تحکیم خانواده با 10 روش روانشناسی (ریپ)


تحکیم خانواده و ارزش دادن به آن نه تنها از نظر اخلاقی و دینی واجب است بلکه فواید زیادی نیز به همراه دارد. در واقع حانواده اولین جامعه ای است که ما در آن حضور یافته و پرورش می‌یابیم. گرچه خانواده، کوچکترین جامعه است؛ اما می‌توانیم مسائل مهم و ارزشمندی را در آن بیاموزیم. از این رو بهتر است افراد نه تنها در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنند؛ بلکه به دیگر اعضا نیز کمک کرده و آنان را نیز به یادگیری اصول تحکیم خانواده تشویق نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحکیم خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تحکیم خانواده آسان نیست!

زندگی کردن با دیگران مخصوصا اعضای خانواده، نیاز به یک سری مهارت ها و اصول دارد. در واقع حتی در یک خانواده نیز، افراد مجاز نیستند تا هر کاری انجام دهند. رعایت این موضوعات و پایبندی به آنها موجب تحکیم خانواده شده و به طور کلی شرایط زندگی را برای افراد بسیار آسان تر می‌کند. برخی معتقدند که تحکیم خانواده تنها وظیفه یک عضو و آن هم مدیر خانواده است. اما این موضوع کاملا جمعی بوده و به تلاش همه افراد خانواده بستگی دارد.

چرا باید به تحکیم خانواده اهمیت دهیم؟

تحکیم خانواده از آنجایی اهمیت دارد؛ که اعضا را به یکدیگر نزدیک کرده و همچنین کیفیت زندگی را برای آنان افزایش می‌دهد. در واقع زمانی که پیوندهای خانوادگی محکم باشد؛ کمتر احتمال دارد که افراد رفتارهای نامناسبی از خود نشان داده و یا از روش های نامناسبی استفاده کنند. امروزه یکی از اصلی ترین دلایل بروز بزهکاری و ناهنجاری ها، شرایط خانوادگی نابسمان و یا نداشتن خانواده است. از این رو تحکیم خانواده موضوعی بسیار مهم و تاثیر گذار در جامعه و حتی زندگی شخصی است.

راه های تحکیم خانواده در روانشناسی

تحکیم خانواده

برای انجام و یا حتی بکارگیری تحکیم خانواده، راه های مختلفی وجود دارد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

📌انجام کارها با یکدیگر

فراموش نکنید که یکی از اساسی ترین راه ها برای تحکیم خانواده و داشتن ارتباطی بهتر، انجام کارها به صورت گروهی با کمک یکدیگر است. به طور کلی وقت گذرانی اعضا با یکدیگر بسیار اهمیت دارد که یکی از راه های آن انجام کارها به صورت مشترک است. در این شرایط افراد روحیه همکاری و همچنین تقسیم وظایف را نیز می‌آموزند.

📌برگزاری جلسات خانوادگی

برای تحکیم خانواده و کارکردن روی این موضوع، افراد باید جلسات خانوادگی داشته و به صورت مرتب با یکدیگر صحبت کنند. در واقع در این جلسات باید همه اعضا حق حرف زدن داشته و مشارکت کنند. همچنین شنیدن حرف های دیگری نیز موضوع دیگری است که در این جلسات باید تمرین کرد.

📌داشتن هدف

هدفمندی و داشتن اهداف مشترک، نه تنها به تحکیم خانواده منجر می‌شود؛ بلکه اعضا را به یکدیگر نیز نزدیک تر می‌کند. چرا که افراد همگی برای یک موضوع تلاش می‌کنند. و همین باعث می‌شود تا با یکدیگر صحبت کرده و همفکری کنند.

📌ترویج روحیه حمایتگری

در یک خانواده سالم، افراد باید روحیه حمایت گری داشته و در مواقع بحرانی به یکدیگر کمک کنند. البته حمایتگری تنها به شرایط سخت محدود نمی‌شود. بلکه افراد باید از علایق، اهداف، انتخاب ها و تصمیمات یکدیگر در صورتی که منطقی باشد؛ نیز حمایت کنند. همه افراد در قدم اول باید از طرف خانواده خود مورد حمایت قرار گیرند و در مراحل بعدی از دیگران انتظار داشته باشند تا آنان را حمایت کنند.

📌داشتن زمانی برای استراحت

فراموش نکنید که در مسیر تحکیم خانواده، زمانی را به استراحت اختصاص دهید. در واقع در مواردی آسان گیری کرده و به دیگران فشار نیاورید. همچنین اعضا باید فضایی داشته باشند؛ تا بتوانند بهتر فکر کرده و تصمیم گیری نمایند. در واقع این حالت باعث تجدید قوا در افراد شده تا با انرژی بیشتری به وظایف خود عمل کنند.

📌فداکاری

یکی از ملزومات تحکیم خانواده و یه طور کلی زندگی در گروه، داشتن روحیه فداکاری و از خودگذشتگی است. گرچه همه افراد این توقع را از والدین دارند. اما فرزندان نیز باید آن را آموخته و یا در خود تقویت نمایند. برای به دست آوردن چیزهای بزرگتر باید بیشتر بخشید. این موضوع منجر به خوشحالی و امیدواری خودمان نیز می‌شود. برای آشنایی با راه های درمان خیانت کلیک کنید.

📌حمایت از علایق فرزندان

فراموش نکنید که برای تحکیم خانواده باید از علایق فرزندان خود نیز حمایت کنید. برخی از خانواده فرزندان را مجبور به انجام کاری می‌کنند که مایل به آن نیستند. اینکار آسیب زیادی به آنان وارد کرده و همچنین آینده آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو باید تا حد امکان به آنان آزادی عمل داد. البته فرزند نوجوان شما نیازهای جنسی نیز پیدا می کند که باید به آن ها نیز توجه کنید؛ در این خصوص حتما از خدمات مشاوره جنسی استفاده نمایید.

📌یادگیری تشکر و عذرخواهی

همه اعضا باید برای تحکیم خانواده خود، عذرخواهی و تشکر کردن را بیاموزند. فراموش نکنید که گاهی افراد کاری را انجام می‌دهند که وظیفه آنان نیست. از این رو باید از آنان تشکر کرد.

📌صبر و تمرین

همچنین بعد از آموزش تمام اصول تحکیم خانواده باید صبوری کرده و همچنین به صورت مکرر با فرزندان تمرین نمایید؛ تا اجرایی شوند. نباید از فرزندان انتظار داشت تا بلافاصله به همه نکات را بکار گیرند.

📌انتقاد پذیری

همچنین اعضای خانواده باید نسبت به یکدیگر انتقاد پذیر بوده به حرف های یکدیگر گوش دهند. حتی بیاموزند که چطور به شکل سازنده از یکدیگر انتقاد کنند. این موضوع بسیار در فرایند تحکیم خانواده موثر است. همچنین یکی از راه های تقویت این روحیه در خود کمک گرفتن از مشاور است.

اشتباهات رایج در مورد تحکیم خانواده

در این میان، افراد دچار اشتباهاتی می‌شوند. برخی از والدین به قدری در مورد اصول تحکیم خانواده به فرزندان خود سختگیری می‌کنند که بطور کلی از انجام اینکار ناامید می‌شوند. یا والدینی که خود الگوی خوبی برای فرزندان نبوده و تنها از آنان انتظار دارند. پس این فرایند به درستی طی نشده و تبدیل به اصولی محکی در زندگی خانوادگی نمی‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع، بسیار مهم است که افراد از ابتدا این موضوع را به درستی پایه گذاری کرده و به دیگران آموزش دهند. برای اطلاع از راه های ترک متادون کلیک کنید.

اهمیت کمک گرفتن از مشاور در زمینه تحکیم خانواده

تحکیم خانواده و مشاوره

کمک گرفتن از یک مشاوره خانواده در مورد تحکیم خانواده و مشورت کردن با او می‌تواند منجر به نتایج بسیار خوبی شود. از آنجایی که بسیاری از افراد اهمیت این موضوع را دست کم می‌گیرند و به آن اهمیتی نمی‌دهند؛ افراد عادی، اطلاعات محدودی در این زمینه دارند. از این رو باید از یک متخصص کمک گرفت و همچنین همه اعضای خانواده را تشویق کرد تا برای مشاوره مراجعه کنند.

سخن پایانی

از آنجایی که تحکیم خانواده یک موضوع گروهی و جمعی است و همچنین می‌تواند بین افراد منتقل شود؛ بهتر است فرزندان را تشویق کنید تا خود خانواده ای تشکیل داده و این مسائل را به آنان بیاموزند. همچنین می‌توانید در این راه از یک مشاور خانواده نیز کمک گرفته و با او مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحکیم خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *