کمک به غذا خوردن کودک | 8 راهکار برای کمک به غذا خوردن کودک (آو)


کمک به غذا خوردن کودک راهکارهایی دارد؛ که تمامی والدین باید از آن آگاه باشند. رعایت رژیم غذایی سالم و متنوع برای تمامی خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما سختی‌های خود را دارد. بسیاری از والدین حوصله تنوع غذایی زیاد برای کودک را ندارند و تنها با روش‌های ساده به تغذیه سالم کودک کمک می‌کند. دلیل آنکه بد غذایی کودکان باعث ناراحتی و اضطراب والدین می‌شود؛ توجه رشد کودکان خود است. حتما در کنار کمک به غذا خوردن کودکان باید رژیم غذایی سالم آنها را نیز بدانید.

گاهی کودکان بسیار بد غذا هستند و هیچ وقت میلی به غذا ندارند؛ اما روش‌ها و راهکارهایی وجود دارد که آنها را متمایل به غذا خوردن می‌کند. در این مقاله راجع به روش‌ها و راهکارهای کمک به غذا خوردن کودک صحبت کرده‌ایم. که می‌توانید این راهکارها را از روانشناس نیز آموزش ببینید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کمک به غذا خودن کودک

احتمالا شما نیز با کودکان بد غذا روبرو شده باشید. کودکانی که غذا خوردن برایشان دشوار است و در بیشتر مواقع میل به غذا خوردن ندارند. روش‌ها و راهکارهایی برای کمک به غذا خوردن کودک وجود دارد؛ که برای همه کودکان مناسب نیست. گاه کودکان با این راهکارها میل به غذا خوردن پیدا می‌کنند. اما برخی نیز چنین راهکارهایی برایشان پاسخگو نیست. بد غذایی کودکان معمولا خانواده‌ها را با اضطراب و نگرانی روبرو می‌کند؛ اما جای نگرانی نیست. برای رفع مشکل می‌توانید از روانشناس راهنمایی بگیرید.

راهکار برای کمک به غذا خوردن کودک

همانطور که گفته شد؛ تمامی راهکارها برای همه کودکان جوابگو نیست. گاهی لازم است که چندین راهکار را استفاده کنید، تا کودک به یکی پاسخ مثبت بدهد و به نتیجه مطلوب برسد. یک روش را در یک زمان امتحان کنید و چند هفته به آن فرصت دهید؛ تا اثربخشی آن مشخص شود. در این بخش مقاله روش‌ها و راهکارهایی را برای کمک به غذا خوردن کودک در نظر گرفته‌ایم؛ که برای والدین کارآمد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

🔴 نمودارهای پاداش برای کودک

یکی از راهکارها برای کمک به غذا خوردن کودک، استفاده از نمودارهای پاداش است. نمودارهای پاداش برای تقویت ساده و واضح رفتار مثبت کودک انجام می‌شود. و به والدین کمک را می‌کند که عادات غذایی مثبت کودک را تقویت کنند. یک نمودار برای کودک در نظر بگیرید و هر بار که غذای جدیدی را امتحان کرد؛ یا غذای خود را به طور کامل خورد، یک برچسب طلایی یا ستاره به فرزندتان بدهید. در نهایت جمع ستاره‌ها را مثلا ۱۰ بار ستاره مساوی با یک جایزه خوب است. اما این روش را به صورت افراطی استفاده نکنید تا غذا خوردن به منبع باج خواهی تبدیل شود.

🟢 تشویق کودک برای غذا خوردن | کمک به غذا خوردن کودک

تشویق یکی از روش‌های کمک به غذا خوردن کودک است. کودکان غذا رو لزوما به دلیل اینکه باید تقویت شوند؛ نمی‌خورند. داستان سازی و تحریک باید برای کودکان حین غذا خوردن انجام شود. و با این طریق کودک را تشویق کنید که میل به غذا خوردن پیدا کند. از عبارت‌های زیر می‌توانید برای تشویق کودک جهت غذا خوردن استفاده کنید.

🔻 مامان دوست داره همه غذای تو رو بخوره؛ چون خیلی خوشمزه است.

🔻 هرکس زودتر بشقابشو تمیز کرد، اون برنده است.

🔻غذا را تزیین کنید و به شکل چهره در بیاورید.

🔻 بگویید اگر چهره خورده بشه تو طول روز لبخند خواهی زد.

🟡 تغییر ظاهر غذا

یکی از روش‌های کمک به غذا خوردن کودکان، تغییر ظاهر غذا می‌باشد. معمولا کودکان به دلیل بافت یا رنگ غذا است که از خوردن آن پرهیز می‌کنند. به همین دلیل می‌توانید مواد غذایی را به شکل دیگری طبخ کنید. مثلا اگر مشکل سبزیجات است، آنها را خیلی ریز و خرد شده به سس یا سوپ اضافه کنید. میوه‌ها را به صورت اسموتی یا میلک شیک به کودکان بدهید. یا آنها را به صورت بستنی یخی داخل فریزر قرار دهید. با آب میوه طبیعی و میوه، بستنی درست کنید.

🟠 تزیین غذا | کمک به غذا خوردن کودک

تزیین غذا روشی مناسب برای کمک به غذا خوردن کودک است. گاهی والدین باید مواد غذایی مغذی را پر از زرق و برق کنند. یا آنها را به شکل‌های مختلفی تزیین کنند. تا کودکان به خوردن آن ها تمایل داشته باشند. برای تزیین غذا می‌توانید از ایده‌های اینترنتی و یا کتاب‌های تزیین غذای کودک استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال نشخوار کودک کلیک کنید.

🟤 انتخاب به عهده کودک

یکی از روش‌های کمک به غذا خوردن کودک، انتخاب به عهده اوست. از نظر کودک در انتخاب مواد غذایی کمک بگیرید. حتی در خرید وسایل آشپزی یا غذا می‌توانید آنها را با خود ببرید و کمک بگیرید. کودکان می‌توانند به شما در چیدمان غذا نیز کمک کنند.

🟣 آشپزی توسط کودک | کمک به غذا خوردن کودک

برای کمک به غذا خوردن کودک می‌توانید از آنها در آشپزی راهنمایی بگیرید. کودکان معمولا استفاده و کار با ابزار آشپزخانه را دوست دارند. سعی کنید آنها را در آشپزی مشارکت دهید؛ تا در میل غذا تمایل بیشتری داشته باشند. و احساس کنند که خودشان غذا را طبخ کردند.

🔴 تم غذایی

تم غذایی برای کمک به غذا خوردن کودک بسیار مناسب است. یک شب در هفته یک تم برای غذا تعیین کنید. و در این شب از همه اعضای خانواده بخواهید که لباس و ظاهر متناسبی به آن شب هماهنگ کنند. این خلاقیت به شما کمک می‌کند که کودکان میل بیشتری به غذا‌خوردن پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخوری عصبی کلیک کنید.

🟠 از روانشناس کمک بگیرید

گاهی هیچ کدام از روش‌های ذکر شده برای کمک به غذا خوردن کودک راهکار مناسبی نیست. و کودک هیچگونه میلی به غذا‌خوردن پیدا نخواهد کرد. در این شرایط باید وضعیت روحی روانی کودک بررسی شود؛ تا علت اصلی بی‌اشتهایی یا بی‌میلی او پیدا شود. ریشه یابی توسط روانشناس باید صورت بگیرد و سپس پس از یافتن دلیل، راهکارهای مناسب ارائه شود.

کلام آخر

کمک به غذا خوردن کودک روش‌های متنوعی دارد. اما برخی از کودکان با هیچ کدام از روش‌ها میل به غذا پیدا نمی‌کنند. به طور کلی قبل از اینکه روش‌های متنوع را استفاده کنید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. تا ریشه بی‌میلی کودکان و غذا‌خوردن را پیدا کنید. و سپس پس از درمان از روش‌های متنوع برای کمک به غذا خوردن کودک استفاده کنید. برای ریشه یابی علت بی میلی کودکان کمک از روانشناس را فراموش نکنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمک به غذا خوردن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *