ضرورت مطالعه امکان سنجی و تهیه طرح توجیهی فنی، مالی و اقتصادی در زمان شروع یک چرخه اقتصادی یا توسعه منابع آن امری است که برای تمامی صاحبان بنگاه های اقتصادی مهم و دارای اهمیت است. طرح توجیهی (Feasibility Study) یک مطالعه است که توسط یک تیم متخصص و با تجربه انجام می شود و در آن به بررسی ابعاد مختلف پروژه از لحاظ فنی، مالی و اقتصادی پرداخته می شود. این مطالعه به صاحبان بنگاه کمک می کند تا بتواند بر رویه انجام پروژه در زمان طراحی، ساخت و اجرا مدیریت کامل داشته باشد. در حقیقت طرح توجیهی نقشه راه هر بنگاه اقتصادی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
مبانی تهیه طرح توجیهی (Feasibility Study)
در حقیقت مبنای تهیه طرح توجیهی تجربه تیم تهیه کننده و نتایج حاصل از کسب و کار راه اندازی شده مشابه با پروژه می باشد. هر چقدر تیم تهیه کننده در زمینه پروژه متخصص تر باشند، طرح توجیهی به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.
در نتیجه تهیه طرح توجیهی توسط یک تیم متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است. کاردوک با بهره مندی از یک تیم متخصص در حوزه کسب و کار آماده خدمت رسانی به تمامی صاحبان بنگاه های اقتصادی می باشد. برای آشنایی بیشتر با مشاوره کسب و کار کاردوک کلیک کنید.
گام های تهیه طرح توجیهی
تهیه طرح توجیهی باید در سه گام اصلی طی شود که عبارت است از :
- مطالعات بازار (Market Study)
- مطالعات فنی (Technical Study)
- مطالعات اقتصادی (Economic Study)
که هر کدام را در ادامه بررسی کردهایم.
بخش اول تهیه طرح توجیهی : مطالعات بازار (Market Study)
در این بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته میشود. هدف مطالعات بازار، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق (از جمله سیاست های مدیریتی و …)، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، کاهش ریسک پروژه و … میباشد. به طور کلی میتوان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیلهای ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایهگذار برای سرمایه گذاری در منطقه پروژه میباشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته میشود. به طور کلی میتوان گفت که در این بخش از نگارش طرح توجیهی و امکان سنجی موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
1-1- شناخت محیط و منطقه پروژه
- شناخت موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه
- بررسی شاخص های جمعیت شناختی منطقه پروژه
- بررسی پتانسیل ها، زیرساخت و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
- بررسی دسترسیهای پروژه از طریق شریانهای اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی
2-1- مطالعه کاربری و پروژه های تاثیرگذار منطقه
- بررسی مشخصات، ویژگیها، امکانات و … پروژههای رقیب در منطقه پروژه (توجه داشته باشید که شامل پروژههای در حال ساخت نیز میشود)
- تحقیقات بازار و بررسی سیاستهای قیمت گذاری
- بررسی قیمت پروژههای مشابه در منطقه
- بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منقطه پروژههای موفق و شاخص
- تدوین نقشه قیمت منطقه ( price map )
3-1- بررسی معاملات مسکن
- بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن و عوامل تاثیر گذار بر آن در منطقه
- حجم معاملات مسکن در منطقه
- قیمت معاملات مسکن در منطقه
- شاخصهای آماری مسکن
- بررسی اجاره بهای مسکن در منطقه
4-1- جمع بندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهاد ها
- تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
- برآورد بازار هدف پروژه
- برآورد عرضه و تقاضای پروژه
بخش دوم : مطالعات فنی (Technical Study)
مطالعات فنی به بررسی توجیهپذیر بودن پروژه از لحاظ فنی میپردازد و شامل مطالعات ویژگیها و مشخصات فی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار میباشد. هدف از مطالعه فنی پروژه بررسی توجیهپذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر میباشد:
1-2- بررسی پروژه
- موقعیت مکانی پروژه
- جدول سطوح پروژه
- پلان طبقات پروژه
- تصاویری از منطقه
2-2- تدوین برنامه فروش پروژه
- برآورد استراتژی فروش در پروژه
- برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
- تعیین نظام پرداخت پروژه
3-2- برآورد هزینه های پروژه
- هزینه زمین پروژه
- هزینه مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و …
- هزینه ساخت پروژه
- هزینه مالی پروژه
- هزینه تجهیز دفتر فروش
بخش سوم : مطالعات اقتصادی (Economic Study)
در هر پروژهای باید بر اساس میزان هزینه های ثابت و متغیر (هزینههای ساخت، مواد، عوارض و …) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را می دهد تا میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسکهای موجود تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از نگارش طرح توجیهی موارد زیر مطرح میگردد:
3-1- برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون در نظر گرفتن ارزش زمانی پول
در این بخش تهیه طرح توجیهی اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
- تخمین متراژ خالص مورد نیاز اولیه
- محاسبه متراژ ناخالص اولیه پروژه
- تخمین مدت زمان ساخت
- محاسبه هزینههای اجرای پروژه
- محاسبه هزینههای احتمالی برای تامین سرمایه
- قیمت زمین
- برآورد درآمد فروش متراژ خالص کاربریهای مختلف پروژه مطابق برنامه فروش
- محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
- تخمین هزینه های مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
- محاسبه کل هزینه های پروژه
- محاسبه سود خالص
- محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)
3-2- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)
- اگر اقساط وجود داشت نیاز به محاسبه جریان نقد ملک وجود دارد
- در صورت نیاز محاسبه جریان نقدی که بابت تامین سرمایه پرداخت میشود
- در صورت دارا بودن اقساط نیاز به محاسبه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت است
- جریان نقد در هزینه های ساخت متناسب با تورم موجود محاسبه میشود
- در نظر گرفتن تمامی جریان نقدی که در پروژه خارج میشود
3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)
- ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
- محاسبه درآمد طبق کاربریهای مختلفی که مطابق برنامه فروش است
- مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
- مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه
3-4- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)
جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه
3-5- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه
در این بخش تهیه طرح توجیهی با استفاده از روش های خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخصهایی که در ادامه نام بردهایم، انجام میشود.
- ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
- ارزش فعلی خالص هزینههای پروژه
- ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
- نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
- شاخص سودآوری پروژه PI (نسبت منافع به مخارج B/C)
- نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
- مقدار سرمایه اولیهای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
- محاسبه نقطه سربهسر پروژه (Break-Even Analysis)
1- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
2- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)
3-6- تجزیه و تحلیل ریسک های اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)
محاسبه ریسکهای اقتصادی یکی از مهمترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسکهای منفی که آنالیز حساسیت گفته میشود، میتوان از امنیت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.
- اندازی گیری ریسک کاهش قیمت پیش بینی شده
- محاسبه ریسک افزایش قیمتهایی که برای هزینه ها برآورد شده
- آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینه ها
خدمات قابل ارایه کاردوک به طرحها و واحدهای تولید کننده
برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :
- ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
- تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح تولید
- مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
- مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
- مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
- تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
- ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.