خودرو های هوشمند


همان‌طور که مستحضر هستید امروز شیوه زندگی انسان‌ها نسبت به چند دهه اخیر تفاوت چشمگیری داشته و این تفاوت‌ها بیشتر ناشی ورد اینترنت پر سرعت و هوشمند شدن زندگی می‌باشد.

بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تولید کننده خودرو در سال‌های اخیر با آغاز تحقیقات و ساخت خودروهایی با قابلیت اتصال به اینترنت کرده‌اند که این موضوع بخوبی نشان می‌دهد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد حضور خودروهایی در زندگی روز مره خواهیم بود که می‌توانند به صورت کاملاً هوشمندانه و بدون دخالت انسان عمل کنند.


در خودروهای هوشمند یا یا خودروهای بدون راننده میزان اختیارات راننده در رانندگی تا چه میزان است
؟


طبق آمار، اخبار و همچنین مجله‌های علمی منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت که خودروهای مدرن و پیشرفته که قرار است در آینده وارد چرخه زندگی بشر گردند از لگاریتم های بسیار پیچیده‌ای برای ارائه بهترین کیفیت به راننده استفاده خواهند کرد.

می توان گفت که اتومبیل‌های هوشمند به ‌راحتی از طریق اینترنت امکان اتصال به تلفن همراه و سیستم را داشته و تمام شرایط لحظه‌ای خود را از قبیل شرایط داخل کابین، شرایط فنی موتور و همچنین محیط اطراف خودرو را به صورت هوشمند بر روی سیستم‌های متصل شده بر آن پردازش می‌کند.

حتی می‌توان انتظار داشت، که خودروهای هوشمند مانند یک انسان قادر خواهند بود با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند.

همچنین این خودروها قادر می‌توانند با استفاده از اینترنت و چندین سنسور و دوربین در تمامی قسمت‌های بدنه و موتور خودرو و اطلاعات دیگری مانند: وضعیت راه، ویژگی‌های وسایل نقلیه درحال تردد و عابران پیاده را جمع‌آوری کرده و بر روی سیستم متصل به آن ارسال کنند.

علاوه بر اینکه راننده و سرنشینان داخل خودرو می‌تواند به‌راحتی از تمامی اطلاعات سیستم فنی، داخل کامیون و پیرامون اطراف آن را خود مشاهده کنند، قادرند برای سایر کاربران نیز براحتی ارسال کند. این عامل سبب بالا رفتن امنیت تمامی اتومبیل‌های درحال حرکت در جاده می باشد. زیرا براحتی از شرایط تمامی خودروهای اطراف خود در جاده باخبر هستند.

تفاوت خودروهای هوشمند با خودروهای حال حاضر در چیست ؟

دراین‌باره می‌توان گفت که تفاوت چندانی مابین خودروهای هوشمند و خودروهای دیگر وجود ندارد در واقع سیستم سازوکار هر دوی آن‌ها به یک شکل طراحی شده و تنها تفاوت این دو در نحوه استفاده آن‌ها می باشد. به نحوی که طرز استفاده از خودروهای هوشمند با استفاده از فناوری‌های بکار رفته در آن‌ها به صورت کاملاً هوشمندانه و بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی می باشد.

در واقع در این نوع خودروها هدایت خودرو و تمامی تصمیمات و پروسه آن به صورت اینترنتی کنترل می شود.
اما در خودروهای غیر هوشمند همان‌طور که مستحضر هستید یک عامل انسانی نیاز هست که در پشت فرمان نشسته و خودرو را هدایت کند.

ماشین هوشمند چگونه کار می کند ؟

معمولاً این نوع ماشین‌ها مجهز به نرم‌افزارهای در سیستم خود هستند.این نرم‌افزارها قادر هستند تمامی اطلاعات پیرامون خودرو را ضبط و بررسی کرده و فرمان‌های لازم را جهت قرارگیری خودرو در یک موقعیت ایده‌آل صادر کنند و خودرو را در آن حالت قرار دهند.

فناوری edge چیست و دارای چه قابلیت‌هایست ؟

تکنولوژی edge فناوری نوینیست که با قرار گرفتن بر روی خودرو قادر توان بررسی وقایع پیرامون خودرو را دو برابر کند.
طبق اخبار موجود قرار است این فناوری در سال ۲۰۲۰ میلادی بر روی یکسری از خودروها نصب شده و ویژگی‌های و قابلیت های آن مورد بررسی قرار گردد.

فناوری edge قادر است براحتی با اینترنت نسل پنجم هماهنگ گردد. این ویژگی موجب می شود خودرو با مجهز شدن به اینترنت مر سرعت نسل ۵ دیگر نیازی به ارتباط با راننده و سرنشینان نداشته باشد. زیرا تمامی اطلاعات مورد نیاز را از محیط اطراف و وسایل نقلیه مجاور دریافت می‌کند و خود را با آن‌ها سازگار می کند

حتی می‌توان مدعی شد که این فناوری می تواند قابلیتی را به خودرو ببخشد، که خودرو بتواند یک اتصال ذهنی بین راننده برقرار کند به نحوی که راننده تنها با فکر کردن قادر به کنترل خودرو گردد.

مزایای استفاده از خودروهای هوشمند چیست ؟


مزایای قابل ذکر در این مورد عبارتند از:

۱- همگام سازی خودرو با شرایط

۲- روشن کردن روشن کردن و به امکان جابجایی خودرو از راه دور، به ‌نحوی‌که می‌توان از طریق تلفن همراه هوشمند اتومبیل را روشن کرده آن را از پارکینگ خارج و یا به پارکینگ هدایت کرد

۳- قادر به پارک هوشمند اتوموبیل

۴- با مجهز بودن به ردیاب‌های ماهواره‌ای به‌راحتی می‌توان موقعیت و مکان اتومبیل را از طریق گوشی هوشمند به دست آورد

۵- با مجهز به سیستم‌های راهبردی و سانسور های تشخیص عابرین پیاده
این مزیت خودروهای هوشمند سبب می‌شود که امکان تصادف با عابرین پیاده در حال عبور از خط پیاده بسیار کاهش یابد

۶- مزیت دیگر استفاده از این خودروها کاهش تصادفات و سوانح بین جاده‌ای و همچنین برخورد اتومبیل‌ها با یکدیگر می باشد.


معایب خودروهای هوشمند چیست ؟

طبق تحقیقات انجام‌شده خودروهای هوشمند خودران علاوه برداشتن ویژگی‌های مثبت ممکن است موجب به وجود آمدن مشکلاتی نیز شوند.
ازجمله معایب احتمالی این خودروها می‌توان به مواردی مانند:

۱- کاهش تسلط و اختیار انسان در رانندگی؛ ممکن است این عامل منجر به حوادث بسیار خطرناک و جبران‌ناپذیر گردد.
درواقع کوچک‌ترین نقص در عملکرد سیستم هوشمند خودرو می‌تواند اتفاقات بسیار وحشتناکی را در پی داشته باشد.

۲- قدرت نفوذ کاربران غیرمجاز بر روی کنترل سیستم خودرو

اضافه شدن بیش از حد قدرت کنترل اینترنت بر روی خودرو می تواند خطرات نفوذ کاربران غیرمجاز را در کنترل خودرو به‌شدت افزایش دهد.
در واقع کاربران غیرمجاز یا هکر ها می توانند براحتی در سیستم خودرو فرد دیگر نفوذ کرده و آن را تحت کنترل خود دربیاورند که لازم است اقدامات لازم، قبل از عرصه این فناوری به زندگی بشر در رفع این مشکل اندیشیده شود تا موجب به وجود آمدن ایمنی و امنیت کامل برای کاربران این نوع از خودروها باشد.
این عیب بزرگ خودروهای هوشمند می‌تواند موجب بروز آسیب‌های مالی و جانی بسیار بالایی گردد درواقع به‌راحتی تمام زمینه‌ها را برای پیشبرد اهداف های غیرانسانی خلاف‌کاران حرفه‌ای را میسر می‌سازد.

هوشمند شدن خودروها در آینده چه قابلیت‌هایی را برای کاربران به وجود می‌آورد ؟

هوشمند شدن صددرصد خودرو در آینده این امکان را به کاربر می‌دهد که بدون هیچ‌گونه نیازی به کنترل فرمان گاز و ترمز،تنها با معین کردن هدف، با خیالی راحت و آسوده به سفر خود ادامه دهد.
علاوه بر این خودروهای هوشمند قابلیت‌های دیگری مانند قفل کردن درب های خودرو به صورت هوشمند و یافتن خودرو در مکان‌های شلوغ و بسیاری از کارهای دیگر، را دارند.
یکی از مزیت‌های مفید کنترل خودرو هوشمند از راه دور، صرفه‌جویی در وقت و زمان می باشد.


چه چالش‌هایی بر سر راه اتومبیل های هوشمند قرار دارد ؟

۱- سخت بودن برقراری تعاملات پیچیده اجتماعی توسط روبات‌ها
از آنجایی که رانندگی فرایندی اجتماعی محسوب می‌گردد و شامل تعاملات پیچیده می باشد. بسیاری از شرایط بر هوش و تعمیم و حس مشترک انسان‌ها استوار است که ربات هنوز قادر نیست هم‌چین حسی را به وجود بیاورد

۲- سخت‌تر شدن شرایط سازوکار خودروی هوشمند در آب‌وهوای بد

آب‌وهوا غیرقابل‌پیش‌بینی همیشه یک چالش برای خودروها بوده زیرا آسانسورهای خودرو در مه یا باران یا برف دارای عملکرد پایینی هستند

۳- سخت بودن برقراری مقررات راهنمایی و رانندگی توسط خودروهای هوشمند

۴- ذخیره و ایجاد نقشه‌ برای اتومبیل‌های هوشمند کاری بسیار سخت و پیچیده می باشد

۵- امنیت شبکه‌های اینترنتی که این نیز یک مسئله بسیار مهمی است


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *