خواسته های کودک | 6 روش برخورد با خواسته های کودک


خواسته های کودک گاه به قدری پرتوقعانه است که والدین را کلافه می‌کند. احتمالا کودکانی را مشاهده کرده اید که در فروشگاه ها خواهان چیزی هستند اما والدین با آنها مقابله می‌کنند. این مقاومت والدین در بیشتر مواقع قابل قبول است. به این دلیل که خواسته های کودک نیاز نیستند و تنها به دلیل علاقه گرایش به خرید محصول دارد. برخی از والدین خواسته های کودک را به دلیل وضعیت مالی قابل قبول برآورده می‌کنند؛ اما عده ای دیگر وضعیت مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند به خواسته های کودک عمل کنند. البته شایان ذکر است که اگر تمامی خواسته های کودک را به غیر از نیازهای او برآورده کنید، کودک پر توقع پرورش خواهید داد. برای اطلاع از نحوه درست برخورد با خواسته های کودک از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

خواسته های کودک چیست؟

منظور از خواسته های کودک در این مقاله، تقاضای کودک برای خرید محصولات و کارهای غیر ضروری است که از توان والدین خارج می‌باشد. به طور کلی والدین نباید تمامی خواسته های کودک خود را برطرف کنند. شاید شما نیز با عده ای والدین برخورد کرده باشید که شعارشان این است “چون دوران کودکی سختی داشتیم، حالا باید کودک بی نیاز پرورش دهیم و به همه خواسته های او عمل کنیم”. اما این شیوه تربیتی از نظر روانشناسان اشتباه است. زمانی که کودک تمام خواسته هایش برطرف شود، انتظاراتش بیشتر می‌شود و در نهایت با ناتوانی های والیدن هرگز نمی‌توانند ارتباط بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهانه گیری کودک در سنین مختلف کلیک کنید.

همیشه خواسته های کودک را به شیوه ای بر طرف کنید که از نظر خودتان به عنوان نیاز است. و تامین آن بسیار ضروری است. تربیت کودک فرمول های پیچیده ای ندارد، به شرطی که والدین اطلاعات بروز و اصولی داشته باشند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آیا خواسته ها و نیازهای کودک با یکدیگر متفاوت است؟

همانطور که گفته شد، در این مقاله راجع به خواسته های کودک که غیر ضروری هستند صحبت کرده ایم. اگر در اطراف خود مشاهده نکرده باشید، احتمالا بیرون از خانه در مکان هایی مانند مرکز خرید و فروشگاه با خانواده هایی مواجه شده اید که با فرزندان خود درگیر هستند. کودکانی که دائم در حال داد و گریه هستند تا پدر و مادر خواسته های غیر معقول آنها را برآورده کند. اما این خواسته ها معمولا از توان والدین خارج است. به همین دلیل کودک با رفتارهای پرخاشگرانه والدین را مجبور و کلافه می‌کند. البته که مقصر اصلی این رفتارها والدین هستند. زمانی که کودک خواسته غیر معقول داشته باشد؛ والیدن باید رفتار مناسب داشته باشند. به دلیل شخصیت های متفاوت در کودک باید رفتارهایی بر اساس شخصیت آنها داشته باشید.

اما خواسته های کودک با نیازهایش متفاوت است. نیازهای کودک شامل امنیت، خوراک، پوشاک، سقف بالای سر و … است. که اگر تامین نشود کودک با عقده کمبود مواجهه می‌شود. به همین دلیل باید نیازهای کودک را از خواسته های او جدا کنید. بدون درخواست باید نیازهای کودک را برآورده کنید اما تن به خواسته های بیجا ندهید تا کودک پرتوقع پرورش ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای اولین و اساسی کودکان کلیک کنید.

نحوه برخورد با خواسته های کودک

در برخورد با خواسته های کودک حتما باید رفتارهایی از خود نشان دهید که کودک را به رفتار اصولی تشویق کند. در این بخش مقاله راجع به نحوه برخورد با خواسته های کودک توضیح داده ایم.

🎀 به خواسته های کودک گوش دهید

یکی از روش های برخورد با خواسته های کودک این است که گوش شنوا باشید و با دقت به دلیل و منطق خواسته های او گوش دهید. گوش دهید تا متوجه شوید که کودک چه خواسته ای از شما دارد و به چه دلیل از شما چنین چیزی را می‌خواهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

🎀 به نحوه درخواست کودک دقت کنید

زمانی که خواسته های کودک روانه می‌شود. به نحوه درخواست او دقت کنید. اگر کودک درخواست با مهربانی و خوش اخلاقی داشت؛ حتما او را تشویق کنید. به شیوه ای رفتار کنید که حتی اگر خواسته او را رد کردید، نسبت به او توجه خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

🎀 خوب فکر کنید و سپس تصمیم بگیرید

معمولا والیدن بدون فکر به خواسته های کودک، فورا دست رد به او می‌زنند. اما به جای اینکه فورا از کلمه نه استفاده کنید؛ خوب فکر کنید. شاید این خواسته مورد نیاز کودک است و شما فراموش کرده اید. و اگر هم خواسته های کودک مورد نیاز نبود، با دلیل به او توضیح دهید که چرا این درخواست را رد می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش صبر به کودکان کلیک کنید.

🎀 به تصمیم خود پایبند باشید

زمانی که تصمیم گرفتید؛ کودک هر کاری که کرد نظرتان را عوض نکنید. تا به مصمم بودن شما عادت کند. اگر با گریه های مداوم کودک نظرتان را عوض کنید؛ خواسته های کودک بیشتر می‌شود. و هرگز به جدیت شما پی نخواهد برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

🎀 درخواست جایگزین معرفی کنید

اگر خواسته های کودک مورد نیاز نبود؛ می‌توانید مورد های جایگزین معرفی کنید. منظور از مورد های مورد جایگزین این است که کودک خواسته های مطابق با نیازش را درخواست کند. و از درخواست های غیر ضروری دوری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی کودکان کلیک کنید.

🎀 از روانشناس کودک کمک بگیرید

اگر با هر ترفندی نتوانستید در مقابل خواسته های کودک مقاومت کنید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. تا هم شخصیت کودک را مورد بررسی قرار دهد و هم درخواست های او بررسی شود. در نهایت روانشناس کودک روش های مناسب برخورد با کودک بر اساس شخصیت او را به شما آموزش خواهد داد. کمک از روانشناس کمک بزرگی در تربیت فرزند شما خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

خواسته های کودک گاه به شیوه ای است که نه تنها والدین را عصبانی می‌کند؛ بلکه باعث کلافگی اطرافیان می‌شود. زمانی که والدین از نحوه برخورد با کودک خود آگاه نباشند چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. هرگز نباید پاسخ منفی خود را با داد و تنبیه بیان کنید. از ابتدای تربیت به کودک آموزش دهید که هر بحثی با صحبت قابل حل است. و برای هر کار باید دلیل داشته باشد. اما برای اینکه با شیوه های برخورد مناسب با شخصیت کودک خود آشنا شوید؛ حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواسته های کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *