انواع ازدواج (آو)


انواع ازدواج و شروع زندگی مشترک به شکل های مختلف امروزه در جهان تبدیل به یکی از بحث های جنجالی شده است. چرا که در بیشتر فرهنگ ها و جوامع بیشترین حالتی که برای ازدواج وجود دارد؛ تک همسری بوده و افراد با یک نفر زندگی می‌کنند و به همان تا پایان عمر متعهد می‌مانند. حتی گاهی برخی تصور می‌کنند که صحبت کردن در این مورد منجر به عادی سازی شده و ترویج بی بند و باری است. اما در واقع در مورد روابط عاطفی هیچ قطعیتی وجود نداشته و حتی می‌توان گفت که ازدواج برای همه افراد مناسب نیست. به همین دلیل صحبت کردن در مورد انواع ازدواج و کسب اطلاعاتی در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی به افراد در این زمینه کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرند. در این زمینه حتی می‌توان با روانشناس نیز مشورت نمود. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

انواع ازدواج

ازدواج مورد قبول در بیشتر فرهنگ ازدواج با یک نفر و زندگی با اوست. این موضوع هم در مورد مردان و هم در مورد زنان صادق است. البته سبک زندگی چند همسری در ازدواج برای مردان بیشتر مورد پذیرش بوده و حتی در برخی از جوامع برای آن قوانینی نیز وجود دارد. به طور کلی در همه فرهنگ ها انواع ازدواج وجود داشته و قوانین مختلفی در مورد آن وجود دارد. اما تصمیم گیری در این مورد بر عهده خود افراد بوده و تا حد زیادی بسته به ویژگی های شخصیتی آنهاست. برای آشنایی بیشتر با مفهوم روانشناسی ازدواج کلیک نمایید.

برخی از افراد به طور کلی تمایلی به ازدواج کردن نداشته و یا برخی به دلیل تنوع طلبی زندگی چند همسری را ترجیح می‌دهند. این موضوع زیاد مورد پذیرش نبوده و پیامدهای زیادی نیز دارد. از این رو افراد باید در این مورد به خوبی فکر کرده و بر اساس احساسات تصمیم گیری نکنند. در ادامه به طور مفصل در مورد انواع ازدواج توضیح خواهیم داد.

چند همسری

چند همسری یکی از انواع ازدواج است که در آن مرد با چند زن به طور همزمان ازدواج می‌کند. این حالت از ازدواج در گذشته رواج بیشتری داشت. البته امروزه هنوز در برخی از فرهنگ ها شاهد این موضوع هستیم. چند همسری خود دو نوع مختلف دارد که در مورد آنها توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با مراحل ازدواج کلیک نمایید.

سورورال

واژه سورور یک واژه لاتین است که به معنای خواهر می‌باشد. پس در این نوع چند همسری، همسران خواهر هستند. گفته می‌شود در قبایلی که این نوع ازدواج صورت می‌گیرد؛ برای این وصلت هزینه زیادی به خانواده عروس پرداخت می‌گردد.

غیر سورورال

در نوع غیر سورورال در انواع ازدواج عروس ها با یکدیگر خواهر نیستند؛ پس افراد حق انتخاب بیشتری برای همسرگزینی داشته و می‌توانند راحت تر انتخاب کنند. همچنین این نوع در جوامع امروزی رواج بیشتری هم دارد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که زمانی همسران یکدیگر را نشناسند ارتباط بهتری میان آنها ایجاد شده و احتمال بروز مشکل کمتر خواهد شد.

تک همسری

تک همسری رایج ترین انواع ازدواج بوده که در همه جوامع بیشتر افراد چنین ازدواجی دارند. قدمت این نوع از ازدواج به اندازه تاریخ بشریت است. با اینکه برخی از افراد تصور می‌کنند که میل ذاتی انسان به چندهمسری است؛ اما بر با نگاهی به تاریخ متوجه خواهیم شد که حتی در گذشته های دور نیز بسیاری از افراد تک همسر بوده اند. تک همسری نیز خود انواع مختلفی دارد. برای آشنایی با دلایل ازدواج با دختر بزرگتر کلیک نمایید.

چند باره

تک همسری چند باره به این معناست که افراد حتی در ازدواج مجدد نیز باز تصمیم می‌گیرند که با یک نفر زندگی کنند. در واقع چنین افرادی نمی‌توانند بیش از یک همسر در یک زمان داشته باشند. این نوع ازدواج مورد علاقه زنان است و بیشتر تمایل دارند که یک نفر در زندگی شان حضور داشته باشد.

دائم

در تک همسری دائم، افراد حتی بعد از جدایی و یا فوت همسرشان بازهم اجازه ازدواج مجدد را به خود نمی‌دهند. و یا محیط اطرافشان این حق را از آنها می‌گیرد. در واقع افراد می‌توانند در طول عمر خود تنها یکبار ازدواج کنند.

چند شوهری

یکی دیگر از انواع ازدواج ، چند شوهری یا پولاندری است که تقریبا از نادرترین انواع ازدواج محسوب می‌شود. در این حالت زن با چند مرد به طور همزمان ازدواج می‌کند. این حالت به شدت توسط برخی از ادیان مثل اسلام و حتی فرهنگ های مختلف رد شده است. چند شوهری دو نوع برادری و غیر برادری دارد. برای اطلاع از انواع معیارهای ازدواج کلیک نمایید.

برادری

این حالت از ازدواج نیز مانند چند همسری سورورال است که در آن شوهران یک زن با یکدیگر برادر هستند. این موضوع شرایط را برای ایجاد عشق و رابطه عاطفی با همسر کمی دشوار می‌کند. همچنین حق انتخاب برای زنان نیز محدود شده و حتما باید مردانی را انتخاب کنند که برادر دارند.

غیر برادری

در این حالت شوهران زن برادر نبوده و یا حتی لزوما رابطه فامیلی نزدیکی با یکدیگر ندارند. در این حالت زن با همسرش مدتی را گذرانده و تا زمانی که با اوست دیگر همسران نباید هیچ ادعایی نسبت به او داشته باشند. این نوع ازدواج پیامدهای زیادی دارد که تعیین پدر بیولوژیکی کودک یکی از این موضوعات است.

ازدواج سفید

ازدواج سفید امروزه در بسیاری از جوامع رایج شده و بسیاری از زوجین مایل به داشتن چنین ازدواجی هستند. چرا که در این حالت زوجین با یکدیگر زندگی کرده و باید به یکدیگر متعهد باشند؛ اما از نظر قانونی زن و شوهر نیستند. همین موضوع می‌تواند آنها را در معرض مشکلات زیادی قرار دهد. در واقع در این حالت احتمال خیانت و بی تعهدی بسیار افزایش می‌یابد.

انواع ازدواج در اسلام

اسلام برای ازدواج دو نوع دائم و موقت را در نظر می‌گیرد. در اسلام افراد مجاز هستند تا با فردی برای مدت مشخصی ازدواج کرده و به طور شرعی و قانونی زندگی کنند. در ازدواج موقت زمانی که مدت مشخص به پایان می‌رسد؛ نیازی به طلاق نیست و دیگر هیچ نسبتی بین افراد وجود ندارد. اما در ازدواج دائم در صیغه کلمه نکاح ذکر می‌شود که آن را از ازدواج موقت متفاوت می‌کند. افراد در زمان جدایی باید دوباره صیغه خوانده و مراحل قانونی مختلفی را طی کنند.

ازدواج سوری

این نوع ازدواج در واقع هیچ سندیت قانونی و شرعی نداشته و افراد در بیشتر موارد برای موضوعات غیرقانونی از آن استفاده می‌کنند. یا اسم ازدواج موقت را ازدواج سوری می‌گذراند.

ازدواج بنفش

ازدواج بنفش به معنی ازدواجی است که در بین افراد همجنسگرا صورت می‌گیرد. در واقع به ازدواج میان گرایشی ازدواج بنفش گفته می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد؛ افراد برای ازدواج گزینه های زیادی دارند که با توجه به شخصیت و یا فرهنگی که در آن زندگی می‌کنند؛ می‌توانند حق انتخاب داشته باشند. گاهی همین گوناگونی و تنوع در انواع ازدواج است که افراد را در مورد این تصمیم دچار سردرگمی و تردید کرده و حتی از ازدواج بیزار می‌شوند. از این رو بهتر است در این زمینه مسائل مختلفی را در نظر گرفته و حتما در این مورد با دیگران مانند یک روانشناس نیز مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *