نظریه رشد هنری والن


نظریه رشد هنری والن را می‌توان یکی از نخستین نظریه هایی دانست که با مفاهیم و اصول فلسفه علمی به تبیین تحول نظام ذهنی کودک پرداخته است. حتی از هنری والن به دلیل خدمات ارزنده اش به عنوان پیشاهنگ روانشناسی علمی کودک در فرانسه یاد می‌شود. او معتقد است که وجدان اجتماعی کودک علاوه بر ارثی بودن، بخش مهمی از تجربه کودکی و مسائل محیطی است. از طرفی به طور واضح می‌توانیم تاکید این نظریه پرداز را تعارض و تمایزها ببینیم. برخلاف دیگر نظریه پردازان، این نظریه درهم آمیختگی  زیادی با نظریه پیاژه نداشته و از گذشته ریشه گرفته و در آینده ادامه می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتری در مورد نظریه های مختلف روانشناسی، می‌توانید از مشاوره تلفنی نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظریه رشد هنری والن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نظریه رشد هنری والن کدام است؟

نظریه رشد هنری والن بر این اساس است که شکل گیری سازمان روانی در کودک از نظر زمینه های شناختی و عاطفی در برگیرنده تمایز و توحید است. به این معنا که با بروز گشایش های مرحله جدید، مرحله قبلی به توحید و یکپارچگی می‌رسد. وقتی تحول رشدی کودک عادی باشد؛ تعارض برطرف شده و سازمان می‌یابد. اما در صورت عدم حل شدن تعارض، شاهد بروز نابهنجاری های روانی در شخصیت کودک بوده که تا سالها ادامه می‌یابند. این نظریه اصول و مراحل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با انواع نظریه های روانشناسی کلیک نمایید.

اصول نظریه رشد هنری والن

هنری والن، خود اصولی را برای نظریه رشد تبیین می‌کند که پایه و واساس مکتب او هستند. در ادامه به توضیح این اصول خواهیم پرداخت.

عدم پیوستگی: او معتقد است که دستگاه روانی ما تحول پیوسته ای نداشته بلکه نظام های مختلف به طور مکرر جایگزین یکدیگر می‌شوند.

وحدت شخص: با اینکه به طور مدام شاهد بروز تغییر و تحولاتی هستیم؛ اما وحدت شخص ثابت بوده و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود.

پویایی تحول: زمانی که سازمان روانی ما تغییر می‌کند؛ نظام جدیدی برقرار شده و هم این حالات به عنوان یک مرحله جدید توحید می‌یابند و ساخت جدیدی را ایجاد می‌کنند.

جهت رشد: به نظر او در تمامی زمینه ها، همیشه جریان تحول به طرف متفاوت شدن است.

نقش رشد عصبی و محیط: در این حالت، رشد عصبی افراد را به سمت تکامل سوق می‌دهد اما محیط نیز باید شرایطی را برای تمرین ایجاد کند.

مراحل نظریه رشد هنری والن

هنری والنف رشد را دارای مراحلی می‌داند که طبق اصولی که در قسمت قبلی به آنها اشاره کردیم؛ پیش می‌رود. مراحل نظریه رشد هنری والن، به شرح زیر است. برای آشنایی بیشتر با علم روانشناسی کلیک نمایید.

درون رحمی

در این مرحله جنین با محیط خارج از رحم هیچ تعاملی نداشته و فقط با مادر همزیستی دارد. او به مادر چسبیده است و زیاد در معرض خطرات محیطی قرار نمی‌گیرد. این چسبندگی عاطفی نیست. رعایت برخی از نکات در زمان بارداری، می‌تواند جنین را دچار مشکلات روانی و جسمانی کند و مسئولیت این موضوع کاملا برعهده مادر است.

برانگیختگی حرکتی

بعد از مرحله درون رحمی در نظریه رشد هنری والن ، از تولد تا سه ماهگی باید شاهد بروز مرحله برانگیختگی حرکتی باشیم. در این شرایط وابستگی زیستی نوزاد به مادر کمتر شده و بیشتر از لحاظ جابه جایی حرکتی به او وابسته است. علت این وابستگی محرومیت است. برای مثال با محرومیت از شیر و گرسنگی او گریه و مادر نیازش را ارضا می‌کند. در حالیکه در دوره جنینی، همه نیازهای او بلافاصله به طور طبیعی برطرف میشد.

محرومیت حرکتی نشانه بارز این مرحله است. اما منظور از برانگیختگی حرکتی به معنای جا به جا کردن نوزاد نیست. بلکه جستجو گری و کاوش او در فضاست.

هیجان پذیری

از سه ماهگی تا شش ماهگی مرحله هیجان پذیری از مراحل نظریه رشد والن بروز پیدا می‌کند. از این مرحله به عنوان وابستگی عاطفی نیز یاد می‌شود. چرا که ارتباط بین مادر و کودک شدت یافته و می‌تواند تاثیر بیشتری بر روان نوزاد داشته باشد.

حسی-حرکتی

تنها در این مرحله است که نظریه رشد هنری والن با پیاژه اشتراکاتی پیدا می‌کند. از شش ماهگی تا سه سالگی اتفاق افتاده و ویژگی بارز آن جامعه پذیری مهار نشده است. در واقع کودک در این مرحله به سمت خواص عینی اشیا جلب شده و تمایل دارد که تا جهان اشیا را کشف کند. در این مرحله رشد حسی حرکتی کودک در حال کامل شده و او همه چیز را از این طریق درک می‌کند.

شخصیت گرایی

شخصیت گرایی خود به سه بخش مختلف تقسیم شده و از سه سالگی تا پنج سالگی را در بر می‌گیرد. همانطور که از اسم این مرحله هم مشخص است؛ شخصیت کودک در حال شکل گیری بوده و بین خود و دیگری تمایز قائل می‌شود.

تضاد و وقفه

از آنجایی که در مرحله کودک مفهوم احساس مالکیت را درک کرده و اولین بحران های شخصیتی بروز می‌کنند؛ با بزرگسالان به صورت مداوم دچار تضاد می‌شود. او چیزهایی را می‌خواهد برای خود کند که امکانپذیر نیست و عملا با محیط دچار وقفه می‌شود.

سن لطف یا دلربایی

به عقیده والن در این مرحله است که عقده ها شکل می‌گیرند. به این دلیل که کودک علاوه بر اینکه به خود علاقه دارد؛ تمایل دارد تا دیگران را نیز دلباخته او شوند.

تقلید نقش

کودک در این مرحلع تقلید کردن را از اطرافیان خود آغاز می‌کند. این تقلید هم از لحاظ روانی است و هم بدنی.

مقوله ای

در مرحله مقوله ای از نظریه رشد هنری والن ، کودک در دوره مدرسه بوده و باید خود را برای پایبندی به قوانین خاصی آماده کند. چرا که او تا زمان مدرسه، در خانه مجبور به پایبندی به قوانین خاصی نبوده است. این مرحله می‌تواند نقش اساسی در شکل گیری شخصیت کودک ایفا نماید.

نوجوانی

این مرحله تقریبا مشابه با مرحله حسی حرکتی است که در آن بحران های شخصیتی زیادی شکل می‌گیرند. یک نوجوان به صورت مدام می‌خواهد خودش را ثابت کرده و به استقلال برسد. والن اینگونه بیان می‌کند که با پشت سر گذاشتن این مرحله، نوجوان، از حالت متافیزیک به حالت علمی می‌رسد.

سخن پایانی

به خوبی ترکیب بین ژنتیک و محیط را می‌توانیم از نظریه رشد هنری والن درک کنیم. کودک در هر مرحله تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد؛ تا رشد کرده و به بزرگسالی برسد. این نظریه جهشی بزرگ در روانشناسی بود و هنوز هم اعتبار دارد. روانشناسان کودک می‌توانند از آن استفاده کرده و به والدین برای تربیت فرزندان کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نظریه رشد هنری والن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *