صله رحم (آو)


صله رحم در دین ما بسیار سفارش شده و آثار و فواید زیادی نیز برای افراد دارد. صله رحم به معنی محبت و عشق داشتن با خویشان و نزدیکان است. در معنی لغوی این عبارت، صله به معنی احسان و دوستی و رحم به معنی خویشان و بستگان است. به طور کلی اسلام تاکید زیادی بر حفظ و تحکیم پیوندهای خانوادگی داشته و به شکل های مختلفی آن را به افراد توصیه می‌کند. بزرگان نیز سفارشات زیادی در این زمینه داشته و بر تاثیرات اینکار تاکید می‌کنند. البته که رفت و آمد میان اقوام در دنیای امروزی به قدر زیادی کاهش پیدا کرده است. اما زمانی که افراد از فواید این موضوع باخبر شوند؛ بیشتر احتمال دارد که مایل به انجام اینکار باشند. در مورد برقراری ارتباط با دیگران، افراد از یک روانشناس نیز باید کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صله رحم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

صله رحم به چه معناست؟

در دنیای امروزی دیگر کمتر شاهد این موضوع هستیم که افراد به دیگرانی غیر از خانواده نزدیک خود رفت و آمد داشته و یا حتی از آنها باخبر باشند. این موضوع تا حد زیادی مایه تاسف است؛ چرا که انسانها به وسیله ارتباطات خود زنده هستند و این موضوع در زمینه های مختلفی می‌تواند به آنها کمک کند. در صورتی که افراد صله رحم کرده و به ارتباط خود با خویشان و نزدیکان خود ادامه دهند؛ قطعا روان سالم تری داشته و از طرفی در هنگام مشکلات و سختی ها نیز تنها نیستند. فراموش نکنید که در این مورد نباید تنها به جنبه دینی این موضوع توجه داشته باشید. بلکه باید به این مسئله فکر کنید که اینکار فواید زیادی برای شما خواهد داشت. در ادامه بیشتر به بررسی جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

اهمیت و ضرورت صله رحم

انجام دادن صله رحم از آنجایی اهمیت دارد که باعث نزدیک تر شدن افراد به یکدیگر شده و مطابق با میل ذاتی انسانهاست. چرا که انسان موجودی اجتماعی است و باید همواره در کنار دیگران باشد. هدف از صله رحم نیز دقیقا همین موضوع است. که خانواده ها بیشتر با یکدیگر معاشرت کرده و وقت زیادتری را با یکدیگر بگذرانند. اگر افراد خود را از روابطی که با دیگران دارند محروم کنند؛ تحت تاثیر استرس و اضطراب بالایی قرار گرفته و ممکن است سلامت روانی آنها دچار مشکل شود. از این رو بسیار اهمیت دارد که افراد آداب صله رحم را دانسته و آن را انجام دهند. برای اطلاع از تاثیرات ابراز عشق در خانواده کلیک نمایید.

صله رحم در روانشناسی

با اینکه معاشرت با دیگران و دوست داشتن خویشان و نزدیکان در روانشناسی به اسم صله رحم شناخته نمی‌شود؛ اما قطعا بر این موضوع بسیار تاکید می‌شود. چرا که این مفهوم کاملا در مورد دوست داشتن دیگران و معاشرت کردن با آنهاست. به همین دلیل ارتباط روانشناسی با صله رحم اصلا دور از انتظار نبوده و اتفاقا همپوشانی زیادی نیز با یکدیگر دارند. چرا که صله رحم از تاثیرات مثبت زیادی بر سلامت روان افراد داشته و باعث می‌شود تا انسانها روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند. البته افراد در مرحله اول باید صله رحم را به درستی انجام داده و اطلاعات کافی در این مورد داشته باشند. برخی از افراد با دوست داشتن ها و شکل دادن روابط سمی تصور می‌کنند که در حال صله رحم هستند؛ در صورتی که اینکار دقیقا تاثیر معکوس داشته و منجر به بروز مشکلات بیشتری خواهد شد. برای اطلاع از راه های آشتی با پدر و مادر کلیک نمایید.

فواید صله رحم

همانطور که گفته شد؛ مطلع شدن از فواید صله رحم، بسیاری از افراد را برای انجام اینکار وسوسه می‌کند. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم تا به توضیح برخی از این مزایا بپردازیم.

بیشتر شدن طول عمر

در آیات و احادیث زیادی در متون دینی به این موضوع اشاره شده است که صله رحم منجر به طولانی شدن عمر در افراد می‌گردد. این موضوع به این دلیل است که وقتی انسانها در ارتباط با دیگران بوده و به آنها عشق می‌ورزند و یا حتی احساس دوست داشته شدن را تجربه می‌کنند؛ سالم تر مانده و طبیعتا عمر طولانی تری خواهند داشت.

دفع بلا

همچنین با صله رحم ، بسیاری از مشکلات و گرفتاری ها از آنها دور خواهد شد. چرا که فرد احساس می‌کند که همواره فردی هست که به او کمک کند و در هنگام مشکلات سختی ها در کنارش باشد. در واقع احساس دوست داشته شدن باعث می‌شود تا افراد بیشتر از خود در مقابل خطرات محافظت کنند.

زیاد شدن دارایی

یکی از بهترین راه های برای رسیدن به دارایی و ثروت زیاد بر حسب احادیث ، صله رحم است. در واقع منظور از زیاد شدن دارایی این است که پولی که افراد برای خوشان و نزدیکان خود خرج می‌کنند؛ هدر نشده و حتی مقدار بیشتر آن به آنها برخواهد گشت.

آباد شدن شهرها

یکی دیگر از جنبه های صله رحم که کمتر در مورد آن صحبت کردیم؛ صله رحم با همسایه ها است. زمانی که افراد با همسایه هایی که در نزدیک آنها هستند؛ رفت و آمد می‌کنند؛ ارتباطات شان گسترده تر شده و این موضوع حتی بر آبادی محیط نیز تاثیر خواهد داشت.

خوش اخلاقی

صله ارحام باعث می‌شود تا افراد خوشحال تر و سرزنده تر شده و خوش اخلاق شوند. در واقع افراد در مواجه با دیگران مجبور هستند تا کمی بیشتر صبر و مدارا داشته باشند و همین موضوع بعد از مدتی برایشان تبدیل به عادت می‌شود که نتیجه آن حسن الخلق است.

نیکو شدن مرگ و پاک شدن حساب

بر اساس متون دینی ، با وجود صله رحم افراد مرگ راحت تری را نیز تجربه خواهند کرد و وجدان آنها نیز آسوده تر خواهد بود. صله رحم توشه ای برای آخرت افراد نیز محسوب شده و به آنها تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

چگونگی به جا آوردن صله رحم

صله رحم آدابی دارد که در صورت رعایت کردن آنها می‌توانید از فواید آن بهره برده و به طور کلی ارتباط سالم تری را تجربه کنید. سه نکته اصلی که در مورد صله ارحام اهمیت دارد و افراد باید آنها را رعایت کنند؛ شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی با پیامدهای قطع رابطه با والدین کلیک نمایید.

  • سلام کردن
  • تماس فیزیکی
  • صحبت کردن در مورد مسائل مختلف

انواع صله رحم

صله رحم همچنین انواع مختلفی دارد. برخی تصور می‌کنند که اینکار تنها به معنی سر زدن به اقوام و دیدن آنها و یا دوست داشتن چنین افرادی است. در صورتی که این موضوع به شکل های زیر می‌تواند صورت گیرد.

📌کمک جانی به خویشاوندان

📌کمک مالی

📌کمک فکری

📌ترک آزار

📌کمک عاطفی

با چه افرادی صله رحم داشته باشیم؟

یکی از موضوعاتی که برای افراد به طور کامل واضح و روشن نیست؛ این است که رفت و آمد با چه افرادی صله رحم محسوب می‌شود. چرا که این موضوع اهمیت دارد که با چه فردی در حال صله رحم هستیم. در این قسمت به ذکر این افراد خواهیم پرداخت. برای اطلاع از راه های ایجاد آرامش در خانواده کلیک نمایید.

➰پدربزرگ و مادربزرگ

➰خاله

➰عمو

➰دایی

➰عمه

➰فرزندان خاله، دایی، عمه و عمو

➰ارتباط با افراد تحصیل کرده

➰صله رحم با افرادی که در رشد فرزندان اختلالی ایجاد نکنند

➰رفت و آمد با افرادی که از لحاظ مالی، جانی، عاطفی و روانی آسیبی به شما وارد نکنند

➰ارتباط با افراد غیر سمی

سخن پایانی

با اینکه صله رحم یکی از اقدامات پسندیده و بسیار مفید است اما آدابی دارد که در صورت رعایت کردن آنها می‌توانید از آنها بهره مند شوید. از این رو بهتر است همواره خود را در ارتباط با دیگران نگه داشته و بر کیفیت روابطی که دارید که تمرکز کنید. همچنین در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک گرفته و ارتباطات خود را گسترده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صله رحم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *