غرور کاذب | 3 نوع غرور کاذب


غرور کاذب به معنای خود برتر بینی افراطی است. اغلب افرادی که به این غرور مبتلا هستند؛ متوجه رفتارهای اشتباه خود نمی‌شوند. و فقط فکر می‌کنند که از دیگران برتر می‌باشند. این افراد ارزش های دیگران را نادیده می‌گیرند و به قولی تنها خود  را قبول دارند. دوستان زیادی ندارند و از اطرافیان خود دور می‌شوند.

منظور از غرور کاذب در لغت، فریفته شدن و گول خوردن است. و کسانی که به این نوع غرور مبتلا هستند؛ به دنبال هواس نفس می‌باشند. به کل غرور زمانی مناسب است که شخص را خوار و ذلیل نکند. و همانگونه که به دیگران احترام قائل است؛ برای او نیز احترام قائل باشند. دلایل زیادی در بروز غرور‌ کاذب وجود دارد که می‌توان به جهالت، وسوسه و … اشاره کرد. اگر به چنین غروری دچار شده اید؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غرور کاذب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

غرور کاذب چیست؟

غرور کاذب چیست؟ منظور از غرور ‌کاذب، احساس برتری نسبت به دیگران است. آنها احساس می‌کنند که بسیار برتر از دیگران هستند و هیچکدام از رفتارهای خود را زشت و گستاخانه تلقی نمی‌کنند. با چنین نگرشی، فرد تصور می‌کند که هر رفتاری را می‌تواند داشته باشد و ارزش های دیگران را نادیده بگیرد.

دلایل متفاوتی در بروز غرور کاذب وجود دارد که می‌توان به حسادت، کینه توزی، خودشیفتگی و … اشاره کرد. این نوع غرور در دسته های متفاوتی مانند غرور خود مدار، غرور دیگر مدار و القا شده از سوی اجتماع قرار دارد. همانطور که متوجه شدید چنین غروری آسیب های فراوان به همراه دارد. در این مقاله روش های غلبه بر غرور ‌کاذب را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

افراد با غرور کاذب چه رفتارهایی از خود نشان می‌دهند؟

افرادی که به غرور کاذب مبتلا هستند؛ از خود رفتارهای به خصوصی بروز می‌دهند. در این بخش مقاله رفتار ها را اشاره کرده ایم.

🔻 خود محوری

🔻 خودخواهی زیاد

🔻منفعت طلبی افراطی

🔻 بیش از حد به فکر خود بودن

🔻بالاتر دانستن ارزش های خود نسبت به بقیه

🔻 خود دوستی افراطی

🔻 خود پرستی افراطی

🔻نگران بابت تصویر بیرونی از خود

🔻 خود شیفتگی

🔻 تمرکز افراطی بر باور ها، نیاز ها، ارزش ها و توانایی ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شخصیت افراد مغرور و خودخواه کلیک کنید.

منشا غرور کاذب چیست؟

غرور کاذب به دلایل مختلفی پدید می‌آید. عواملی که در این غرور دخیل هستند عبارتند از.

📌 طرحواره استحاق

طرحواره استحاق از دیگر دلایل غرور کاذب است. در این طرحواره فرد به جای همذات پنداری با روان خود؛ با جدایی از همذات پنداری همخو می‌شود. به مرور بخش خودخواهانه فرد بروز می‌کند و در تلاش برای جلوگیری از تغییر است. در این حالت فرد طرز فکر، روش و اعتقاد خود را برتر می‌داند و دیگر به چیزی توجه ندارد.

📌 دستاورد های بزرگ

یکی از دلایل غرور کاذب، دستاورد های بزرگ است. در بسیاری از موارد فرد دستاورد زیادی کسب می‌کند و کارهایی انجام می‌دهد که برای بقیه دشوار است. این دستاورد ها باعث می‌شود که احساس ارزشمندی داشته باشد و ناخودآگاه خود را با دیگران مقایسه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خصوصیات دختر خاص و مغرور کلیک کنید.

📌 ریشه های تکاملی

ریشه های تکاملی از دیگر منشا غرور کاذب است. در این شیوه فرد از غرور به عنوان ابزاری برای مصون ماندن از آسیب استفاده می‌کند. این غرور به افراد کمک می‌کند تا جایگاه خود را در مراتب اجتماعی حفظ کند.

📌 عزت نفس کم

عزت نفس کم یکی از دلایل بروز غرور کاذب است. این فرد با آسیب به دیگران خوشحال می‌شود و رفتارهایی مانند آزار دیگران، ضد ارزشی، قلدی و ناسالم از خود نشان می‌دهد.

📌 تروما

آسیب های روانی درمان نشده یکی از منشا های غرور کاذب است. زمانی که یک فرد در دوران کودکی آسیب دیده باشد و این آسیب درمان نشود؛ احساس خشم، غرور، ترس و … را فرافکنی می‌کند.

📌 اختلال خود شیفتگی

اختلال خودشیفتگی یکی از دلایل بروز غرور کاذب است. این افراد تنها خود را خوب می‌دانند و اغلب بر جنبه های مادی زندگی توجه می‌کنند. و رفتارهای بسیار سطحی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

📌 اساس بیولوژیکی

گاهی منشا غرور کاذب، اساس بیولوژیکی است. در این حالت فرد با از بین بردن افراد آسیب پذیر، احساس قدرت می‌کند و دوپامین در خون او افزایش می‌یابد.

انواع غرور کاذب

به طور کل 3 نوع غرور کاذب داریم. و در این بخش مقاله شما را با این 3 نوع آشنا کرده ایم.

✨ غرور القا شده از اجتماع: این حالت از غرور به تائید نشدن توسط جامعه و مطبوعات است.

✨ غرور خود مدار: در این غرور فرد توقعات بالایی دارد و از شکست هراس دارد.

✨ غرور دیگر مدار: این نوع غرور‌ ‌کاذب باعث آزار و اذیت دیگران می‌شود.

روش های غلبه بر غرور کاذب

همانطور که ذکر شد، غرور ‌کاذب آسیب های بسیار زیادی به فرد و اطرافیان وارد می‌کند. به همین جهت لازم است که برخی از تکنیک ها را برای غلبه بر غرور کاذب استفاده کنید. در این بخش مقاله به این روش ها اشاره کرده ایم.

💠 افزایش اعتماد به نفس

یکی از کارهایی که باید برای غلبه بر غرور کاذب انجام دهید، افزایش غرور‌ کاذب است. زمانی که فردی اعتماد به نفس کافی را داشته باشید، احساس کمبود احساس نمی‌کند که بخواهد برای نشان دادن خود دست به هر کاری بزند.

💠 یادگیری بخشش | غرور کاذب

برای اینکه به غرور کاذب خود غلبه کنید، باید بخشش داشته باشید. افرادی که بدی های دیگران را می‌بخشند؛ افراد بزرگ منشی هستند. بنابراین یاد بگیرید که بخشش داشته باشید تا از میزان غرور شما کاسته شود.

💠 پذیرش رفتار در خود

یکی از روش های غلبه بر غرور کاذب، پذیرش رفتار در خود است. باید خود را قبول داشته باشید تا به رشد و خودشکوفایی برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غرور مردانه کلیک کنید.

💠 تلاش برای حل | غرور کاذب

باید دلیل غرور کاذب خود را شناسایی کنید. و دقت کنید که در چه مواقعی غرور شما فوران می‌کند. در نتیجه موقعیت های حساس خود را شناسایی کنید و در نظر داشته باشید تا رفتارهای مثبت خود را جایگزین کنید.

💠 کمک از روانشناس

برای رهایی از غرور کاذب باید از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند که صبر را آموزش ببینید و با روش های غلبه بر غرور ‌کاذب آشنا شوید.

کلام آخر

غرور کاذب چیزی نیست که به آن افتخار کنید. برای اینکه به موضوع غرور‌ کاذب غلبه کنید، بهتر است که از روانشناس راهنمایی بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند که روش های افزایش رضایت از زندگی و اعتماد به نفس را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غرور کاذب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *