لوله‌ اگزوز


اگزوز قطعه‌ای است که در تمامی وسایل نقلیه وجود دارد. وظیفه اصلی این قطعه بر روی خودروها بیرون راندن گازهای حاصل از احتراق موتور خودرو می باشد. البته وظایف اگزوز تنها به بیرون راندن گازهای احتراقی نیست. بلکه این قطعه دارای وظایف دیگری مانند کاهش دمای خودرو، کاهش صدا و کاهش آلاینده‌ها را نیز برعهده دارد. بطور کلی این قطعه متشکل از اجزایی می‌باشد که هر کدام از این اجزا دارای وظیفه مهمی هستند.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 


اگزوز دارای چه اجزایی می‌باشد ؟


همانطور که گفتیم اگزوز خودرو برای انجام دقیق وظایف محوله به آن دارای اجزایی می‌باشد. در ادامه مطالب به معرفی اجزای اگزوز و وظایف آنها خواهیم پرداخت.

۱- مینیفولد
این قطعه مهم‌ترین قسمت اگزوز خودرو می باشد. وظیفه اصلی مینیفولد راندن دودهای سرسیلندر به سمت لوله اگزوز هست. مینیفولد از جنس فولاد، آلومینیوم یا چدن است. نحوه قرارگیری آن بستگی به نوع خودرو دارد.
در موتورهای خطی مینیفولد در ۱ طرف خودرو قرار می‌گیرد. در خودروهایی که دارای موتور خورجینی هستند مینیفولد به شکل V در ۲ طرف موتور قرار دارد.

۲- انبار اگزوز
این قطعه که با نام صدا خفه کن نیز خوانده می شود وظیفه دارد سرعت گازهای خروجی را کم کند. این عمل سبب می‌شود تا صدای خودرو کاهش یابد. همچنین مانع از لرزیدن لوله اگزوز نیز می‌شود.

۳- کاتالیست
کاتالیست نیز یکی از قطعات مهم تشکیل دهنده اجزای اگزوز خودرو می باشد. این قسمت دارای فیلترهای سرامیکی بوده و وظیفه دارد گازهای سمی و شیمیایی خارج شده از محفظه احتراق را تصفیه کند.
ازآنجایی‌که این قطعه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی محیط زیست و پیشگیری از افزایش آلاینده ها دارد نباید هرگز اقدام به باز کردن آن از روی خودرو کرد.

۴- لوله‌های ربط اگزوز
معمولاً محل قرارگیری لوله های ربط اگزوز مابین انبار مینفولد و سر اگزوز است. لوله‌های ربط اغلب به شکل L بوده، و جنس، طول، شعاع و قطر آن‌ها بسیار مهم است.

۵- لوله اگزوز
لوله خروجی اگزوز آخرین بخش این قطعه بوده و از انبار اگزوز به سمت بیرون خودرو کشیده می‌شود. وظیفه‌ای اصلی این قسمت از اگزوز بیرون راندن گازهای موجود در انبار خودرو می باشد. جنس لوله خارجی اگزوز استیل است.


وظیفه اصلی اگزوز چیست علامت ؟


همانطور که مستحضر هستید؛ امروز استفاده از خودرو نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. همین عامل سبب شده محیط زیست و هوا بشدت تحت تاثیر قرار گرفته و دچار آلودگی گردد. بطور کلی گازهایی که هنگام احتراق خودرو تولید می گردند برای گیاهان، انسان‌ها و حیوانات بسیار خطرناک بوده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به زمین وارد می‌کند. اگزوز خودرو می‌تواند از بار تأثیرات منفی گازهای احتراق جلوگیری کرده و آن‌ها را به حداقل برساند.
اگزوز یا دودکش خودرو به دلیل اهمیت بالایی که دارد باید طی دوره‌های منظم سرویس‌دهی شود. در صورت پوسیدگی و یا داشتن هرگونه عیب و ایرادی رفع گردد.


اگزوز دارای چه مدل‌هایی می باشد ؟

درحال حاضر انواع اگزوزهای موجود در بازار شامل اگزوز تک خروجی، اگزوز ۲ خروجی، اگزوز دوگانه مختلف، اگزوز دوطرفه و اگزوز ریموت دار می‌باشد. اگزوز تک خروجی نسبت به سایر نمونه‌ها از قیمت ارزانتری برخوردار است. به همین سبب است برای اغلب خودروها این نوع اگزوز بکار رفته ‌است.


علت زیاد شدن صدای اگزوز خودرو چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد ؟


معمولاً عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند منجر به بلند شدن بیشتر از حد طبیعی صدای اگزوز گردند این عوامل عبارت‌اند از

*قوی بودن اگزوز خودرو
*پوسیدگی و از بین رفتن لوله اگزوز خودرو
*وجود نشتی در اگزوز خودرو
*فرسوده شدن اگزوز خودرو
*سوراخ شدن و شکستگی اگزوز

جهت رفع صدای بلند اگزوز باید ابتدا علت را پیدا کرد. آنگاه جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام داد. بطور کلی برای رفع صدای زیاد اگزوز خودرو می‌توان موارد زیر را انجام داد.
* رفع نشتی اگزوز
*نصب سایلنت در اگزوز خودرو
*استفاده از صدا خفه‌کن بر روی اگزوز


به چه دلایلی ممکن است صدای خودرو حالت پیت پیت داشته باشد ؟

به طور معمول اگزوز خودرو دارای صدای خاصی است. هرگاه این صدا تغییر بیابد نشان ‌دهنده وجود عیب و ایرادی در سیستم اگزوز می باشد.
یکی از صداهای رایج که نشان‌دهنده عیب و ایراد در سیستم اگزوز هست. شنیدن صدای پیت پیت و از اگزوز می باشد. بطورکلی دلایل شنیده شدن صدای پیت پیت از اگزوز خودرو شامل موارد زیر می باشد.

۱- معیوب بودن شمع ها
اگر شمع خودرو معیوب شده و دچار عیب شده باشد معمولاً صدای خارج شده از اگزوز حالت پیت پیت دارد.
۲- سنسور اکسیژن کثیف هست
هر گاه ترکیب سوخت و اکسیژن در خودرو به هم بخورد منجر به درست انجام نگرفتن عمل احتراق می‌گردد. وقتی عمل احتراق بدرستی صورت نگیرد میزان گازهای خروجی از محفظه احتراق خودرو افزایش خواهد یافت. همین عامل افزایش گازهای خروجی از محفظه احتراق خودرو را سبب می‌گردد.

۳- وجود عیب و ایراد در صافی بنزین
‌بطورکلی صافی بنزین ازجمله قطعاتی هست که حالت مصرفی داشته و در زمان‌های معین و مشخصی باید تعویض گردد. هرگاه صافی بنزین آلوده شده و دچار گرفتگی باشد منجر به ایجاد صدای پیت پیت می‌گرد.

۴- کثیف شدن سنسور انژکتور
محل قرارگیری انژکتور در ورودی سیلندر می‌باشد. این قطعه، وظیفه دارد سوخت را در زمان معین و براساس میزانی که کامپیوتر خودرو برای آن معین کرده به درون سیلندر تزریق کند. آنگاه سوخت از سنسور انژکتور به درون سیلندر پاشیده می‌گردد. حال اگر سیلندر دچار عیب و ایراد گردد، موجب شنیده شدن صدای پیت پیت در اگزوز می‌گردد.

۵- وجود عیب و ایراد در برق خودرو
معمولاً وجود داشتن عیب و ایراد در برق خودرو منجر می‌شود از اگزوز خودرو صدای پیت پیت به گوش برسد.

به چه دلایلی از اگزوز خودرو صدای عطسه شنیده می‌شود ؟

دلایل شنیده شدن صدایی شبیه به عطسه از اگزوز خودرو شامل موارد زیر می‌باشد.

۱- ایراد داشتن کامپیوتر خودرو
هر گاه ACU به کوئل دستور دهد تا ارسال برق را برای احتراق قوی بیشتر کند، موجب عطسه زدن اگزوز می‌گردد.

۲- هنگام شتاب گیری خودرو
اغلب زمانی که راننده قصد شتاب‌گیری را دارد با فشار دادن پدال گاز بی ‌موقع اگزوز دچار عطسه می‌گردد.

۳- وجود ایراد و عیب در وایر ها
هرگاه وایر ها معیوب شده و خراب باشند منجر به ایجاد صدای عطسه در اگزوز می‌گردند.


چگونه می توان از عطسه زدن اگزوز پیشگیری کرد ؟

راه‌هایی برای پیشگیری از عطسه زدن اگزوز خودرو وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان از به وجود آمدن این مشکل برای اگزوز خودرو پیشگیری کرد. مهم‌ترین راه حل هایی پیشگیری از عطسه اگزوز به شرح زیر می‌باشد.

۱- خودداری از فشردن بی‌موقع پدال گاز در هنگام شروع به حرکت خودرو

۲- سرویس دهی و بررسی منظم شمع‌ها و وایر های خودرو

۳- جلوگیری از برق دزدی خودرو

۴- انتخاب شمع باکیفیت در هنگام تعویض شمع خودرو


دلایل شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز خودرو چیست ؟

۱- ورود حجم زیاد بنزین به موتور به علت خرابی وایر ها منجر به ایجاد صدای انفجار اگزوز می‌گردد.
هرگاه بیش از حد معمول بنزین وارد موتور خودرو گردد مینفولد قادر به تزریق هوا به درستی نخواهد بود. این امر سبب می شود بنزین در جایی خارج از محفظه انفجار منفجر گردد.

۲- فوت یا خفه کردن موتور
این اتفاق زمانی رخ می دهد حجم بنزین وارد شده به درون موتور خودرو زیادتر از حد استاندارد باشد. هرگاه حجم بنزین وارد شده به درون موتور بیشتر باشد سیستم جرقه زنی نمی‌تواند کل بنزین را بسوزاند و منجر به فوت یا خفه کردن موتور می‌شود. این مشکل منجر به شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز می‌گردد.

۳- معیوب بودن شمع ها
هرگاه شمع دارای عیب و ایراد باشد قادر نیست عمل احتراق را بدرستی انجام دهد. این عامل سبب می‌شود گازهای احتراق ناقص به وجود آمده و به سمت اگزوز بروند. گازهای رانده‌ شده‌ در اثر احتراق ناقص دارای حرارت بسیار بالایی است که این حرارت بالا منجر به شنیده شدن صدای انفجار می‌گردد.


سیستم اگزوز چه رابطه‌ای با قدرت خودرو دارد ؟


به طور کلی طراحی اگزوز به نحوی است که منجر به انتقال گازها و دودها به بخش انتهایی آن می‌گردد. حال اگر به هر دلیلی گازهای تولید شده احتراقی به سمت قسمت خروجی اگزوز هدایت نشوند به طور قابل‌ملاحظه‌ای منجر به کم شدن قدرت پیشرانه موتور خودرو می گردد.


گازهای خروجی اگزوز متشکل از چه اجزایی هستند ؟

لازم به ذکر است که هنگام عمل احتراق خودرو گازهای تولید شده عبارت‌اند از فسفر، منواکسید کربن و دی‌اکسید کربن. پس از پس از عمل احتراق گازهای تولید شده با فشار بسیار بالایی وارد مینفولد می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *