چک کردن خودرو قبل از سفر



اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه دارید با خودروی شخصی خود به همراه خانواده به مسافرت بروید؟ جهت لذت بردن بیشتر و همچنین قرار نگرفتن در موقعیت‌های سخت لازم هست یک سری نکات و اصول را رعایت کنید.
ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا باید و نباید های سفر با وسیله شخصی را تا حد ممکن برای شما عنوان کنیم. جهت بالا بردن اطلاعات شخصی هنگام سفر با وسیله شخصی توصیه می‌کنیم با صرف اندک زمانی وقت و مطالعه مطالب ارائه شده، لحظات شاد و بیاد ماندی را کنار خانواده خود رقم بزنید.

چه لوازم و مدارکی را هنگام سفر با خودرو شخصی باید به همراه داشت ؟

بستگی به نوع سفر (سفر تفریحی یا سفر علمی) یک سری ابزار و لوازمی وجود دارد که توصیه می شود هنگام سفر بهتر است و حتی لازم هست آن‌ها را به همراه خواهد داشت که این موارد عبارت‌اند از:

تایر سنج، فوم تایر مهر موم شده، کابل کشی، نوار مرجوعی، طناب بلند، پانچوی باران، کانال، نور فلش، باتری اضافه، کارد مناسب، آب آشامیدنی، غذا و خوراکی، پتوی مسافرتی ، تمام مدارک مربوط به خودرو و کارت شناسایی راننده، گوشی موبایل و شارژر آن، جعبه ابزار کمک‌های اولیه، لوازم سرگرم‌کننده مانند آهنگ، نقش یا یا نقشه و …

چه راهکاری جهت بالا بردن سطح هوشیاری در هنگام مسافرت با خودروی شخصی ارائه می‌گردد ؟

معمولاً برای بالا آوردن سطح هوشیاری با خودرو شخصی یک سری راه حل‌هایی ارائه می‌شود که این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از:
۱- استفاده از یک عطر با رایحه خوب

۲- صاف نشستن در خودرو یا پشت فرمان

۳- وجود داشتن سرگرمی کافی برای سرنشینان داخل خودرو

۴- گوش دادن به موسیقی و آهنگ‌های مورد علاقه و یا انواع کتاب‌های الکترونیکی.

برای کسانی که برای اولین‌بار با خودروی شخصی به مسافرت می‌روند چه رعایت نکاتی توصیه می‌شود ؟

۱- در زمان روشن کردن خودرو هرگز پدال گاز را به مدت طولانی نباید فشار داد

۲- محقان معتقدند که به علت کاهش انرژی بدن انسان در ساعات ۶ تا ۸ صبح و ۲ تا ۴ بعدازظهر رانندگی د این ساعات بسیار پر خطر خواهد بود. بهتر است حدالامکان در این ساعات از رانندگی پرهیز گردد.

۳- از آنجایی ‌که در هوای تاریک میدان دید کمتر هست سعی شود سرعت رانندگی را در شب کمتر از سرعت رانندگی در روز باشد.


اولین گزینه برای چک کردن خودرو قبل از سفر، چه می‌باشد ؟

معمولاً یکی از توصیه‌های خیلی مهم قبل از سفر چک کردن آب و روغن خودرو می‌باشد که در این مورد باید روغن خنک‌کننده، مایه ترمز و آب شیشه‌پاک‌کن و سطوح مایه ررسی و چک شود.
معمولاً چک کردن هرکدام از این موارد نقش مؤثری در پیشگیری از حوادث بین راه برای راننده و سرنشینان خواهد داشت.


بررسی کردن باد لاستیک های خودرو چه تأثیری بر کیفیت سفر خواهد گذاشت ؟

همان‌طور که مستحضر هستید؛ باد لاستیک‌های خودرو باید در یک حد استانداردی قرار داشته باشند. کم یا زیاد بودن باد لاستیک مخصوصاً در مواقعی که قرار است مساحت زیادی طی شود می‌تواند خطرآفرین باشد پس توصیه می‌شود قبل از این‌که برای سفر اقدام شود.

حتماً جهت تنظیم باد لاستیک خودرو اقدام کنید در واقع کمتر از حد نرمال بودن باد لاستیک موجب داغ شدن لاستیک و درنتیجه صدمه دیدن آن خواهد شد.


چه راهکاری برای تست کردن عاج لاستیک قبل از سفر توصیه می‌گردد ؟

توصیه می‌گردد اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید عاج لاستیک‌های خودروی خود را تست کنید از ۱ سکه استفاده کنید.
بدین شکل که ۱ سکه را روی لاستیک ها گذاشته و بررسی کنید که حدود ۱٫۶ میلی‌متر از عاج لاستیک باقی مانده است اگر عاج لاستیک کمتر از ۱٫۶ باقی‌مانده باشد برای ۱ سفر طولانی توصیه نمی‌گردد.

زیرا لاستیک‌های بدون عاج امکان دارد که بسیار داغ شده و پنچر یا ترکیده شوند همچنین در مسافرت‌های زمستانی این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود.


سیستم خنک‌کننده خودرو را چگونه می توان قبل از سفر چک کرد ؟

معمولاً این کار را باید هنگامی که موتور خودرو سرد است انجام داد. باید مطمئن شد که تانکر ذخیره مایه رادیاتور پر بوده و نیاز به اضافه کردن مایه رادیاتور از ترکیب ضدیخ و آب نیست.

برای چک کردن، لازم است که ابتدا کاپوت خودرو را بالا زده و آنگاه به طور دقیق شلنگ رادیاتور را چک کرده و هرگاه علائمی مانند پارگی ترک‌های احتمالی و غیره در شلنگ‌ها مشاهده شد. حتماً باید قبل از سفر اقدام به تعویض آن‌ها اقدام کرد.
همچنین لازم است وضعیت همه پیچ ها مورد بررسی قرار گیرد که در صورت نیاز آن‌ها نیز باید تعویض گردند.

در چه صورتی لازم است روغن موتور قبل از سفر تعویض گردد ؟

توصیه می‌شود اگر از آخرین زمان تعویض روغن موتور خودرو تا هنگامی که قصد سفر دارید، ۱ هزار کیلومتر یا بیشتر رانندگی شده باشد. برای تعویض روغن آن اقدام گردد.
دوم این‌که اگر یک مسافرت طولانی طولانی و بیشتر از ۱۰۰۰کیلومتر در راه است، لازم هست برای تعویض روغن اقدام گردد.

لازم به ذکر است که در صورت روغن سوزی داشتن موتور خودرو باید چند لیتر روغن موتور اضافه به همراه داشت تا در مسیر به طور مرتب روغن موتور مورد بررسی و در صورت نیاز روغن اضافه گردد.


چرا لازم هست که حتماً قبل از سفر مایه شیشه‌شور خودرو پر شود ؟

معمولاً خیلی از رانندگان به این موضوع مهم اهمیت چندانی نمی‌دهند. اما بهتر است بدانید که در آزاد راه‌ها هایی که با سرعت بالا خودرو درحال حرکت هست ممکن است وجود یکسری حشرات و یا گرد و غبار باعث کثیف شدن و بسته شدن محدوده دید راننده شود که در صورت آب نداشتن شیشه شو ممکن است راننده را در شرایط و موقعیت بدی قرار دهد.


هنگام سفر با ماشین شخصی به چه توصیه‌هایی باید عمل کرد ؟

اولین نکته: دراین‌باره بررسی آمادگی خودرو برای مسافتی که قرار است طی شود. حال شاید این سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان آمادگی خودرو را برای سفر سنجید؟
* معمولاً توصیه می شود فیلتر هوا و موتور خودرو حتماً چک شده و در صورت نیاز به تعویض، تعویض گردند.
* چک کردن ترمز

* بررسی سوئیچ ماشین

*بررسی کمربندهای ایمنی خودرو

* بررسی پد ماشین

* بررسی ترمز خودرو

* بررسی باطری خودرو

* بررسی نور خودرو

* بررسی بوق و چراغ راهنمای خودرو

* بررسی رادیاتور خودرو

*- پر کردن باک بنزین خودرو

*- بررسی جک خود را

* بررسی استارت خودرو

*- بررسی فیلتر فضا و موتور ماشین.

آیا می‌توان در هنگام مسافرت از سقف ماشین برای قرار دادن بار بر روی آن استفاده کرد ؟

تا حتی‌الامکان توصیه می‌شود از قرار دادن وسایل بر روی سقف ماشین اجتناب گردد. زیرا این امر خطر واژگونی خودرو را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

اما اگر مجبور به این کار هستید و فضای کافی در داخل خودرو برای گذاشتن ابزار و لوازم ضروری خود ندارید سعی کنید لوازم قرارگرفته بر روی سقف خودرو را به وسیله ریسمانی محکم بسته و حتماً حالت تعادل قرار گرفتن وسایل بر روی سقف خودرو رعایت گردد به نحوی که سنگین وسایل قرار گرفته بر روی سقف برای ۱ طرف خودرو بیشتر نباشد زیرا در غیر این‌ صورت امکان دارد خودرو چپ کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *