گلکیر خودرو


ممکنگلگیر خودرو به‌ عنوان بخشی از بدنه خودرو محسوب می‌گردد. گلگیر معمولاً بر دور چرخ‌های خودرو قرار می گیرد. بطور کلی هدف و وظیفه اصلی این قطعه محافظت از خودرو و مانع از پرتاب شدن شن و ماسه، گل، سنگ و آب روی زمین در هنگام حرکت خودرو به هوا است.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

گلگیر چیست ؟


گلگیر یکی از قطعات ظاهری و قسمتی از اجزای بدنه خودرو است. گلگیر خودرو یک قطعه قابل تعویض و ارزان قیمت می باشد که در کنار ارزش اقتصادی پایین از نقش بسیار مهم و اساسی بر روی بدنه خودرو برخوردار هست.


گلگیر خودرو چه وظایفی دارد ؟


بطور کلی این قطعه وظیفه دارد به هنگام حرکت خودرو مانع از پاشیده شدن شن، سنگ و گل‌ولای به هوا و بدنه خودرو شود. معمولاً حرکت چرخ‌های ماشین منجر به پاشیده شدن آب و گل‌ولای و نفوذ آن به داخل خودرو می گردد. نتیجه این عمل علاوه بر اینکه منجر به پوسیده‌گی بدنه خودرو می‌شود منجر به آب رفتگی به قطعات برقی و بهم ریختن سیستم سازوکار خودرو می‌گردد. گلگیر در اینجا به عنوان حفاظ عمل کرده و مانع از به وجود آمدن مشکلات این‌ چنینی برای خودرو می شود.


دیگر وظیفه گلگیر محافظت از لاستیک‌های ماشین می باشد. همانطور که می‌دانید گلگیر بر روی چرخ نصب شده و از آن در برابر برخورد با اجسام ممانعت می‌کند. همچنین این قطعه در زیبایی خودرو نیز نقش قابل انکاری دارد. اما عملکرد بهتر ایرودینامیک گلگیر مهمتر از نقش زیبایی آن می‌باشد. بطور کلی گلگیر کمک می‌کند تا خودرو تمیزتر و امن‌تر باشد.


کاور گلگیر چیست و دارای چه مزیتی است ؟


برای برخی از گلگیر خودروها کاورهایی طراحی شده و جنس آن‌ها آهنربایی می باشد. کاور آهنروبایی به ثابت نگه داشتن گلگیرها کمک می‌کند‌. کاور گلگیر جهت محافظت از بدنه خودرو در مقابل خط و خش آلودگی‌ها بسیار ایده‌آل عمل می‌کند. کاور گلگیر خودرو قابلیت شستشو را دارد و با آب و مواد شوینده می توان براحتی برای تمیز کردن آن اقدام کرد. ویژگی مثبت دیگر آن انعطاف‌پذیر بودن آن است.


گلگیر خودرو دارای چند نوع است ؟

گلگیر خودرو معمولاً در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و متفاوتی برای انواع و اقسام خودرو در بازار موجود می‌باشد. بیشتر گلگیر خودروها قابل تنظیم هستند و خیلی آسان می‌توان آن‌ها را برای هر نوع خودرویی به کار برد به همین دلیل خرید و تعویض گلگیر خودرو کار چندان مشکلی نیست.


گلگیر خودرو براساس طراحی خودرو به ۲ نوع ثابت و غیر ثابت تقسیم می‌گردد. معمولاً گلگیرهای ثابت به بدنه خودرو وصل می‌شوند و به صورت یکپارچه هستند.
اما گلگیرهای غیرثابت طوری طراحی شده‌اند که به صورت جداگانه روی خودرو قرار می‌گیرد و هرگاه فرد بخواهد، می‌تواند آن را تعویض کند.

حتی می‌توان آن با یک گلگیر اسپرت تعویض کرد. البته ناگفته نماند هنگام تعویض گلگیر اصلی خودرو باید علاوه بر توجه به نمای ظاهری و دقت به زیبایی آن به مسئله به نقص آیرودینامیکی آن نیز دقت شود. زیرا در غیر این صورت خودرو در برابر هوا مقاومت نخواهد داشت.


محل مناسب نصب گلگیر خودرو کجاست آن ؟

بطورکلی گلگیر خودرو شامل صفحات پیچیده از ورق‌های فلزی هست. گلگیر عمدتاً در کنار وسیله نقلیه دقیقاً در کنار درد، بالا و اطراف چرخ‌های جلو و عقب قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر محل قرارگیری گلگیر بلافاصله بعد از انتهای درب‌های جلو و عقب خودرو است.
بطور کلی در قسمت عقب و جلو و همچنین سمت راست و چپ به صورت قرینه و بعد از خودرو قرار دارد. لازم به ذکر است که گلگیرهای جلو و عقب در قسمت انتهایی سپر خودرو متصل می‌گردند. این قطعه بر روی خودرو دارای ضربه گیرهای ورقی محکمی هستند و خودرو را در برابر ضربات وارد شده در هنگام تصادفات مصون می‌دارد.


جنس گلگیرهای خودرو از چیست؟

شایان ذکر است که بیشتر گلگیرهای قرار گرفته بر روی انواع و اقسام خودرو خاص از جنس فلز می باشد. علت استفاده از فلز برای ساخت گلگیر بالا بردن کیفیت، عملکرد این قطعه بر روی خودرو هست. به هرحال گلگیر خودرو به نوعی نقش حفاظتی برای خودرو را دارد. به همین سبب هر گاه دچار عیب و زنگ‌زدگی شود توصیه به تعویض آن می‌گردد.


نقش گلگیر خودرو در هنگام فروش خودرو چیست ؟


هما‌نطور که مستحضر هستید گلگیرهای خودرو، جزو آن دسته از قطعاتی هستند که از قیمت چندان بالایی در بازار برخوردار نیستند. همین عامل سبب می‌شود، دارنده هر مدل خودرویی براحتی بتواند این قطعه را خریداری کرده و بر روی خودروی خود قرار بدهد. نکته حائز اهمیت در هنگام خرید خودرو توجه به گلگیر خودرو می باشد. زیرا یکی از دلایل اصلی تعمیر و تعویض گلگیر خودرو می تواند به علت ضربه و آسیب ‌دیدگی آن به دلیل تصادفات شدید باشد. به همین سبب توصیه می‌گردد هنگام خرید خودرو و کارشناسی آن به وضعیت گلگیرها حتماً بدقت توجه شود. بطورکلی این قطعه بر روی خودرو به‌ عنوان محافظ عمل می کند که داشتن عیب و ایراد آن می تواند سلامت خودرو شما را به خطر انداخته و شما را مجبور به خرج‌های بالا کند.


برای خرید و انتخاب گلگیر مناسب خودرو باید به چه نکاتی توجه کرد؟

۱- هر گاه که قصد دارید برای خرید گلگیر خودرو اقدام کنید توصیه می‌شود حتماً نوع مناسب و استاندارد آن را برای خودروی خود انتخاب کنید تا بدین شکل بتوانید اثر محافظتی این قطعه بر روی وسیله نقلیه خود را بالاتر ببرید.

۲ معمولاً برخی از گلگیرها که دارای قیمتی گرانتر هستند برای برخی افراد ثروتمند و مهم ارزش هزینه را دارد. زیرا این نوع از گلگیرها محافظت از خودرو و همچنین سرنشینان آن را بیشتر می‌کند.

۳- هنگام خرید گلگیر قبل از هر چیزی نقش محافظتی آن را در نظر بگیرید. البته این بدین معنی نیست که منکر نقش این قطعه بر زیبایی ظاهری خودروی خود شوید. توصیه می شود هر ۲ فاکتور را در کنار یکدیگر مدنظر قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *