کمپرسور کلر را چگونه تعویض کنیم؟


اگر دارای ۱ خودروی شخصی هستید حتماً تاکن با خرابی و عملکرد ناصحیح آن روبه روشده اید.
سیستم خنک‌کننده خودرو یا همان کولر خودرو از قطعاتی مانند اپراتور، صحن، شیر استنباط و کمپرسور کولر تشکیل‌شده است که به هنگام خرابی لازم است تک تک این قطعات مورد بررسی قرار بگیرد.
لازم به ذکر است که کمپرسور کولر خودرو یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قطعات موجود در کولر خودرو می باشد که ایراد و خرابی آن به طور کامل سیستم عملکرد سیستم خنکی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر دوست دارید در فصل در گرم تابستان با مشکل خرابی کولر مخصوصاً کمپرسور کولر کمتر مواجه شوید. توصیه می‌کنیم مطالب ارائه‌شده در این مقاله را مطالعه بفرمایید.

کمپرسور کولر چیست؟

همان‌طور که متوجه شدید کمپرسور کولر یکی از قطعات به‌کاررفته در سیستم کولر یا خنک‌کننده وسیله نقلیه است که شامل چند سیلندر و پیستون بوده و جهت خنک نگهداشتن فضای داخل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وظیفه کمپرسور کولر خودرو چیست ؟

سیستم خنک کننده خودرو بدین سکل عمل می‌کند،ابتدا خنک کننده که از کندانسور به شیر انبساط وارد شده‌است و در آن‌جا افت فشار پیدا کرده پس از آن به ۲ فرم مایع و گاز درآمده و به مجرای اپراتور می رود که بخشی از خنک کننده که به مایع تبدیل شده است دوباره تبدیل به گاز می‌شود. حال مایعی که به شکل گاز درآمده است و دمای پایینی دارد به لوله‌های اپراتور می‌رود و به وسیله فن وارد کابین خودرو می شود.
با اندکی دقت در این‌جا می‌توان پی به وظیفه اصلی کمپرسور کولر برد درحقیقت کمپرسور کولر به عنوان میانجیگر فرایندی است که در کولر اتفاق می‌افتد. کمپرسور گاز خنک کننده را از اپراتور به کنداسور آورده و دوباره پس از طی مسیر به اپراتور برمی‌گرداند.

همان‌طور که ملاحظه فرمودید کمپرسور به عنوان هسته مرکزی کولر خودرو به شمار می‌رود که گاز خنک‌کننده را از اپراتور به کندانسور و از کندانسور به اپراتور ردوبدل می‌کند.


درحال حاضر چند مدل کمپرسور کولر خودرو وجود دارد؟

کمپرسورهای کولر خودرو برحسب وزن و حجم موتور باید با قدرت موتور در تناسب باشند که بر این اساس دارای انواع و اقسام متفاوتی می‌باشند و عبارتند از: ظرفیت ثابت و متغیر‌.

معمولاً ظرفیت ثابت با حرف H و ظرفیت متغیر با حرف Vبه نمایش گذاشته می‌شود و منظور از ظرفیت در این این‌جا حجم گازی است که کمپرسور آن را بین اپراتور و کند و سی‌ام جابه‌جا می‌کند.

هنگام تعویض کمپرسور خودرو کمپرسور کولر خودرو چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

ازآنجایی‌که کمپرسور یک قطعه گران‌قیمت و در بیشتر موارد غیر قابل تعمیر است. اما اگر به هر دلیلی این قطعه دچار مشکل شده و نیاز به تعویض داشته باشد لازم است که هنگام تعویض آن کمپرسوری با توان، قدرت و ظرفیت مشابه را برای خرید انتخاب کرد زیرا همان‌طور که گفتیم کمپرسور باید حتماً با قدرت موتور در تناسب باشد.

شایع‌ترین دلایل خرابی کمپرسورها کمپرسورهای کولر خودرو چیست؟

معمولاً دلایلی که باعث ایجاد مشکل در عملکرد و و خرابی کممرسورها می‌شوند عبارت‌اند از: شل بودن تسمه، توان پایین باتری، کثیفی و چرب شدن کلاچ، فاصله افتادن بین پولی و کلاهک و ناتوان بودن کلاج خودرو از درگیر در فرایند خنک سازی.


چه عواملی سبب خرابی کمپرسور کولر می‌شوند؟

۱ خرابی رله کمپرسور:

معمولاً رله کمپرسور سبب روشن و خاموش شدن کمپرسور می شود و وظیفه دارد رطوبت را در یک واحد مناسب نگه داشته و دمای اپراتور را در حدود ۳۲ تا ۴۵ درجه حفظ کند پس هنگام خرابی این قطعه جریان لازم برای درگیری کلاچ کمپرسور تأمین نخواهد شد و درنتیجه کمپرسور به‌درستی عمل نخواهد کرد.

۲ خرابی ترموستات:

یکی از دلایلی است که موجب عملکرد نادرست کمپرسور کولر می‌شود، خرابی ترموستات است.


مراحل تعویض کمپرسور کولر خودرو


لازم به ذکر است که برای تعویض کمپرسور کولر خودرو بیش از هرچیزی به یکسری وسایل و ابزار نیاز هست که این ابزار عبارت‌اند از: آچار فرانسه، آچار ۴ اینچی ۸ میلی‌متری، دم باریک، دستکش و ظرف تخلیه آب رادیاتور اما ما به شما توصیه می‌کنیم که این کار را حتماً ۱ سرویس‌کار ماهر بسپارید

۱- باید در ابتدا ۱ آچار فرانسه در دسترس داشته باشد تا به وسیله آن تسمه پروانه را شل گردد.
۲- پس از آن شلنگ بالایی رادیاتور را به وسیله ۱ آچار ۴ اینچی ۸ میلی‌متری باز کرده

۳- آنگاه بست‌های کوچک مهاجر در آن قسمت را به وسیله ۱ دم باریک باز شود
۴-پس از طی مراحل کفته شده شلنگ آب رادیاتور را خارج کرده و مقداری از آب آن را خالی کرده

۵- پس از شل کردن تسمه پروانه آچار را روی آن قرار داده و به سمت راننده فشار داده شود
۶- حالا ۲ پیچ روی کمپرسور را شل کرده
۷- حالا ۲ پیچ خنک‌کننده وصل شده به هم بر روی کمپرسور را نیز شل شود.
۸- آنگاه پیچ بعدی که در اتصال جلویی قرار دارد نیز باز شده به‌طورکلی باید تمام پیچ‌های اتصال کمپرسور باز گردد

۹- حال پس از باز شدن تمام پیچ‌ها کمپرسور با دقت بیرون کشیده می‌شود.
۱۰- با بیرون کشیدن کمپرسور خراب و صدمه دیده، ابتدا کمی از روغن کمپرسور قبلی را در محل قرارگیری کمپرسور ریخته و پس از آن کمپرسور جدید را به جای آن قرار داده و طبق همان مراحلی که پیچ‌ها را باز شدند به تمام پیچ‌ها را در سر جای خودشان قرار گرفته و بسته شوند.


برای نگهداری از کولر و کمپرسور کولر خودرو چه راهکارهایی توصیه می شود؟

یکی از راهکارهای اساسی برای نگه داری از کولر خودرو و افزایش طول عمر آن روغن‌کاری مداوم این قطعه است.

زیرا احتمال خوردگی در این قطعه در صورت خشک بودن بسیار بالاست پس لازم است که به صورت مداوم مورد روغن کاری قرار بگیرد.همچنین لازم هست این کار پس از هر بار که گاز تزریق خنک‌کننده به کمپرسور انجام می گیرد صورت بگیرد.

اما لازم به ذکر است که روغن‌های کمپرسورهای ظرفیت ثابت با روغن‌های کمپرسورهای ظرفیت متفاوت متغیر متفاوت بوده و لازم است هنگام خرید روغن مخصوص کمپرسور دقت لازم را به عمل آید.

همچنین لازم به یادآوری است که برای جلوگیری از خوردگی قطعه کمپرسور از روغن مخصوص به این قطعه استفاده کرد در واقع مواد پلی یول آستر موجود در روغن های کمپرسور سبب می‌شود که حرکت این قطعه روان‌تر شود و از استحکاک و خوردگی در آن جلوگیری به عمل آید.


محل قرارگیری روغن کمپرسور کولر خودرو کجاست؟


قسمت پایین یا وسط یاتاقان اصلی، محل اصلی قرارگیری روغن کمپرسور کولر می باشد و این بدین دلیل است تا به محض شروع این قطعه به کار قسمت خمیده آن وارد روغن شده و در مسیر بازگشت روغن را به سیلندر و پیستون دستگاه بریزد.


هدف از روغن‌کاری کمپرسور در کولر خودرو چیست؟

معمولاً این کار با ۳ هدف صورت می‌گیرد که این ۳ هدف عبارت‌اند از: پیشگیری از ساییدگی کمپرسور کولر، بالا رفتن میزان خنک کنندگی و افزایش بازدهی سیستم و درزگیری قطعات مختلف کمپرسور.


چند نوع روغن موتور وجود دارد؟

روغن های کمپرسور در انواع و اقسام مختلفی هستند که برای انتخاب مورد مناسب تر از میان آن‌ها بنابر نوع و مدل وسیله نقلیه باید دقت کافی به عمل آید.

اما انواع روغن های کمپرسور کولر خودرو عبارت‌اند از روغن‌های مینی رئال یا معدنی یا همان روغن های طبیعی، روغن‌های پلی آستر، روغن های اکلیل بنزین یا مصنوعی، روغن‌های پلی آلکیل بنزن، روغن‌های پلی آلفا ال نی فیلد، روغن‌های پلی وین تال اتر.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *