آموزش بچه داری (آو)


آموزش بچه داری برای مادران که برای باراول در این شرایط قرار می‌گیرند؛ بسیار ضروری است. این آموزش حتی می‌تواند توسط اطرافیان و با استفاده از تجربه مادران دیگر نیز صورت گیرد. اما توجه به چگونگی آن و حتی اجرای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه امروزه از زمان بارداری، مادران را برای شرایط مختلف آماده کرده و آموزش های لازم را به آنان می‌دهند. اما در مورد کودکان همواره موقعیتی وجود دارد که والدین را غافلگیر کرده و باعث سردرگمی آنها می‌شود. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که این نوع آموزش ها تنها مختص به مادران نیستند و همه اعضا باید اطلاعاتی در این مورد کسب نمایند. در این زمینه بهتر است افراد از روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بچه داری می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

آموزش بچه داری چگونه است؟

آموزش بچه داری با هدف آمادگی دادن به اطلاعاتی به خانواده ها در زمینه مراقبت از کودک در سنین مختلف انجام می‌گیرد. استفاده از این کلاسها برای همه مادران از این جهت اهمیت دارد که گاهی بهره گیری از همین روش های ساده است که کودک را در مقابل ابتلا به بیماری مختلف محافظت می‌کند. همچنین گاهی این روش ها شرایط را برای مادران نیز ساده تر کرده و در زمینه های مختلف برای آنان کمک کننده است. مادران می‌توانند در این کلاسها ثبت نام کرده و یا از روش های دیگر اطلاعات لازم را کسب نمایند. برای آشنایی بیشتر با سختی های بچه داری کلیک نمایید.

نکات طلایی آموزش بچه داری

آموزش بچه داری شاید در ابتدا بسیار کلی به نظر برسد و افراد تصور کنند که خودشان از پس انجام اینکار برمی‌آیند. اما این موضوع جزئیات زیادی دارد که مادران با اطلاع از آنها می‌توانند راحت تر اینکار را انجام دهند. در این قسمت به توضیح برخی از این اقدامات می‌پردازیم. برای اطلاع از انواع ترفند بچه داری کلیک نمایید.

سرعت و میزان غذاخوردن را به عهده خود کودک بگذارید

این موضوع شاید در ابتدا به نظر مادران عجیب به نظر برسد؛ اما زمانی که مادر اینکار را برای کودک انجام می‌دهد؛ این فرصت را از او می‌گیرد که غذا خوردن را آموخته و یا حتی به درستی غذا بخورد. زمانی که کودک به سنی رسید که توانست غذای جامد بخورد؛ بهتر است میزان و سرعت غذاخوردن را به عهده خود او بگذارید. البته که برای شروع باید کمی او را تشویق نمایید. اما به طور کلی آزادی عملی بیشتری به او دهید.

استفاده از اتاق مشترک با کودک تا یک سال

این نکته را فراموش نکنید که تا یکسال کودک باید با والدین در یک اتاق خوابیده؛ اما باید تخت جداگانه ای داشته باشد. هرگز با فرزند خود مخصوصا در سنین پایین از بالشت و پتوی مشترکی استفاده نکنید. او باید فضای خودش را داشته تا راحت تر نفس بکشد و همچنین آزادی حرکتی داشته باشد.

جهت سر کودک را به طور مکرر تغییر دهید

معمولا کودکان عادت می‌کنند تا در یک جهت خاص بخوابند؛ به همین دلیل یک شب درمیان، جهت سر او را تغییر داده و به این موضوع توجه کنید که فشار زیادی به ناحیه ای خاص وارد نشود.

بازی های مختلف با او انجام دهید

کودکان نیاز به سرگرمی و بازی دارند. همچنین در خلال این بازی ها می‌توان مسائل زیادی را نیز به آنان آموخت. بازی کردن با کودک، حس کنجکاوی را در او برانگیخته و روحیه او را نیز تغییر می‌دهد. در آموزش بچه داری به والدین آموخته می‌شود که بازی های مناسب سن کودکان را انتخاب کرده و نحوه اجرای آنها نیز آموزش داده می‌شود.

حمام بردن او یک یا دوبار در هفته

موضوع دیگری که در آموزش بچه داری به آن توجه می‌شود؛ نحوه حمان بردن و یا حتی زمان انجام اینکار است. حمام بردن نوزادان و کودکان کار دشواری است. والدین می‌توانند اینکار را به کمک فرد دیگری انجام داده و یا از ابزارها و بازی های مختلفی در این زمینه استفاده نمایند.

برای استحمام در ابتدا پاهای او را خیس کنید

یکی دیگر از نکاتی که در حمام بردن کودکان اهمیت دارد این است که به یکباره کل بدن کودک را خیس نکنید. در ابتدا کمی پاهای او را خیس کنید تا دمای بدن او با تنظیم شده و سپس به آرامی بدن او را خیس کنید.

مراقبت از او در مقابل صداهای خیلی بلند و ناگهانی

گوش کودکان در این دوران بسیار حساس بوده و حتی ممکن است با برخی از صداهای بلند، پرده گوش آنها آسیب ببیند. از این رو کودک را در محیط های خیلی شلوغ و پرسر و صدا نبرید. و یا از گوشی های مخصوص برای کودکان استفاده کنید تا مانع از ورود صدای بلند به گوش آنها شوید.

او را کنار پنجره برده و بیرون را به او نشان دهید

کودکان نیاز دارند تا زمانی از روز را بیرون از خانه و یا در معرض نور خورشید باشند. اما در صورتی که این شرایط برای آنها مهیا نیست؛ می‌توان برای ساعاتی آنان را کنار پنجره برد و بیرون از خانه را به آنها نشان داد. با اینکار کمی نور خورشید نیز به آنها می‌رسد.

توجه به سلامت دهان و دندانها

برخی مادران تصور می‌کنند به این دلیل که دندانهای کودک شیری هستند و به زودی می‌افتند؛ نیازی به مراقبت از آنها نیست. در صورتی که از زمانی که اولین دندانهای کودک می‌روید؛ باید به صورت مرتب از مسواک های مخصوص کودکان و یا دهانشویه استفاده کرد تا لثه های آنان آسیب نبیند.

درهنگامی که کلافه است؛ صبوری کنید

با بچه دار شدن خود را باید برای شرایط مختلفی آماده کنید. اینکار نیاز به صبر و حوصله زیادی داشته و باید انتظار هرچیزی را داشته باشید. کودکان شب ها مدام از خواب بیدار شده و گریه می‌کنند؛ گاهی درست غذا نمی‌خورند و یا دچار دل درد می‌شوند. پیدا کردن دلایل این شرایط نیز کار دشواری است. از این رو باید حوصله کرده و رفتار درستی با آنان داشته باشید. برای اطلاع از شرایط کمک در بچه داری کلیک نمایید.

آموزش بچه داری برای چه سنینی مناسب است؟

به طور کلی در کلاس های آموزش بچه داری نکات مختلفی را برای سنین متفاوت به مادران خواهند گفت. اما برای برخی از سنین این کلاس ها به طور جداگانه برگزار شده و مادران می‌توانند بسته به سن فرزند خود در آنها شرکت کنند. در بیشتر موارد این کلاسها برای سنین قبل مدرسه و تا پنج سالگی هستند.

سرفصل هایی که در کلاس های آموزش بچه داری آموزش داده می‌شوند

یک سری سرفصل های مشخص برای آموزش بچه داری در این کلاسها مطرح می‌شوند که بیانگر محتویات این کلاسها هستند. در واقع این موضوعات به طور گسترده در این کلاسها توضیح داده شده و به مادران کمک می‌کنند. این سرفصل ها شامل موارد زیر می‌شوند.

شیردهی

خواب کودک

حمام بردن کودک

پیدا کردن علت گریه کودک

درمان شکم درد کودک

بغل کردن

درمان زردی

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

تربیت کودک

تعویض پوشک

ابتلا به زردی

سخن پایانی

آموزش بچه داری را هیچگاه نمی‌تواند به طور کامل همه چیز را به مادران بیاموزد. درواقع شرایط هر کودکی متفاوت بوده و والدین نیز باید بسته به این شرایط خود تجربیاتی در این مورد کسب کنند. اما در نهایت این آموزش ها می‌تواند به کمک بزرگی به افراد کرده و شرایط را برایشان راحت تر کنند. والدین باید برای دریافت این آموزش ها حتما از روانشناس کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بچه داری می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *