نگهداشت نیروی انسانی | 5 روش نگهداشت نیروی انسانی


نگهداشت نیروی انسانی برای سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و یکی از رمز های موفقیت، بقا و سلامت هر سازمانی می‌باشد. مدیران بر این باور هستند که نگهداشت نیروی انسانی باعث رضایت مشتریان، افزایش فروش محصولات شرکت، رضایت از کسب و کار، برنامه ریزی موثر، شادی، دانش و یادگیری سازمان ها می‌شود.

به دلیل اینکه از دست دادن کارمندان باعث کاهش پیشرفت سازمان ها می‌شود؛ آنها در جهت نگهداشت نیروی انسانی تلاش های بسیاری می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و گسترش کسب و کار، حتما از یک روانشناس سازمانی راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

نگهداشت نیروی انسانی

نگهداشت نیروی انسانی دارای اهمیت بسیار بالایی است. و از دست دادن کارمندان، نیروی زیادی را از سازمان دریافت می‌کند. به همین دلیل صاحبین کسب و کار باید جهت حفظ کارکنان، از روش های نگهداشت نیروی انسانی استفاده می‌کنند. حفظ نیروی سازمانی نتایج مثبتی به دنبال دارد که شامل برنامه ریزی موثر، کسب اهداف سازمانی، رضایت مشتریان، فروش بیشتر محصولات و رضایتمندی نیروی کار می‌شود.

تمامی سازمان ها علاقه دارند که نتایج مثبتی در کسب و کار خود داشته باشند. به همین دلیل تیم منابع انسانی در شرکت ها استخدام می‌شود تا مسئول برنامه ریزی و ایجاد نگهداشت نیروی انسانی شود. در این مقاله راجع به روش های نگهداشت نیروی انسانی صحبت کرده ایم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

روش های نگهداشت نیروی انسانی

جهت نگهداشت نیروی انسانی، روش هایی وجود دارد که تمامی سازمان ها باید انجام دهند. در این بخش مقاله راجع به روش های نگهداشت نیروی انسانی توضیح داده ایم.

📌 حفظ سلامت کارکنان

یکی از روش های نگهداشت نیروی انسانی، حفظ سلامت کارکنان است. در این شرایط باید سلامت جسمانی و روانی کارکنان اولویت قرار گیرد. مثلا زمانی که فرد جدیدی وارد سازمان می‌شود؛ باید مورد معاینه پزشکی قرار بگیرد. تا از آمادگی جسمانی او مطمئن شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تبعیض در محیط کار کلیک کنید.

📌 حفظ ایمنی کارکنان

یکی از روش های نگهداشت نیروی انسانی، حفظ ایمنی کارکنان است. در این شرایط باید ایمنی مناسب در شرکت، کارخانه، ماشین آلات، محل کار، ایمنی در برابر آتش، کمک های اولیه و … وجود داشته باشد.

📌 رفاه کارکنان

رفاه کارکنان نیز از دیگر روش های نگهداشت نیروی انسانی است. در این شرایط لازم است که کارفرمایان بهترین شرایط را برای شغل در نظر بگیرند. در واقع هدف از این کار تضمین استانداردهای بهتر برای زندگی کارکنان است. که در نتیجه منجر به افزایش بازدهی کارکنان می‌شود. اقدامات رفاهی عبارتند از:

🔻 طرح بازنشستگی

🔻 تقسیم سود

🔻خدمات بهداشتی و کمک های اولیه

🔻 مرخصی با حقوق

🔻 کاهش ساعت کار

🔻طرح بیمه

🔻 کمک هزینه ناهار

🔻 اعطای وام با بهره کم

🔻بازی و ورزش

🔻 باشگاه های تفریحی

🔻 برنامه های فرهنگی

🔻گردهمایی های اجتماعی

🔻 مسکن

🔻 حمل و نقل

🔻تسهیلات غذاخوری

🔻 فروشگاه های سازمانی برای خرید ارزان تر

🔻 امکانات آموزشی

🔻فروش محصولات شرکت با تخفیف به کارکنان

🔻 اتاق استراحت برای کارکنان

🔻 اقدامات ایمنی

🔻تسهیلات برای کاهش خستگی کارمندان

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشویق کارکنان کلیک کنید.

📌 حفظ بهبود روابط انسانی

حفظ بهبود روابط انسانی یکی دیگر از روش های نگهداشت نیروی انسانی است. کارفرمایان باید با تامین نیازهای انسانی، کارکنان خود را حفظ کنند. در این روش باید محیط کار بهداشتی، آب سالم، هوای تازه، کمک های پزشکی، شرایط کاری بهتر و … را فراهم کنند. منابع انسانی از مهم ترین منابع برای کسب و کارها به حساب می‌آید. عوامل موثر در روابط انسانی عبارتند از.

🔻 نیازهای فیزیولوژیکی

🔻 نیازهای ایمنی

🔻نیازهای اجتماعی

🔻 نیازهای خودشناسی

📌 بازبینی عملکرد کارکنان

یکی از روش های نگهداشت نیروی انسانی، بازبینی عملکرد کارکنان می‌باشد. در این شرایط باید به کارکنان وظایف یکنواختی داده نشود تا فرصت رشد داشته باشد. زمانی که فرصت رشد و وظایف یکنواخت به کارکنان داده می‌شود؛ آنها را خسته کرده و به دنبال شغل دیگری می‌روند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایجاد انگیزه در کارمندان کلیک کنید.

نکات مهم در، نگهداشت نیروی انسانی

برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی، رعایت چندین نکته ضروری است که در این بخش مقاله به این نکات اشاره کرده ایم.

🔶 نظارت را به مدیر کیفی بسپارید. بیشتر افراد، سازمان ها را به خاطر سرپرستان و مدیران ترک می‌کنند؛ نه به خاطر شغل و کارشان. و بیشتر شکایات کارکنان عدم شفافیت در رابطه با انتظارات، عدم شفافیت در رابطه با دریافتی احتمالی، نبود بازخورد در رابطه با عملکرد، عدم موفقیت در کسب زمان های مشخص شده و عدم موفقیت در تهیه چهارچوبی که کارکنان موفق هستند؛ می‌باشد.

🔶 برای کارکنان فضای صحبت آزادانه داشته باشید. یکی از نکات این است که کارفرمایان به فضای مناسب در رابطه با بیان ایده ها و افکار ذهنی دقت داشته باشند. کارکنان باید بتوانند ایده های خود را تبادل کنند و احساس بدی در بیان افکار نداشته باشند.

🔶 اطمینان داشته باشید که کارمندان از انتظارات شما با خبر هستند. تغییرات دائمی از کارکنان، باعث ایجاد استرس های گوناگون می‌شود. به همین دلیل باید چهارچوبی را مشخص کنید تا همه افراد ار توقعات کارفرما اطلاع داشته باشند.

🔶 به کارکنان اجازه استفاده از مهارت ها و استعدادها داده شود. کارمندان با انگیزه در بخش های مختلفی می‌توانند به سازمان کمک کنند. و از مهارت ها و استعدادهای خود استفاده کنند.

🔶 رفتار منصفانه و عادلانه داشته باشید. با تمامی کارکنان به شیوه منصفانه و عادلانه رفتار کنید. اگر بین کارمندان خود تفاوت بگذارید؛ حتما با احساس خشم و حسادت کارکنان مواجهه خواهید شد. که برای سازمان اصلا خوب نیست.

🔶 حقوق مناسبی در نظر بگیرید. معمولا این حقوق است که کارکنان را در یک جایی بند می‌کند. برای افزایش کیفیت کار؛ متناسب با کار؛ به کارمند حقوق دهید. در افزایش حقوق بین کارمندان ارشد و تازه وارد دقت داشته باشد. زمانی که دریافتی حقوق کارمند تازه با ارشد یکسان باشد؛ روحیه کارکنان ارشد تضعیف می‌شود.

🔶 برای آموزش به کارمندان وقت و انرژی کافی بگذارید. یکی از نکات ضروری این است که برای نگهداشت نیروی انسانی و حفظ کارمندان؛ حتما وقت کافی برای آموزش در نظر بگیرید. کارمندان برای رشد و آموزش نمونه می‌خواهند. فرصت های جدید را امتحان کنید و هرگز برای آموزش کم نگذارید.

🔶 اطمینان داشته باشید که مدیر ارشد از حضور کارمندان مطلع است. در این شرایط هم به کارمندان اهمیت داده اید و هم بی اعتنایی صورت نگرفته است.

🔶 هرگز کارمندان را با شغل و میزان درآمد تهدید نکنید. یکی از روش های نگهداشت نیروی انسانی، این است که کارمندان را با چنین چیزی تهدید نکنید. در این شرایط کارمندان شغل خود را رها می‌کنند تا مجبور به تحمل این رفتارها نباشند.

🔶 از کارکنان قدردانی کنید. بابت کارهای خوب و مناسبی که کارکنان انجام می‌دهند حتما باید قدردانی صورت بگیرد. و برای آنها پاداش و جوایز در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی سازمانی کلیک کنید.

کلام آخر

اگر قصد پیشرفت در کسب و کار خود دارید؛ حتما باید در حفظ و نگهداشت نیروی انسانی کوشا باشید. در این شرایط حتما از منابع انسانی و روانشناسان راهنمایی بگیرید. که در نهایت با مشکل روبرو نشوید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نگهداشت نیروی انسانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *