آزمایش پاپ اسمیر


آزمایش پاپ اسمیر یکی از آزمایش های غربالگری برای بانوان است که در سلامت جنسی آنها نقش مهمی ایفا می‌کند. این آزمایش برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری های زنانه به کار رفته و باید حتما توسط متخصص انجام شود. البته که این آزمایش تنها یکی از مراحل تشخیص بیماری است؛ اما شروع فرایند درمان و شناسایی بسیاری از بیماری های بدون آن امکانپذیر نیست. از طرفی به دلیل بالا رفتن ابتلا به بیماری های جنسی، اهمیت انجام این آزمایش بیشتر هم می‌شود. در بسیاری از موارد متخصصین معتقدند که اگر زنان به صورت مرتب این آزمایش را تکرار کرده و نکات مربوط به آن را رعایت نمایند؛ از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان خواهند بود. از این رو بهتر است در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش پاپ اسمیر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آزمایش پاپ اسمیر

این موضوع را فراموش نکنید که انجام آزمایش پاپ اسمیر بدون محدودیت نیست. یعنی همه زنان نمی‌توانند با تشخیص خود به متخصص زنان مراجعه کرده و این آزمایش را انجام دهند. مخصوصا در فرهنگ ما که این مورد مسئله بکارت دختران نیز مطرح بوده و باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند. اما به طور کلی بعد از شروع زندگی جنسی زنان، آنها باید به صورت مرتب این آزمایش را انجام دهند. سن تقریبی که برای انجام این آزمایش در نظر می‌گیرند؛ 21 تا 65 سالگی است. اما دختری که زودتر از 21 سالگی ازدواج می‌کند؛ باید بعد از اولین رابطه جنسی خود دوره های این آزمایش را آغاز کرده و تحت نظر باشد. در ادامه بیشتر در مورد شرایط انجام این آزمایش توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم سلامت جنسی کلیک نمایید.

هدف از انجام آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

هدف اصلی این آزمایش بررسی سلامت اندام تناسلی و رحم زنان بوده و در بیشتر موارد برای تشخیص ابتلا به سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. آزمایش پاپ اسمیر در بیشتر موارد همراه با معاینه لگن بوده و حتی در خانم های بالا 30 سال ابتلا به ویروی پاپیلومای انسانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با معاینات عمومی پیش از بارداری کلیک نمایید.

زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر

همانطور که گفته شد عددی که در بیشتر موارد برای شروع انجام آزمایش پاپ اسمیر در نظر می‌گیرند؛ 21 سالگی است. اما این عدد ثابت نبوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برای مثال زنانی که کمتر از 21 سال سن دارند؛ برای آنها نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیست.

  • از سن 21 تا 29 سالگی، زنان باید هر سه سال یکبار پاپ اسمیر انجام دهند.
  • در 30 تا 65 سالگی هر سه سال یکبار زنان باید تست اچ پی وی داده و هر پنج سال پاپ اسمیر و یا هرپنج سال هردو این آزمایش ها را باهم انجام دهند.
  • بعد از 65 سالگی نیز دیگر نیازی به انجام پاپ اسمیر نیست.

انجام این آزمایش تنها برای زنانی که دهانه رحم یا سرویکس دارند؛ ضروری است. در صورتی که زنان با انجام این عمل جراحی این اندام را بردارند؛ نیازی به غربالگری وجود ندارد.

افرادی که باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند

علاوه بر سن، زنان باید شرایط دیگری نیز برای انجام تست پاپ اسمیر داشته باشند. در واقع با برخورداری از برخی شرایط جسمانی انجام این آزمایش ضروری است.

◀زنانی که مبتلا به ایدز هستند

◀سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل شیمی درمانی یا پیوند عضو ضعیف شده است

◀بالای سی سال هستند و در آزمایشات آنها مورد غیرطبیعی مشاهده نشده باشد

افرادی که نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند

فراموش نکنید که همه زنان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر واجد شرایط نیستند. در واقع در صورت برخی از شرایط نیازی به انجام این آزمایش نیست. برای مثال بعد از عمل هیسترکتومی که عمل برداشتن قسمت دهانه رحم است و یا بعد از 65 سالگی دیگر نیازی به تکرار این آزمایش نیست. البته با این وجود بازهم افراد باید با متخصص خود در این زمینه مشورت کنند. برای اطلاع از نشانه های واژن سالم کلیک نمایید.

تکرار آزمایش پاپ اسمیر

علاوه بر انجام این آزمایش به صورت روتین که در سنین مختلف سه سال یکبار یا پنج سال یکبار است؛ گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که افراد باید در فاصله زمانی کوتاه تری این آزمایش را تکرار کنند. این شرایط خطرساز شامل موارد زیر هستند.

🔸تشخیص سلول های پیش سرطانی

🔸افراد در معرض دی اتیل استل بسترول قبل از تولد باشند

🔸مبتلا به ایدز باشند

🔸سیستم ایمنی آنه ضعیف بوده، عمل پیوند عضو داشته اند، شیمی درمانی می‌کنند و یا به صورت مزمن از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌نمایند.

🔸سابقه مصرف سیگار دارند

پیامدهای ناشی از آزمایش پاپ اسمیر

این آزمایش به خودی خود مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است جواب آن دقیق نبوده و خطا داشته باشد. در واقع در این حالت با اینکه سلول های این ناحیه دچار مشکل هستند و یا فرد به بیماری خاصی مبتلاست؛ اما جواب منفی کاذب می‌شود. عدم وجود سلول های کافی، تعداد غیرطبیعی کم سلول ها و یا وجود خون و سلول های التهابی که سلول های غیر طبیعی را پوشانده اند؛ همگی در جواب این آزمایش اختلال ایجاد می‌کنند.

عفونت هایی که با آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شوند

با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر سلول های غیر طبیعی دهانه رحم ، قبل از اینکه سرطانی شوند؛ تشخیص داده می‌شوند. اما به طور کلی با این تست می‌توان عفونت ناشی از ابتلا به اچ پی وی و یا ایدز را نیز تشخیص داد و به موقع برای درمان اقدام کرد. ‌

نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر در مطب دکتر زنان انجام می‌شود که برای انجام آن افراد باید به پشت روی تخت مخصوصی دراز کشیده و زانوهای خود را روی دسته های این تخت قرار دهند. پاشنه های پا روی قسمتی به نام رکاب قرار می‌گیرند. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی در واژن قرار داده و آن را باز می‌کند. اینکار باعث فشار در ناحیه لگن شده و گاها درد خفیفی نیز ایجاد می‌کند. سپس متخصص با استفاده از یک برس نرم به نام اسپاتول از سلول های نرم نمونه گیری می‌کند. کل این فرایند چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

آمادگی

قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر نیاز به انجام اقداماتی وجود دارد. زنان باید دو روز قبل از انجام این تست از دوش گرفتن، استفاده از داروهای واژینال، فوم ها، کرم ها و اسپرم کش خودداری کرده چرا که ممکن است در جواب آزمایش تغییر ایجاد کنند. همچنین بهتر است در طول قاعدگی افراد این تست را انجام نداده  آن را به بعد از دوران خونریزی موکول کنند.

پس از آزمایش پاپ اسمیر

پس از انجام این آزمایش، زنان می‌توانند به انجام فعالیت های عادی خود ادامه داده و منتظر شوند تا نتایج آزمایش آنها مشخص گردد.

نتیجه تست

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به دو صورت و توسط پزشک تفسیر می‌شود؛ که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

نتیجه طبیعی

در حالت طبیعی و سالم بودن بدن زنان گفته می‌شود که جواب آزمایش پاپ اسمیر منفی است و دیگر نیازی به تکرار مجدد این تست وجود ندارد.

نتایج غیر طبیعی

در حالت غیرطبیعی جواب آزمایش پاپ اسمیر مثبت است که به علل آن متفاوت هستند. سلول های سنگفرشی آتیپیک، ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی، سلول های غده ای غیرطبیعی، آدنوکارسینوما و ابتلا به اچ پی وی همگی با مثبت شدن این تست همراه هستند.

هزینه تست پاپ اسمیر

هزینه انجام تست پاپ اسمیر در مکان ها و شرایط مختلف، متفاوت است. معمولا مقدار این هزینه بستگی به کلینیکی فرد به آن مراجعه می‌کند؛ شهری که ساکن است و تجربه متخصص زنان دارد.

بعد از آزمایش پاپ اسمیر می‌توان رابطه جنسی داشت؟

انجام رابطه جنسی بعد از آزمایش پاپ اسمیر بلامانع است. اما در صورتی که زنان برخی از نشانه ها را بعد از انجام این تست تجربه کنند؛ بهتر است حتما به متخصص مراجعه نمایند. برای مثال بروز خونریزی کم، ترشحاتی که با بوی بد خارج می‌شوند؛ داشتن تب و لرز و ابتلا به شکم درد. این نشانه ها هشدار دهنده بوده و ممکن است ناشی از انجام نادرست این آزمایش باشند.

سخن پایانی

به طور کلی با شروع زندگی جنسی در افراد، باید اقداماتی را انجام دهند تا از خود در مقابل ابتلا به بیماری های مختلف محافظت نمایند. این اقدامات در زنان مراجعه به صورت مرتب به متخصص زنان و انجام آزمایش پاپ اسمیر است. زنان باید در این مورد اطلاعات کافی و دقیق را داشته باشند و به موقع در این زمینه اقدام کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش پاپ اسمیر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *