تاثیر دیابت بر اعصاب و روان


تاثیر دیابت بر اعصاب و روان نیز به صورت یک رابطه دوطرفه است. بدین صورت که هم مشکلات روان منجر به ابتلا به دیابت می‌شود و هم خود بیماری دیابت می‌تواند خلق افراد را تغییر داده و به صورت موقت و یا دائمی تغییرات روانی ایجاد نماید. دیابت یکی از بیماری های مزمن در افراد است که بسیار شایع بوده و امروزه بسیاری در سنین مختلف به آن مبتلا هستند. این بیماری خود به تنهایی مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. حال زمانی که با مسائل روانی نیز همراه می‌شود؛ بسیار تهدید کننده و خطرناک بوده و پیامدهای آن را دوچندان می‌کند. از این رو بهتر است در صورت ابتلا به این بیماری به سلامت روانی خود بیش از پیش توجه داشته و حتما از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دیابت بر اعصاب و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیر دیابت بر اعصاب و روان چگونه است؟

رابطه بین دیابت و اعصاب و روان به قدری تنگاتنگ است که نوع خاصی از دیابت را دیابت عصبی یا نوروپاتی نامگذاری کرده اند. این حالت زمانی ایجاد می‌شود که انسولین در بدن افراد به اندازه کافی ترشح می‌شود اما به دلیل فشار روانی قند افراد به طور ناگهانی دچار افت و یا افزایش می‌شود. این تغییرات ناگهانی میزان قند خود افراد را دچار مشکل کرده و فشار زیادی را از نظر روانی و یا جسمانی به آنه وارد می‌کند. با اینکه افزایش ناگهانی قند خون در هنگام استرس و اضطراب، یکی از واکنش های طبیعی بدن می‌باشد. اما زمانی که این حالت به طور مکرر تکرار شده و با شدت زیادی همراه باشد؛ افراد را مبتلا به دیابت می‌کند. برای اطلاع از دلایل داغ شدن بدن کلیک نمایید.

تاثیر اضطراب بر دیابت نوع یک

تاثیر دیابت بر اعصاب و روان در نوع یک این بیماری به این صورت است که با قرارگیری در شرایط هیجان زا و استرس آور افراد دچار کاهش و یا افزایش قند خون می‌شوند. در این حالت زمانی که فرد مضطرب شده و هورمون کورتیزول ترشح می‌شود؛ حساسیت سلولها نسبت به انسولین کمتر شده و به همین دلیل شاهد افزایش قند خون هستیم. این موضوع باعث تجمع قند زیادی در خون شده و شرایط خطرناکی را برای افراد ایجاد می‌کند. همچنین کاهش قند خون نیز به دلیل سندروم خستگی آدرنال است. در این حالت هورمون کورتیزول به اندازه ترشح نشده و تعادل هورمون ها بهم می‌خورد. از این رو سطح قند خون نیز دچار بی ثباتی می‌شود.

تاثیر اضطراب بر دیابت نوع دو

زمانی که مبتلایان به دیابت نوع دو دچار استرس و فشار روانی می‌شوند؛ قند خون آنها افزایش می‌یابد. در این حالت افزایش قند خون به همان دلیلی است که در نوع یک اتفاق می‌افتد. در دیابت نوع دو دیگر شاهد بی ثباتی و یا کاهش غیرعادی قند خون نیستیم و در شرایط مختلف قند خود تنها افزایش پیدا می‌کند. برای اطلاع از دلایل عصبانیت بی دلیل مردان و زنان کلیک نمایید.

علت تاثیر دیابت بر اعصاب و روان چیست؟

بسیاری از متخصصین و حتی افراد عادی به دنبال پیدا کردن علت این رابطه بین وضعیت اعصاب و روان با بیماری دیابت هستند. چرا که این رابطه در مورد بیماری دیابت بسیار نزدیک تر بوده و کوچک ترین تغییراتی در وضعیت روانی افراد منجر به کاهش یا افزایش چشمگیر قند خون افراد می‌گردد. برخی از دلایل این موضوع، شامل موارد زیر می‌شوند.

میزان بالای قندخون

میزان بالای قند خون افراد می‌تواند توانایی اعصاب را برای انتقال سیگنال های کنترل قندخون مختل نماید. میزان بالای قند خون به رگ های خونی که حامل اکسیژن و مواد مغذی هستند نیز آسیب می‌زند.

متابولیک بدن

میزان متابولیک و سوخت ساز بدن نیز در مورد رابطه بین دیابت و اعصاب موثر است. بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند؛ میزان سوخت و ساز بدن شان کم بوده و به همین دلیل تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

ارث

از آنجایی که دیابت یک بیماری ژنتیکی می‌باشد؛ ممکن است با تجربه استرس و فشار روانی زیاد، ژن های این بیماری بروز کرده و افراد به دیابت مبتلا شوند.

نشانه های ابتلا به نوروپاتی با دیابت عصبی

همچنین دیابت عصبی نشانه های خاصی دارد که بیانگر رابطه استرس و اضطراب با عود بیماری دیابت می‌باشد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

  • سردرد گرفتن
  • ابتلا به درد یا تنش عضلانی
  • اختلال در خواب
  • داشتن احساس بیماری
  • خستگی

برخی دیگر از نشانه های عمومی دیابت که در دیابت عصبی نیز بروز می‌کند؛ شامل تشنگی، خشکی دهان، ضعف، سردرد، تکرر ادرار، تاری دید، تنگی نفس، گیجی و… می‌شود.

انواع دیابت عصبی یا نوروپاتی

دیابت عصبی خود شامل انواع مختلفی است که تفاوت آنها در نشانه ها، پیامدها و یا شدت بیماری است. افراد بعد از اینکه از ابتلای خود به دیابت عصبی مطلع شدند؛ باید از نوع آن نیز مطلع شده و برای درمان اقدام نمایند. انواع مختلف دیابت عصبی شامل موارد زیر هستند.

  • کانونی
  • نوروپاتی دیابتی
  • نوروپاتی خودمختار
  • آمیوتروفی دیابتی

استرس و اضطراب باعث بالا رفتن قندخون می‌شود؟

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ استرس و اضطراب منجر به افزایش ترشح هورمون کورتیزول شده و همین موضوع منجر به اختلال در کارکرد برخی از گیرنده های حسی می‌گردد. از طرفی تعادل هورمون ها بهم خورده و در هنگام فشار روانی مغز نیاز به گلوکز بیشتری دارد. از این رو مغز قند زیادی مصرف کرده و نیاز به انسولین بیشتری هست. به دلیل اینکه این تغییرات در بازه زمانی نسبتا کوتاهی اتفاق می‌افتد؛ بدن تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. برای آشنایی با عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن کلیک نمایید.

درمان تاثیر دیابت بر اعصاب و روان

اما چطور می‌توان تاثیر دیابت بر اعصاب و روان را کنترل کرد؟ این موضوع تا حدی اجتناب ناپذیر و طبیعی است و نمی‌توان به طور کامل آن را درمان کرد. اما با روش هایی می‌توان از آسیب های ناشی از این موضوع تا حدی جلوگیری نمود.

دارودرمانی

در قدم اول افراد باید تحت نظر متخصص هم برای درمان بیماری دیابت خود و هم کنترل استرس و اضطراب داروهایی مصرف نمایند. داروهای ضدافسردگی و مسکن ها می‌توان در این زمینه بسیار موثر واقع شوند.

استفاده از درمان های گیاهی و خانگی

افراد باید در کنار دارودرمانی سبک زندگی خود را نیز تغییر داده و از روش های گیاهی نیز استفاده نمایند. برای مثال حتی در خانه نیز به طور مرتب قند خون را چک کرده و قند خون را در حد متعادل نگه دارید. رژیم غذایی متعادل داشته و از مصرف سیگار و مشروبات الکلی جدا بپرهزید. از طرفی با ورزش نیز وزن خود را در حد متعادل نگه دارید.

کمک گرفتن از روانشناس

از آنجایی که استرس و فشار روانی می‌تواند منجر به تغییرات جدی در وضعیت بدنی مخصوصا بیماری دیابت گردد؛ افراد باید حتما از روانشناس کمک گرفته تلاش کنند تا از عوامل استرس زا دور بمانند.

سخن پایانی

به دلیل اینکه بیماری نوروپاتی و یا دیابت عصبی تحت تاثیر مسائل روانی است، تغییر سبک زندگی و کمک گرفتن از روانشناس می‌تواند در این مورد بسیار موثر واقع شود. افراد باید در صورت ابتلا به این بیماری و تحت تاثیر دیابت بر اعصاب و روان حتما از متخصص کمک گرفته و علاوه بر دارودرمانی از روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دیابت بر اعصاب و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *