افسردگی سربازی | 3 دلیل بروز افسردگی سربازی


افسردگی سربازی یکی از اتفاقاتی است که شاید برای تمامی پسران سرباز اتفاق بیفتد. سربازی یکی از دوره‌های اجباری است که چالش‌ ها و سختی ‌های بسیار زیادی را به همراه دارد. این چالش ‌ها برای برخی افراد بسیار شیرین اما برای برخی بسیار تلخ است. اما معمولا این سوال پیش می‌آید که دلیل افسردگی سربازان چیست؟ به دلیل اینکه پسران از خانواده‌ های خود جدا شده و وارد یک محیط نظامی می‌شوند؛ به شیوه‌ای انگار که باید بر اساس یک سری اصول و قوانین پیش بروند. همین پایبندی ‌ها و برقراری قوانین فشار های بسیار زیادی به سربازان وارد می‌کند.

پسران سرباز در ابتدا باید دوره ‌های آموزش‌ های نظامی را بگذرانند در طی این دوره از افراد انتظار می‌رود که فرمان‌های مافوق‌ های خود و قوانین ذکر شده در پادگان را به درستی انجام دهند. و به دلیل سختی ‌های قوانین ذکر شده در پادگان‌ ها، افسردگی سربازان پدید می‌آید. در واقع آن ها احساس می‌کنند که افرادی بی‌عرضه و ناکارآمد هستند؛ که همین تفکر ها باعث بروز اضطراب ها، استرس ها و در نهایت افسردگی خواهد شد. برای رفع افسردگی سربازان حتما باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

افسردگی سربازی

همه افراد در جامعه‌ای مانند ایران با سربازی آشنا هستیم. فارغ از جنسیت زن و مرد از شرایط سربازی و تمامی قوانینی که در آنجا ذکر می‌شود؛ اندکی آشنایی داریم. جدایی از خانواده، توجه به قوانین سفت و سخت، اطاعت از دستور فرمانده، ساعت مشخص برای خواب و بیداری، غذاهای نامرغوب و … همگی شرایطی هستند که بر پسران سرباز اثر می‌گذارند. دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد که کیفیت افسردگی سربازی را افزایش می‌دهد و بالا و پایین می‌کند.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی در سنین مختلف کلیک کنید.

سربازان افسرده علائمی مانند مشکلات ارتباطی با فرمانده، ناتوانی در حل و برخورد با مسائل، گرایش به سیگار، مواد مخدر، فکر به خودکشی، فرار از سربازی و … دارند. به طور کلی در این مقاله راجع به افسردگی سربازی راه حل برای آنها توضیح داده ‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم افسردگی سربازی

جدایی از عزیزان و خانواده برای هر فردی بسیار دشوار طاقت فرساست؛ استرس و اضطراب به فرد وارد می‌کند. در واقع در دوران سربازی بسیاری از امور با تغییرات بزرگ و کوچک روبرو می‌شود؛ که برخی از افراد توانایی حل این تغییرات را دارند و برخی ندارند. که در نهایت به افسردگی سربازی دچار می‌شوند. در این بخش و مقاله علائم افسردگی سربازی را توضیح داده ‌ایم.

🔻 گرایش به سیگار و مواد مخدر

🔻 فکر کردن به خودکشی

🔻ترس از برقراری رابطه با دیگران

🔻 ناتوانی در حل و برخورد مسائل

🔻 مشکلات ارتباطی با فرمانده

🔻استرس

🔻 اضطراب

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

دلایل بروز افسردگی سربازی

به طور کلی ذات انسان اجتماعی و وابسته است. و نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارد. حال به این فکر کنید که عدم برقراری ارتباط با دیگران و جدایی از آنها خانواده باشد. شدت و میزان افسردگی به دلیل جدایی و عدم برقراری ارتباط با خانواده بیشتر است. در واقع سربازان احساس تنهایی و غربت می‌کنند. هر سرباز تازه واردی به اضطراب، استرس و افسردگی دچار می‌شود. اما در بسیاری از افراد این استرس، اضطراب و افسردگی کنترل می‌شود. اما در عده دیگر توانایی و کنترل این شرایط وجود ندارد. در نهایت دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث بروز افسردگی سربازی می‌شود. در این بخش مقاله به موارد موجود اشاره کرده ایم.

🔴 تغییر سبک زندگی

یکی از دلایل بروز افسردگی سربازی، تغییر سبک زندگی است؛ که بارزترین دلیل آن نیز می‌باشد. به دلیل بروز تغییرات در امور جاری زندگی، این افسردگی پدید می‌آید. و در این دوران ساعت بیداری، خواب رفت و آمد، تغذیه و تمامی شرایط زندگی فرد تغییر می‌کند. که برای بسیاری از افراد سخت است. زیرا این تغییرات جنبه اجباری دارد و بسیاری از سربازان در مقابل قوانین ذکر شده در پادگان‌ها مقاومت می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی در مردان کلیک کنید.

🟣 اضطراب

اضطراب یکی از دلایل بروز افسردگی سربازان است. در ابتدای دوران سربازی هر فردی با اشتباهات و خطاهایی روبرو می‌شود؛ که در نهایت همراه با تنبیه است. تمامی تنبیه‌ها و اضافاتی که به سربازها تعلق می‌گیرد باعث ایجاد فشارهای روانی و اضطراب می‌شود.

🟢 انزوا

تنهایی و انزوا از دیگر عوامل بروز افسردگی سربازی است. جدایی از دوستان، خانواده و ورود به گروه جدیدی از افراد شرایط استرس‌های به وجود می‌آورد. در هر پادگان افراد مختلفی با فرهنگ‌های متفاوتی از شهرهای دیگر وجود دارند. که این تفاوت فرهنگی، برقراری ارتباط برای افراد را بسیار سخت می‌کند. و در نهایت ممکن است موجب انزوا شود.

روش‌های مقابله با افسردگی سربازی

راهکارها و درمان افسردگی سربازی اندکی سخت و پیچیده است. اما با توجه به اینکه افسردگی در دسته اختلالات قرار دارد، درمانی نیز برای آن وجود دارد. که در این بخش مقاله به روش‌های مقابله با افسردگی سربازی پرداخته‌ ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طول درمان افسردگی کلیک کنید.

📌 ورزش کردن

یکی از روش‌های مقابله با افسردگی سربازی، ورزش است. به طور کلی در هر زمان و مکانی که آرامشی وجود نداشت؛ با ورزش کردن می‌توانید این احساس مثبت را به خود هدیه دهید. به همین دلیل انجام فعالیت‌های ورزشی موجب افزایش ترشح هورمون اندروفین در بدن افراد می‌شود. که هورمون کاهش درد است. و با علائم افسردگی مقابله می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گوشه گیری در افسردگی کلیک کنید.

📌 برقراری ارتباط با افراد

در دوران سربازی هر فردی در محدودیت خاص خود است. از لحاظ مالی و زمانی این محدودیت‌ها تقسیم می‌شود. با کمی بررسی و دقت در بین سربازان دیگر می‌توانید افرادی را به شبیه به خود پیدا کنید تا با آنها هم صحبت شوید. هم صحبتی با هم نوع خود و بیان احساسات شخصی به سربازان کمک می‌کند؛ تا با افسردگی سربازی مقابله کنند. و استرس و اضطراب خود را دور کند. در نهایت حس‌های مثبت در خود را افزایش دهد. اما افرادی را انتخاب کنید برای هم صحبتی که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی تقریبا با شما همسو باشند. تا حرف‌هایتان را از عمق وجود درک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع افسردگی و بدترین نوع آن کلیک کنید.

📌 از روانشناس کمک بگیرید

مهمترین اقدام مقابله با افسردگی سربازی کمک از روانشناس است. سربازانی که با شرایط بسیار سخت و دشواری روبرو هستند؛ مانند سربازان مرزی، حتما باید از یک روانشناس متخصص راهنمایی بگیرند. روانشناسان به سربازان کمک می‌کنند تا با شرایط پیش رو وفق پیدا کنند. به شیوه‌ای رفتار کنند که استرس و افسردگی آنها کاهش پیدا کند. بنابراین در این شرایط دشوار کمک از روانشناس را هرگز فراموش نکنید.

📌 خودکشی سربازان

به طور کلی خودکشی یک مرگ آگاهانه است؛ که از روی عمد و دلیل نابودسازی خود فرد صورت می‌گیرد.. این احساس مرموز در بین نوجوانان مخصوصا بیشتر است. اما سربازان جوان نیز به دلیل قوانین و شرایط خاص سربازی به خودکشی نیز فکر می‌کنند. به دلیل اینکه محیط‌هایی مانند سربازی، ماهیت استرس‌ زایی دارند؛ افزایش استرس و افسردگی نیز در این سربازان بیشتر است.

به همین دلیل حتما باید دقت داشته باشید که در دوران سربازی اگر با افکاری خودکشی روبرو شدید؛ حتما از یک روانشناس و متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. معمولا تمامی مراکز نظامی از روانشناس برخوردار هستند. در اقدام اول با آنها ارتباط بگیرید، اما فراموش نکنید که منظور از خودکشی سربازان، همه سربازان نیست. عده ای چنین افکاری را دارند اما عده‌ای شرایط و سلامت روانی خوبی را پیش رو دارند.

کلام آخر

افسردگی سربازی به دلیل جدایی از خانواده و عدم برقراری ارتباط با دیگران پدید می‌آید. معمولا به دلیل اینکه سربازان از محیط خانواده خود دور می‌شوند و باید به قوانین و نظام‌های فرمانده ها تن بدهند؛ به افسردگی دچار می‌شوند. و همین امر سبب بروز استرس و اضطراب می‌شود. در چنین شرایطی حتما باید از روانشناسان و متخصص راهنمایی بگیرید، تا شرایط افسردگی سربازان کاهش پیدا کند.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی سربازی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *