تفسیر نقاشی کودک (آو)


تفسیر نقاشی کودک نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. از آنجایی که یکی از اصلی ترین راه های ارتباطی با کودکان نقاشی کردن است؛ این ابزار می‌تواند نشان دهنده بسیاری از موضوعات در مورد روان کودک باشد. کودکان مانند بزرگسالان نمی‌توانند به راحتی احساسات و حتی ناراحتی های خود را بیان کنند. به همین دلیل برای پی بردن به این موضوعات می‌توان از نقاشی های آنان استفاده نمود. اگر چه این تفسیرها قطعیت نداشته و برای آنها نیاز به دانش و تجربه هست. از این رو بهتر است والدین در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و در صورت لزوم با روانشناس مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفسیر نقاشی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تفسیر نقاشی کودک چطور انجام می‌شود؟

نحوه تفسیر نقاشی کودک، بستگی به آزمونی دارد؛ که از کودک گرفته می‌شود. به این دلیل که آزمون های مختلفی برای کودکان روش کارشان نقاشی کشیدن است. برای مثال در برخی از آنها در حین نقاشی کشیدن از کودک سوالاتی پرسیده می‌شود. اما در برخی دیگر تنها کاغذ و مدادی را در اختیار کودک گذاشته و از او می‌خواهند تا نقاشی کند و هیچ توضیح اضافه دیگری نیز به او داده نمی‌شود. از این رو هریک از این آزمون ها تفسیر جداگانه ای داشته و اجزا در آنها به معانی مختلفی تعبیر می‌گردد.

اهمیت و ضرورت تفسیر نقاشی کودک

تفسیر نقاشی کودک از آنجایی اهمیت دارد که گاهی تنها راه ارتباطی با کودک همین نقاشی هاست. وقتی از نقاشی کودکان صحبت می‌کنیم؛ منظورمان نقاشی های کامل و رنگ آمیزی شده نیست. حتی گاهی از روی خط خطی های کودک نیز می‌توان به مسائلی پی برد. اما همین خطوط ساده گاهی نشانه ای از بروز مشکلات جدی در روان کودکان هستند؛ که اگر به موقع تشخیص داده شوند؛ می‌توانند جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرند. برای آشنایی بیشتر با انواع هوش کودکان کلیک نمایید.

چطور کودک را به نقاشی کردن تشویق کنیم؟

اما در ابتدا چطور کودک را برای اینکار ترغیب کنیم؟ معمولا کودکان نقاشی کردن را دوست داشته و در این مورد همکاری می‌کنند. اما در صورتی که مایل به نقاشی کردن نبودند؛ زمانی دیگر را انتخاب کرده و به آنها فشار نیاورید. چون در این صورت در نتیجه این آزمون اختلال ایجاد می‌شود. از این رو با لحنی آرام از آنها درخواست کرده و در طبق دستور آزمون عمل کنید.

اجزای مختلف در تفسیر نقاشی کودک به چه معنا هستند؟

معمولا کودکان در نقاشی های خود عناصر مشخصی را می‌کشند. مانند درخت، خانه ، خورشید و … . در این قصد قصد داریم تا در مورد معانی مختلف این اجزا در نقاشی های کودکان، صحبت کنیم.

خانه

خانه به معنی پناهگاه و مکان امنی برای کودکان است که طرز کشیدن آن می‌تواند بیانگر بسیاری از موضوعات باشد. برای مثال خانه ای با در کوچک به معنی منزوی بودن آن خانواده و داشتن روابط محدود است. البته سن کودک نیز در مورد معنی نقاشی های او نیز بسیار تاثیر دارد.

معنی خورشید

خورشید در نقاشی های کودک به معنی امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و حتی پدر مطلوب می‌باشد. در واقع از مکان و چگونگی کشیدن خورشید در نقاشی می‌توان متوجه نوع ارتباط کودک با پدرش شد.

مفهوم درخت

برای تقسیر مفهوم درخت در نقاشی کودک باید به سه قسمت آن توجه داشته باشیم. مانند ریشه، تنه و شاخه یا برگ ها. از درخت می‌توان متوجه ویژگی های شخصیتی عمیق در کودکان شده و روی این خود او تمرکز کرد.

نحوه کشیدن انسان ها

منظور از کشیدن انسان ها در نقاشی های کودکان همان اعضای خانواده آنهاست. چرا که آنها به صورت خودجوش، خانواده خود را می‌کشند و یا کسانی که بیشترین ارتباط را با آنها دارند. در کشیدن انسانها، نکاتی که باید به آنها توجه شود؛ اندازه اعضای بدن، تناسب آنها با یکیدگر، فاصله ای که انسان ها با یکدیگر قرار می‌گیرند، حالات چهره ها و… است.

نحوه کشیدن نقاشی

در حینی که کودک در حال نقاشی کردن است؛ درمانگر یا والدین او باید به این نکته توجه داشته باشند که کودک از کجای برگه آغاز به کشیدن می‌کند؛ مداد را چگونه در دست خود گرفته و با چه قدرتی در حال کشیدن است. وضعیت نشستن او، حالات چهره اش و حتی سوالاتی که در این حین می‌پرسد نیز مهم هستند. برای اطلاع از چگونگی تقویت هوش تصویری و فضایی کودک کلیک نمایید.

درک معنی های مختلف نقاشی کودک

بعد از اتمام نقاشی، حال نوبت شماست که آن را مورد قضاوت قرار دهید. برخی از نکاتی که حتی افراد عادی هم می‌توانند به آنها پی ببرند؛ شامل موارد زیر هستند.

برداشت اول از نقاشی

با نگاهی کلی به نقاشی، برداشت شما از آن چگونه است؟ آیا ناراحت کننده به نظر می‌رسد و یا پر از رنگ و نشاط است؟

رنگ ها

میزان استفاده او از رنگ های مختلف و حتی نحوه رنگ آمیزی او به چه صورت بوده است؟

کامل بودن نقاشی

آیا نقاشی او یک نقاشی کامل محسوب می‌شود و یا همواره جای خالی چیزی را در آن احساس می‌کنید. حتی گاهی برخی خطوط نیز در نقاشی ناقص هستند.

موقعیت ها در نقاشی

آیا موقعیت اجزا به درستی کشیده شده و یا کودک کاملا یک نقاشی خیالی کشیده است؟ برای مثال درخت و خانه رو زمین قرار دارند و نه در آسمان.

معنی های رایج در تفسیر نقاشی کودک

برخی از معانی، در نقاشی های تمام کودکان مشترک هستند. این بدان معناست که همه آنها تقریبا روند رشدی یکسانی را از این بابت تجربه می‌کنند. برای اطلاع از راه های استعدادیابی کودکان کلیک نمایید.

خط نویسی ها: در ابتدا کودک خطوط تصادفی را رسم می‌کند که هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارد.

پیش طرحواره ها: در این مرحله کودکان تمایل دارند تا آنچه را که می‌بینند؛ ترسیم کنند.

فاز طرحواره: در این مرحله تمام اجزا قابل شناسایی و معنی دار هستند. بهتر است تفسیر نقاشی کودک در این مرحله انجام شود.

مراحل ترسیم در کودکان چگونه است؟

همانطور که گفته شد؛ همه کودکان از ابتدا نقاشی کردن را بلد نبوده و یا نقاشی های کاملی نمی‌کشند. بلکه این موضوع در طی یک فرایند رخ می‌دهد. تا زمانی که کودک به طور کامل بتواند یک نقاشی کامل و دقیق را بکشد؛ مراحل زیر را طی می‌کند.

  • خط خطی کردن در دو تا چهار سالگی
  • نقاشی کردن به شکل ساده در چهار تا هفت سالگی
  • طراحی کردن برای کودکان بالای هفت سال

انواع کودکان و نقاشی های آنها

در برخی موارد می‌توانیم بر حسب نقاشی های کودکان، قضاوت کلی در مورد شخصیت آنها داشته باشیم. در این بخش به برخی از آنها اشاره کرده ایم.

✨کودکانی که تحریک شده اند: این دسته از کودکان معمولا اندام های بزرگ و بدون گردنی می‌کشند که اجزا هیچگونه تقارنی با یکدیگر ندارند.

✨کودکی که مضطرب است: در نقاشی های آنان اثراتی از ابر، باران و چهره های بدون چشم را مشاهده می‌کنیم.

✨خجالتی ها: این دسته از کودکان، افراد قد کوتاه، بدون بینی و دهان، چثه های ریز و بازوهای چسبیده به بدن نقاشی می‌کنند.

✨کودکان خشمگین: دست و دندان های بزرگ، بازوهای بلند و چشم های متقاطع از نشانه های اصلی نقاشی های این کودکان است.

✨آنهایی که احساس ناامنی دارند: آنها هیولا، سرهای کوچک، بدن های بدون دست کشیده و چهره ها در نقاشی های آنها تقارن ندارد.

چه زمانی به تفسیر نقاشی کودک نیاز هست؟

گاهی والدین در این مورد دچار سردرگمی می‌شوند که آیا نقاشی های کودکان آنها نیاز به تفسیر دارد و یا آنها حساسیت زیادی به خرج می‌دهند. به طور کلی تفسیر و بررسی نقاشی های همه کودکان خالی از لطف نبوده و مشکلی هم برای آنان ایجاد نمی‌کند. اما در صورت مشاهده برخی از نشانه ها، باید حتما تحت نظر متخصص این آزمون را انجام دهید. برای آشنایی با راه های کشف استعداد کودکان کلیک نمایید.

  • برای مثال زمانی که کودک به طور مکرر در حال کشیدن تصاویر خشونت آمیز است.
  • یا او شی یا شخصی را به طور قابل توجهی بزرگتر از حالت عادی می‌کشد.
  • کودک قسمت های از هم گسیخته ای را به عنوان اعضای بدن برای انسانها می‌کشد.
  • او بیش از حد از رنگ های تیره استفاده کرده و یا تصاویر ناخوشایند را نقاشی می‌کند.

در ابتدا در این مورد از خود او سوال کرده که در مورد اجزای نقاشی اش چه توضیحی دارد. در صورتی که او حاضر به صحبت کردن نشد و یا حرف های عجیبی زد؛ بهتر است حتما از متخصص کمک بگیرید.

سخن پایانی

بسیاری از والدین نسبت به نقاشی های کودکان شان بی اهمیت هستند. در صورتی که با دقت به آنها می‌توان متوجه مسائل زیادی شد. به همین دلیل بهتر است این موضوع را دست کم نگرفته و حتما در این مورد از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفسیر نقاشی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *