آزمایش 5 میمون و نردبان موز


آزمایش 5 میمون و نردبان موز یکی از آزمایش های جالب روانشناسی است که نتایجی شکفا آنگیزی در پی داشته و حتی بسیاری از اتفاقات روزمره در زندگی انسانها نیز مانند این آزمایش است. به دلیل اینکه میمون ها شباهت زیادی به انسان ها از جهات مختلف دارند؛ در بسیاری از آزمایش ها از آنها استفاده شده و از طرفی نتایج نیز می‌تواند همانندی بیشتری را نشان دهد. از این رو گروهی از دانشمندان تصمیم به انجام این آزمایش گرفتند که توانست بسیاری از مفاهیم را در تاریخ روانشناسی تغییر دهد. البته اطلاعات زیادی از زمان انجام این آزمایش و یا حتی کسانی که این آزمایش را انجام داده اند؛ در دسترس نیست. اما به طور کلی این آزمایش می‌تواند نکات جالب و آموزنده ای در بر داشته باشد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش های روانشناسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آزمایش 5 میمون و نردبان موز

شاید شما هم در این موقعیت قرار گرفته باشید که در حال انجام کاری هستید؛ اما دلیل آن را نمی‌دانید. در واقع بسیاری از ما یک عملی  را تنها به این دلیل انجام می‌دهیم که دیگران نیز آن را انجام می‌دهند. آزمایش 5 میمون و نردبان نیز دقیقا چنین چیزی را به ما نشان می‌دهد. نتایج این آزمایش به وضوح به ما نشان خواهد داد که در مرحله اول این رفتار تنها در انسانها نبوده و در مرحله بعدی اینکه چرا رفتاری را که دیگران انجام می‌دهند؛ بدون اطلاع از علت و هدف آن، ما نیز دنباله روی می‌کنیم.

در این آزمایش 5 میمون را در قفسی قرار داده و برای آنها به مقداری غذا گذاشتند که تنها زنده مانده و از گرسنگی تلف نشوند. چنین وضعیتی برای مدتی ادامه دار شده و باعث خستگی و ناامیدی میمون ها شد. غذایی که در اختیار میمون ها قرار داده می‌شد؛ کیفیت بدی داشت اما از نظر مقدار کافی بود. بعد از مدتی در بالای قفس یک خوشه موز قرار داده شد به همراه یک نردبان یک میمون ها می‌توانستند از آن بالا رفته و موز بردارند.

بعد از چند روز ها میمون ها می‌توانستند از قفس خارج شده و به سراغ موزها بروند. یکی از آنها برای برداشتن موزها اقدام کرده؛ اما ناگهان یک شلنگ آتشنشانی ظاهر شده و میمون را با آب سرد خیس کرد. اما تنها میمونی که بالای نردبان بود خیس نشده و همه میمون ها خیس شدند. در واقع به خاطر رفتاری یک نفر، کل گروه مجازات شده و خیس شدند. در دفعات بعدی بازهم این حالت تکرار شد و وقتی میمونی به بالای نردبان می‌رفت تا موز بردارد؛ هم او و هم دیگران خیس می‌شدند.

این حالت به قدری اتفاق افتاد که وقتی میمونی تصمیم می‌گرفت که از نردبان بالا رفته و موز بردارد؛ میمون های دیگر شروع به کتک زدن او می‌کردند و اجازه نمی‌دانند که او چنین کاری کند. چرا که از خیس شدن بیزار بودند. در این حین موزها و نردبان همچنان بودند؛ اما میمون ها تصمیم گرفتند که دیگر به سراغ آنها نروند. برای اطلاع از تاثیرات سوال پرسیدن از دیگران کلیک نمایید.

ورود میمون های جدید

در مرحله بعدی آزمایش، یکی از پنج میمون از قفس خارج شد و میمون دیگری را با او جایگزین کردند. این میمون نمی‌دانست که نتیجه بالا رفتن از نردبان و موز برداشتن، خیس شدن و یا کتک خوردن از دیگر میمون هاست. به همین دلیل برای اینکار اقدام کرد؛ اما قبل از اینکه به بالای نردبان برسد؛ بقیه میمون ها او را پایین کشیدند و به او اجازه ادامه دادن را ندارند. و در نهایت آرامش به گروه بازگشت. برای آشنایی بیشتر با مفهوم سوگیری شناختی کلیک نمایید.

در روز بعد میمون دیگری جایگزین شد و این اتفاق برای همه میمون ها افتاد. به طوریکه هیچ از یک میمون های گروه اول در قفس باقی نماندند. اما در حین همین جابه جایی نیز هرگاه میمونی میخواست به بالای نردبان رفته و موز بردارد؛ دیگران این اجازه را به او نمی‌دانند. اما این میمون ها تجربه خیس شدن را نداشتند. آنها فقط این موضوع را آموخته بودند که نباید از نردبان بالا رفته و برای برداشتن موز اقدام کنند. اما دلیل آن را نمی‌دانستند. این رفتار اجتنابی از نردبان و موز در آنها آموخته شده و انگار به طور غریزی می‌دانستند که نباید اینکار را انجام دهند. این آزمایش در همین جا به پایان رسیده و دانشمندان به نتایجی که می‌خواستند رسیدند. در قسمت های بعدی در مورد این نتایج جالب توضیح خواهیم داد.

نتایج جالب آزمایش 5 میمون و نردبان موز

نکته اولی که از آزمایش 5 میمون و نردبان موز می‌توانیم بیاموزیم این است که قبل از انجام هرکاری از خود دلیل انجام آن را سوال کنید. چرا من اینکار را انجام نمی‌دهم و یا می‌دهم؟ آیا این به خاطر دیگران است و یا دلایل کاملا شخصی دارد؟ اگر یک کار را تنها به این دلیل انجام نمی‌دهید که دیگران نیز آن را انجام نمی‌دهند؛ دچار یک توجیح غیرمنطقی شده اید.

درس دومی که آزمایش 5 میمون و نردبان موز به ما می‌دهد این است که حرکت کردن در خلاف جهت رودخانه، نیازمند جسارت و شجاعت است و عواقبی دارد. در واقع خود را باید برای سختی های زیادی آماده کنید تا بتوانید زندگی بهتری داشته باشید.

طبیعی است که هر زمان بخواهید خلاف جهت و نظر دیگران حرکت کنید مورد سرزنش و مخالفت قرار می‌گیرید. اما زمانی که بخواهید مانند دیگران رفتار کنید؛ آنها را شما را تشویق خواهند کرد. این برای افراد مانند یک پاداش عمل کرده و به همین دلیل است که بیشتر افراد تمایل دارند که کاری را انجام دهند که مورد پسند دیگران است. اما تحمل کردن مخالفت های آنان در نهایت منجر به نتایج بهتری شده و دستاوردهای بزرگتری به ارمغان خواهد آورد.

این آزمایش ساده و قدیمی به وضوح به ما نشان می‌دهد که چرا دلیل بسیاری از رفتارهایی که در طول روز آنها را انجام می‌دهیم را نمی‌دانیم. از این رو بیشتر باید در مورد آنها فکر کرده و روش خود را تغییر دهیم.

سخن پایانی

همه ما ضرب المثل خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو را شنیده ایم. اما این ضرب المثل به معنی پیروی کورکورانه افراطی از کاری است که همه آن را انجام می‌دهند و می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در جریان زندگی ما گردد. از طرفی زمانی که این اتفاق می‌افتد؛ دیگر سخت تر می‌توانیم این الگوی باطل را متوقف کنیم. از این رو بهتر است از همان ابتدا به دلیل انجام برخی از کارها فکر کرده و حتی سوال بپرسیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش های روانشناسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *