راشیتیسم


راشیتیسم یا نرمی استخوان یک اختلال استخوانی است که از زمان کودکی و نوزادی آغاز می‌شود. شاید شما هم کودکانی را دیده باشید که پاهایشان فرم متفاوتی داشته و به اصطلاح پرانتزی است. این موضوع به دلیل نرم بودن استخوان هاست که تغییر شکل داده و به این صورت درمی‌آیند. در این حالت احتمال شکستن استخوان ها نیز بیشتر می‌شود. این بیماری انواع مختلفی داشته و راه های درمانی متفاوتی نیز دارد.

در واقع ممکن است که این بیماری درمان شده و فرم پاهای فرد در بزرگسالی به این صورت باقی نماند. اما در موارد شدید افراد در بزرگسالی نیز فرم پاهایشان به همین شکل باقی می‌ماند. بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و در صورتی که شاهد نشانه های این بیماری در فرزندشان بودند؛ حتما در این زمینه اقدام کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راشیتیسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

راشیتیسم چیست؟

بیشتر والدین بعد از شنیدن نام بیماری استخوان در کودکان به یاد راشیتیسم می‌افتند. اما برخی از والدین نیز در این مورد اطلاعات کافی نداشته و نمی‌دانند که چطور باید از آن پیشگیری نمایند. چرا که برخی از کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. از طرفی بهترین درمان برای این بیماری در کودکان نیز پیشگیری از ابتلا است.

چرا که در صورت ابتلا، با اینکه می‌توان آن را درمان نمود؛ اما کودک باید سختی های زیادی را متحمل شود. علت اصلی ابتلا به این بیماری کمبود ویتامین دی در کودکان است. چرا که این ویتامین است که منجر به شکل گیری استخوانها از سنین کم می‌شود. کم بودن میزان ویتامین دی در کودکان نیز خود دلایل مختلفی دارد. در این مقاله به توضیح بیشتر راشیتیسم در کودکان خواهیم پرداخت. برای اطلاع از پیامدهای نرم بودن بیش از حد ملاج نوزاد کلیک نمایید.

تاریخچه بیماری راشیتیسم

ابتلا به راشیتیسم در کودکان تاریخچه ای طولانی دارد. به شکلی که حتی در توصیفات رومیان نیز می‌توان آثار این موضوع را مشاهده کرد. در دهه 1640 راشیتیسم نوعی اختلال استخوانی شایع در انگلستان شناخته شده که بیشتر کودکان به آن مبتلا می‌شدند. اما تا سال 1920 همچنان کسی نمی‌دانست که این بیماری چرا بروز می‌کند. اما از سال 1930 با توزیع عمومی شیر، روغن ماهی و مکمل های غذایی، آمار ابتلا به این بیماری کاهش یافته و حتی در برخی از کشورها ریشه کن شد. این بیماری هنوز هم در برخی از کشورهای درحال توسعه، ناشناخته است و یا اقدامات لازم برای آن صورت نمی‌گیرد.

نشانه های ابتلا به راشیتیسم

راشیتیسم با بروز نشانه هایی در کودکان همراه است. در واقع اگر بتوان به موقع این نشانه ها شناسایی کرد؛ خانواده ها می‌توانند جلوی پیشروی این بیماری را در فرزند خود بگیرند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از پیامدهای ناشی از کمبود کلسیم در کودکان کلیک نمایید.

نرمی و درد در استخوانها

بروز مشکلاتی در رشد دندانها و پوسیده شده زود هنگام

ضعف در ماهیچه ها

شکستن استخوانها به صورت مکرر

بروز نقص های رشدی

میزان کم کلسیم در خون

تتانی شدن ماهیچه ها

نرم بودن غیرعادی جمجمه کودک

دلایل ابتلا به راشیتیسم

زمانی که افراد دلایل ابتلا به راشیتیسم را بشناسند؛ در هنگام بارداری و یا حتی بعد از تولد اقدامات لازم را انجام داده و از ابتلای فرزند خود جلوگیری می‌کنند. در این قسمت به ذکر این دلایل می‌پردازیم.

  • زایمان زودرس
  • قرارگیری در معرض نور خورشید به صورت بسیار محدود
  • ابتلا به بیماری های متابولیک ارثی
  • افرادی که دارای رنگدانه تیره هستند
  • زمانی که مادر کمبود ویتامین دی داشته باشد
  • ابتلا به بیماری های کلیوی
  • سوتغذیه کودک

انواع راشیتیسم

راشیتیسم همچنین انواع مختلفی نیز دارد. همه این انواع در نهایت منجر به مشکل مشخصی می‌گردند؛ اما در مواردی نشانه ها و حتی روش های درمانی نیز تا حدی متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری های کودکان کلیک نمایید.

تغذیه ای

این نوع راشیتیسم در کودکان به دلیل فقر ویتامین دی و کلسیم در تغذیه آنهاست که ایجاد می‌شود. در این حالت با خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین دی و کلسیم تا حدی می‌توان این بیماری را درمان نمود.

هیپوفسفاتمیک

راشیتیسم هیپوفسفاتمیک به دلیل مقدار کم فسفات در خون کودکان به صورت مزمن ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که استخوانها نرم و انعطاف پذیر می‌شوند. این بیماری یک نقش ژنتیکی وابسته به  است که بر توانایی کلیه ها برای کنترل میزان فسفات دفع شده تاثیر می‌گذارد. نوزادان مبتلا به این نوع راشیتیسم تا یکسالگی علائم مشخصی دارند.

کلیوی

راشیتیسم کلیوی نیز همانطور که از اسم آن هم مشخص است در اثر بروز اختلالاتی در در کلیه افراد ایجاد می‌شود. برای مثال راشیتیسم هیپوفسفاتمیک هم نوعی راشیتیسم کلیوی است. این بیماران علائمی مشابه با راشیتیسم تغذیه ای نیز از خود نشان می‌دهند.

تشخیص راشیتیسم

در ابتدا باید ابتلا به راشیتیسم به طور دقیق تشخیص داده شود. اینکار با بررسی کامل نشانه ها و حتی سوابق پزشکی و خانوادگی انجام می‌شود. برای اینکار اگر کودک مشکوک هیچگونه علائم عادی از تتانی و تشنج نداشته باشد؛ از استخوان های دراز او و دنده ها عکسبرداری انجام می‌شود. همچنین آزمایشات خونی نیز برای اطمینان بیشتر نیز تجویز می‌شود. بعد از تشخیص، مراحل درمانی آغاز می‌گردد. برای اطلاع از اهمیت ویتامین دی برای کودکان کلیک نمایید.

پیش آگهی از راشیتیسم

در مورد پیش آگهی و یا چشم انداز این بیماری باید گفت که با توجه به پیشرفت هایی که در مورد تشخیص و درمان این بیماری داشته ایم؛ حتی در صورت ابتلای کودک به این بیماری نیز بازجای نگرانی وجود ندارد. این بیماری ممکن است طی چند سال بدون نیاز به عمل جراحی درمان گردد. اما گاهی تغییرات استخوانها دائمی بوده و قابل اصلاح نیست. اما این بیماری پیرونده نیست و شدیدتر نمی‌شود.

پیشگیری از ابتلا به راشیتیسم

خوشبختانه راشیتیسم یک بیماری قابل پیشگیری است. در واقع اگر نشانه های این بیماری به موقع شناسایی شوند و یا افراد از ژن این بیماری در فرزند خود مطلع باشند؛ می‌توانند با تغذیه مناسب و یا حتی راهکارهای درمانی جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرند.

راه های درمان راشیتیسم

روش های درمانی بیماری راشیتیسم ، بستگی به نوع آن دارد. در واقع در ابتدا افراد باید از این موضوع مطلع شوند که فرزندشان به چه نوع از راشیتیسم مبتلا شده است. در مرحله بعدی با کمک متخصص باید دارودرمانی آغاز شده و افراد رژیم غذایی را پیش بگیرند. در موارد شدید برای درمان این بیماری با از عمل جراحی استفاده کرد.

سخن پایانی

راشیتیسم با اینکه بیماری ای است که فرایند رشد کودک را دچار مشکل کرده و یا حتی آینده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما تا حد زیادی قابل کنترل و درمان است. تنها والدین باید آگاهی های لازم را در این زمینه کسب کرده و به موقع اقدام کنند. برای اینکار هم باید با یک متخصص کودک و یک روانشناس در ارتباط باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راشیتیسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *