ازدواج موفق (آو)


ازدواج موفق و بودن در یک رابطه عاطفی خوب آرزوی هر زوجی است. اما این یک مفهوم انتزاعی و غیر محسوس است و گاهی افراد دقیقا نمی‌دانند که منظور از داشتن یک ازدواج موفق چیست. موفقیت در ازدواج یک ملاک نسبی است که هر فردی نظر متفاوتی در مورد آن دارد. برخی از افراد ازدواج با عشق را یک ازدواج موفق دانسته و برخی دیگر تمایل دارند تا با ازدواج جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود را افزایش دهند و زمانی که به این هدف دست یابند؛ ازدواج خود را موفق می‌دانند. ملاک های افراد و بینشی که در مورد ازدواج دارند؛ همگی در این زمینه نقش دارند. به همین دلیل بهتر است افراد در ابتدا به خوبی در این مورد فکر کرده و حتما برای داشتن ازدواجی موفق از یک روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج موفق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج موفق در روانشناسی

تعریفی که روانشناسی از یک ازدواج موفق در فرهنگ ما دارد؛ این است که زوجین با توجه به گذشته، معیارها، انتظارات و خواسته های خود از زندگی، احساس رضایت و خوشبختی داشته و بتوانند به رابطه خود دوام دهند. علم روانشناسی به این نکته اشاره می‌کند که در یک رابطه عاطفی، عشق و احساسات مهم هستند؛ اما سازگاری ویژگی مهم تری محسوب می‌شود. در یک ازدواج موفقیت آمیز افراد با یکدیگر بر سر موضوعات مختلف تفاهم و سازگاری داشته و می‌توانند واکنش درستی در مقابل چالش ها داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم روانشناسی ازدواج کلیک نمایید.

نشانه های داشتن یک ازدواج موفق

داشتن یک ازدواج موفق با نشانه هایی همراه است. در واقع با کمک این نشانه ها افراد می‌توانند به این موضوع پی ببرند که رابطه آنها نیاز به ترمیم دارد یا خیر. این علائم شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی با انواع انگیزه ازدواج کلیک کنید.

🔹زوجین به درستی می‌توانند با یکدیگر صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند

🔹افراد تفاوت های یکدیگر را پذیرفته و بر شباهت ها تمرکز می‌کنند

🔹رفتارهای کنترلگرانه ندارند

🔹رابطه میان آنها والد همسری نیست

🔹به اندازه به یکدیگر ابراز احساسات می‌کنند

🔹در مورد نحوه خرج کردن و مسائل مالی به توافق رسیده اند

🔹تناسب فرهنگی و اجتماعی دارند

چطور یک ازدواج موفق داشته باشیم؟

فراموش نکنید که داشتن یک ازدواج موفق ساده نیست. در بیشتر موارد افراد تنها به ملاک های ظاهری توجه کرده و حاضر نیستند هیچ تلاشی برای بهتر کردن رابطه بکنند. اما در این مورد نکات ساده و کلیدی وجود دارد که در صورتی که دوطرف آنها را انجام دهند؛ موفقیت یک ازدواج تضمین خواهد شد. برخی از این روش ها شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از مهارت های لازم برای ازدواج کلیک نمایید.

داشتن انتظارات واقع بینانه

یکی از نکات بسیار مهم برای داشتن ازدواج موفق این است که از یکدیگر انتظارات واقع بینانه داشته باشید. در واقع با توجه شرایط طرف مقابل متوقع بوده و برنامه ریزی کنید. برخی از افراد بیش از حد دچار رویاپردازی شده و به همین دلیل به خود و طرف مقابل بسیار سخت می‌گیرند. اما زمانی که افراد با واقعیت زندگی مشترک روبرو می‌شوند؛ دچار مشکل شده و حتی شاید به جدایی فکر کنند.

معذرت خواهی کنید

برای داشتن یک ازدواج موفق ، باید بیاموزید که عذرخواهی کنید. برخی از افراد با اینکه می‌دانند مقصر هستند؛ اما مسئولیت آن را نپذیرفته و حتی دیگری را مقصر جلوه می‌دهند. اما در یک رابطه باید بیاموزید که از برخی مسائل چشم پوشی کرده و از طرف مقابل معذرت خواهی کنید.

حذف کردن عوامل مخرب از رابطه

جان گاتمن که یکی از زوج درمانگران معروف در دنیا است؛ عوامل مخربی را در زندگی مشترک معرفی می‌کند که در صورت حذف کردن آنها می‌توانید؛ بسیار از مشکلات خود را حل کرده و ازدواج موفق داشته باشید. این عوامل مخرب شامل تحقیر، داشتن حالت تدافعی، انتقاد کردن و تعریف نکردن و گوشه گیری وطفره رفتن است.

شناسایی مسائلی که نباید در مورد آنها صحبت کنید

با اینکه مهارت گفت و گو در رابطه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما گاهی نباید در مورد برخی از مسائل با یکدیگر صحبت کنید. در واقع حرف زدن در مورد این موضوعات است که منجر به بروز مشاجره شده و سوتفاهمات بزرگی ایجاد می‌کند. برای مثال صحبت کردن در مورد گذشته ای که هیچ تاثیری در زمان حال ندارد؛ کار بی فایده ای در رابطه محسوب می‌شود.

به دنبال حل مشکل باشید نه پیدا کردن مقصر

در بین مشاجرات زوجین، بسیار شاهد این موضوع هستیم که به جای حل مشکل به دنبال پیدا کردن مقصر هستند. اما اینکه بدانید تقصیرکار کیست هیچ کمکی به حل مشکل نخواهد کرد. از این رو در شرایط بحرانی تمام تمرکز خود را تنها بر حل مشکل گذاشته و از پذیرش مسئولیت شانه خالی نکنید.

وقت گذرانی با یکدیگر

یکی دیگر از راهکارهای موثر در ازدواج موفق ، وقت گذرانی با یکدیگر است. حتی با وجود فرزندان نیز باید زمانی را به خودتان اختصاص دهید. سعی کنید بعد از ازدواج هم قرارهای دونفره گذاشته و فعالیت های مشترک با یکدیگر داشته باشید.

سعی کنید در ازای هر اتفاق بد، پنج اتفاق خوب داشته باشید

در این مورد نباید منتظر بمانید تا یک اتفاق خوب برایتان بیوفتد؛ بلکه باید آنها را ایجاد کنید. زمانی که در یک شرایط سخت قرار می‌گیرید؛ برای مدتی نیاز به استراحت داشته و بهتر است کارهایی را انجام دهید که دوست دارید. برای مثال اگر به تازگی یکی از شما بیماری سختی داشته است؛ سعی کنید بعد از آن به سفر بروید و روحیه خود را بهتر کنید.

خواندن نقشه عشق

خواندن نقشه عشق در ازدواج موفق به این معنای شناخت طرف مقابل است. یعنی بدانید که او به چه چیزهایی علاقه مند است و همه جزئیات را در مورد او به یادآورید.

استفاده از قانون 10 دقیقه

یکی از قانون های طلایی در ازدواج موفق این است که روزانه 10 دقیقه در مورد مسائلی غیر از کار، خانواده ها، فرزندان و… صحبت کنید. این زمان به زوجین این امکان را می‌دهد تا در مورد خودشان صحبت کرده و یکدیگر را بیشتر بشناسند.

مهارت گوش دادن را جدی بگیرید

در ازدواج موفق چیزی که بیشتر از صحبت کردن اهمیت دارد؛ مهارت گوش کردن است. گاهی تنها باید به حرف های طرف مقابل گوش داده و هیچ واکنشی نشان ندهید. اینکار گاهی معجزه کرده و بسیاری از مشاجرات جلوگیری می‌کند.

معیارهای یک ازدواج موفق

یکی از سوالاتی که زوجین مطرح می‌کنند؛ این است که برای داشتن ازدواج موفق در ابتدا باید چه معیارهایی داشته باشیم. همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد، این موضوع تا حدی شخصی بوده و از فردی به فردی دیگر متفاوت است. اما برخی از ملاک های درستی که در نهایت منجر به موفقیت در ازدواج می‌شود؛ شامل مهارت های ارتباطی، گوش دادن، توانایی حل مسئله، انعطاف پذیری و رابطه جنسی هستند. برای آشنایی با انواع معیارهای ازدواج کلیک نمایید.

رازهای داشتن ازدواج موفق

رازهایی که بسیار هم ساده هستند و عمل کردن به آنها باعث داشتن یک ازدواج موفق می‌شوند؛ نیز شامل موارد زیر می‌باشند.

  • دوستی و رفاقت با طرف مقابل
  • بخشندگی
  • صمیمیت عاطفی
  • داشتن چشم انداز و اهداف مشترک
  • اعتماد
  • حمایت کردن از یکدیگر

تاثیرات داشتن ازدواج موفق

اینکه زوجین یک ازدواج موفق داشته و در رابطه خود حال خوبی داشته باشند؛ تاثیرات فردی و خانوادگی زیادی خواهد داشت. در این حالت اعتماد به نفس افراد افزایش یافته و حتی در مورد مسائل مختلف تمرکز بیشتری نیز خواهند داشت. این موضوع عملکرد افراد در محیط کار را نیز افزایش داده و در نهایت منجر به کاهش آمار طلاق می‌گردد. در واقع یک ازدواج موفق تاثیرات اجتماعی هم خواهد داشت و باعث فرزندآوری و جوانی جمعیت نیز می‌گردد.

سخن پایانی

با اینکه تعریف افراد از یک ازدواج موفق با یکدیگر فرق دارد؛ اما برخی از ملاک ها و معیارها در این مورد بین همه افراد مشترک هستند. فراموش نکنید که موفق شدن یک رابطه و یا زندگی مشترک، نیاز به تلاش دو طرف داشته و افراد باید علاوه بر استفاده از روش های بالا حتما با از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج موفق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *