قرص ریواستیگمین


قرص ریواستیگمین دارویی برای درمان نشانه های زوال عقل و اختلالات حافظه است که باید بعد از تشخیص دقیق و تجویز پزشک، مورد استفاده قرار گیرد. نکته جالب در مورد این دارو، این است که منجر به درمان زوال عقل نمی‌شود؛ بلکه تنها سرعت پیشرفت علائم را کند می‌کند. به طور کلی اختلالات طیف زوال عقل، در بیشتر موارد درمان پذیر نیستند. تنها تا حدی می‌توان آنها را کنترل نمود. این قرص تاثیر مستقیم بر مغز داشته و همزمان با بهبودی، منجر به بروز مشکلاتی نیز می‌گردد. از این رو بسیار اهمیت دارد که افراد پیش از شروع مصرف این دارو، در ابتدا اطلاعات لازم را در مورد آن کسب کرده و در مرحله بعدی به دوز تجویزی پایبند بمانند.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه قرص ریواستیگمین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

موارد مصرف قرص ریواستیگمین

قرص ریواستیگمین برای درمان بیماری هایی مثل آلزایمر، دمانس به تنهایی و یا دمانس ناشی از پارکینسون به کار گرفته می‌شود. این دارو به شکل ها و دوز های مختلفی وجود دارد که متخصص باید نوع و چگونگی مصرف را تشخیص دهد. همچنین از آنجایی که هریک از این بیماری ها با شدت های مختلفی بروز می‌کنند؛ از کپسول، محلول مایع و پچ های پوستی برای درمان زوال عقل خفیف تا متوسط از نوع آلزایمر و زوال عقل خفیف تا متوسط مربوط به پارکینسون استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با بیماری های دمانس یا زوال عقل در روانشناسی کلیک نمایید.

مکانیسم اثر قرص ریواستیگمین

قرص ریواستیگمین یک مهارکننده کولین استراز است که به صورت انتخابی عمل نکرده و بوتیریل و استیل کولین را مهار می‌کند. در این حالت مقدار استیل کولین در مغز بالا رفته و کارکردهای حافظه تقویت می‌شوند. استیل کولین یک ماده شیمیایی است که به سلول های عصبی  مغز توانایی برقراری ارتباط را داده و سطح این ماده در افراد مبتلا به زوال عقل بسیار پایین است. به همین دلیل با استفاده از این دارو باید سطح این ماده شیمیایی را به صورت کنترل شده افزایش داد.

مقدار و روش مصرف قرص ریواستیگمین

با اینکه متخصص باید مقدار و روش مصرف قرص ریو استیگمین را تعیین نماید؛ اما نکاتی در این زمینه وجود دارد که در صورت رعایت آنها، اثربخشی این دارو بسیار بالا خواهد رفت.

  • برای مثال قبل از شروع مصرف این قرص، حتما بروشور داخل بسته را با دقت مطالعه کرده و در صورت بروز هرگونه مشکلی در حین مصرف، حتما با متخصص مشورت کنید.
  • دوز و نوع مصرف این دارو برای افراد مختلف، متفاوت است و از زیاد و کم کردن مقدار مصرف به صورت خودسرانه جدا پرهیز کنید.
  • این دارو را به طور منظم و در ساعات مشخص مصرف کنید.
  • در صورت فراموش کردن خوردن دارو در یک نوبت، دوز بعدی را به نوبت بعدی موکول کرده و در یک نوبت، دوز داروی خود را دو برابر نکنید.
  • قرص ریواستیگمین را به طور کامل بلعیده و آن را له نکنید و یا نجووید.
  • اگر از فرم مایع این دارو استفاده می‌کنید؛ برای اندازه گیری آن حتما از ابزارهای دقیق مانند سورنگ استفاده کنید و نه قاشق.
  • قبل از استفاده از پچ جدید مطمئن شوید که پچ قبلی را برداشته اید. و از طرفی اگر پچ باعث التهاب پوستی تان شده است؛ حتما این موضوع را به متخصص اطلاع دهید.

موارد منع مصرف قرص ریواستیگمین

در شرایطی، اصلا مصرف قرص ریواستیگمین ، توصیه نمی‌شود. چرا که در این حالت، نه تنها این دارو اثربخش نیست؛ بلکه مشکلات دیگری نیز برای افراد ایجاد می‌کند. برخی از این شرایط، شامل موارد زیر هستند.

◀حساسیت دارویی

◀در صورت بارداری یا شیردهی

◀داشتن سابقه تشنج

◀ابتلا به بیماری های قلبی

◀ابتلا به مشکلات تنفسی

◀در صورت داشتن مشکلات کبدی یا کلیوی

◀زخم معده

◀مشکلاتی در دفع ادرار

موارد هشدار مصرف قرص ریواستیگمین

برای شروع مصرف قرص ریواستیگمین و در حین مصرف این دارو، شرایطی وجود دارد که بهتر است در مورد آنها محتاط باشید. در واقع ادامه درمان با این دارو مستلزم رعایت این نکات می‌باشد. برای مثال در زمانی که متخصص برایتان تجویز می‌کند حتما آزمایش ها لازم را انجام داده و نتایج را بررسی کنید.

📌و یا در طول درمان با این قرص، اصلا نباید از الکل استفاده نمایید.

📌همچنین تا دو ساعت بعد از مصرف قرص ریواستیگمین، تا زمانی که از تاثیر دارو اطمینان حاصل نکردید؛ از انجام رانندگی و کارهایی که به هوشیاری نیاز دارند؛ پرهیز کنید.

تداخلات دارویی

قرص رویواستیگمین با برخی دیگر از داروها تداخل داشته و منجر به بروز مشکلات شدید در افراد می‌گردد. در تداخل دارویی یا تاثیر این قرص به شدت افزایش یافته و یا عوارض جانبی زیادی بروز پیدا می‌کنند. در حین مصرف این دارو برای مصرف هر داروی دیگری باید با متخصص مشورت کرده و یا قبل از شروع مصرف، پزشک خود را مطلع کنید. برخی از داروهایی که با این قرص تداخل دارند؛ شامل داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن، ناپروکسن و آسپرین هستند. داروی دیگری که با این قرص تداخل دارد؛ متوکلوپرامید است. برای آشنایی با پیامدهای ناشی از اختلال حافظه در جوانی و پیری کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از مصرف قرص ریواستیگمین

مصرف این قرص به تنهایی خود منجر به بروز پیامدهایی می‌گردد. بیشتر افراد بعد از مصرف هیچ گونه مشکلی پیدا نمی‌کنند و یا در سایر موارد، این مشکلات بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. اما به طور کلی مصرف این دارو ممکن است این مشکلات را برای افراد ایجاد کند.

  • سردرد و سرگیجه
  • احساس خستگی
  • اضطراب و بیقراری
  • بروز تغییرات رفتاری
  • پرخاشگری
  • احساس گیجی
  • لرزیدن
  • به زمین افتادن بدون دلیل
  • بیهوشی
  • داشتن احساس بیماری
  • حالت تهوع و استفراغ
  • عرق کردن
  • بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال، مدفوع خونی و…
  • کاهش وزن
  • بروز واکنش های پوستی
  • مشکلات ادراری

شرایط نگهداری

حتما قبل از شروع مصرف و یا در حین آن به تاریخ انقضای این دارو دقت کرده، چرا که بعد از باز شدن درب فرم مایع این دارو، فقط تا یک ماه می‌توان آن را مصرف نمود. پس از این زمان نباید از این دارو استفاده کرد.

دارو را دور از دسترس کودکان نگه داشته و آن را حتما در جایی خشک و خنک نگه دارید.

سخن پایانی

با اینکه اختلالات حافظه ای قابل درمان نیستند؛ و مشکلات زیادی را هم برای افراد ایجاد می‌کنند، داروهای مختلفی در این زمینه وجود دارند که تا حد زیادی تاثیرگذارند. یکی از آنها ریواستیگمین است که افراد برای مصرف آن حتما باید با متخصص مشورت نمایند. این رو در عین تاثیرگذاری، عوارضی هم دارد؛ از این رو باید در مورد مصرف آن، به نکاتی که در بالا اشاره شد؛ توجه کرد.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه قرص ریواستیگمین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *