داماد سر خانه (زندگی در خانه پدر زن) (آو)


داماد سر خانه موضوعی بود که در گذشته خانواده ها بیشتر در مورد آن حساس بوده و می‌پرداختند. اما امروزه به دلیل شرایط اقتصادی بسیار محتمل است که بعد از ازدواج زوجین مجبور باشند تا در خانه پدری همسر خود زندگی کنند. این موضوع به طور برعکس هم مرسوم است. اما هیچگاه به دختر نمی‌گویند عروس سر خانه. چرا که یکی از مسئولیت های پسر برای ازدواج این است که خانه ای مجزا آماده کرده و بتواند زندگی مستقل از خانواده خود و یا همسر داشته باشد. در واقع این اصطلاح کمی حالت توهین آمیز داشته و حتی در برخی از خانواده های تابو است. اما یکی از شرایطی است که ممکن است در خانواده ها به وجود آید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی در خانه پدر زن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

زندگی در خانه پدر زن

این نکته را فراموش نکنید که حتی برای خود داماد هم خیلی دشوار است که بخواهد بعد از ازدواج با خانواده همسرش در یک مکان زندگی کند. این موضوع به معنی بد بودن خانواده همسر نیست. بلکه در این شرایط زوجین طبیعتا آزادی عمل و استقلال کمتری خواهند داشت. حتی گاهی برخی از خانواده ها برای حمایت از دختر و داماد خود چنین پیشنهادی داده و یا این بستر را فراهم می‌کنند. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که در این شرایط باید انتظار بروز مشکلات و چالش های بیشتری داشته باشید. خانواده های دوطرف احتمالا در این مورد فشارهای زیادی وارد کرده و حتی گاهی خود دختر نیز از این شرایط راضی نیست. از این رو قبل از انجام اینکار و یا قرارگیری در چنین موقعیتی، باید بیشتر در این مورد فکر کرده و پیامدهای ناشی از آن را در نظر بگیرید.

معنی اصطلاح داماد سر خانه

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره شد؛ در گذشته بیشتر از این اصطلاح استفاده شده و یا حتی از بارمنفی بیشتری هم برخوردار بود. چرا که در گذشته کارکردن و تامین هزینه های زندگی تنها برعهده مردان بود. و اگر یک مرد از عهده چنین موضوعی برنمی‌آید و مجبور می‌شد تا با خانواده همسر خود زندگی کند؛ به شدت مورد شماتت واقع می‌شد و برای او از اصطلاح تمسخر آمیز داماد سرخانه استفاده می‌کردند. البته که هنوز هم عده ای از این عبارت استفاده می‌کنند؛ اما دیگر به اندازه گذشته معنای بدی نداشته و فشار روانی زیادی ایجاد نمی‌کند.

داماد سر خانه بودن در دنیای امروزی

اما آیا هنوزهم پسرانی هستند که تن به داماد سر خانه بودن بدهند؟ و یا اصلا این اصطلاح همچنان معنی دارد یا خیر؟ شاید حتی بتوان گفت که امروزه در مقایسه با گذشته پسران بیشتری به این امر راضی شده و با خانواده همسر خود زندگی می‌کنند. این موضوع کاملا از مسائل اقتصادی نشات گرفته و دلیل دیگری ندارد. چرا که هیچکس مایل به اینکار نبوده و از مشکلات آن باخبر است. اما به این دلیل که طرف مقابل را دوست داشته و مجبور به شروع زندگی مشترک است؛ باید به این موضوع تن دهد. البته که خانواده دختر نیز در این مورد با گشودگی بیشتری رفتار کرده و به پذیرش بیشتری در این مورد رسیده اند.

داماد سر خانه بودن چه زمانی مشکل ساز است؟

با اینکه گفتیم داماد سر خانه بودن ، امروزه دیگر به اندازه گذشته بد نیست؛ اما به هرحال در شرایطی منجر به بروز مشکلاتی می‌گردد. که بهتر است در مورد آنها به خوبی فکر کنید. برخی از این مسائل، شامل موارد زیر هستند.

خانواده عروس به این موضوع اهمیت می‌دهند

زمانی که خانواده عروس به موضوع داماد سر خانه اعتقاد داشته و برایشان مهم باشد که تمام مخارج وظیفه داماد است؛ طبیعتا در مواجه با چنین چیزی واکنش نشان داده و حتی تلاش می‌کنند که دختر خود را از این رابطه خارج کنند. چرا که آنان بر حسب توقعات خود، سطح خوشبختی دختر خود را می‌سنجند.

خود داماد روی این موضوع حساس است

حساسیت خود داماد نیز در این مورد می‌تواند موثر باشد. چرا که زمانی که خود فرد این موضوع را نپذیرد و سعی کند که در مقابل آن مقاومت کند؛ حساسیت اطرافیان نیز بیشتر شده و فشار مضاعفی به فرد وارد می‌کنند.

منجر به دخالت های خانواده عروس می‌شود

طبیعتا زندگی کردن با خانواده عروس و داماد سر خانه بودن ، باعث دخالت های بیشتر آنها شده مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. در واقع در این حالت خانواده عروس خواه ناخواه بیشتر در جریان همه چیز قرار می‌گیرند و حتی ممکن است دخالت کنند. برای اطلاع از پیامدهای طولانی شدن دوران نامزدی کلیک نمایید.

انتظارات عروس و خانواده او متفاوت می‌شود

زمانی که خانواده عروس خانه ای را در اختیار زوجین قرار می‌دهند و یا حتی از نظر مالی آنها را حمایت می‌کنند؛ رابطه میان داماد و خانواده عروس مانند یک رابطه باجگیری و بده و بستانی می‌شود. شاید حتی بتوان گفت که این رابطه اصلا سالم نبوده و منجر به بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.

خانواده عروس احساس می‌کنند که مورد سواستفاده واقع شده اند

یکی دیگر از تصوراتی که در این شرایط برای خانواده عروس ایجاد می‌شود این است که داماد آنها در حال سواستفاده گری است و یا بی‌عرضه است. در مواردی این موضوعات را به خود او نیز منتقل می‌کنند که این اصلا رفتار مناسبی نیست.

به دلیل کنترلگری خانواده عروس این اتفاق می‌افتد

گاهی داماد سر خانه شدن به دلایل مالی اتفاق نمی‌افتد. بلکه خانواده عروس به قدری کنترلگر هستند که تمایل دارند حتی دخترشان بعد از ازدواج نیز با آنها زندگی کند. برای جلوگیری از دخالت مادر زن کلیک نمایید.

دلیل این موضوع وابستگی عروس به خانواده اش باشد

وابستگی بیش از اندازه عروس به خانواده اش نیز منجر به چنین حالتی می‌گردد. اما نباید فراموش کنید که دختری که تا این اندازه به خانواده خود وابسته است؛ اصلا نباید ازدواج کند. حال آنکه همسر خود را نیز مجبور به زندگی با خانواده اش نماید.

بروز چالش هایی در خانواده عروس

با اینکه خانواده عروس به دلایل مختلفی با داماد سر خانه کنار آمده و این شرایط را می‌پذیرد؛ اما به هرحال طبیعی است که در این خانواده نیز به طور جداگانه چالش هایی ایجاد شود. پدر و مادر عروس ممکن است در این زمینه با یکدیگر به مشکل خورده و یا خواهر و برادرهای دیگر عروس نیز چنین انتظاری داشته باشند که بعد از عروسی خانواده از آنها هم به همین شکل حمایت کند.

در صورت داماد سر خانه بودن این نکات را رعایت کنید

در صورتی که به هر دلیلی در شرایط داماد سر خانه بودن قرار گرفتید؛ با رعایت نکاتی می‌توانید پیامدهای ناشی از این موضوع را به حداقل برسانید. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند.

  • قدردانی کنید
  • اعتماد به نفس خود را از دست ندهید
  • حفظ حریم خصوصی خود
  • در مورد شرایط با همسرخود صحبت کنید
  • حفظ کردن احترام ها
  • برنامه ریزی برای آینده

سخن پایانی

چه در گذشته و چه در زمان حال هیچ مردی مایل به داماد سر خانه بودن نبوده و نیست. از این رو اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید؛ بهتر است طرف مقابل خود را سرزنش نکرده و یا حتی فشار زیادی به خودتان نیز وارد نکنید. چرا که شروع یک زندگی مشترک اصلا آسان نبوده و در حال حاضر شرایط اقتصادی نیز مزید بر علت شده اند. از این رو بهتر است به خوبی در مورد زندگی کردن با خانواده بعد از ازدواج فکر کرده و در نهایت با یک روانشناس نیز مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی در خانه پدر زن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *