برخورد با کم کاری کارمند برای بهبود روند سازمان و البته سالم ماندن محیط کاری ضروری است. کار کردن با یک نیروی تنبل و بی مسئولیت برای هیچکس خوشایند نیست. از طرفی چنین افرادی در همه محیط های کاری مشاهده میشوند. به همین دلیل باید از نحوه برخورد با آنها مطلع بود و واکنش مناسبی در مقابل آنان داشت. معمولا تعامل کردن با چنین کارمندی کمی دشوار است. اما احتمالا این فرد به کسب و کار شما آسیب زده و دیگران را نیز دچار مشکل میکند. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک نمایید.
چگونگی برخورد با کم کاری کارمند
طبیعتا یک مدیر با تجربه متوجه کم کاری کارمندش شده از رفتارهای کارمندی که درست کارش را نمیکند به ستوه آمده است؛ اما نمیداند که با چنین فردی باید چطور رفتار کند. بیشتر مدیران در این شرایط تنها به اخراج کردن فکر میکنند. در صورتی که میتوان از توانایی و ظرفیت های فرد کم کار استفاده کرده و همچنان برخورد درستی هم با او داشت. در این قسمت به توضیح راهکارهایی در این زمینه خواهیم پرداخت. برای اطلاع از راه های برخورد با پرسنلی که حرف شنوی ندارد کلیک نمایید.
گوش کردن به صحبت هایش
در مرحله اول در برخورد با کم کاری کارمند ، از او در این مورد به صورت مستقیم سوال پرسیده و سعی کنید که به حرف هایش گوش دهید. گاهی او با کم کاری کردن در حال نشان دادن اعتراضش به شماست. سعی کنید لحن خود را دوستانه نگه داشته و واکنش تندی از خود نشان ندهید.
عملکرد او را ارزیابی کرده و نتیجه را گزارش دهید
نباید صرفا بر اساس یک بار یا مدتی کوتاه در مورد کم کاری کارمند قضاوت کرده و او را اخراج کنید. گاهی کارمندی در گذشته بسیار عملکرد و راندمان بالایی داشته است. اما به تازگی شاهد تغییر رفتار او به صورت ناگهانی بوده اید. به همین دلیل باید عملکرد فرد را در یک بازه زمانی بسنجید و نه صرفا بر اساس مشاهدات. برای اطلاع از راه های افزایش کارایی کارمندان کلیک نمایید.
مستند باشید
اگر تمایل دارید تا برخورد جدی با چنین کارمندی داشته و یا حتی او را اخراج کنید؛ باید مستند باشید. به این معنا که از کم کاری او سند داشته و در صورت لزوم حتی آنها را به خود فرد نیز نشان دهید.
قاطعیت داشته باشید
در برخورد با کم کاری کارمند ، قاطع باشید. برای مثال اگر میخواهید موقعیت شغلی خود را تغییر دهید بهتر است اینکار را واقعا انجام داده و صرفا برای تهدید و یا تحریک کردن او اینکار را نکنید. در غیر اینصورت او دیگر شما را جدی نگرفته و روی حرف هایتان حساب باز نمیکند.
اولتیماتم بدهید
زمانی که در این مورد با او صحبت کردید؛ برای تغییر رفتار به او اولتیماتم بدهید. بدین معنا که بگویید اگر تا فلان زمان تلاش بیشتری نکنی؛ اخراج خواهی شد.
در فعالیت های شرکت تجدید نظر کنید
گاهی مشکل از کارمند نیست؛ بلکه فعالیت های شرکت است که منجر به کم کار شدن کارمندان میگردد. از این رو بهتر است در فعالیت های کسب و کار بررسی های لازم را انجام داده و در صورت لزوم تجدید نظر کنید.
بررسی کردن مشکل موجود
مشکل پیش آمده برای کارمند و یا کسب و کار را به صورت دقیق بررسی کرده و سهم خودتان را نیز در نظر داشته باشید. در واقع در یک سازمان همه افراد باید مسئولیت پذیر بوده و وظیفه خود را به درستی انجام دهند. برای اطلاع از راه های ایجاد انگیزه در کارمندان کلیک نمایید.
شجاعت داشته باشید
طبیعتا اخراج کردن کارمندهایتان برای شما نیز دشوار خواهد بود. اما زمانی که مجبور به انجام اینکار شدید؛ بهتر است شجاعانه آن را انجام دهید. برای مثال اینکار را به تعویق نیندازید و یا بهانه نیاورید. چرا که در نهایت اوضاع به ضرر شما خواهد شد.
نشانه های رفتاری کارمندی که درست کارش را نمیکند
شاید در مورد کارمندی که درست کارش را نمیکند ؛ کمی دچار شک باشید. اما چنین فردی معمولا نشانه هایی از خود بروز میدهد که میتوان متوجه این موضوع شد. این نشانه ها شامل موارد زیر هستند.
- مدام سرپیچی کرده و به حرف هیچکس گوش نمیدهد
- همواره غر میزند و اعتراض دارد
- کارهای نیمه کاره زیادی دارد
- حاضر به اضافه کاری و یا تمام کردن کارهایش نیست
- اصلا آدم منظمی محسوب نمیشود
- اصول حرفه ای را در محل کار زیر پا میگذارد
دلیل رفتارهای کارمندی که درست کارش را نمیکند
از طرفی پیدا کردن دلیل رفتارهای کارمندی که درست کارش را نمیکند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که در صورتی که علت این موضوع را بدانید برخورد با کم کاری کارمند؛ بسیار ساده تر و نتیجه بخش تر خواهد شد. در این قسمت برخی از این دلایل را ذکر کرده ایم. برای آشنایی با مفهوم روانشناسی سازمانی کلیک نمایید.
شاید اهداف یکسانی ندارید
اینکه هدف سازمان یا کسب و کار با کارمندانی که در آن مجموعه کار میکنند؛ مشترک باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این صورت همه افراد همراستا با یکدیگر تلاش کرده و از هیچ کاری فروگذار نمیکنند.
او درگیر مسائل شخصی است
گاهی کارمند در زندگی شخصی خود دچار مشکل شده است و به همین دلیل انگیزه کافی برای کارکردن ندارد. ابتلا به بیماری های جسمانی و روانی، مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی و… همگی در این مورد موثر هستند.
دانش و مهارت لازم را ندارد
یکی دیگر از دلایل رفتارهای کارمندی که درست کارش را نمیکند؛ این است که او دانش و مهارت لازم را نداشته و یا باتجربه نیست. در این حالت باید کمی زمان بیشتری به او بدهید.
از وضعیت کاری اش راضی نیست
نارضایتی شغلی نیز دلیل دیگری برای کم کاری است. او احتمالا دیگر به کارش علاقه مند نبوده و یا از وضعیت موجود راضی نیست.
محیط کاری او پراسترس است
زمانی که محیط کاری بسیار پرفشار است؛ افراد دیگر تمایلی به کارکردن نداشته و کم کاری میکنند.
کارها برای او تکراری و یکنواخت شده است
در بیشتر موارد در کارمندانی که سابقه کاری زیادی دارند؛ شاهد کم کاری هستیم. چرا که آنها از انجام کارهای تکراری، خسته شده اند و انرژی لازم را اختصاص نمیدهند.
نظارت درستی بر روی او نیست
عدم وجود نظارت درست و به موقع نیز از دلایل دیگر کم کاری کردن افراد است. نظارت و فشار بر روی کارمندان برای انجام کارهایشان باید به اندازه باشد. در غیر اینصورت یا آنها را کم کاری کرده و یا محل کار خود را ترک میکنند.
سخن پایانی
هر مدیری تمایل دارد تا نیروی ها پرتلاش و باانگیزه ای داشته باشد؛ اما گاهی اشتباهات خودش است که این موضوعات را در افراد سرکوب کرده و منجر به کم کاری میگردد. از طرفی ویژگی های شخصیتی کارمندان نیز بی تاثیر نیستند. از این رو بهتر است همه عوامل موثر را بررسی کرده و در صورت بروز مشکلات مختلف در محل کار، حتما با یک متخصص مشورت نمایید.