پارک بردن کودک | بردن کودک به فضای سبز (آو)


پارک بردن کودک یکی از فعالیت های ضروری و با اهمیت در فرایند رشد آنان است. برخی از والدین به دلیل وسواسی بودن خود، تمایلی ندارند که کودکشان در مکانی غیر از خانه بازی کند. در صورتی که کودک قطعا به حضور در بیرون خانه نیاز داشته و باید جهان را از این طریق کشف کند. در واقع اگر والدین امکان این را ندارند که محیطی امن برای بازی کردن فرزندان خود با دیگران پیدا کنند؛ پارک می‌تواند گزینه خوبی برایشان باشد.

چرا که امروزه بیشتر کودکان در آپارتمان زندگی کرده و فرصت کم و محدودیت های زیادی برای بازی و فعالیت های جسمانی دارند. بهتر است والدین بعد از مطمئن شدن از وضعیت پارک و فضای سبز نزدیک به خانه، این امکان را برای فرزند خود فراهم نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پارک بردن کودک می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بردن کودک به فضای سبز

یکی از اساسی ترین نیازهای کودکان، نیاز به بازی کردن است. در ابتدا کودکان قادر به انجام بازی های فکری نیستند؛ پس باید فعالیت جسمانی داشته و حتی سروصدا کنند. سبک زندگی امروزی این اجازه را به آنها در آپارتمان نمی‌دهد. از این رو باید آنها را به پارک برده و اجازه کشف و شهود داد. امروزه بیشتر پارک ها مجهز به اسباب بازی های رایگان و متناسب با سن های مختلفی هستند؛ که کودکان می‌توانند از آنها استفاده کنند. با اینکه خطراتی نیز در حین بازی وجود دارد؛ اما این هم بخشی از فرایند تجربه کردن کودکان است. والدین حتی می‌توانند در مورد سن و شرایط پارک بردن کودک با یک روانشناس نیز صحبت کردهو سپس اینکار را انجام دهند. برای اطلاع از دلایل بازی نکردن کودک کلیک نمایید.

فواید پارک بردن کودک

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ پارک بردن کودک فواید زیادی دارد. البته بهره مندی از این فواید نیازمند رعایت کردن برخی از اصول است. اما به طور کلی همین که کودک را در این فضا قرار داده و از او مراقبت کنید؛ منجر به یادگیری و کسب بسیاری از مسائل در او خواهید شد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

یادگیری مهارت های اجتماعی

یکی از اصلی ترین فواید پارک بردن کودک، یادگیری مهارت های مختلف اجتماعی است. چرا که کودک در این مکان با کودکان و حتی بزرگسالان دیگری مواجهه شده و باید با آنها تعامل کند. حتی در این مکان می‌تواند روش درست برخورد با حیوانات و گیاهان را نیز بیاموزد. اما قبل از هرچیز باید در این مورد با او صحبت کرده و او را آماده نمود. برای اطلاع از راه های تقویت هوش طبیعت گرا در کودک کلیک نمایید.

بیشتر شدن فعالیت بدنی

با پارک بردن کودک، او هم فرصت بیشتری برای تحرک بدنی داشته و می‌تواند انرژی خود را به خوبی تخلیه نماید. در آپارتمان ها کودکان نمی‌توانند بیش از حد بازی کرده و یا حتی فریاد بزنند. اما در پارک ها این امکان فراهم است.

قرار گیری در معرض نور خورشید و جذب ویتامین

با اینکه بسیاری از والدین در این مورد حساس هستند؛ اما کودکان نیاز دارند که در فضای باز و هوای آزاد قرار گرفته و حتی زیر نور خورشید باشند. البته این در شرایطی است که هوا در وضعیت سالمی قرار داشته باشد. نور خورشید تا حد زیادی ویتامین را بدن آنها تامین می‌کند.

نکاتی که باید در مورد پارک بردن کودک در نظر داشته باشید

از طرفی پارک بردن کودک، ممکن است معایبی نیز داشته باشند. چرا که بیشتر پارک های شرایط خوبی و استانداردی برای بازی کودکان ندارند. وضعیت زمین و آسفالت آنها مناسب نبوده و حتی وسایل بازی نیز کهنه و فرسوده هستند. برخی دیگر از مواردی که جزو خطرات پارک ها محسوب می‌شود؛ شامل موارد زیر هستند.

  • بیشتر پارک های امنیت کافی را برای کودکان ندارند
  • فضای آنها از نظر بهداشتی مناسب نیست
  • وسایل آنها استاندارد نیست
  • احتمال آسیب های جسمانی وجود دارد

اقداماتی برای بردن کودک به فضای سبز

اگر قصد پارک بردن کودک را دارید؛ با انجام برخی از اقدامات می‌توانید امنیت بیشتری برای فرزند خود محیا کنید. در این شرایط، احتمال آسیب کمتر شده بچه ها نیز لذت بیشتری می‌برند.

به همبازی های کودک و وسیله های انتخابی او دقت نمایید

زمانی که کودک را به پارک می‌برید؛ به این موضوع توجه داشته باشید که او بیشتر با چه کودکانی معاشرت کرده و بازی می‌کند. حتی وسیله هایی که برای بازی کردن نیز انتخاب می‌کند؛ اهمیت دارد. بسیاری از والدین زمانی که کودک خود را به پارک می‌برند؛ به طور کلی او را رها کرده  دیگر از او مراقبت نمی‌کنند. در صورتی که علاوه بر امنیت، رفتارهای کودک در یک محیط عمومی مانند پارک می‌تواند بیانگر موضوعات مختلفی باشد. برای اطلاع از راه های از بین بردن ترس از غریبه ها در کودکان کلیک نمایید.

خلاقیت کودک را در حین بازی تقویت کنید

در حین بازی کردن شما هم می‌توانید شرکت کرده و به او ایده های مختلفی بدهید. و یا برای او چالش های جدیدی ایجاد کنید. در این شرایط خلاقیت او بیشتر شده و اشتیاق بیشتری برای بازی کردن در پارک و یا حتی حضور در این مکان از خود نشان می‌دهد.

بالابردن اطلاعات کودک در مورد موجودات زنده

طبیعی است که پارک ها حیواناتی مانند گربه وجود دارد. حتی گاهی برخی از خانواده ها حیوانات خانگی خود را به پارک می‌آورند. از این رو باید به کودک خود در این مورد نیز آمادگی بدهید. اگر او از این حیوانات می‌ترسد؛ نیازی به اجبار کردن او برای پارک وجود ندارد. اما می‌توانید به او بیاموزید که چطور با این حیوانات تعامل نماید.

توجه به استقلال طلبی کودکان و رعایت حقوق دیگران

کودک در چنین محیط هایی باید بیاموزد که از پس خود برآید. در واقع دادن استقلال نسبی در این فضاها باعث می‌شود تا کودک خودساخته تر شود. برای مثال اگر با دوستانش به مشکل خورده و برای حل آن به شما شکایت می‌کند؛ باید به او بگویید که خودش مشکلش را حل نماید. همچنین احترام به حقوق دیگران و آسیب نزدن به آنها را نیز باید به او یاد بدهید.

سخن پایانی

برخی از والدین بدون هیچ گونه آمادگی قبلی کودک خود را به پارک برده و او را به حال خود رها می‌کنند؛ در این شرایط کودک نه تنها احساس گیجی و طرد شدگی می‌کند؛ بلکه نمی‌تواند رفتار درستی نیز از خود نشان دهد. حتی پارک بردن کودک نیز اصول خاص خودش را دارد که والدین باید از آنها مطلع باشند. در این زمینه می‌توان از روانشناس نیز کمک گرفت و از این طریق کودک را آماده کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پارک بردن کودک می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *