند و برای کودک خوشایند نباشد.

فواید پوره سیب زمینی برای کودک

شاید برخی تصور کنند که سیب زمینی یکی از سبزیجات بی خاصیت است که تنها کودکان را سیر نگه می‌دارد و فایده دیگری ندارد. در صورتی که سیب زمینی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای کودکان بسیار مفید است. از طرفی با برخورداری از مقدار زیادی کربوهیدرات و نشاسته انرژی مورد نیاز کودکان را فراهم کرده و فرایند وزن گیری را تسهیل خواهد کرد. با توجه به این فواید بهتر است والدین حتما حداقل هفته ای دوبار به عنوان میان وعده و یا غذای اصلی از پوره سیب زمینی برای کودک استفاده نمایند. برای آشنایی بیشتر با چگونگی تغذیه کودک یک تا دو ساله کلیک نمایید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید؛ آماده کردن پوره سیب زمینی برای کودک بسیار ساده بوده و تقریبا همه خانواده ها به مواد اولیه مورد نیاز آن دسترسی دارند. از این رو بهتر است حتما آن را برای فرزند خود پخته و حتی در مورد آماده کردن آن از خود خلاقیت به خرج دهند. با اینکار کودک اشتیاق بیشتری پیدا خواهد کرد تا این غذا را بخورد. همچنین توصیه می‌شود که والدین به سن کودک نیز توجه داشته و در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پوره سیب زمینی برای کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *