بیش فعالی جنسی(آو)


بیش فعالی جنسی یا هایپرسکشوالیتی به معنای داشتن فعایت جنسی زیاد، به شکل های مختلف است. هایپرسکشوالیتی نوعی اعتیاد جنسی محسوب می‌شود و افراد در روابط جنسی خود حالت وسواس گونه و اجباری دارند. طبق آخرین تحقیقات، 5 درصد از مردم جهان، مبتلا به بیش فعالی جنسی هستند که این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را برای کشورها و فرهنگ های مختلف ایجاد کند. به طورکلی عوامل مختلفی در این مورد دخیل هستند و همچنین این رفتار تا حد زیادی روابط انسان ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افراد بیش از حد درگیر فانتزی ها و رفتارهای جنسی هستند و برای اینکار از هر فرصتی استفاده می‌کنند. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

بیش فعالی جنسی

داشتن روابط جنسی متعدد با بیش فعالی جنسی متفاوت است. در واقع افرادی که مبتلا به این اختلال هستند؛ اعتیاد به تماشای فیلم های پورن، خودارضایی، صحبت کردن در مورد مسائل جنسی، انواع رابطه جنسی، داشتن فانتزی های متعدد و… را در هر موقعیتی از خود نشان می‌دهند. متخصصین برای آن دلایل مختلفی در نظر گرفته اما آن را هنوز یک اختلال مستقل نمی‌دانند. از طرفی با وجود چنین شرایطی، افراد مشکلات زیادی را در روابط خود تجربه می‌کنند. آنها از لحاظ روانی نیز درگیر شده و زندگی شخصی و حرفه ای آنان نیز مختل می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد جنسی کلیک کنید.

نشانه های بیش فعالی جنسی

با بروز برخی از نشانه ها در افراد، می‌توان به وجود بیش فعالی جنسی در آنها پی برد. چنین افرادی که بعد از مدتی به صورت ناخودآگاه برخی از رفتارها از خود نشان داده و دیگر هیچ کنترلی بر علائم خود ندارد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

داشتن رفتارهای افراطی در رابطه جنسی

بروز تمایلات وفانتزی های جنسی نامتعارف، به صورت مکرر

معمولا بروز نشانه ها در هنگام اضطراب و استرس افزایش می‌یابند

تماشای فیلم های پورن به دفعات زیاد و اعتیاد به خودارضایی

آسیب زدن به شریک جنسی

تلاش های مداوم اما بی سرانجام، برای ترک این رفتارها

علل بروز بیش فعالی جنسی

رفتار بیش فعالی جنسی، به دلایل مختلفی در افراد بروز می‌کند. همچنین به دلیل اینکه برخی هنوز درک کاملی از این موضوع ندارند؛ از عواقب آن مطلع نبوده و در این زمینه اطلاعات درستی ندارند. افراد می‌توانند با شناسایی دلایل دقیق این موضوع و همچنین نشانه های آن، این ناهنجاری را شناسایی کرده و برای درمان آن اقدام کنند. برخی از این علل شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل خودارضایی همسر کلیک کنید.

📌تجربیات گذشته فرد

گاهی افراد به دلیل تجربیات تلخ و ناگوار گذشته خود، دچار تروما یا اضطراب زیادی می‌شوند. آنها احتمالا بعد از گذشت مدتی نمی‌توانند استرس خود را به روش درستی کنترل کنند؛ به همین دلیل از روش های نامتعارفی برای تخلیه هیجانات خود استفاده می‌کنند. معمولا کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند؛ در آینده رفتارهای جنسی شان افزایش یافته و سعی در جبران گذشته دارند. البته این رفتارها پرخطر بوده و در بیشتر موارد سبب بروز آسیب به دیگران می‌شود.

📌عوامل فرهنگی

بر اساس پژوهش های انجام شده در فرهنگ هایی که به فعالیت های جنسی دید مثبت تری دارند و افراد را در این زمینه آزادتر می‌گذارنند؛ افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیش فعالی جنسی هستند. آنها ارزش و معیار مشخصی برای رابطه جنسی نداشته و تصور می‌کنند که میزان روابط آنها زیاد نیست. در چنین فرهنگ هایی شاهد بروز مشکلات زیادی مثل شیوع بیماری های مقاربتی مختلف؛ بالارفتن آمار سقط جنین و مشکلاتی از این قبیل هستیم.

📌ابتلا به انحرافات جنسی

با وجود ابتلا به دیگر انحرافات جنسی مثل پارافیلیاها، افراد بیشتر به بیش فعالی جنسی مبتلا می‌شوند. چنین افرادی به دلیل داشتن فانتزی های متعدد و غیرمعمولی، مایل هستند که همه آنها را با افراد مختلف عملی کنند؛ به همین دلیل به این اختلال نیز مبتلا می‌شوند. به طور کلی آنان در مورد رابطه جنسی بی پروا بوده و هیچ حد و مرزی ندارند.

📌میل جنسی زیاد

میل جنسی زیاد افراد به دلیل تغییر شیمی مغز و یا حتی برهم خوردن تنظم هورمون ها سبب بروز مشکلاتی مثل بیش فعالی جنسی می‌گردد. افراد باید دلیل این موضوع را به صورت ریشه ای پیدا کرده و برای درمان آن از پزشک متخصص کمک بگیرند. میل جنسی زیاد، رفتارهای جنسی افراد را نیز افزایش می‌دهد و اگر افراد ان را کنترل نکنند؛ مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

عوارض بیش فعالی جنسی

بیش فعالی جنسی مشکلات زیادی را برای افراد و حتی جوامع ایجاد می‌کند. با اینکه آمار این اختلال میان افراد بالا نیست؛ اما به دلیل تعدد روابطی که این افراد با شریک های خود دارند؛ می‌توان انتظار چنین چیزی را داشت. با شیوع این مشکل در فرهنگ های مختلف، افراد تنوع طلب شده و تعهد و وفاداری کاهش می‌یابد. یکی دیگر از عوارض آن بروز پدیده ای به نام والدین مجرد است. افرادی که به تنهایی فرزند خود را بزرگ می‌کنند و این به دلیل بی اطلاعی از پدر فرزندشان است. این موضوع، اصول اخلاقی را تا حد زیادی خدشه دار کرده و حتی سلامت جسمانی افراد را هم مورد تهدید قرار می‌دهد.

درمان بیش فعالی جنسی

درمان بیش فعالی جنسی آسان نیست. چرا که افرا معمولا بیماری خود را انکار می‌کنند و یا از این موضوع لذت می‌برند. اما درمان آن به کمک روش های روان درمانی و همچنین شناختی رفتاری، امکانپذیر است. در این قسمت به بررسی برخی از روش های درمانی این اختلال خواهیم پرداخت.

🔷مراجعه به روانشناس

افراد باید برای روان درمانی و همچنین استفاده از تکنیک های شناختی رفتاری، به روانشناس مراجعه کنند. روانشناس به صورت ریشه ای علت بیش فعالی جنسی را در این افراد شناسایی کرده و با تغییر نحوه تفکر و بیش آنها و همچنین دادن تمریناتی به آنها مشکل آنها را تا حد زیادی برطرف می‌کنند. افراد نیز باید با درمانگر خود همکاری کرده و برای درمان از خود اراده نشان دهند. همچنین همراهی اطرافیان و خانواده نیز در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

🔷دارودرمانی

از آنجایی که برخی از دلایل بروز بیش فعالی جنسی، اضطراب زیاد و یا بالا بودن میزان میل جنسی است. به همین دلیل افراد باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و دارودرمانی را آغاز کنند. کاهش و افزایش میل جنسی دلایل زیادی دارد. همچنین روش های درمانی نیز باید متناسب با این موضوع، آغاز گردد. از طرفی افراد باید برای کنترل اضطراب خود، از قرص های آرامبخش و ضد اضطراب استفاده کنند.

سخن پایانی

بیش فعالی جنسی نیز مانند هر نوع اعتیاد دیگری باید درمان و ترک شود. البته این یکی از مفاهیم نسبی است و افراد در مورد آن نظرات متفاوتی دارند. برخی از افراد به طور ذاتی میل جنسی بیشتری داشته در نتیجه فعالیت های جنسی آنان نیز بیشتر است. به همین دلیل بهتر است در این مورد، ملاک های خود را مشخص کرده و حتی با شریک خود نیز در این مورد صحبت کنید. برای درمان آن نیز می‌توانید از روانپزشک و روانشناس به طور همزمان کمک گرفته و فرایند درمان خود را کامل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *