مراحل ازدواج (آو)


مراحل ازدواج در فرهنگ ایرانی با آداب رسوم زیادی همراه است. در واقع افراد فرایند طولانی و گاها سختی را طی می‌کنند تا زندگی مشترک خود را آغاز نمایند. البته هریک از این مراحل شیرینی های خاص خودش را داشته و حتی انگیزه ای است برای تلاش کردن در این مورد. این فرایند با خواستگاری و آشنایی دختر و پسر آغاز شده و در نهایت به ازدواج و مراحل بعد از آن ختم می‌شود. البته این مراحل به فرهنگ خانواده ها و شرایط آنان نیز بستگی دارد و ممکن است همه افراد تمام این مراحل را در ازدواج خود نداشته باشند. اما به طور کلی ازدواج کردن به طور ناگهانی امکانپذیر نبوده و سلسله مراتبی دارد. افراد بهتر است قبل از ازدواج به این موضوعات فکر کرده و حتی با یک روانشناس نیز در این مورد صحبت کنند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مراحل ازدواج کدام اند؟

فراموش نکنید که گاهی جابجا شدن مراحل ازدواج و یا پشت سر نگذاشتن برخی از آنهاست که افراد را دچار مشکل می‌کند. در واقع تا این اندازه مراحل ازدواج می‌توانند مهم و تاثیرگذار باشند. با اینکه امروزه بسیاری از مراحل و آداب و رسوم مرتبط به ازدواج به دست فراموشی سپرده شده اند؛ اما برخی از خانواده ها هنوز هم به آنها پایبند بوده و آنها را انجام می‌دهند. بهتر است خانواده های زوجین از این بابت هم شباهت هایی با یکدیگر داشته باشند.

اما این بدان معنا نیست که همه افراد باید به آنها معتقد بوده و حتما تک تک آنها را انجام دهند. حتی برخی از خانواده ها بابت این موضوع به دیگری فشار وارد کرده و آنها مجبور به انجام می‌کنند. در صورتی که این روش اشتباه بوده و ممکن است منجر به بروز مشکلات بیشتری گردد. در این قسمت بیشتر در مورد هریک از این مراحل توضیح خواهیم داد. برای اطلاع از مدت آشنایی برای ازدواج کلیک نمایید.

آشنایی

اولین مرحله از مراحل ازدواج ، آشنایی دو نفر با یکدیگر است. حتی ممکن است در ابتدای آشنایی هدف دو نفر از شروع رابطه، ازدواج نباشد. اما در این دوران علاقه افراد به یکدیگر بیشتر شده و حتی ممکن است به ازدواج نیز مایل گردند. در واقع نمی‌توان بعد از اینکه یک نفر را برای بار اول دید؛ فورا به ازدواج فکر کرد. البته در گذشته این اتفاق می‌افتاد؛ اما امروزه بیشتر زوجین زمان زیادی را به دوران آشنایی اختصاص می‌دهند.

خواستگاری

مرحله بعدی که افراد را به طور رسمی وارد فرایند ازدواج می‌کند؛ خواستگاری است. در این مرحله خانواده ها نیز یکدیگر را ملاقات کرده و به طور جدی در مورد ازدواج و مناسبات آن صحبت می‌کنند. همچنین بعد از خواستگاری زوجین بیشتر با یکدیگر وقت گذرانده و با یکدیگر آشنا می‌شوند.

تحقیق کردن در مورد خانواده های یکدیگر

یکی دیگر از اقداماتی که برخی از خانواده ها در مراحل ازدواج انجام می‌دهند؛ تحقیق کردن به صورت محلی از دیگری است. که برای اینکار خانواده ها به محل سکونت خانواده دیگر رفته و از اطرافیان در مورد آنها سوال می‌کند. البته امروزه روش های دیگری جایگزین اینکار شده اند. برای اطلاع از نقش خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

مشاوره ازدواج

یکی از اقداماتی که به تازگی به مراحل ازدواج اضافه شده است؛ مشاوره ازدواج است که می‌تواند کمک بزرگی برای زوجین باشد. چرا که با کمک مشاور افراد به شناخت درست تری از یکدیگر رسیده و تصمیم درست تری در این زمینه خواهند گرفت.

نامزدی

نامزدی یکی از مراحل ازدواج است که دوره مشخصی نداشته و هر خانواده ای به دوره ای از زمان این نام را اختصاص می‌دهند. برای مثال برخی از زمان خواستگاری تا عقد را ازدواج می‌دانند و برخی دیگر از زمان آشنایی تا خواستگاری را. گاهی همین بلاتکلیفی این دوره است که منجر به بروز مشکلاتی برای زوجین می‌شود.

آزمایش ازدواج

قبل از عقد ، زوجین حتما باید آزمایش های مربوط به ازدواج را انجام داده و از سلامت خود و طرف مقابل مطمئن شوند.

بله برون

یکی دیگر از مراحل ازدواج در فرهنگ ایرانی بله برون است که در آن خانواده ها به توافق رسمی برای ازدواج رسیده و در مورد مسائلی مانند مهریه، جهاز، زمان دقیق مراسم و… صحبت می‌کنند. حتی گاهی در این مراسم یک انگشتر نیز به دختر داده می‌شود.

عقد

در مراسم عقد زوجین دیگر به طور قانونی و رسمی زن و شوهر اعلام شده و حتی بعد از این مرحله می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند. در بیشتر خانواده ها اصرار بر عقد به این دلیل است که زوجین بتوانند راحت تر با یکدیگر معاشرت کرده و شناخت پیدا کنند. برای جلوگیری از بروز ازدواج بدون رضایت خانواده کلیک نمایید.

جهاز برون

معمولا جهاز بروز بعد از عقد برگزار شده و در آن در مورد جهیزیه و مراسم های مرتبط با ازدواج صحبت می‌شود. البته دیگر کمتر شاهد برگزاری این مراسم در بین خانواده ها هستیم. اما می‌تواند یکی از مراحل ازدواج محسوب شود.

 حنابندان

حنابندان یکی از جشن هایی است که شب قبل از مراسم عروسی برگزار شده و خانواده عروس مسئول برگزاری آن هستند. البته این مراسم نیز از مراحل اصلی ازدواج محسوب نشده و حتی برخی از خانواده ها اصلا چنین رسمی ندارند.

جشن عروسی

برخی از خانواده ها و یا حتی زوجین این موضوع را فراموش می‌کنند که مراسم عروسی، تنها یک جشن بوده و بعد از عقد زوجین می‌توانند به سراغ زندگی خود بروند. در واقع پافشاری افراد برای برگزاری این مراسم و یا حتی عقب انداختن بسیاری از کارها برای بعد از این جشن، موضوعی است امروزه تبدیل به یکی از چالش های اساسی در بین افراد شده است.

پاتختی

روز بعد از جشن عروسی ، مراسمی تحت عنوان پاتختی برگزار می‌شود که در آن خانواده های دو طرف هدایایی را به زوجین می‌دهند. این مراسم نیز دیگر مدتی است که در بیشتر خانواده ها برگزار نشده و در حال فراموشی است.

پاگشا

پاگشا به معنی دعوت کردن عروس و داماد به خانه اقوام و تبریک گفتن و هدیه دادن به آنهاست. خانواده های زوجین بعد از مراسم عروسی و یا عقد آنها را دعوت کرده و در واقع آنها را تشویق به صله رحم می‌کنند.

ماه عسل

برخی از زوجین بعد از مراسم عروسی و یا عقد با یکدیگر به سفر می‌روند؛ که به این سفر ماه عسل می‌گویند. این سفر فرصت مناسبی برای استراحت و شناخت بیشتر یکدیگر می‌باشد.

مادرزن سلام

بعد از ماه عسل و یا حتی قبل از آن حتی گاهی فردای مراسم عروسی، داماد به خانه خانواده همسر رفته که به اینکار مادر زن سلام می‌گویند. این مراسم هم ترویج زیادی نداشته و افراد کمی آن را انجام می‌دهند.

مراحل بعد از شروع زندگی مشترک

حتی بعد از شروع زندگی مشترک و ازدواج نیز افراد مراحل مختلفی را گذرانده و حتی گاها مراحلی را تکرار می‌کنند. شناخت شرایط هر مرحله و همکاری با یکدیگر در هریک از آنها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تاثیر زیادی در زندگی مشترک دارد. برخی از مراحلی که بعد از شروع زندگی مشترک ایجاد می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

  • تعدیل
  • رشد کردن باهم
  • تحقق

سخن پایانی

فراموش نکنید که پایبندی به مراحل ازدواج و انجام دادن آنها خوب است؛ اما نباید در مورد آنها دچار زیاده روی و تعصب شد. چرا که این موضوع تنها ازدواج را برای زوجین سخت تر کرده و باعث می‌شود که مشکلات بیشتری را تجربه نمایند. زوجین و خانواده ها باید در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *