شوخی با همکار (آو)


شوخی با همکار از موضوعاتی است که بسیاری از افراد در مورد آن مردد بوده و نمی‌دانند که درست است یا اشتباه! به طور کلی در برقراری ارتباط با دیگران، شوخی کردن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و کمی به شما و طرف مقابل احساس راحتی بدهد. البته به طور کلی شوخی کردن اصولی دارد که در صورتی که رعایت نشوند؛ با بی احترامی اشتباه گرفته می‌شود. مخصوصا در محیط کار، که یک فضای حرفه ای بوده و باید حد و مرزها جدی تر گرفته شوند. از این رو بسیار اهمیت دارد که روش های شوخی کردن با همکار را آموخته و از آن به درستی استفاده نمایید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوخی با همکار می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

شوخی با همکار تا چه اندازه درست است؟

برخی معتقدند که در محیط کار باید کاملا جدی و خشک بوده؛ شوخی کردن تا هیچ اندازه ای در این فضا اصلا مجاز نیست. در صورتی که استفاده این روش چه توسط مدیران و چه کارمندان، منجر به تلطیف فضا شده؛ در صورتی که درست و به جا باشد. از طرفی احساس صمیمیت بیش از حد با همکاران و بیان کردن هر نوع شوخی نه تنها شما را به یکدیگر نزدیک تر نمی‌کند؛ بلکه باعث خراب شدن رابطه کاری و دوستانه شما نیز می‌گردد. البته که این بدان معنا نیست که اصلا با همکاران خود شوخی نکنید. بلکه باید این فاصله را حفظ کرده و آن را به روش درستی انجام دهید. در ادامه بیشتر در مورد مرز باریکی که در این مورد وجود دارد؛ توضیح خواهیم داد و روش درست آن را بیان می‌کنیم.

شوخی های نادرست و بیجا با همکار

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از شوخی های بیجای همکارتان دچار احساس بدی شده باشید؛ اما نتوانید آن را متوقف کرده و در این مورد با او صحبت کنید. برخی از افراد با همکار خود هیچ حد و مرزی نداشته و خود را مجاز به بیان کردن هرنوع شوخی می‌دانند. در صورتی که با اینکار نه تنها به دیگران احساس ناامنی و بی اعتمادی می‌دهید؛ بلکه ارتباط حرفه ای خود را نیز خدشه دار خواهید کرد. شوخی ها خود انواع مختلفی و دارند که طرز بیان شدن آنها نیز تاثیر زیادی در حسی که ایجاد می‌کند؛ خواهد داشت. از این رو در محیط کار باید پیش از بیان کردن هر نوع شوخی، باید به خوبی در مورد آن فکر کنید. برای مثال بیان کردن شوخی های جنسی در محیط کار اصلا کار درستی نیست. و یا اگر شوخی شما عملی بوده و نیاز به لمس کردن طرف مقابل دارد نیز، بهتر است از آنها استفاده نکنید.

البته که گاها انجام چنین کارهایی در خارج از محل کار نیز کار درستی نیست؛ اما چنین شوخی هایی گاها می‌توانند آینده شغلی شما را به طور کلی از بین ببرند.

چطور با همکاری که شوخی های ناجور می‌کند؛ برخورد کنیم؟

اما چطور باید با چنین شوخی های در محل کار برخورد کرده و واکنش نشان داد؟ همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ شوخی با همکار در محل کار، رفتار پر ریسکی است. مخصوصا اگر شناخت زیادی از همکار خود نداشته و به تازگی وارد این محیط شده باشید. در بیشتر موارد افراد در رودروایسی قرار گرفته و سکوت می‌کنند. اما این رفتار باعث ادامه یافتن شوخی های بی ادبانه خواهد شد. اما زمانی که در مقابل چنین رفتارهایی کاملا جدی و خشک رفتار کرده و یا به طور مستقیم به او بگویید که چنین شوخی هایی شما را ناراحت می‌کنند؛ او دیگر به این کار ادامه نمی‌دهد. در صورتی که این شوخی ها همچنان ادامه یافتند؛ بهتر است در مورد آنها با مدیر مجموعه صحبت کنید برای اطلاع از راه های برخورد با کسی که مسخره میکنه کلیک نمایید.

شوخی های مفید با همکار

از طرفی شوخی با همکار می‌تواند یخ او را آب کرده و باعث شود تا احساس راحت تری در محیط کارش داشته باشد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند؛ حاکی از آنند که شوخی کردن با دیگر همکاران حتی می‌تواند راندمان کاری را بیشتر کرده و در افراد انگیزه بیشتری برای کارکردن ایجاد کند. در صوتی که شوخی ها به درستی انتخاب شوند. در مورد مسائلی با همکارتان شوخی کنید که کاری هستند و هردوی شما در مورد آن باخبر هستید. از طرفی اینکار را تنها یک یا دوبار در روز انجام دهید و به طور مکرر در مورد همه چیز شوخی نکنید. در حین کار کردن کاملا جدی بوده و اجازه دهید تا دیگران نیز تمرکز کافی داشته باشند.

اما زمانی که ارباب رجوع ندارید و یا حتی موقع رفت و آمد به محل کارتان، با همکار خود شوخی کنید.

نکاتی در ارتباط با شوخی با همکار

در مورد شوخی با همکار نکاتی وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها، هیچ حد و مرزی را رد نکرده و اصول اخلاقی را رعایت می‌کنید؛ در این قسمت به توضیح این نکات خواهیم پرداخت. برای آشنایی با راهکارهایی برای کاهش استرس محیط کار کلیک نمایید.

حفظ کردن روابط خود

منظور از حفظ کردن رابطه خود، به این معناست که بین روابط خود در بیرون از محل کار و درون آن، تمایز قائل شوید. برخی از شوخی ها را در بیرون از محل کار مجاز هستید تا با همکار خود انجام دهید؛ اما بهتر است در محیط کار از انجام آنها پرهیز نمایید.

اتکا کردن به کار

هیچگاه فراموش نکنید که به این دلیل در محیط کار هستید که کار کنید و نه شوخی. از این رو کار باید اولویت شما باشد. تفریح و سرگرمی را برای زمان استراحت گذاشته و زمان مناسبی را برای شوخی با همکار انتخاب کنید.

رعایت کردن اعتدال

در شوخی با همکار  اعتدال را رعایت کرده و زیاده روی نکنید. زمانی که بیش از حد در یک زمان کوتاه شوخی می‌کنید؛ دیگران از دست شما کلافه شده و از شما فاصله می‌گیرند.

سنجیدن میزان جنبه همکار

قبل از شوخی با همکار، جنبه او را بسنجید و مطمئن شوید که ظرفیت شوخی کردن را دارد. برخی از افراد به طور کلی از شنیدن هیچ گونه شوخی لذت نمی‌برند. به همین دلیل فاصله خود را با آنها حفظ نمایید.

داشتن شوخی های محترمانه

در شوخی با همکار از شوخی هایی استفاده کنید که به دور از هرگونه تحقیر و تمسخر باشند. شوخی های قومیتی، جنسی و بی ادبانه برای محیط کار مناسب نیستند؛ حتی اگر از جنبه طرف مقابل خود مطمئن باشید.

سخن پایانی

شوخی کردن یکی از راه های ارتباطی با دیگران است. اما در مورد شوخی با همکار، موضوع کمی متفاوت خواهد شد. چرا که در یک محیط حرفه ای، افراد باید جدی بوده و تمرکز کافی داشته باشند. از این رو شوخی های بیجا و بیش از حد می‌تواند روابط کاری افراد را متزلزل کرده و افراد را دچار مشکل کند. از این رو بهتر است اگر مایل به انجام اینکار در محیط کار هستید؛ حتما از متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوخی با همکار می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *