تاثیر طلاق بر فرزندان (آو)


تاثیر طلاق بر فرزندان و شرایطی که برای آنها ایجاد می‌کند؛ در بیشتر موارد اجتناب ناپذیر است. در واقع نمی‌توان به شکلی طلاق گرفت که فرزندان هیچ آسیبی ندیده و یا متوجه این موضوع نشوند. چرا که در هر حال آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. واکنش آنها به این موضوع متفاوت بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد. از این رو بهتر است والدین در حین جدایی به این موضوع توجه داشته و خود را برای شرایط مختلف آماده کنند. از طرفی مطمئن شوند که می‌توانند از فرزند خود به خوبی مراقبت کنند. با اینکه این موضوع دشوار است؛ اما کسب اطلاعاتی در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. همچنین بهتر است افراد در این زمینه حتما از یک متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر طلاق بر فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تاثیر طلاق بر فرزندان چگونه است؟

در مورد تاثیر طلاق بر فرزندان ، در بیشتر موارد انتظار بروز یک سری از واکنش های خاص را داریم. برای مثال بعد از طلاق از همسر منتظر هستیم تا فرزندمان افسرده شده و یا واکنش های خشمگینانه از خود بروز دهد. در صورتی که همه فرزندان به یک شکل واکنش نشان نمی‌دهند. و یا حتی ممکن است واکنش آنها به این موضوع بلافاصله نباشد. اما در هر حال طلاق آسیب زا بوده و زندگی تک تک اعضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرزندان در هر سنی که باشند یا سنگ صبور والدین شده و نقش مشاور را به عهده می‌گیرند و یا اینکه مورد خشم و انتقام واقع می‌شوند. البته نمی‌توان به طور کامل والدین را مقصر دانست. اما به هر حال آنها نیز باید حضور فرد دیگری را در رابطه در نظر داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با مشکلات طلاق کلیک نمایید.

طلاق یا تحمل؟

زمانی که پای فرزندان وسط باشد؛ گاهی والدین سوختن و ساختن را به طلاق ترجیح می‌دهند. زمانی که از بیشتر زوجینی که ارتباط خوبی با یکدیگر ندارند؛ در مورد علت طلاق نگرفتن شان سوال می‌شود؛ می‌گویند که به خاطر فرزندشان اینکار را انجام نمی‌دهند. اما این نکته را فراموش نکیند که گاهی طلاق و جدایی به نفع همه افراد است. و با وجود طلاق بازهم فرزندان آسیب کمتری می‌بینند. از این رو بهتر است فرزندان را بهانه نکرده و در صورتی که مایل به ادامه دادن به رابطه هستید؛ آن را ترمیم کنید و یا در غیر این صورت طلاق را انتخاب کنید.

رابطه سن با تاثیر طلاق بر فرزندان

یکی از عوامل تاثیرگذار بر تاثیر طلاق بر فرزندان ، سن آنهاست. همه افراد تصور می‌کنند که هرچه سن فرزند بیشتر باشد؛ آسیب کمتری می‌بیند. در صورتی که در دوره جوانی و حتی بزرگسالی، فرزندان بیشتر متوجه اتفاقات بین والدین شان شده و مسئولیت بیشتری از این بابت احساس می‌کنند. در این قسمت تاثیر طلاق را در بازه های مختلف سنی بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات بچه های طلاق کلیک نمایید.

فرزندان زیر سه سال

کودکان زیر دو سال متوجه دعوا و مشکلات بین والدینش می‌شود؛ اما راحت تر این موضوعات را فراموش کرده و کمتر تحت تاثیر پیامدهای ناشی از طلاق آنها قرار می‌گیرد. در این شرایط هرچه بیشتر او را در آغوش بگیرید و احساس امنیت بیشتری به او بدهید؛ مشکلات کمتری را از این بابت تجربه خواهد کرد.

سه تا پنج سال

در این سنین آنها بیشتر اتفاقات پیرامون خود را درک کرده و در مورد آنها سوال می‌پرسند. اما شناخت آنها از طلاق بیشتر به تعریف والدین شان از این موضوع بستگی دارد و تحت تاثیر آنها قرار می‎گیرند.

فرزندان شش تا دوازده سال

سخت ترین سن برای طلاق، شش تا دوازده سالگی است. چرا که آنها به اندازه کافی بزرگ شده اند که همه چیز را به یاد بیاورند. از طرفی معمولا خودشان را مقصر دانسته و احساس عذاب وجدان می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در این دوران کودک را از مسائل طلاق دور نگه داشته و او را در جریان همه چیز قرار ندهید.

سنین نوجوانی

با اینکه نوجوانان در سن حساس و سختی قرار دارند؛ اما معمولا در مورد طلاق والدین شان احساس گناه نکرده و حتی گاها نقش منجی را بازی می‌کنند. حتی در این مورد به طور واضح و مستقیم با والدین خود صحبت کرده و می‌دانند که باهم بودن به هرقیمتی امکانپذیر نیست.

پیامدهای طلاق در این سنین

معمولا بیشترین مشکلی که نوجوانان در این دوران تجربه می‌کنند؛ شامل موارد زیر است.

  • انتقاد شدید و منفی بافی
  • بروز رفتارهای جنسی پرخطر
  • بیشتر شدن خشم آنها
  • افت تحصیلی
  • تمایل به مصرف مواد مخدر

پیامدهای طلاق بر فرزندان دبستانی

همچنین در دوران دبستان نیز کودکان مشکلات شدیدی را تجربه می‌کنند؛ که شامل موارد زیر می‎باشند.

  • تمرکز نداشتن برای انجام تکالیف
  • ناراحتی و گریه مداوم
  • علاقه نداشتن به فعالیت های سرگرم کننده
  • بروز سردرد و مشکلات معده به طور مکرر
  • تشدید احساس اضطراب جدایی

برای کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان چه کنیم؟

خوشبختانه برای کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان ، روش های مختلفی وجود داشته که افراد می‌توانند از آنها بهره بگیرند. در این قسمت به ذکر برخی از آنها پرداخته ایم. برای اطلاع از روش های برخورد با بچه های طلاق کلیک نمایید.

از همسر در مقابل فرزندان بدگویی نکیند: بسیاری از والدین برای اینکه خود را توجیه کنند؛ در مقابل فرزند خود به همسر توهین کرده و یا از او بدگویی می‌کنند.

جزئیات را بیان نکنید: نیازی به تعریف کردن همه چیز برای فرزندتان نیست. اینکار دیدگاه او را نسبت به پدر یا مادرش تغییر می‌دهد.

مجبور نکردن کودک برای انتخاب: برای انتخاب کردن او را تحت فشار قرار نداده و اجبار نکنید. زمان کافی را به او اختصاص داده و اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد.

خودتان را فراموش نکنید: در این حین خود را فراموش نکرده و از سلامت روان و جسم خود محافظت نمایید.

کمک گرفتن از متخصص: حتما در این زمینه از یک متخصص نیز کمک گرفته و با او مشورت کنید.

چطور در این مورد با فرزندان صحبت کنیم؟

اما همیشه سوال اصلی والدین این است که چطور این موضوع را با فرزندان خود مطرح کنیم تا آسیب کمتری ببینند. در مرحله اول باید این موضوع را در نظر داشته باشید که صحبت کردن در این مورد دشوار بوده و در هر صورت او احساسات بدی را تجربه خواهد کرد. در مرحله بعدی باید برای این موضوع به اندازه کافی وقت گذاشته و برای درک آن به فرزند خود فضا دهید. همچنین سعی نکنید تا پنهانکاری کرده و داستان های خیالی بسازید. بلکه به طور مستقیم و واضح این موضوع را به او بیان کرده و حتی به او حق انتخاب بدهید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که حتی با وجود اقدامات بالا بازهم تاثیر طلاق بر فرزندان بروز کرده و خود را به شکل های مختلف نشان می‌دهد. حتی استفاده از اقدامات بالا نیز تا حدی می‌تواند موثر بوده و این موضوع را کاهش دهد. از این رو بهتر است در این مورد فشار زیادی به خود و یا فرزندتان وارد نکرده و توقع زیادی نداشته باشید. همچنین حتما از یک متخصص نیز کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر طلاق بر فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *