همانطور که میدانید در فصل زمستان برای جلوگیری از بد روشن شدن خودرو بهتر است ابتدا اقدام به گرم کردن آن کرده و سپس خودرو را روشن کرد زیرا در هوای سرد روغن موتور به دلیل بالا رفتن غلظت بخوبی به جریان نمیافتد به همین امر سبب میشود تا قطعات متحرک خودرو بسختی حرکت کنند.
حال شاید برای خیلی از دارندگان خودرو این سوال وجود داشته باشد که بهترین روش گرم کردن خودرو چیست؟
اگر تا انتهای مطالب را با ما همراه شوید بهترین راهکار گرم کردن خودرو را به شما معرفی خواهیم کرد.
ریشه گرم کردن خودرو در فصل سرد از کجا شروع شده است ؟
در وسیلههای نقلیه اولیه طراحان خودرو، در سیستم سوخت رسانی از قطعهای به نام کاربوراتور استفاده کردهاند. این قطعه مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص مانند هوای سرد است.
همین عامل سبب شده تا روشن کردن خودرو در فصل سرما با مصرف سوخت بسیار بالایی همراه گردد.
درحال حاضر برای غلبه بر این مشکل خودروها به جای کاربوراتور مجهز به مدار ساسات شدهاند
از نظر علمی برای گرم کردن خودرو در فصل زمستان چگونه باید اقدام کرد ؟
همان طور که متوجه شدید چگالی سیالات داخل خودرو مانند روغن موتور و گریس در سرما افزایش پیدا میکند و سفت تر می گردد. به همین دلیل است که وسایل نقلیه جهت دستیابی به فعالیت مطلوبتر احتیاج به گرم شدن دارند.
اکثریت مردم بر این باور هستند که پس از استارت زدن و روشن کردن خودرو قبل از حرکت کردن باید زمانی را به صورت درجا اختصاص به گرم کردن خودروداد.
اما متخصصین این زمینه، باور اینچنینی ندارد. اعتقاد متخصصین بر این است که گرم کردن درجا خودرو یا نگه داشتن خودرو با موتور روشن در یک جای ثابت به مدت طولانی برای وسیله نقلیه مضر است.
پس بدین صورت باید نتیجه گرفت که با نگه داشتن خودرو در حالت درجا نمیتوان نتیجه مثبتی از گرم کردن خودرو گرفت. از دید این متخصصان بهترین راه گرم کرون خودرو حرکت دادن ماشین به صورت آرام و پیوسته می باشد.
همچنین این متخصصان توصیه میکنند که در جاهایی که الزام به توقف خودرو هست. هرگز اقدام به خاموش کردن آن نشود. بلکه خودرو را روشن نگه داشته پس از انجام کار دوباره به صورت آرام اقدام به حرکت آن کرد.
چه عواملی سبب میشود تا در فصلهای سرد سال خودرو بعد روشن شود ؟
۱-اولین دلیل به عملکرد پائین باتریها در هوای سرد مربوط میشود.
باطری خودرو هنگامی که دمای هوا پایین می آید دارای عملکرد ضعیفی میگردد و بههمین علت است که توصیه میشود در فصل زمستان باتری را از خودرو جدا کرده و در محیطی گرمی نگهداری گردد.
۲- به وجود آمدن مشکلات سوختی به خاطر پایین آمدن دمای هوا
گاهی اوقات به دلیل نازک بودن لولههای سیستم سوخت رسانی ممکن است مایعات موجود در این لولهها به خاطر دمای هوا یخ ببندند و همین علت سبب مختل شدن حرکت سوخت در لولهها میگردد.
۳-بالا رفتن غلظت روغن موتور در فصل سرما
بعلت بالا رفتن غلظت روغن موتور در فصل سرما جریان روغن بخوبی صورت نمیگیرد و همین امر سبب میشود قطعات متحرک موتور بسختی حرکت کنند.
البته این ایراد بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی است.
همانطور که مستحضر هستید در خودروهای اواسط دهه ۸۰ قطعهای به نام کاربراتور بکار رفته است و کارکرد این قطعه ترکیب هوا با سوخت در داخل موتور است. از آنجایی که کاربوراتورها قطعات بسیار حساسی هستند در هوایی سرد از عملکرد مطلوب آنها کاسته میشود.
چه راهحلهایی برای مقابله با مشکلات بد استارت خوردن خودرو در فصل سرما پیشنهاد می شود ؟
۱- گرم نگه داشتن خودرو
توصیه میشود در فصل زمستان به جای آنکه خودرو را در فضایی باز رها گردد یا آن را به داخل پارکینگ برده و یا اگر دستری به پارکینگ ممکن نیست از چادرهای مناسب برای گرم نگه داشتن خودرو استفاده شود.
همچنین راهکار توصیهشده دیگر استفاده از گرمکن باتری می باشد. حتی گاهی اوقات این کار در هوای خیلی سرد ضروری به نظر میرسد.
از آنجایی که این گرمکنها مجهز به گرمکن برقی هستند برای موتورهای دیزلی ضروری اند.
۲- انتخاب روغن مناسب خودرو
معمولاً مناسبترین روغن برای هر خودرو در دفترچه راهنمای آن خودرو عرضه میشود و تا زمانی که دارنده خودرو از همان روغن معرفی شده از در داخل دفترچه استفاده کند از این لحاظ خودرو دچار مشکل نخواهد شد.
لازم به ذکر است که روغن پایه چند وزن بعلت دارا بودن ۲ عدد ۱۰ و ۴۰ در فصل زمستان مناسبتر می باشند تا دیگر روغنها.
۳-پیشگیری از مشکلات سوخت
معمولاً برای پیشگیری از مشکلات سوخته در فصل زمستان توصیه میشود از روان کننده های سوخت استفاده گردد زیرا استفاده از این روان کننده ها سبب میشود تا سوخت در لولههای سیستم سوخت رسانی یخ نزده و روانتر حرکت کند.
۴- با دقت روشن کردن وسیله نقلیه
توصیه میشود در فصلهای سرد سال روشن کردن خودرو با دقت بیشتری صورت بگیرد منظور از دقت به این معنی است که اول تمام لوازم برقی داخل خودرو خاموش شده تا باطری تمام توانش را صرف روشن کردن خودرو کند بعد از چک کردن لوازم برقی سوئیچ را کمی چرخانده و اگر خودرو و در دور اول چرخاندن سوئیچ روشن روشن نشود، باید برای بار دوم دوباره اقدام به چرخاندن سوئیچ کرد.
اگر باز هم خودرو روشن نگردد، توصیه میشود مدت یکی دو دقیقه به باتری خودرو استراحت داده و دوباره اقدام به استارت زدن کرد.
علت چرخش آرام موتور خودرو در هوای سرد چیست ؟
گاهی اوقات در فصل سال هنگام استارت خوردن خودرو ممکن است صدای کمتر از حالت نرمال از سمت موتور خودرو شنیده شود. علت این اتفاق ایراد در باتری خودرو میباشد که برای برطرف کردن آن بهتر است به پیدا کردن علت و رفع آن در باتری اقدام شود .
دوره گرم کردن خودرو دارای چه ویژگیهایی می باشد ؟
۱ بالا بودن تلفات استحکاکی
از آنجایی که در فصل سرد سال روغن سفتتر از حالت عادی است بخش زیادی از توان موتور خودرو برای غلبه بر پایین آوردن استحکاک خودرو روغن موتور صرف میشود.
۲- ضعیف بودن تبخیر سوخت
مایع هوای سرد منجر میشود تبخیر سوخت به تاخیر بیفتد حتی در هوای سرد قسمتی از بخار سوخت به علت برخورد با دیوارههای سرد دوباره به مایع تبدیل میشوند و به دیوار میچسباند.
۳- جذب شدن سوختن روغن و شستن آن از سطح تماس
معمولاً لایه نازکی از روغن برای جلوگیری از تماس فلز با فلز برای جلوگیری از سایش بین آنها وجود دارد وقتی که خودرو در معرض هوای سرد قرار می گیرد بخشی از سوخت جذب لایه روغن شده و باتوجه به خاصیت شویندهی سوخت باعث از بین رفتن لایه و درنتیجه منجر به سایش فلزات میگردد.
۵- انتشار بیشتر آلایندهها
معمولاً انتشار آلایندههای هوا در فصل سال به نسبت قابلتوجه ای نسبت به فصل سرما بیشتر است. علت آن به خاطر تبخیر ضعیف سوخت در شرایط سرد و همچنین وجود شکاف حجیم بین پیستون سرد سیلندر فرار مخلوط هوا و سوخت، جذب و دفع سوخت توسط لایه روغن محفظه احتراق، خاموش شدن شعله در مجاورت دیواره سرد محفظه احتراق، بازده پائین مبدل کاتالوگهای پایین است.
نظریه آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا درباره نحوه درباره گرم کردن خودرو به روش درجا چیست ؟
طبق تحقیقات بهعملآمده ثابت شدهاست، هنگامی که خودرو بیش از ۳۰ ثانیه به صورت درجا کار کند منجر به ایجاد آلایندههای بسیار مخرب میگردد. علاوه بر ایجاد این آلایندههای مخرب بعلت بالا رفتن میزان سوخت و همچنین بالا رفتن و فشار وارد بر موتور موجب زیاد شدن هزینهها و همچنین استهلاک خودرو میشود.
حتی این آژانس مدعی است که روشن بودن خودرو به صورت درجا منجر به فشار آمدن به قطعات پیشرانه مانند: سیلندرها، شمعها و سیستم اگزوز می شود
بطور کلی طبق نظریه این انجمن برای گرم کردن موتور خودرو هیچ نیازی به حرکت درجا نیست مگر در مواردی که نیاز باشد قبل از حرکت اقدام بخار زدایی شیشه و یا گرم کردن محیط داخل کابین باشد.