کد رهگیری مالیاتی چیست؟ میدانیم که مالیات یک پرداخت الزامی و اجباری و برای هزینههای اجتماعی است. و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای بهرهبرداری از امکانات و منابع کشور به دولت پرداخت میشود. همه افرادی که با مالیات در ارتباط هستند با واژه کد رهگیری مالیاتی نیز آشنا هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی کد رهگیری مالیاتی و ضرورت و نحوه دریافت این کد رهگیری بپردازیم.
معرفی کد رهگیری مالیاتی
کد رهگیری مالیاتی یک کد یا همان شماره دهرقمی میباشد. این کد به افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند مانند صاحبان کسبوکارها و در سامانه مالیاتی ثبتنام میکنند تعلق میگیرد. مطابق قانون تمامی افرادی که صاحب یک کسبوکار هستند موظفاند به درگاههای پرداخت یا به دستگاههای کارتخوان متصل گردند. اما پیش از اتصال باید اقدام به ثبتنام و دریافت کد رهگیری مالیاتی نمایند.
افراد متقاضی میتوانند با ورود به سامانه مالیاتی کد رهگیری مالیاتی مختص به خود را دریافت نمایند. کد رهگیری مالیاتی تا پایان مراحل ثبتنام و تائید اطلاعات تغییر نمییابد. باید توجه داشته باشید کد رهگیری صادره توسط سامانه مالیاتی باید به خوبی حفظ و نگهداری گردد. چرا که وجود این کد برای ورود مجدد به سامانه مالیاتی و پیگیری ادامه مراحل ثبتنام لازم است.
اهمیت و هدف دریافت کد رهگیری مالیاتی
از زمانی که سیستم بانکی به شکل امروزی شکل گرفت. تمامی صاحبان کسبوکار پرداختی و دریافتیهای خود را با اتصال به شبکه بانکی انجام میدهند. از این رو یکی از روشها برای جلوگیری از فرار مالیاتی مدیریت حسابهای بانکی مؤدیان و صاحبان کسبوکار است.
بدین ترتیب بر اساس قانون افرادی که قصد راهاندازی کسبوکار دارند. باید به درگاههای پرداخت الکتریکی و یا پایانههای کارتخوان متصل گردند. و جهت اتصال به این پایانهها لازم است کد رهگیری مالیاتی دریافت شود. شما پیش از هر چیز باید به سامانه امور مالیاتی مراجعه نمایند. سپس در این سامانه ثبتنام نموده و کد رهگیری مالیاتی منحصربهفرد خود را دریافت نمایند.
اما هدف از دریافت کد رهگیری مالیاتی را میتوانیم به شش دسته تقسیم کنیم. این اهداف شامل؛ کاهش مشاغل پنهان، جلوگیری از فرار مالیاتی و مبارزه با پولشویی، دریافت آنلاین اطلاعات خریدوفروش، تشخیص فعالان اقتصادی و محاسبه مالیات، افزایش درآمد عمومی جامعه، تکمیل اظهارنامههای مالیاتی و ارائه به سازمان امور مالیاتی میشود.
سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی
در گذشته صاحبان کسبوکارها ملزم به حضور در سازمان امور مالیاتی بودند. تا درخواست کتبی خود و مدارک و مستندات را به صورت فیزیکی به سازمان ارائه دهند. بدین ترتیب ثبتنام و دریافت کد رهگیری مالیاتی تنها با مراجعه حضوری در سازمان امور مالیاتی امکانپذیر بود.
اما امروزه شما میتوانید به عنوان مؤدیان مالیاتی به سامانه مالیاتی مراجعه نمایید. سامانه مالیاتی به نشانیTax.gov.ir میباشد. و شما در این سامانه میتوانید به صورت غیرحضوری و اینترنتی عملیات ثبتنام و دریافت کد رهگیری مالیاتی را انجام دهید.
مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی
اگر شما فعال اقتصادی هستید یا از صاحبان کسبوکار میباشید. باید مطابق درامد خود اقدام به پرداخت مالیات جهت هزینههای عمومی کشور نمایید. در مطالب قبلی گفتیم که برای تعیین و پرداخت مالیات شما نیازمند به ثبتنام و دریافت کد رهگیری مالیاتی هستید. اما نحوه و مراحل دریافت کد رهگیری مالیات چیست؟ مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی را میتوانیم به شش قسمت تقسیم کنیم در ادامه این شش مرحله دریافت کد رهگیری مالیاتی را تعریف میکنیم.
مرحله اول
گام اول برای دریافت کد رهگیری ورود به سامانه مالیاتی به نشانیTax.gov.ir است. صاحبان کسبوکار باید برای ثبتنام آنلاین جهت دریافت کد رهگیری مالیاتی ابتدا مراحل پیش ثبتنام را در سایت انجام دهند. اگر مراحل پیش ثبتنام را انجام دادید و یا متقاضی دریافت یک کد رهگیری مالیاتی جدید هستید. به هر صورت باید به سامانه مالیاتی وارد شوید.
مرحله دوم
دومین گام تکمیل اطلاعات پیش ثبتنام شماست. وقتی وارد سامانه مالیاتی شدید با تکمیل فرم مربوطه که از شما اطلاعاتی نظیر نوع مؤدی و کد ملی میخواهد؛ عملیات پیش ثبتنام را به انجام رسانید. توجه داشته باشید که نقطه شروع فرآیند ثبتنام الکترونیک در سامانه امور مالیاتی انجام پیش ثبتنام میباشد. مراحل پیش ثبتنام بسیار مختصر و آسان است. که این مراحل شامل تکمیل اطلاعات پایهای، بررسی این اطلاعات توسط سامانه و درنهایت صدور نام کاربری و رمز عبور برای متقاضی میشود.
مرحله سوم
تعیین وضعیت مشمولیت ارزشافزوده سومین مرحله برای دریافت کد رهگیری مالیاتی است. پس از ورود به سامانه و انجام پیش ثبتنام جهت درخواست کد رهگیری مالیاتی هنگامی که وارد صفحه ثبتنام شدید ابتدا باید وضعیت مشمولیت خود را نسبت به ارزشافزوده مشخص نمایید.
سامانه به شما سه گزینه در خصوص وضعیتتان نشان میدهد که باید یکی از آنها را انتخاب نمایید. اول؛ من مشمول ارزشافزوده نمیشوم. دوم؛ من مشمول ارزشافزوده میشوم و نیازمند به ثبتنام جدید در سیستم ارزشافزوده میباشم. سوم؛ من مشمول ارزشافزوده میشوم و قبلاً ثبتنام ارزشافزوده را انجام دادم.
مرحله چهارم
چهارمین گام تکمیل موارد اجباری و نوع مالکیت شماست. در این مرحله شما باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که زمان پیش ثبتنام دریافت نمودید. وارد سامانه امور مالیاتی شوید. سپس اطلاعات تکمیلی خواستهشده را در فرمهای سامانه تکمیل نمایید. در این مرحله میتوانید اطلاعاتی را که در مراحل اولیه در سامانه ثبت نمودید را نیز اصلاح کنید.
مرحله پنجم
بالاخره به مرحله ثبت نهایی و دریافت کد دهرقمی میرسیم. در این مرحله وقتی وضعیت مشمولیت مشخص و تکمیل اطلاعات لازم انجام شد. باید گزینه ثبت نهایی را انتخاب نمایید. که در اینجا به شما یک کد دهرقمی به عنوان کد رهگیری تعلق میگیرد.
در خصوص نگهداری این کد بسیار کوشا باشید. اما اگر این کد را فراموش کردید میتوانید با مراجعه به سامانه و بخش ثبتنام و صدور شماره اقتصادی و سپس با انتخاب گزینه یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبتنام، به صورت مجدد کد رهگیری مالیاتی خود را دریافت نمایید.
مرحله ششم
اگر نیاز به بازیابی کد رهگیری دارید. باید جهت استعلام کد رهگیری مالیاتی خود به ترتیب این مراحل را طی کنید. ابتدا وارد سامانه سازمان مالیاتی شوید. به بخش سایر خدمات مالیاتی مراجعه نمایید. سپس گزینه یادآوری کد رهگیری ثبتنام الکترونیک را انتخاب کنید. درنهایت اطلاعات خواستهشده را تکمیل نمایید تا پیامک حاوی کد رهگیری مالیاتی به شما ارسال شود.
سؤالات متداول
کد رهگیری مالیاتی چیست ؟
کد رهگیری مالیاتی یک کد یا همان شماره دهرقمی میباشد. این کد به افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند مانند صاحبان کسبوکارها و در سامانه مالیاتی ثبتنام میکنند تعلق میگیرد.
اهمیت دریافت کد رهگیری مالیاتی در چیست ؟
یکی از روشها برای جلوگیری از فرار مالیاتی مدیریت حسابهای بانکی مؤدیان و صاحبان کسبوکار است. و بر اساس قانون افرادی که قصد راهاندازی کسبوکار دارند. باید به درگاههای پرداخت الکتریکی و یا پایانههای کارتخوان متصل گردند. و جهت اتصال به این پایانهها لازم است کد رهگیری مالیاتی دریافت شود.