تعویض لوله اگزوز_تعویض منبع لوله اگزوز


لوله اگزوز و منبع لوله اگزوز از قطعات مهم خودرو می‌باشند. این قعات وظیفه خارج کردن گازها و کاهش صدای اگزوز را برعهده دارند. اجزای تشکیل دهنده اگزوز جزو آن دسته از قطعاتی هستند که در طول زمان نیاز به تعویض دارند. لوله اگزوز و منبع لوله اگزوز نیز ر صورت فرسوده‌گی باید تعویض گردند.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.


لوله اگزوز چیست و دارای چه وظیفه ای می باشد ؟

لوله اگزوز شامل یک جسم فیزیکی هست که از جنس آلومینیوم، فولاد یا فلز می باشد. محل قرار گیری این قطعه در زیر خودرو است. وظیفه اصلی لوله اگزوز انتقال گازهای حاصل از احتراق موتور خودرو به سمت خارج می‌باشد.

منبع لوله اگزوز یا صدا خفه‌کن چیست و چه وظیفه‌ای دارد ؟

معمولاً منبع لوله اگزوز، در عقب خودرو قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی این قطعه کاهش صدای گازهای خروجی از موتور می باشد. به طور کلی گازهای حاصل از احتراق خودرو در طول حرکت خود به سمت خارج از داخل منبع لوله اگزوز عبور می کند. این منبع به ‌عنوان یک منبع صوتی عمل می‌کند و سطح صدا را نسبت به اندازه واقعی آن کاهش می‌دهد.

اهمیت بالای لوله اگزوز در خودرو چیست به

برای درک بهتر اهمیت بالایی این قطعه در خودرو، برای لحظاتی خودرو را بدون اگزوز تصور کنید. ملاحظه می‌فرمایید که هر چقدر هم که موتور خودرو نرم کار کند و عملکرد و کارآیی مناسبی داشته باشد باز هم صداهای ناهنجار و غیر قابل ‌تحمل از آن انتشار می شود. این مشکل علاوه بر اینکه رانندگی را برای راننده طاقت ‌فرسا می‌کند. موجب ایجاد مزاحمت برای سایرین نیز می‌گردد.


نشانه های خرابی لوله اگزوز و منبع لوله اگزوز خودرو چیست ؟

معمولاً عمده خرابی لوله ومنبع لوله اگزوز اگزوز خودرو شامل پارگی، شکستگی و سوراخ شده‌گی است. معمولا خرابی اگزوز خودرو با یکسری علائم و نشانه‌هایی همراه می‌باشد. بارزترین این نشانه‌ها عبارت‌اند از

۱- شنیده شدن صدای نسبتاً بلند، شبیه به انفجار از خودرو
۲- پایین آمدن میزان قدرت موتور خودرو

۳-بالا رفتن میزان مصرف سوخت خودرو

۴-بالا رفتن غلظت گازهای آلاینده خارج شده از اگزوز.


علت خرابی و فرسوده‌گی زود هنگام قطعات اگزوز چیست؟


۱- به طور کلی لوله اگزوز مسیر نسبتاً طولانی را از موتور تا انتهای خودرو طی می‌کند. همین عامل سبب می‌گردد تا بیشتر از دیگر قطعات خودرو در معرض معیوب شدن قرار داشته باشد

۲- دیگر علت معیوب شدن زیاد لوله و منبع لوله اگزوز بدین دلیل است که این قطعه در زیر خودرو نصب شده و در فاصله‌ای نسبتاً کمتری با سطح زمین قرار دارند. به همین سبب هنگام عبور خودرو از مکان‌هایی که صاف و هموار نیستند صدمه می‌بینند

۳- آب ‌و هوایی مرطوب نیز دیگر عامل فرسودگی زودهنگام لوله و منبع لوله اگزوز اگزوز می باشد. معمولاً زندگی کردن در مناطق مرطوب و دارای شرجی نیز بر فرسودگی زود هنگام اجزای اگزوز مؤثر است.

اگزوز خودرو از چند بخش را تشکیل شده و هر کدام از بخش‌های آن دارای چه وظایفی است؟

معمولاً تمامی انواع اگزوز های کاربردی بر روی خودروها متشکل از ۳ بخش می باشند. این ۳ بخش عبارت هستند از بخش اتصال به موتور، بخش میانی و بخش انتهائی.
بخش اتصال به موتور که کاتالیست نیز در آن بخش قرار دارد، وظیفه هدایت گازها از موتور را بر عهده دارد. بخش میانی برای کاهش دما استفاده می‌شود و بخش انتهایی برای کنترل و کاهش صدای موتور خودرو بکار می‌رود.


چه زمانی برای تعویض لوله و مخزن اگزوز خودرو باید اقدام کرد ؟


لوله و مخزن اگزوز خودرو جزو آن دسته از قطعاتی هستند که عمر مفید آن دارای مدت زمان خاصی است. معمولاً پس از طی شدن این دوره این قطعات دیگر عملکرد اولیه خود را از دست داده و باید برای تعویض کردن آنها اقدام کرد. لازم به ذکر است که ناکارآمدی لوله و مخزن اگزوز تاثیر منفی بر عملکرد کلی خودرو نیز می‌گذارن.
به همین جهت توصیه می‌گردد طی دوره‌های معین این قطعات مصرفی را تعویض گردند.


البته نباید فراموش کرد که طول عمر مفید لوله اگزوز بسته به شرایطی می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. به طور کلی رانندگی کردن در جاده ‌های صاف و یکدست و همچنین آب و هوا خشک ازجمله عواملی هستند که منجر به طولانی شدن طول عمر مفید لوله و مخزن اگزوز می‌گردند.
به طور کلی طول عمر مفید اگزوز زمانی بین ۴ الی ۵ سال می باشد. همچنین حداکثر مسافتی را که می‌توان با یک اگزوز طی کرد، مسافتی بین ۸۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر است.
پس با توجه به شرایط استفاده از خودرو می‌توان طی زمان‌های مقرر شده جهت تعویض لوله و مخزن اگزوز خودرو اقدامات لازم را انجام داد.


رابطه کاتالیست اگزوز با زمان تعویض آن چیست ؟

 

معمولاً کاتالیست اگزوز نقش مهمی در کاهش یا افزایش عمر لوله و مخزن اگزوز دارد. اگر کاتالیست معیوب باشد منجر به گرفته شدن توری های لوله اگزوز شده و سبب می‌گردد و زمان تعویض آن جلوتر می‌اندازد.

رابطه زمان تعویض لوله اگزوز خودرو با مدت زمان روشن و خاموش شدن خودرو چیست ؟


رامعمولاً با هر بار استارت زدن در خودروها مقداری آب در لوله اگزوز جمع می‌شود. حال اگر خودرو مدت زمان طولانی‌تری روشن مانده و با آن رانندگی شود آب موجود در لوله اگزوز داغ شده و بخار می‌شود. اما اگر خودرو پس از مدت زمان کوتاهی و پس از طی مسافتی کوتاه خاموش شود آب حاصل از استارت زدن در لوله اگزوز باقی مانده و سبب اکسیده شدن و در نتیجه پوسیدگی و خرابی لوله اگزوز می گردد. پوسیده و اکسیده شدن لوله اگزوز زمان تعویض آن را نزدیکتر از حد معمول می‌اندازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *