هر انسانی به اقتضای داشتن زندگی اجتماعی نیازمند برقراری و ایجاد ارتباطات با دیگران است. در خلال این ارتباطات بعضا ممکن است که افراد از یکدیگر دلگیر شوند. تحقیر، تمسخر، استفاده از الفاظ رکیک و توهین های شخصیتی بخشی از ادله ی این دل آزردگی هاست. یکی از این رفتار های زننده تمسخر است. اما راهکار مقابله با این رفتار چیست؟ آیا سکوت در قبال تمسخر دیگران مناسب است یا اوضاع را بدتر میکند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن تعریف تمسخر، با روش ها و تکنیک های برخورد با تمسخر دیگران آشنا شوید.
مسخره کردن دیگران
به هر نوع کنشی که باعث تحقیر و خوار شمردن طرف مقابل شود و باور ها، اهداف و ارزش های طرف مقابل را زیر سوال برد و آنها را بی ارزش جلوه کند، تمسخر میگویند. همه ی ما انسان ها احتمالا از دوران کودکی خاطره ای دردناک از مسخره شدن توسط دیگران را داریم. این خاطرات احساس شرم شدید را در افراد ایجاد میکند.
چگونه جواب مسخره کردن دیگران را بدهیم؟
مقابله با تمسخر دیگران و جلوگیری از بروز مجدد آن دو سطح دارد. در سطح اول فرد غریبه ای شما را مسخره میکند که احتمالا تا آخر عمرتان دیگر او را ملاقات نمیکنید. در چنین شرایطی بهترین عمل بی توجهی و نادیده گرفتن رفتار فرد مقابل است. بنابراین این فرد ارزش گرفتن وقت شما را ندارد. موقعیت را ترک کنید و از آن مکان دور شوید.
اما گاهی ماجرا به این سادگی نیست و نزدیکان، دوستان و یا اعضای خانواده تان شما را به خاطر ویژگی های جسمانی یا طرز تفکرتان مسخره میکنند. سکوت و بی توجهی در این شرایط جایز نیست و باید با این تمسخرها برخورد کنید در ادامه تکنیک های مقابله با مسخره کردن را بررسی میکنیم.
خونسردی خود را حفظ کنید
سعی کنید احساسات خود را مدیریت کنید و کنترل رفتار و آنچه می خواهید بیان کنید را از دست ندهید. حفظ آرامش در برابر تمسخر و بی احترامی افراد سخت است اما بدانید رفتار عجولانه مثل دادزدن سر طرف مقابل کمکی به شما نمیکند. چند ثانیه چشمان خود را ببنید و چند نفس عمیق بکشید. سعی کنید روی چیزی که قرار است بیان کنید تمرکز کنید.
مودبانه بیان کنید که ناراحت هستید
با بیانی شیوا و به دور از کنایه احساس تان را در مورد رفتار طرف مقابل بیان کنید. به او بگویید این رفتار باعث رنجش خاطر شما میشود. در مکالمه با طرف مقابل از واژه ی تو استفاده نکنید و سعی کنید برای تاثیرگذاری بیشتر در نهایت ادب و متانت با او صحبت کنید.
شوخی کنید
یکی از راه های کاهش آزردگی خاطر و تنش ها صحبت کردن در کنار شوخی کردن است. بیان حرفتان به شوخی از دو جهت متاثر است. اول آنکه احتمال ناراحتی طرفین را کاهش میدهد دوم اینکه حرفتان را میزنید و این مساله برای جلوگیری از تکرار تمسخر مفید است. نکته ی مهم در استفاده از این تکنیک این است که باید توجه کنید حرف خود را به دور از کنایه و بی ادبی و صرفا با شوخ طبعی بیان کنید.
دلیل رفتار طرف مقابل را بپرسید
با پرسیدن دلیل مسخره کردن دیگران میتوانید بحثی مفید و به دور از بی ادبی را با طرف مقابل آغاز کنید. با پرسیدن این سوال طرف مقابل درک میکند که شما از این رفتار او ناراحت هستید. بعضا افراد به صرف شوخی دیگران را مسخره میکنند و این کار خود را نامناسب نمیدانند. با صحبت در مورد احساس نامطلوبتان با طرف مقابل از تکرار تمسخر جلوگیری میکنید.
رفتار طرف مقابل را نادیده بگیرید
یکی دیگر از روش های جلوگیری از تمسخر این است که رفتار طرف مقابلتان را نادیده بگیرید. بر اساس علم روانشناسی وقتی به رفتاری واکنش نشان ندهید و فرد روبه رو از شما پاسخی را دریافت نکند خود به خود آن رفتار خاموش میشود. بنابراین اگر در مقابل رفتار تمسخر دیگران سکوت کنید. روی خود را برگردانید و توجهی نشان ندهید این بی توجهی به مرور باعث کاهش رفتار تمسخر میشود.
دوری کنید
در صورتی که هیچ یک از راهکار های ارائه شده کافی نبود پیشنهاد میکنیم که محل را ترک کنید. با این کار ضمن دروی کردن از محیطی که باعث آزار شما است در واقع اعتراض خود را به شرایط حاکم نیز اعلام میکنید. در این روش ضمن اینکه ارتباط خود را با فردی که شما را مسخره میکند کاهش میدهید با ترک محل به طرف مقابل این فرصت را نیز میهید که به رفتار ناپسندش فکر کند.
سخن پایانی
مصونیت از رفتار های زننده اجتماعی مثل تحقیر و تمسخر برای هیچ کس ممکن نیست. اما با در نظر گرفتن تکنیک هایی میتوان تا حد چشمگیری از بروز مجدد این مساله جلوگیری کنید و در صورت نیاز از مشاوران این حوزه درخواست کمک کنید.