برف پاک کن خودرو


همه ما کم و بیش به وظیفه برف ‌پاک‌کن وسیله نقلیه آشنا هستیم. بطور کلی برف ‌پاک‌کن جزو مهم‌ترین قطعات ایمنی خودرو به حساب می‌رود. ضرورت وجود برف پاک کن بر روی وسیله نقلیه بیشتر در روزهای برفی و بارانی مشخص می‌گردد. به طور کلی در آب و هوای برفی و بارانی رانندگی کردن بدون برف پاک کن به دلیل بسته شدن جلوی دید راننده عملا غیر ممکن می‌شود. به همین سبب توصیه می‌گردد در چنین مواقعی حتما قبل از اقدام به رانندگی، باید برف‌پاک‌کن خودرو چک شده و اطمینان کامل از عملکرد صحیح آن حاصل گردد.

 

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.


برف ‌پاک‌کن چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

برف ‌پاک‌کن قطعه‌ای الکتریکی و مکانیکی می‌باشد که در روزهای بارانی و برفی وظیفه تمیز کردن شیشه جلوی اتومبیل را برعهده دارد. در واقع اهمیت نصب این قطعه بر روی خودرو بیشتر در روزهای برفی و بارانی مشخص می‌گردد. زیرا در صورت عدم وجود برف پاک‌کن و پاک نشدن محدوده دید، راننده منجر به بروز تصادف خواهد شد. با توجه به مطالب گفته ‌شده می ‌توان به این نتیجه رسید که در هوای برفی و بارانی عملاً رانندگی کردن بدون برف ‌پاک‌کن غیرممکن است.

تیغه‌های برف پاک کن نیروی مورد نیاز خود برای حرکت روی شیشه خودرو را از کجا تامین می‌کنند؟


همانطور که مستحضر هستید ۲ تیغه برف‌ پاک‌کن با حرکت مکانیکی روی شیشه اتومبیل جهت تمیز کردن شیشه به حرکت درمیآید. به‌طورکلی به حرکت درآمدن این ۲ تیغه به نیروی زیادی احتیاج دارد. نیروی موردنیاز برای به حرکت درآمدن تیغه‌های برف‌پاک‌کن توسط یک چرخ دنده که متصل به یک موتور کوچک هست تامین می شود. چرخ ‌دنده متصل به موتور قادر است گشتاور موتور را تا ۵۰ برابر افزایش دهد. اما در مقابل افزایش گشتاور موتور سرعت چرخش موتور تا ۵۰ برابر کاهش خواهد یافت. نیروی چرخ دنده به وسیله ۱ اتصال سبب می‌گردد. افزایش گشتاور موتور و کاهش سرعت چرخش موتور منجر به حرکت برف پاک‌کن‌ها به ‌صورت مکانیکی به جلو و عقب می‌شود.


تیغه‌های برف ‌پاک‌کن دارای چه ساختاری است ؟


برف ‌پاک‌کن دارای ۲ تیغه می‌باشد که هر کدام از این ۲ تیغه را یک پوشش لاستیکی احاطه کرده است. معمولاً تیغه‌های برف ‌پاک‌کن دارای شامل دو نوع؛ برف ‌پاک‌کن با تیغه معمول و برف‌پاک‌کن با تیغه ژله‌ای می‌باشد.
برف‌پاک‌کن با تیغه معمولی؛ ساخته ‌شده از پلاستیک فشرده هست. معمولاً این نوع برف ‌پاک‌کن تحت تغییر شرایط آب ‌و هوایی و همچنین با قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید بافت خود را از دست می‌دهد. به دلیل کوتاه بودن طول عمر برف ‌پاک‌کن با تیغه معمولی، دارنده خودرو مجبور است در زمان‌های کوتاهی جهت تعویض آن اقدام کند. این نوع برف‌ پاک‌کن ساخته شده از پلاستیک فشرده است. به همین دلیل نوسانات دما و تابش نور خورشید منجر به از بین رفتن حالت اولیه بافت و سفت و خشک شدن آن می‌گردد.

برف ‌پاک‌کن با تیغه ژله ای؛ نسبت به برف پاک‌کن با تیغه معمولی دارای عملکرد ایده‌آل‌تری است. مواد اولیه تشکیل دهنده این نوع برف پاک‌کن از سیلیکون می‌باشد. معمولاً برف ‌پاک‌کن ژله‌ای به خاطر بافت و جنسی که دارد بخوبی به شیشه خودرو چسبیده و شرایط را برای بهتر پاک شدن آن مساعدتر می‌کند. همین عامل سبب می‌گردد نتیجه بهتری را در پی داشته باشد. مزیت دیگر برف ‌پاک‌کن با تیکه‌های ژله‌ای داشتن طول عمر بالاتری نسبت به برف‌پاک‌کن با تیغه معمولی است. در صورت قرار گرفتن آن در شرایط جوی مختلف و نور مستقیم خورشید، بافت اولیه خود را حفظ کرده و از دست نمی‌دهد.


چه علائمی نشان دهنده خراب بودن برف‌ پاک‌کن است ؟


همانطور که گفتیم برف‌پاک‌کن جزئی از اجزاء خودرو می باشد که اهمیت وجود خود را در روزهای برفی و بارانی به نمایش می‌گذارد. معمولاً این قطعه نیز مانند دیگر قطعات خودرو ممکن است در معرض خراب شدن قرار بگیرد. بطور کلی علائم خرابی برف‌پاک‌کن شامل موارد زیر می‌باشد.

۱- هنگامیکه برف ‌پاک‌کن اصلاً کار نمی‌کند
کار نکردن برف‌پاک‌کن نشان دهنده وجود ۱ عیب و ایراد در سیستم آن بوده و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی دلایل کار نکردن برف‌پاک‌کن عبارت‌اند از: سوختن موتور برف‌پاک‌کن، پاره شدن سیم های موجود در سیستم برف‌پاک‌کن، خرابی فیوز و اتصالی در سیستم برف‌پاک‌کن.

۲- به‌ سختی کار کردن برف ‌پاک‌کن بر روی شیشه خودرو
گاهی ممکن است برف ‌پاک‌کن کار کند اما عملکرد آن با عمل کرده همیشگی متفاوت باشد. به نحوی که حرکت آن بر روی شیشه خودرو به سختی صورت بگیرد. معمولاً در مواقع این چنینی مشکل در موتور برف‌پاک‌کن می‌باشد. بطور کلی هر گاه تیغه‌های برف پاک‌کن یا زیادی شل و یا زیادی سفت حرکت می‌کند ایراد در موتور برف‌پاک‌کن است.


۳- برف ‌پاک‌کن کار می‌کند اما هنگام کار کردن دارای صدای ناهنجاری است
انتشار صدای ناهنجار هنگام حرکات برف پاک‌کن، بیشتر به دلیل کهنه بودن پوشش تیغه‌های آن اتفاق می‌افتد.
هنگامیکه برف‌پاک‌کن کهنه و قدیمی باشد، موقع حرکت روی شیشه صدای ناهنجار جیرجیر می‌دهد. برای رفع این مشکل توصیه می شود تیغه‌های برف پاک‌کن تعویض گردد.


علت کار نکردن آب پاش برف‌پاک‌کن چیست ؟


یکی دیگر از مشکلات شایعی که برای برف پاک‌کن‌ها اتفاق می‌افتد. کار نکردن آب پاش برف پاک‌کن می‌باشد. معمولاً کار نکردن آب پاس برف ‌پاک‌کن دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از
۱- خالی بودن منبع آب پاش برف ‌پاک‌کن

۲- گرفتگی آب پاش برف ‌پاک‌کن

۳- یخ زدگی، نشتی و پارگی شلنگ شیشه شو

۴- یخ زدن مایع شیشه شو.


چگونه می‌توان در منزل شیشه ‌شور برف‌پاک‌کن خودرو را تهیه کرد.


شیشه شوی برف پاک‌کن باید به نحوی باشد که بتواند حرکت تیغه‌های برف ‌پاک‌کن را روان کند. تهیه کردن محلولی که این قابلیت را به برف پاک‌کن‌های خودرو بدهد در منزل بسیار راحت است. برای آماده کردن محلول شیشه شو در منزل باید طبق مراحل زیر پیشرفت.
ابتدا ۱ پیمانه سرکه، ۳ پیمانه آب مقطر، ۱ پیمانه ایزو پروپیل الکل و ۵ قطره مایع ظرفشویی را باهم مخلوط کرده و محلول به دست آمده را درون بطری سر بسته ریخته و بخویی جهت ترکیب همه موارد با یکدیگر تکان داد. جهت اطمینان از مناسب بودن محلول شیشه شو توصیه می‌شود اول آن را امتحان کرده و سپس به درون مخزن شیشه شوی برف پاک‌کن ریخت.

 

تفاوت برف پاک‌کن‌های قدیم و جدید چیست ؟

برف پاک‌کن های قدیمی دارای شکل و ساختاری مکانیکی می باشند. برف پاک‌کن‌های قدیمی از داخل کابین خودرو به وسیله یک اهرم قابل کنترل است. اما برف پاک‌کن‌های مدرن کاملاً برقی بوده و دارای منبع آب هستند. مزیت مجهز بودن برف‌پاک‌کن‌های جدید به منبع آب، زدوده شدن راحت گرد و غبار موجود بر روی شیشه خودرو است. لازم به ذکر است که بعضی از مدل‌های جدید برف پاک کن به سنسور تشخیص باران مجهز هستند. این قابلیت عملکرد بسیار عالی و فوق‌العاده‌ای را به برف پاک‌کن می‌بخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *