طرز تهیه ماکارونی برای کودک


طرز تهیه ماکارونی برای کودک که یکی از غذاهای مورد علاقه آنهاست؛ برای والدین نیز ساده بوده و از طرفی همه اعضای خانواده می‌توانند از آن بخورند. البته که ماکارونی یک غذای کامل محسوب می‌شود که کودکان در سنین بالاتر هم باید از آن استفاده کنند. چرا که با وجود فواید زیاد این غذا اما سنگین بوده و هضم آن برای نوزادان ساده نیست. از این رو والدین باید در پخت این غذا برای کودکان به سن و وضعیت سلامتی شان نیز توجه داشته باشند. معمولا خانواده ها برای پخت این غذا از دستورهای مختلفی استفاده می‌کنند؛ اما در حضور بچه ها در خانواده، والدین باید از طرز تهیه مناسب با آنها استفاده نمایند. در این زمینه می‌توانند از یک مشاور تغذیه کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز تهیه ماکارونی برای کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سن مناسب برای خوردن ماکارونی در کودکان

متخصصین توصیه می‌کنند برای استفاده از طرز تهیه ماکارونی برای کودک بهتر است که او بالای 9 ماه باشد. حتی گاهی بعد از یک سال خوردن این غذا توصیه می‌شود. با اینکه ماکارونی سرشار از نشاسته و کربوهیدرات است و باعث وزن گیری سریع تر نوزادان می‌شود؛ اما بازهم انجام اینکار درست نیست و منجر به بروز مشکلاتی در سیستم گوارشی نوزاد می‌گردد. از این رو بهتر است در دادن به ماکارونی به فرزندتان عجله نکرده و اجازه دهید که او کمی بزرگتر شود. با اینکه احتمالا آنها خودشان میل زیادی به خوردن ماکارونی داشته باشند؛ اما بهتر است این موضوع را به تعویق بیاندازید. چرا که در ماکارونی، علاوه بر رشته های ماکارونی، گوشت، ادویه و مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که همه آنها برای یک نوزاد نه ماهه مناسب نمی‌باشند. برای اطلاع از نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک نمایید.

مراحل طرز تهیه ماکارونی برای کودک

در ابتدا قصد داریم تا طرز تهیه ماکارونی برای کودک را به شکل ساده و روتین آن در فرهنگ ایرانی به طور کامل شرح داده و در قسمت های بعدی انواع دیگر آن را آموزش دهیم. در واقع زمانی که شما اصلی ترین نوع آن را بیاموزید؛ تنها با اضافه کردن برخی مواد دیگر می‌توانید آن را تغییر داده و تنوع ایجاد کنید. برای آشنایی بیشتر با تغذیه سالم کودکان کلیک نمایید.

برای تهیه ماکارونی برای کودکان نیاز به این مواد داریم:

  • یک فنجان رشته ماکارونی یا رشته فرنگی
  • دو قاشق غذاخوری گوشت چرخ کرده (ترجیحا گوسفندی)
  • یک عدد پیاز کوچک
  • یک عدد سیب زمینی پخته کوچک
  • نمک، فلفل، زردچوبه و رب به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

در ابتدا پیاز را کمی تفت داده و سپس گوشت را اضافه کنید. ادویه و رب را اضافه کرده و کمی هم بزنید. سپس سیب زمینی ها را به همراه کمی آب اضافه کرده و صبر کنید تا آب بخار شود. درهمین حین باید در قابلمه ای جداگانه آب بریزید تا به جوش بیاید. این قابلمه برای رشته های ماکارونی است.

بعد از به جوش آمدن آب رشته های ماکارونی را به آن اضافه کرده و بهتر است کمی هم به آن نمک، روغن و آبلیمو اضافه کنید. اینکار باعث می‌شود تا رشته ها به یکدیگر نچسبیده و از طرفی کمی هم طعم بگیرند. به رشته ها به اندازه کافی زمان بدهید تا به خوبی پخته شوند. در صورتی که رشته ها هنوز خام باشند؛ باعث دل درد در کودکان می‌شوند.

نکته: می‌توانید به جای ماکارونی رشته ای از ماکارونی های فرمی هم استفاده کنید که باعث جذاب تر شدن این غذا برای کودکان می‌شود. بسیاری از برندها ماکارونی هایی کاملا مخصوص کودکان دارند که اشکالی مانند حروف انگلیسی و یا حیوانات دارد. استفاده از ماکارونی هایی با طعم سبزیجات نیز مانعی ندارد.

زمانی که رشته های ماکارونی به طور کامل پخته شدند؛ آنها را آبکش کرده و با آب سرد بشویید و اجازه دهید که کمی وخنک شوند. همچنین آب آنها نیز باید به طور کامل خشک شود.

در مرحله بعدی به طور لایه لایه در یک قابلمه مواد ماکارونی را که از پیش آماده کرده اید بین رشته ها ریخته و سعی کنید مواد ماکارونی را در همه جای رشته ها به خوبی پخش کنید. قبل از انجام اینکار می‌توانید برای ماکارونی خود ته دیگ های مختلفی نیز بذارید. فراموش نکنید که ته دیگ زیاد برای کودکان خوب نیست. همچنین سعی کنید در پخت ماکارونی برای کودکان از روغن زیادی استفاده نکنید.

در مرحله آخر باید ماکارونی را بگذارید تا دم بکشد. در واقع تمام مواد یعنی هم رشته ها و هم مخلوط گوشت با یکدیگر بپزند. بسیاری از خانواده ها دیگر ماکارونی را دم نکرده و به همان صورت می‌خورند. در حالتی که مواد با یکدیگر دم بکشند؛ ماکارونی طعم یک دست تری خواهد داشت و از طرفی پخته تر خواهد بود.

بعد از تقریبا نیم ساعت ماکارونی آماده سرو کردن بوده و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه ماکارونی برای کودک با سبزیجات

برای طرز تهیه کارونی برای کودک با سبزیجات باید تقریبا به روش قبلی عمل کرده؛ اما در مرحله آماده کردن مایع ماکارونی می‌توانید سبزیجاتی مثل هویج، کدو، گوجه فرنگی که از پیش کمی آب پز شده اند؛ اضافه کنید. اضافه کردن سبزیجات به ماکارونی برای کودک نه تنها خواص زیادی دارد؛ بلکه از لحاظ بصری نیز این غذا را جذاب تر کرده و باعث اشتهای بیشتر کودک می‌شود. تنها مطمئن شوید که سیزیجات به خوبی پخته شده باشند. برای اطلاع از چگونگی تغذیه کودک یک تا دو ساله کلیک نمایید.

طرز تهیه ماکارونی برای کودک با پنیر موزارلا

به طور کلی ماکارونی بسیار غذای انعطاف پذیری بوده و می‌توان تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد. مخصوصا اگر قرار باشد که آن را برای کودکان آماده کنیم. اضافه کردن پنیرهای مختلف به ماکارونی نیز می‌تواند این غذا را برای کودکان جذاب تر کند. البته که این دستور غذایی برای کودکان بالای دوسال است. چرا که با اضافه کردن پنیر به ماکارونی بسیار سنگین خواهد شد که اصلا برای نوزادان خوب نیست.

طرز تهیه این نوع ماکارونی مانند انواع قبلی است. با این تفاوت که بعد از آماده شده ماکارونی به طور کامل، یعنی بعد از دم کشیدن می‌توانید مقداری پنیر موزارلا یا انواع دیگر پنیز که با ذائقه کودک متناسب است را روی ماکارونی او بریزید تا آب شود. برخی حتی دیگر مرحله دم کشیدن را انجام نداده و تنها یک نوع پنیر را روی ماکارونی آب کرده و آن را سرو می‌کنند.

فواید مصرف ماکارونی در کودکان

مصرف ماکارونی در کودکان علاوه بر اینکه اشتهای آنها را برای غذاخوردن بیشتر کرده و حتی گاها انگیزه محسوب می‌شود؛ فواید جسمانی دیگری نیز دارد. چرا که ماکارونی به دلیل داشتن نشاسته و کربوهیدرات، انرژی کودکان را تامین کرده، از طرفی منجر به وزن گیری در آنها نیز می‌شود. علاوه بر خود ماکارونی مواد دیگری هم که در این غذا وجود دارند؛ مانند گوشت یا سبزیجات نیز برای کودک مفید هستند.

سخن پایانی

طرز تهیه ماکارونی برای کودک ، شاید در مقایسه با سایر غذاهای کمکی و یا غذاهای متناسب برای کودک دشوار باشد؛ اما این غذا فواید زیادی برای آنان داشته و بسیار محبوب است. از این رو توصیه می‌شوند که انواع این غذا را یادگرفته و در پخت آن از خود خلاقیت نشان دهید. همچنین حتما به نکاتی نیز در این زمینه مانند سن توجه داشته باشید. در این مورد می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز تهیه ماکارونی برای کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *