خواب نوزاد (آو)


خواب نوزاد همیشه برای مادر یک چالش محسوب می‌شود. نوزادان بعد از تولد بیشتر اوقات خواب هستند. این موضوع تا حد زیادی طبیعی است. اما گاهی ساعت و همچنین میزان خواب نوزاد به می‌ریزد و دچار مشکلاتی می‌گردد. در واقع همیشه یکی از سختی های مراقبت از نوزادان شب بیداری آنهاست. البته این موضوع دلایل مختلفی دارد ولی اگر آنها در طول روز بیش از حد بخوابند؛ طبیعی است که در هنگام شب نخوابیده و بی قراری می‌کنند. خواب نوزادان نیز مانند بزرگسالان دارای انواع مختلفی است. برخی از آنها خواب سنگینی داشته و بقیه آنها به راحتی از خواب بیدار می‌شوند. بهتر است والدین از این موضوعات اطلاع کرده و برای نوزاد خود محیطی برای استراحت مهیا کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خواب نوزاد

با اینکه خواب نوزاد در دوران بعد از تولد زیاد است؛ اما معمولا به بخش های کوتاهی تقسیم می‌شود. نوزاد قطعا 14 یا 15 ساعت به طور متوالی در خواب نیست. او برای مدتی بیدار شده و سپس به خواب می‌رود. از طرفی در این دوران والدین نمی‌توانند آنها را مجبور به خواب یا بیداری کنند. با اینکه برخی از اوقات اینکار لازم است. چرا که اگر کودک برای مدت زمان زیادی در طول روز بخوابد؛ دیگر شب نمی‌تواند خواب کافی داشته باشد. همچنین اهمیت خواب شبانه برای سلامت جسمانی و همچنین رشد طبیعی آنها، بسیار زیاد است. برای اطلاع از دلایل بهانه گیری کودک کلیک کنید.

اهمیت خواب نوزاد

به طور کلی خواب نوزاد تاثیر زیادی بر سلامت جسمانی و حتی روانی، او دارد. خواب با کیفیت و کافی منجر به رشد طبیعی مغز شده و بر فرایندهای دیگر رشد و شناختی نیز تاثیر می‌گذارد. این موضوع بر زندگی نوزادان به صورت تاثیر با تثبیت حافظه و رشد مهارت های حرکتی است. همچنین این مورد از سوالهای اساسی والدین است که نوزادشان نیاز به چه مقدار خواب دارد. از طرفی برخی از خانواده ها به این موضوع هیچ اهمیتی نداده و آن را نادیده می‌گیرند. در واقع از خوابیدن بیش از اندازه نوزاد به سود خود استفاده می‌کنند. اما حتی خوابیدن بیش از حد و بی حالی نوزاد به صورت دائمی نیز نشانه خوبی نیست و نیاز به پیگیری دارد.

دلیل بیداری نوزاد در طول شب

نخوابیدن نوزاد در حین شب و بی قراری او، برای والدین بسیار آزار دهنده است. در واقع والدین نیز نیاز به استراحت داشته؛ اما در چنین شرایطی باید بیدار مانده و در کنار نوزاد خود باشند. گاهی نوزاد تنها بیدار است و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. اما گاهی در اثر گرسنگی و یا دلایل دیگر از خواب بیدار شده و شروع به گریه کردن می‌کند. همانطور که گفته شد؛ به طور کلی نوزادان نمی‌توانند برای ساعت های طولانی به صورت متوالی بخوابند. این موضوع در شب نیز اتفاق افتاده و آنها مداوم بیدار می‌گردند. بهتر است والدین خود را برای چنین شرایطی آماده کرده و از طرفی برای زمان خواب و بیداری فرزند خود نیز برنامه ریزی کنند. این دوران موقت بوده و با رشد کامل سیستم عصبی او، چنین اتفاقی نمی‌افتد. برای اطلاع از دلایل گریه کودک کلیک کنید.

خواب و بیداری غیرقابل پیش بینی نوزاد

چرخه های خواب و بیداری در دوران نوزادی، غیرقابل پیش بینی هستند. در واقع به همین دلیل والدین دچار دردسرهای زیادی می‌گردند. اما به طور کلی چرخه های خواب نوزادان کوتاه تر از بزرگسالان بوده و آنان برای مدت زمان طولانی تری در دوره های حرکت سریع چشم هستند. گذراندن این دوره ها در خواب برای رشد نوزاد طبیعی هستند. همچنین بعد از گذشت مدتی در واقع از شش تا هشت هفتگی به بعد، نوزادان در طول روز در دوره های کوتاه تر و در شب در دوره های طولانی تری به خواب می‌روند. به مرور زمان ساعت زیستی بدن آنها تنظیم شده و تحت تاثیر یادگیری می‌آموزند که زمان شب برای خوابیدن و استراحت و روز، زمان بیداری است. برای آشنایی با تعداد دفعات شیردهی به نوزادان کلیک کنید.

میزان مورد نیاز خواب نوزاد

خواب نوزاد در زمان بعد از تولد، بسیار زیاد بوده و به مرور زمان از این مقدار کاسته می‌شود. در واقع هرچه سن افراد بیشتر می‌گردد؛ به خواب کمتری نیاز دارند و حتی زیاد خوابیدن باعث بروز مشکلات متعدد شده و یا نشانه ای از آن است. نوزادان تا 4 هفتگی نیاز به 15 تا 18 ساعت خواب دارند. تا 9 ماهگی به طور میانگین 12 تا 16 ساعت می‌خوابند و از 1 تا 2 سالگی، 11 تا 14 ساعت، برای آنها طبیعی است. این میزان روند نزولی را تا دوران نوجوانی و جوانی طی کرده تا به 7 یا 8 ساعت در شبانه روز می‌رسد.

راهکارهای برای بالا رفتن کیفیت خواب نوزاد

با اینکه نمی‌توان تغییر چندانی در الگوی خواب و بیداری نوزاد ایجاد کرد؛ اما با استفاده از روش هایی می‌توان به سلامت و کیفیت این موضوع، رسیدگی کرد. به طور کلی یادگیری، محیط و رفتارهایی که اطرافیان نوزاد انجام می‌دهند؛ در این مورد بسیار موثر هستند. برای مثال والدینی که در شب همه چراغ های خانه را روشن می‌کنند و یا با سرو صدا مانع از خواب نوزاد می‌شوند؛ طبیعی است که فرزندشان نتواند خواب خوبی داشته باشد. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

📌شناساندن تفاوت شب و روز

برخی از نوزادان به طور کلی در طول شب کمتر می‌خوابند. این موضوع در دوران بارداری نیز مشهود است. در واقع وقتی مادر تصمیم به خوابیدن می‌گیرد؛ نوزاد بیدار شده و شروع به حرکت کردن می‌کند. در روزهای اول بعد از تولد؛ نمی‌توان در این مورد کاری کرد. اما بعد از گذشت مدتی، در طول شب خانه را تاریک کرده؛ با او کمتر صحبت کرده و یا بازی نکنید. همچنین نسبت به روز سرو صدای کمتری ایجاد کنید.

📌توجه به نشانه های خواب آلودگی نوزاد

برخی از نوزادان با وجود احساس خواب آلودگی، شروع به مالیدن چشم های خود کرده و یا خمیازه می‌کشند. بهانه گیری کردن و کشیدن گوش ها نیز نشانه دیگری برای خواب آلودگی است. در چنین شرایطی او را برای خوابیدن آماده کرده و او را بیدار نگه ندارید. بعد از مدتی زمان خواب و بیداری و حتی چرت زدن کودک را خواهید فهمید.

📌داشتن خواب روزانه

در مورد خوابیدن در طول روز به نوزاد خود سخت نگیرید. به این معنی که همواره او را بیدار نگه ندارید؛ تا شب بتواند بخوابد. بهتر است به او اجازه خوابیدن و استراحت به اندازه را در طول روز نیز بدهید. برای اطلاع از تاثیرات بغل کردن نوزاد برای خوابیدن کلیک کنید.

📌فضای آرام برای خواب

همچنین در هنگام خوابیدن نیز، برای او فضایی آرام و راحت مهیا کرده و او را دور از شلوغی و هیجان نگه دارید. طبیعی است که نوزاد نتواند در مکان های شلوغ، به درستی بخوابد. دما و میزان نور و حتی حالتی که نوزاد در آن به خواب می‌رود نیز بسیار مهم است.

سخن پایانی

به طور کلی روش هایی که در این دوران برای تنظیم خواب نوزاد استفاده می‌شوند؛ در آینده آنان نیز نقش دارند. برای مثال در آغوش گرفتن نوزاد برای خوابیدن و یا تکان دادن او، می‌تواند او را شرطی کرده و باعث شود که در شرایط دیگری به خواب نرود. به هر حال بهتر است والدین موضوعات مختلفی را در این زمینه در نظر داشته باشند. آنها باید هم از لحاظ جسمانی و هم روانی، آرامش را برای کودک خود تامین کرده تا خواب راحتی را تجربه کند. در این زمینه، والدین می‌توانند از یک مشاور کودک نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *