سامانه ملی مالیات my.tax.gov


آیا با سامانه ملی مالیات My.tax.gov.ir آشنایی دارید؟ سازمان امور مالیاتی ایران در سال 1381 تأسیس شد. فعالیت‌های این سازمان در حوزه پرداخت مالیات، صدور قبض مالیاتی، استعلام بدهی مالیاتی و … می‌باشد. سازمان امور مالیاتی به منظور ارائه بهتر و آسان‌تر خدمات نامبرده، و با توجه به پیشرفت فنّاوری اقدام به راه‌اندازی یک سامانه الکترونیکی نمود. درادامه این مقاله به معرفی سامانه ملی مالیات خواهیم پرداخت.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

سامانه ملی مالیات چیست ؟

سازمان امور مالیاتی کشور ما ایران، به دنبال افزایش کارایی نظام مالیاتی در سال 1381 تأسیس گشت. یکی از اهداف مهم این سازمان بهبود وضعیت و عملکرد خود و ارائه خدمات با کیفیت و آسان به مراجعین بود. در راستای این هدف و با توجه به پیشرفت روزافزون فنّاوری و عصر اینترنت، سازمان اقدام به راه‌اندازی یک سامانه الکترونیکی نمود. که سامانه ملی مالیات یا درگاه ملی خدمات مالیات با نشانی اینترنتی my.tax.gov می‌باشد.

سامانه ملی مالیات به عنوان یک سامانه آنلاین، خدمات مالیاتی خود را هم به اشخاص حقوقی و هم به اشخاص حقیقی ارائه می‌نماید. هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه ایجاد ارتباط سهل و آسان میان مدیران و مالکان کسب‌وکار با سازمان مالیاتی می‌باشد. سامانه ملی مالیات اطلاعات مهمی را از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌نماید. .و این اطلاعات را در خود ثبت و نگهداری می‌کند. این اطلاعات شامل اطلاعات شخصی، مالی، مالیاتی، تراکنش‌ها و اطلاعات مرتبط با اعتبار سنجی می‌شود.

برای آشنایی با نحوه دریافت جواز کسب کلیک کنید.

اطلاعات کاربران در سامانه

کاربران سامانه ملی مالیات اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاعاتی را در این سامانه ارائه می‌نمایند. که سامانه این اطلاعات را ذخیره و نگهداری می‌نماید. تا به واسطه این اطلاعات خدمات مربوط به امور مالیاتی را به کاربران خود ارائه کند. این اطلاعات به شرح زیر است.
یکم؛ اطلاعات شخصی، این اطلاعات شامل مواردی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره ملی و شماره شناسنامه، آدرس اشخاص حقیقی و اطلاعات مشابه در مورد اشخاص حقیقی می‌شود.
دوم؛ اطلاعات مالی، این دسته از اطلاعات شامل موارد مربوط به درآمدها، هزینه‌ها، دارایی و بدهی‌ها و سرمایه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی است.
سوم؛ اطلاعات مالیات، که به تسویه و تسهیل مالیات، اعلامیه‌های مالیاتی، تخفیفات مالیاتی و … مربوط به تعهدات مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط است.
چهارم؛ اطلاعات تراکنش‌ها، مقصود جزئیات مربوط به تراکنش مالی و تجاری کاربران حقیقی یا حقوقی سامانه ملی مالیات می‌باشد.
پنجم؛ اطلاعات اعتبار سنجی، این دسته شامل اطلاعات اثبات هویت، تائید بانک و هرگونه اطلاعات مرتبط با اعتبار سنجی اشخاص می‌شود.

ثبت‌نام در سامانه ملی مالیات

نحوه ثبت‌نام در سامانه ملی مالیات به نشانی my.tax.gov مطابق مراحل زیر می‌باشد:
اول؛ ابتدا باید در مرورگر خود عبارت درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیات یا نشانی اینترنتی my.tax.gov را جستجو نمایید. و وارد سامانه ملی مالیات شوید.
دوم؛ با ورود برای به صفحه اول این سامانه جهت اعطای دسترسی به خدمات خود از شما نام کاربری و رمز عبور می‌خواهد. لذا باید ابتدا ثبت‌نام انجام دهید. جهت ثبت‌نام در این صفحه گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید. سپس کد ملی، شماره تلفن همراه که به نام متقاضی، تاریخ تولد و متن تصویر امنیتی را وارد نمایید.
سوم؛ اگر مراحل ثبت‌نام به درستی انجام گردد. رمز ورود به سامانه برای متقاضی به همان شماره ثبت‌شده پیامک می‌شود. پس از ثبت‌نام، مجدد در صفحه اول سامانه گزینه ورود را انتخاب کنید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. تا بدین ترتیب وارد سامانه شوید و به خدمات آن دسترسی پیدا کنید.

خدمات سامانه ملی مالیات چیست ؟

سامانه ملی مالیات یا درگاه ملی خدمات مالیاتی my.tax جهت سهولت دسترسی و ارائه آسان خدمات مالیاتی راه‌اندازی شد. خدماتی که توسط این سامانه ارائه می‌شود شامل اموری نظیر ابلاغ اوراق مالیاتی، استعلام بدهی مالیاتی. استعلام اظهارنامه مالیاتی ، استعلام پرونده مالیات بر ارزش افزوده، ثبت پایانه فروشگاهی، اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و.. است.
سایر موارد مربوط به مالیات نیز مانند پرداخت مالیات، از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی و یا ثبت‌نام سامانه مؤدیان مالیاتی از طریق این سامانه امکان‌پذیر است. با این اوصاف تمام افرادی که مطابق قانون موظف به پرداخت مالیات هستند. می‌توانند از این سامانه استفاده نمایند و از خدمات آن بهره ببرند. انواع خدمات و امکانات سامانه ملی مالیات را به 6 دسته تقسیم می‌نماییم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌نماییم.

انواع امکانات سامانه ملی مالیات

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم سامانه ملی مالیات به کاربران خود جهت دسترسی به انواع خدمات و اطلاعات مالیاتی یاری می‌رساند. امکانات این سامانه در تقسیم بندی زیر به 6 دسته تقسیم می‌کنیم:
یک؛ ارسال اعلامیه مالیاتی، این سامانه به شما امکان می‌دهد اعلامیه مالیاتی خود را ارسال نمایید. که این بخش شامل درج اطلاعات درآمد، هزینه، تخفیفات و جزییات مربوط به مالیات می‌گردد.
دو؛ پرداخت مالیات، در سامانه ملی مالیات شما می‌توانید مبلغ مالیات خود را پرداخت نمایید. که شامل انتقال وجه از حساب بانکی یا استفاده از درگاه پرداخت آنلاین می‌شود.
سه؛ تمدید مهلت، اگر شما برای ارسال اعلامیه مالیاتی نیاز به تمدید مهلت دارید. می‌توانید از طریق سامانه ملی مالیات، درخواست تمدید مهلت را ثبت نمایید.
چهار؛ استعلام پرونده، شما قادرید از طریق این سامانه وضعیت پرونده مالیاتی خود را استعلام بگیرید. که وضعیت پرداخت مالیات، میزان بدهی و سایر اطلاعات مرتبط با مالیات را به شما نشان می‌دهد.
پنج؛ مشاوره مالیاتی، سامانه ملی مالیات می‌توانند به شما مشاوره مالیاتی نیز ارائه نماید. که این مشاوره شامل راهنمایی در خصوص تخفیفات مالیاتی و محاسبه مالیات و .. می‌شود.
شش؛ دسترسی به اسناد مالیاتی، از طریق سامانه ملی مالیات می‌توانید به اسناد و گزارشات مالیاتی خود دسترسی داشته باشید. مانند دسترسی به اعلامیه‌های سابق، گزارش‌های مالیاتی و غیره.

برای اطلاع از منظور از ماده 100 کلیک کنید.

روش‌های استعلام پرونده مالیات

افرادی که ملزم به پرداخت مالیات هستند می‌توانند از سه روش اقدام به دریافت استعلام از پرونده مالیاتی خود نمایند. استعلام آنلاین، استعلام با تماس تلفنی و استعلام به صورت حضوری.
یکم؛ استعلام آنلاین، جهت دریافت استعلام آنلاین از پرونده مالیاتی باید از طریق سامانه ملی مالیات اقدام نمایید. شما در این سامانه با وارد نمودن اطلاعات شناسایی خود می‌توانید از پرونده مالیاتی خود استعلام دریافت کنید.
دوم؛ استعلام با تماس تلفنی، در این روش باید به دفتر یا مرکز مالیاتی مربوطه تماس حاصل نمایید. و از این طریق استعلام پرونده مالیاتی خود را درخواست نمایید. که در این روش نیز از شما اطلاعات شناسایی و اطلاعات دیگری دریافت می‌شود. تا بتوانند هویت شما را تائید کنند و استعلام را در اختیار شما قرار دهند.
سوم؛ استعلام به صورت حضوری، که در این روش شما باید به صورت حضوری به دفتر سازمان مالیاتی مراجعه ‌نمایید. سپس به صورت حضوری استعلام از پرونده مالیاتی را درخواست کنید. در این صورت باید مدارک شناسایی لازم را به همراه داشته باشید.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره کسب کار از کارشناسان مجرب می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.[/box]

سؤالات متداول

سامانه ملی مالیات چیست ؟
سازمان امور مالیاتی کشور یک سامانه الکترونیکی تحت عنوان سامانه ملی مالیات یا درگاه ملی خدمات مالیات با نشانی اینترنتی my.tax.gov باهدف ایجاد ارتباط سهل و آسان میان مدیران و مالکان کسب‌وکار با سازمان مالیاتی راه‌اندازی نمود.
امکانات و خدمات سامانه ملی مالیات چیست ؟
خدمات و امکانات سامانه ملی مالیات شامل 6 دسته، ارسال اعلامیه مالیاتی پرداخت مالیات، تمدید مهلت، استعلام پرونده، مشاوره مالیاتی، دسترسی به اسناد مالیاتی می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *