نگه داشتن رابطه عاطفی


نگه داشتن رابطه عاطفی کار ساده ای نیست. برخی تصور می‌کنند که تنها شروع یک رابطه است که اهمیت دارد. در صورتی که حفظ آن پیچیده تر می‌باشد. یک رابطه عاطفی مانند نوزادی است که نیاز به مراقبت داشته و باید به آن رسیدگی کرد. نمی‌توان تنها وارد یک رابطه شد و برای آن هیچ تلاشی نکرد و یا همه چیز را به طرف مقابل خود سپرد. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که قبل از ورود به یک رابطه عاطفی، برای آن آمادگی داشته و اطلاعات لازم را داشته باشید. در غیر اینصورت هم به خود و هم به رابطه آسیب خواهید زد. از طرفی طرف مقابل تان هم بعد از مدتی دست از تلاش برداشته و او نیز همه چیز را رها می‌کند. در این این مورد بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه نگه داشتن رابطه عاطفی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت نگه داشتن رابطه عاطفی

نگه داشتن یک رابطه عاطفی از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند منجر به رشد و پیشرفت افراد شده و برای هر دو نفر سودمند است. البته در اینجا منظور از حفظ رابطه، ماندن در یک رابطه سمی به هر قیمتی نیست. همه روابط ارزش نگهداری و حفظ ندارند. در مواردی پایان دادن به یک رابطه فواید بیشتری برایتان خواهد داشت. در ادامه بیشتر در مورد راهکارهای حفظ یک رابطه و یا عوامل مخربی که می‌توانند منجر به پایان یک رابطه شوند؛ توضیح خواهیم داد.

روش های نگه داشتن رابطه عاطفی

با اینکه برای نگه داشتن رابطه عاطفی راه های مختلفی وجود دارد؛ اما همه آنها برای همه روابط کار نمی‌کنند. از طرفی داشتن تنها یکی از ویژگی هایی که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد؛ موثر نبوده و افراد باید از مجموعه ای از این راهکارها استفاده نمایند. در این قسمت برخی از موثرترین این روش ها را ذکر کرده ایم.

دور ریختن نقشه هایی که برای رابطه داشتید

این بدان معناست که بهتر است برنامه ریزی های طولانی مدت برای رابطه نداشته باشید. چرا که احتمالا مسائل آنطور که انتظارش را دارید؛ پیش نخواهد رفت و به همین دلیل، دلسرد خواهید شد و یا تصور می‌کنید که رابطه تان کار نخواهد کرد. در صورتی که باید کمی آسان تر گرفته و اجازه دهید تا مسائل آنطور که باید پیش بروند.

گذشت و بخشش

یکی از اصلی ترین نکاتی که برای نگه داشتن رابطه عاطفی باید رعایت کنید؛ داشتن گذشت و بخشش است. همه ما اشتباه می‌کنیم و این اجتناب ناپذیر است. سعی کنید در مورد مسائل کوچک تر، راحت تر برخورد کرده و کینه موضوعی را در دل خود نگه ندارید. برای اطلاع از مواردی که نباید در رابطه عاطفی کوتاه آمد کلیک کنید.

با یکدیگر همراه باشید

برای نگه داشتن رابطه عاطفی باید پا به پای هم پیش بروید. در واقع همه چیز باید دو طرفه باشد. بهتر است یک نفر همواره پیش قدم نبوده و دو نفر به صورت متناسب تلاش کنند.

برای یکدیگر زمان بگذارید

یکی دیگر از راه های نگه داشتن رابطه عاطفی ، اختصاص زمان لازم برای طرف مقابل و رابطه است. با یکدیگر در مورد مسائل مختلف صحبت کرده و نظر هم را بپرسید.

وقف دادن خود با دیگری

طبیعتا شما با یکدیگر تفاوت هایی خواهید داشت. اما می‌توان تفاوت ها را پذیرفت و با وجود آنها رابطه عاطفی را نگه داشت. افراد تنها باید بر روی شباهت ها تمرکز کرده و از طرفی خود را با برخی از رفتارهای طرف مقابل وقف بدهند.

دنبال کردن و اهمیت دادن به علایق خود

برای نگه داشتن رابطه عاطفی ، نباید خودتان را به طور کلی فراموش کنید. زندگی شما به طرف مقابل تان محدود نمی‌شود. به خودتان نیز اهمیت داده و همواره به دنبال علایق تان باشید. برای آشنایی با روش های احترام به خود در رابطه کلیک نمایید.

رابطه عاطفی مسابقه نیست

فراموش نکنید که نگه داشتن رابطه عاطفی ، مسابقه نیست. نباید مقایسه کنید و یا چرتکه بیاندازید. در این صورت رابطه شما تبدیل به یک میدان جنگ دائمی می‌شود که هیچگاه در آن احساس امنیت و آرامش نخواهید داشت. برای اطلاع از عوامل کات کردن رابطه کلیک کنید.

تمرین خودآگاهی

زمانی که خودتان را به خوبی بشناسید؛ رفتار بهتری نیز با دیگری خواهید داشت و یا اصلا می‌دانید که چه فردی برای رابطه با شما مناسب تر است. به همین دلیل سعی کنید تا حدامکان روی این موضوع تمرکز کنید.

شخصیت خود را رشد دهید

رشد دادن ویژگی های شخصیتی و تمرکز بر روی نقاط قوت نیز از دیگر راه های نگه داشتن رابطه عاطفی است. زمانی که شما فرد بهتری باشید؛ در رابطه نیز عملکرد بهتری خواهید داشت.

تشویق یکدیگر

در یک رابطه عاطفی طولانی مدت، باید بیاموزید تا در مورد مسائل مختلف یکدیگر را تشویق کنید. شما اصلی ترین مشوق طرف مقابل تان هستید و حرف ها و رفتارهای شما روی او بسیار اثرگذار خواهد بود. برای اطلاع از راه های ایجاد روابط پایدار کلیک نمایید.

به جای انتقاد راهکار دهید

سعی کنید برای نگه داشتن رابطه عاطفی ، به جای انتقاد کردن مداوم، بیشتر بر راهکار دادن تمرکز کنید. در واقع راه حل محور باشید و نه مشکل محور.

احترام گذاشتن به حریم شخصی یکدیگر

باید بیاموزید که به حریم شخصی یکدیگر احترام گذاشته و موضوع فردیت را از یاد نبرید. طرف مقابل با اینکه با شما در رابطه است؛ اما همچنان شخصیت مستقل خود را دارد.

قدردان باشید

طرف مقابل اگر هرکاری برای شما انجام می‌دهد؛ نشان دهنده لطف و مهربانی اوست و وظیفه محسوب نمی‌شود. از این رو بیاموزید که قدردان باشید و از طرف مقابل حتی به خاطر مسائل کوچک نیز تشکر کنید.

پذیرش اشتباهات

یک رابطه موفق، افراد مسئولیت رفتارها و اشتباهات خود را برعهده گرفته و تلاش می‌کنند تا دیگر آنها را تکرار نکنند. این موضوع از بروز مشکلات و چالش های زیادی پیشگیری می‌کند.

حرف تان را مستقیما بزنید

شاید شما هم در فضاهای مختلف در مورد سیاست داشتن در رابطه و راهکارهای عجیب و غریب برای حرف زدن با طرف مقابل شنیده باشید. اما هیچ روشی بهتر و موثرتر از صحبت کردن با طرف مقابل به صورت مستقیم و با صراحت نیست.

احساساتی و رمانتیک باشید

یک رابطه عاطفی، تنها با منطق پیش نمی‌رود. بلکه باید در مواردی احساساتی بوده و رمانتیک رفتار کنید. اگر شما از طرف مقابل انتظار ابراز احساسات و محبت را دارید؛ خودتان باید اینگونه رفتار کنید. برای آشنایی با شرایط شروع رابطه عاشقانه کلیک نمایید.

احترام گذاشتن به دوستان یکدیگر

شما احتمالا با افراد دیگری نیز رفت و آمد خواهید داشت. از این رو باید به دوستان و خانواده یکدیگر احترام گذاشته و آنها را در نظر بگیرید.

مهربان باشید

با اینکه گاهی مهربان بودن و دلسوزی، کاری دشوار در رابطه است. اما احتمالا به زودی متوجه تاثیرات آن خواهید شد. از این رو سعی کنید به جای سخت گیری، مهربان بودن را تمرین کنید.

رعایت ادب و احترام

همواره و در هر شرایطی ، اصول ادب و احترام را رعایت کرده به طرف مقابل خود بی احترامی نکنید. این یکی از نکات طلایی در زمینه نگه داشتن رابطه عاطفی در طولانی مدت است که باید توسط دو طرف انجام شود.

عواملی مخربی که منجر به پایان رابطه می‌گردند

برخلاف مواردی که در بالا گفته شد؛ برخی از عوامل منجر به پایان و یا تخریب رابطه می‌گردند. این موضوعات، شامل موارد زیر می‌باشند.

  • هدف از رابطه تفریح و خوشگذرانی است
  • زوجین تعریف صحیحی از رابطه ندارند
  • ویژگی های شخصیتی زوجین
  • افراد ملاک مشخصی برای انتخاب ندارند
  • توانایی لازم برای مدیریت مشکلات رابطه را ندارند
  • رفتارهای منفی و تکانشی

سخن پایانی

فراموش نکنید که برای نگه داشتن رابطه عاطفی در بلند مدت ، دو نفر باید با یکدیگر تلاش کنند. تلاش یک طرفه در نهایت منجر به خستگی و فرسودگی شده و حاصلی جز اتمام رابطه ندارد. از این رو بهتر است به طور کلی پیش از ورود به یک رابطه عاطفی ، در مورد این مسائل فکر کرده و خود را آماده کنید و حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه نگه داشتن رابطه عاطفی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *