محدود کردن همسر (آو)


محدود کردن همسر معمولا به شکل های مختلفی اتفاق می‌افتد. به طور کلی در ازدواج ممکن است کمی از آزادی عمل شما کاسته و کمی احساس محدودیت کنید. رفتارکردن در چهارچوب خانواده و متعهد بودن به همسر خود کمی با محدود شدن متفاوت است. در واقع در زندگی مشترک، شرایط با دوران مجردی متفاوت است و باید به گونه ای دیگر عمل کنید. اما این به معنی محدود شدن نیست. افراد خود باید در ازدواج به این نتیجه رسیده و به این صورت عمل کنند. نه اینکه از طرف دیگری مجبور به اینکار شوند. برخی از افراد به دلایل مختلف، در زندگی مشترک، رفتارهای مستبدانه ای داشته و همواره تمایل دارند تا نظر خود را به دیگری تحمیل کنند. اما اینکار منجر به نتایج بدی خواهد شد. از این رو بهتر است در این زمینه باید یک روانشناس صحبت کنید. برای دریافت  مشاوره ازدواج کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه محدود کردن همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

محدود کردن همسر به چه معناست؟

اما منظور از محدود کردن همسر دقیقا چیست؟ احتمالا شما هم افرادی را دیده اید که در زندگی مشترک به همسر خود اجازه تنها بیرون رفتن، کار کردن، رفت و آمد با دوستان، پوشیدن لباس های مختلف و… نمی‌دهند. چنین رفتارهایی بیشتر از طرف مردان رخ می‌دهد. اما زنان نیز می‌توانند در رابطه محدود کننده باشند. در واقع چنین رفتارهایی است که دید افراد را نسبت به ازدواج تغییر داده و منجر به ترس آنها می‌شود. و یا حتی می‌تواند منجر به جدایی گردد. در ادامه به صورت ریشه ای تر به بررسی این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از نشانه های مرد سالاری در یک خانواده کلیک نمایید.

علت محدود کردن همسر

پیدا کردن دلیل رفتار محدود کردن همسر، خود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع با اینکار شما متوجه حساسیت ها و یا افکار همسر خود شده و می‌توانید با آنها مقابله کنید. برخی از دلایلی که منجر به بروز محدودیت در ازدواج می‌گردند؛ شامل موارد زیر هستند.

حسود است

یکی از دلایل عمده محدود کردن همسر، حسادت اوست. حسادت خود از عدم اعتماد به نفس نشات می‌گیرد. او تصور می‌کند برای شما کافی است؛ پس نسبت به تمام افرادی که شما با آنها معاشرت می‌کنید، حسادت می‌کند.  برای اطلاع از دلایل غیرتی بودن شوهر کلیک نمایید.

به دلیل تجربیات گذشته

دلیل دیگر محدود کردن همسر، تجربیات تلخ در گذشته او یا با شماست. برای مثال احتمالا در گذشته از شما خطایی سر زده است و به همین دلیل دیگر نمی‌تواند به شما اعتماد کند. و یا در گذشته خود، بسیار مورد محدودیت واقع شده و به همین دلیل، حالا آنها را به فرد دیگری منتقل می‌کند.

باورها و فرهنگ

علت دیگری که برای محدودیت همسر وجود دارد؛ باورها و فرهنگ های خانوادگی است. برای مثال در برخی از خانواده ها گفته می‌شود که همواره مرد باید در خانه حرف اول و آخر را بزند. از این رو می‌تواند همسر خود را نیز محدود کند.

او ترس از دست دادن دارد

ترس از دست دادن و داشتن وابستگی ناسالم نیز از دلایل محدود کردن همسر محسوب می‌شود. چرا که فرد همواره تصور می‌کند که همسرش به او خیانت کرده و یا قرار است که او را ترک کند.

مبتلا به اختلال پارانویا یا بدبینی است

برخی از افراد به دلیل ابتلا به اختلالات روانی یا شخصیتی اینکار را انجام می‌دهند. مثلا در پارانویا فرد مبتلا به بدبینی و بی اعتمادی شدید است و به همین دلیل همسر خود را محدود می‌کند.

به شما اعتماد ندارد

این بی اعتمادی احتمالا یا ناشی از رفتارهای شما در گذشته است و یا مربوط به خود همسر است. چرا که او مثلا مبتلا به پارانویا است و به طور ذاتی فردی بدبیت است.

کنترلگر است

برخی از افراد به طور کلی تمایل دارند تا روی همه چیز و همه کس کنترل داشته باشند. او به دلیل روحیه کنترلگری، شما را محدود کرده و اجازه بسیاری از فعالیت های طبیعی را نیز به شما نمی‌دهد.

نشانه های یک شوهر محدود کننده

محدود کردن همسر همواره با بروز نشانه هایی همراه است؛ که بهتر است شما از آنها مطلع باشید. چرا که در بسیاری از موارد، همسر به شکل ماهرانه ای اینکار را انجام داده و به شما نیز اینطور القا می‌کند که در حال محدود کردن شما نیست. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی با ویژگی مردان زن ذلیل کلیک نمایید.

  • به شما فضا نمی‌دهد
  • مدام در حال تعقیب کردن شماست
  • به صورت افراط گونه ای حسود است
  • زورگوست
  • همه چیز را گردن شما می‌اندازد
  • احساس گناه می‌دهد

چگونه از محدودیت های همسر رها شویم؟

این محدودیت ها گاهی به قدری زیاد و آزاردهنده می‌شوند که به طور کلی فرد را منزوی و بیمار کرده و باعث می‌شود تا مانند یک زندانی رفتار کند. از این رو بهتر است هرچه سریعتا این موضوع را شناسایی کرده و در مقابل آن اقداماتی کرد. برخی از روش هایی که می‌توانید در این شرایط از آنها استفاده نمایید؛ شامل موارد زیر می‌باشند. برای اطلاع از راه های برخورد با همسر رفیق باز کلیک نمایید.

🔸سعی نکنید همیشه رضایت او را جلب کنید

🔸برای خود حد و مرز قائل شوید

🔸نیازی به تغییر دادن آنها نیست

🔸به آنها اعتماد نکنید

🔸مکان را ترک کنید

🔸نیازی به پرسیدن دلیل نیست

🔸خود مراقبتی کنید

🔸در ابتدا خودتان را تغییر دهید

🔸کمک گرفتن از روانشناس

نشانه های رفتاری خانواده های محدود کننده

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ این موضوع ریشه در دوران کودکی و گذشته افراد داشته و بازتابی از رفتارهای خانواده اوست. فردی که شما را محدود می‌کند؛ احتمالا خود در گذشته در محدودیت زیاد و سختگیرانه رشد کرده است. از بارزترین نشانه های این خانواده ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دخالت بیش از حد والدین در زندگی

دائما تهدید می‌کنند

اجازه اشتباه کردن به فرزند نمی‌دهند

به فرزند احساس ناکافی بودن می‌دهند

فرزند از والدین خود به صورت افراطی مراقبت می‌کند

خانواده فرزند را مقصر دانسته و خود را قربانی جلوه می‌دهد

دلیل اینکه خانواده ها فرزند خود را محدود می‌کنند

برای مراقبت از فرزند، تلاش افراطی می‌کنند

والدین بسیار مضطرب هستند

آنها مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه می‌باشند

محدود کردن فرزندان چه پیامدهایی دارد؟

از اصلی ترین پیامدهای این موضوع همین است که او احتمالا در آینده یک همسر محدود کننده و سختگیر می‌شود. اما در این قسمت به برخی دیگر از مشکلات ناشی از محدود کردن فرزند اشاره کرده ایم.

  • کم شدن اعتماد به نفس و خودباوری در آنها
  • ابتلا به افسردگی
  • الگوگیری از والدین
  • کمالگرایی
  • داشتن وابستگی ناسالم

سخن پایانی

به دلیل باورهای اشتباهی که در میان افراد وجود دارد؛ بسیاری از افراد محدود کردن همسر را به معنی غیرت و یا تدبیر در زندگی مشترک می‌دانند. در صورتیکه این رفتار مخرب است و حتی اگر اشتباهی هم از سمت همسر رخ داده باشد؛ واکنش مناسب محدود کردن او نیست. به همین دلیل بهتر است در این زمینه از متخصص کمک گرفته و حتما اقدامات لازم را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه محدود کردن همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *