اقدامات پس از تصادف


هنگامی که یک تصادف صورت می‌گیرد بالا بودن سطح اطلاعات طرفین تصادف تاثیر زیادی سرنوشت طرفین خواهد گذاشت، حتی ممکن است یک تصمیم اشتباه هر چند غیر عمد علاوه بر بالاتر رفتن میزان خسارت‌ها سبب از دست رفتن جان یک انسان گردد.
در این مقاله ما تلاش کرده‌ایم راهنمایی‌هایی جهت اتخاذ تصمیم‌ها و عمل‌های درست ارائه دهیم.
توصیه می‌کنیم جهت بالا بردن اطلاعات شخصی خود این مطالب را مطالعه بفرمایید.

مهم‌ترین اقدامات پس از تصادف چیست؟

۱- کمک خواستن از سرنشین‌های سایر خودروها

بهتر است تا هنگام حضور کارشناسان و و امداد نجات بر صحنه تصادف از سرنشینان سایر خودروهایی که درحال عبور هستند کمک خواست زیرا ممکن است در بین آن‌ها پرستار یا فرد باتجربه یا حتی پزشک وجود داشته باشد.


۲- تماس با پلیس

خوشبختانه این موردی است که تقریباً اکثریت افراد از آن اطلاع دارند و بعد از وقوع تصادف اولین کاری که صورت می گیرد تماس با پلیس می باشد.


۳- خارج کردن خودرو از جاده

به‌هرحال صحنه تصادف در مسیر جاده و خیابان روی می دهد. توصیه می‌شود در این هنگام در این محل‌ها خودرو را به حال خود رها نکنید زیرا ممکن است این حادثه منجر به ایجاد حوادث دیگر و چه‌بسا شدیدتری شود.
همچنین ممکن است حمل‌ونقل و حرکت سایر خودروهای دیگر را در جاده با مشکل مواجه کند.


۴- هرگز به قصد فرار صحنه تصادف را ترک نکنید


به‌هرحال پس از وقوع حادثه یکی از طرفین که شرایط بهتری دارد صحنه تصادف را ترک کند و به قول معروف فرار کند همان‌طور که می‌دانید این کار علاوه بر این‌که خلاف شمرده می شود از لحاظ اخلاقی هم بسیار ناجوانمردانه است حتی ممکن است در بعضی موارد فرار مقصر منجر به فوت یک انسان شود.

۵- مراجعه کردن به پزشک

در حوادث رانندگی که منجر به آسیب بدنی می شود بدن انسان در اولین لحظات تصادف بعلت ترشح هورمون آدرنالین واکنش درستی نشان نمی‌دهد و ممکن است از کنار یک سرگیجه ساده یا درد سردرد معمولی یا کوبیدگی س و خراش جزئی به‌راحتی عبور کرده و با بی‌توجه بودن به این علائم اتفاقات بسیار بدتری روی دهد.

۶- حفظ خون‌سردی و آرامش

توصیه می‌شود بعد از تصادف برای حفظ آرامش چند نفس عمیق کشیده شود زیرا در این لحظه فرد ممکن است با انواع و اقسام احساساتی مانند: شک،گناه،ترس اضطراب، یا عصبانیت روبرو شود که از نظر منطق کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.

کشیدن چند نفس عمیق و شمردن تا ۱۰ سبب می شود فرد راحت‌تر به آرامش برسد زیرا هر چقدر آرامش بیشتری موجود باشد آمادگی بیشتری برای برخورد با موقعیت حاصل می گردد پس لازم است تمامی حواس متوجه تصادف شده و وضعیت تصادف مورد بررسی قرار گیرد.

۷- هرگز صحنه تصادف را ترک نکنید

صحنه تصادف را ترک نکنید گاهی اوقات ممکن است هر ۲ خودرو در هنگام برخورد با یکدیگر دچار خسارات چندانی از نظر ظاهری نباشند و با یک جروبحث کوچک هرکدام از طرفین سوار بر خودرو خود شده و صحنه را ترک کنند.
اما بهتر است وقتی دچار تصادف می شوید در صحنه باقی بمانید و پس از اطمینان از سلامت خود و دیگران و دیگر افراد مدارک بیمه را جابجا کرده و منتظر پلیس ماند

۸- حفظ تمرکز برای یادآوری جزئیات سانحه

بهتر است بعد از وقوع صحنه تمرکز خود را حفظ کرده و به یاد بیاورید در کدام خیابان در چه خطی مشغول رانندگی بوده اید و خودرویی که با آن تصادف کردید چه زمان و چه شکلی وارد صحنه شد زیرا تمامی این جزئیات اطلاعاتی هستند که به پلیس راهنمایی و رانندگی در شناسایی مقصر اصلی کمک خواهند کرد

۹- هرگز نسبت به صحنه تصادف بی‌تفاوت نباشید

شاید در تصادفی که رخ داده است شما هیچ نقشی نداشته باشید و فقط به‌عنوان یک رهگذر از محل سانحه رد شده‌اید اما به حکم وجدان شخصی نمی‌توانید نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت باشید.
پس لازم است فوراً با پلیس و مراکز امدادی تماس گرفته و تمام مشخصات صحنه تصادف را به آن‌ها اعلام کنید.

۱۰- اقدام به پاک‌سازی کردن صحنه تصادف

پس از تصادف و حضور پلیس و طی مراحل قانونی و تحقیقات کامل باید طرفین تصادف نسبت به پاک‌سازی محیط تصادف اقدام کنند.
به‌هرحال در چنین صحنه‌هایی و علت برخورد خودروها با یکدیگر خرده شیشه ها و اجسامی در سطح جاده وجود دارد که ممکن است تا قبل از رسیدن کارمندان شهرداری منجر به یک حادثه ای دیگر شوند، که وجدان شخصی طرفین را موظف می‌کند جهت پاکسازی صحنه تصادف زودتر اقدام کنند.

۱۱-مراجعه به اداره بیمه

 

معمولاً آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و شدن مشخص شدن مقصر حادثه مراجعه به بیمه است.
به هر حال می‌دانید که متضرر باید خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر دریافت کند. پس باید در یک حادثه تصادفی شخص مقصر شناخته شده به دنبال گرفتن خسارت نباشد فقط درصورتی‌که ماشین فرد مقصر بیمه بدنه داشته باشد می‌تواند با مراجعه به شرکت بیمه خسارت ماشین خود را دریافت کند.

همچنان که می‌دانید دیگر مانند گذشته لزومی ندارد که هر دو طرف مقصر و بدون تقصیر هر دو با هم به شرکت بیمه مراجعه کنند.
بلکه فقط کافیست که در صحنه تصادف فرد غیر مقصر کارت بیمه راننده مقصر را گرفته و فقط با داشتن کارت بیمه راننده مقصر می تواند برای دریافت خسارت واردشده به اتومبیل خود به شرکت بیمه مراجعه کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *