برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد احتمالا چالش های زیادی را برای شما به عنوان یک مدیر ایجاد خواهد کرد. شاید حتی بتوان گفت امروزه یکی از بیشترین مشکلاتی که مدیران با کارمندان خود دارند؛ همین موضوع است. چرا که احتمالا آنها هیچگاه راضی نبوده و به همین دلیل مدام در حال سرپیچی کردن هستند. البته شرایط محیط کاری نیز تاثیر زیادی در این زمینه دارد. اما اگر یک نفر در یک فضای کاری از مدیر خود پیروی نکند؛ این موضوع فراگیر شده و دیگر کارمندان نیز تحت تاثیر قرار میگیرند. از این رو باید به موقع جلوی این موضوع را گرفت. میتوانید در این مورد با یک روانشناس نیز مشورت کنید. برای دریافت مشاوره شغلی تلفنی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد میتوانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.
برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد چگونه است؟
در همه محیط های کاری شاهد کارمندی هستیم که دردسرساز بوده و هیچ روشی قانع نمیشود. داشتن چنین کارمندی احتمالا بخش جدایی ناپذیری از کار شما خواهد بود. اما با برخورد درست میتوانید این موضوع را تا حد زیادی کنترل کنید. بیشتر مدیران بلافاصله چنین فردی را اخراج کرده و هیچ وقت و انرژی برای بهبود اوضاع نمیگذارند. در صورتی که گاهی کارمندی که حرف شنوی ندارد؛ در عین حال توانمند هم بوده و کسب و کار شما به او نیاز دارد. از این رو اخراج کردن او کار عقلانی نبوده و بهتر است از روش های دیگر برای حل این مشکل استفاده کنید. در ادامه در مورد روش های موثر در این زمینه بیشتر توضیح خواهیم داد. برای اطلاع از راه های افزایش کارایی کارمندان کلیک نمایید.
گوش کردن به حرف هایش
یکی از اولین اقداماتی که باید در برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد؛ انجام دهید؛ گوش کردن به حرف هایش است. او احتمالا با سرپیچی کردن در حال نشان دادن اعتراض خود است. از این رو به او توجه نشان داده و به طور مستقیم بپرسید که مشکلش چیست و یا به چه چیزی نیاز دارد. شنیده شدن به افراد احساس ارزشمندی میدهد. از این رو در مواجه با چنین کارمندی حتما برای او وقت بگذارید.
ارزیابی عملکرد او و گزارش کردن نتایج
اغلب مدیران با اینکه در برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد دچار مشکل هستند؛ اما حاضر به وقت گذاشتن و بررسی این موضوع به صورت دقیق نیستند. در واقع برای مواجه شدن با چنین فردی باید به صورت مستند مدارک و شواهدی را به او ارائه دهید که عملکرد او اخیرا خوب نبوده است. و سپس علت را جویا شوید. برای ارزیابی عملکرد، باید در ابتدا از پیشرفت ها و کارهای مثبت او تعریف کرده و سپس در مورد ویژگی اخلاقی منفی او یعنی سرپیچی صحبت کنید.
مستندسازی
همانطور که در قسمت قبلی هم گفته شد؛ در برخورد با چنین فردی باید مستند باشید. یعنی هر زمان که احساس کردید او در حال لجبازی و انجام دادن کاری دیگر است آن را با تاریخ و ساعت دقیق یادداشت کنید. حتی میتوانید از تصاویر دوربین ها نیز کمک بگیرید. در چنین حالتی اگر کارمند دیگر نمیتواند منکر این قضیه شود.
پافشاری کردن روی حرف خود
پافشاری کردن در برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد؛ به معنی قاطعیت داشتن است. در واقع اگر از یک رفتار ناراضی هستید؛ همیشه ناراضی باشید. زمانی که در این مورد از موضع خود کوتاه میآیید؛ کارمند نیز به رفتارهای خود ادامه داده و یا حتی به آنها شدت میبخشد. برای اطلاع از راه های بالا بردن رضایت شغلی در کارمندان کلیک نمایید.
تعرف کردن به صورت ضرب العجل
اولتیماتم دادن به کارمندان نیز یکی دیگر از روش های برخورد با این موضوع است. در واقع با این کار به آنها میگویید که قطعا پیامدی در انتظار آنها خواهد بود و بهتر است از انجام چنین کاری دست بکشند. برای مثال میتوانید به آنها بگویید که اگر به سرپیچی کردن ادامه دهی، پاداش شغلی نخواهی گرفت. با اینکار آنها متوجه خواهند شد که بی مسئولیتی در فضای کار عواقبی دارد.
تغییر فرایند فعالیت شرکت
در برخی موارد رفتارهای کارمندی که حرف شنوی ندارد؛ به دلیل قوانین اشتباه محیط کار است. در واقع او در بستری اشتباهی قرار گرفته است. با اینکه اوموظف است تا خود را با این قوانین وقف داده و به آنها احترام بگذارد؛ اما زمانی که تعداد زیادی از کارمندان چنین رفتارهایی را از خود نشان میدهند؛ باید در قوانین نیز بازنگری کرد.
بررسی کردن مشکل به درستی
برای برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد؛ همه جوانب را به درستی بررسی کرده و یک طرفه به قاضی نروید. به او نیز اجازه توضیح دادن و دفاع کردن بدهید. حتی سعی کنید کمی از مشکل فاصله گرفته تا بتوانید آن را به شکل درست تری ببینید.
شجاعانه رفتار کنید
از یاد نبرید که اخراج کردن کارمند، حتی اگر حرف شنوی هم نداشته باشد؛ کار سختی است و نیاز به شجاعت دارد. اما اگر تمام راهکارها را امتحان کردید؛ اما بازهم تغییری حاصل نشد؛ سعی کنید روی تصمیم خود مانده و شجاعانه رفتار کنید. این اقدام، احتمالا برای دیگران نیز تبدیل به درس عبرت شده و باعث میشود تا کارمندان دیگر چنین روشی را پیش نگیرند.
دلایلی که باعث میشود کارمندان به حرف شما گوش ندهند
پیش از برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد؛ به این موضوع فکر کنید که شاید دلایلی از طرف شما منجر به این موضوع شده است. البته که کارمندان خود دلایلی در این مورد دارند. اما برخی از عللی که منجر به بروز چنین رفتاری میشود؛ شامل موارد زیر است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم روانشناسی سازمانی کلیک نمایید.
- کارمند احتمالا به درستی متوجه درخواست شما نشده است.
- او روش انجام درخواست شما را ندانسته و احتمالا میخواهد به روش خودش به هدف برسد.
- او به طور کلی فردی بی مسئولیت و لجباز است و موضوع ربطی به محیط کاری ندارد.
نکاتی در زمینه برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد
در مورد برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد؛ رعایت و یا دقت کردن به برخی نکات در مورد حرفی که به آنها میزنید، حائز اهمیت است. در واقع اگر به این موضوعات توجه کنید؛ کمتر احتمال دارد که کارمندان از شما حرف شنوی نداشته باشند. این نکات، شامل موارد زیر هستند.
◀توجه کردن به لحن بیان
◀کمتر صحبت کردن
◀حفظ کردن انرژی کلامی خود
◀قطع نکردن صحبت پرسنل
◀توجه کردن به تماس چشمی
◀تحلیل شخصیت کارمندان
سخن پایانی
در هر کاری کارمندی وجود دارد که همواره ساز را خود را زده و مسیر خود را پیش میگیرد. اما در اکثر موارد نیز شاهد این موضوع هستیم که این رفتارها به نتیجه نرسیده و منجر به پیشرفت افراد نمیگردد. از این رو بهتر است قاطعانه در همان ابتدای کار با این موضوع برخورد کرده و به شکل درست اینکار را انجام دهید. برای برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد ؛ میتوانید از روانشناس کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کارمندی که حرف شنوی ندارد میتوانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.