ترک خوردن شیشه ماشین


با شما نیز در سطح جاده و خیابان‌ها با خودروهایی روبه‌رو شده‌اید که ترک هایی بر روی شیشه آنها مشاهده میگردد. یا شاید برای شما پیش آمده باشد که به طور ناگهانی وقتی درحال رانندگی هستید شیشه ماشینتان ترک نهمی‌خورد. در این مقاله قصد داریم به دلایل ترک خوردگی و راه‌های پیشگیری و نحوه ترمیم آن بپردازیم. جهت بالا بردن اطلاعات شخصیتان در این زمینه می‌توانید از مطالب ارائه‌ شده در این جا بهره‌مند گردید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

دلایل ترک خوردن شیشه خودرو چیست؟

معمولاً شیشه خودرو به دلایل مختلفی دچار ترک خوردگی می شود. برخی از مهمترین دلایل ترک خوردگی شیشه خودرو شامل موارد زیر می باشند.

۱- تغییرات دما به صورت ناگهانی
همانطور که مستحضر هستید؛ تغییرات شدید و ناگهانی هوا موجب وارد آمدن فشار به شیشه خودرو شده و سبب ترک خوردن آن می‌شود. نقطه انقباض و انبساط شیشه در شرایط آب ‌و هوایی سرد و گرم می تواند به شیشه خودرو آسیب برساند. هر چند طراحی شیشه خودرو به مقاوم ترین وجه ممکن صورت می‌گیرد. اما باز با این:‌حال گاهی اوقات در مقابل تغییرات شدید آب ‌و هوا قادر به مقاومت نیست.

۲- پرتاب شدن سنگ ‌ریزه و شن به سمت شیشه
گاهی اوقات در سطح جاده‌ها شن و سنگ ریزه هایی وجود دارد که هنگام برخورد با لاستیک خودروهای دیگر به سمت شیشه خودرو پرتاب می شود. این علت مهمترین دلیل آسیب دیدن شیشه‌های خودرو، علی‌الخصوص شیشه‌های جلو می باشد.

۳- به هم زدن محکم در خودرو
به طور کلی شیشه‌های خودرو از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما با این ‌حال گاهی اوقات بستن محکم در خودرو باعث می شود ترک‌های ریز و غیر قابل دیدی بر روی آنها به وجود بیاید. وجود ترک‌های ریز غیر قابل دید گاهی اوقات با بستن و محکم در خودرو منجر به شکستن یکباره در شیشه می شود

۴- درست نصب نشدن شیشه
این مشکل اکثراً زمان‌هایی که شیشه خودرو تعویض می شود به وجود می آید. اگر شیشه خودرو درست در محل خود قرار نگرفته و دقیق نصب نشود. ممکن است به دلایلی مانند لرزش در هنگام رانندگی سبب ترک خوردگی گردد.

۵- تصادف کردن خودرو
به هر حال هنگام تصادف کردن، شیشه‌های خودرو یکی از نقاطی هستند که مستعد آسیب و ترک خوردگی می‌باشند.


هنگام ترک خوردن شیشه خودرو چه باید کرد ؟

همانطور که متوجه شدید ترک خوردن شیشه خودرو گاهی اوقات تحت شرایط صورت می‌گیرد که کنترول آن از دسترس ما خارج است. اگر به هر دلیلی شیشه خودرو دچار ترک شود، جهت آسیب ندیدن بیشتر آن، باید در اولین فرصت برای ترمیم آن اقدامات لازم صورت بگیرد.
لازم به ذکر است که شیشه ترک خورده تا زمانی که ترمیم نشده است باید تمیز و صاف نگهداری شود. زیرا وجود هر گونه آلودگی در فضای ترک خرده سبب میشود شیشه پس از پر و تعمیر شدن حالت صاف و یکدستی نداشت باشد.
به هر حال یک ترک خوردن کوچک اگر بموقع ترمیم نشود. منجر به آسیب دیده گی کل شیشه خواهد شد.

شیشه ترک خرد در چه صورت قابل ترمیم می‌باشد ؟

لازم به ذکر است که همه ترک خورده‌گی ‌های سطح شیشه قابل پر کردن و تعمیر نیست. قسمت ترک خورده شیشه درصورتی قابل ترمیم است که ترک مانند یکی از موارد زیر باشد.

1- ترک به وجود آمد بر سطح شیشه کمتر از ۲.۵ سانتیمتر باشد. البته در صورتی که خطوط دیگری از آن امتداد پیدا نکرد باشد.

۲- هرگاه ترک خردگی مانند ۱ خط بر روی شیشه بوجود آمد باشد.

۳- کنده شدن ۱ نقطه کوچک به طور کامل

۴- ترک خردگی شبیه به ۱ ستاره مانند خراش یا مانند خراش کوچک که از آن خطوطی به اطراف امتداد یافته‌اند.


راههای پیشگیری از ترک خردگی شیشه ماشین چیست ؟

۱- کارهایی که در هوای گرم موجب آسیب شیشه ماشین می‌شود را انجام ندهیم
همانطور که گفتیم بالا رفتن بیش از حد دما از عوامل ترک خوردن شیشه‌ها می‌باشد. برای همین توصیه می‌گردد هرگز در روزهای گرم سال به طور ناگهانی کلر خودرو را روشن نکنید. اگر خود را در زیر نور مستقیم آفتاب باشد. روشن کردن ناگهانی شیشه‌ها را بیشتر مستعد ترک خوردن می‌کند.
همچنین توصیه می‌گردد که در هوای گرم وسیله نقلیه را در زیر سایبان یا مکانی سرپوشیده پارک کنید.

۲- رعایت کردن نکات مهم در هنگام رانندگی

اگر بنا به هر دلایل مجبور به راننده‌گی در ۱ جاده پر از شن و سنگ ریزه هستید. حتما با سرعت پایین رانندگی کنید.

۳- هنگام باریدن تگرگ، رانندگی کردن با سرعت بالا نیز موجب وارد شدن ضرباتی شدید به شیشه خودرو و ترک خوردن آن می‌شود.

۴- در مواقعی که هوا طوفانی است. خودرو را در محل‌های که امکان ریزش یا سقوط چیزی بر روی شیشه وجود دارد پارک نکنید.

 

اشتباهات رایج هنگام پاک کردن یخ از روی شیشه خودرو

در روزهای یخبندان و خیلی سرد شیشه‌های خودرو دچار یخ زدگی می‌شوند. برای جدا کردن یخ از سطح شیشه باید این کار را آرام و با حوصله انجام داد.

۱- یکی از رفتار های رایج و بسیار غلط که منجر به صدمه دیدن شدید شیشه خودرو می گردد ریختن آب داغ بر روی شیشه‌های خودرو هست

۲- دومین عمل اشتباه دیگر قرار دادن ماشین در جلوی نور خورشید برای آب شدن یخ های سطح شیشه می‌باشد. از آنجاییکه گرما منجر یخ انبساط شیشه می‌گردد، هنگام قرار گرفتن شیشه یخ زده در معرض نور خورشید تا حد بسیار بالایی امکان ترک خوردن آن بالا می‌رود

۳-سومین اشتباه رایج برای آب کردن یخ است استفاده از سرکه هست این کار نیز بشدت استحکام شیشه را پایین آورده و منجر به از هم گسیختن بافت شیشه می‌گردد

۴- استفاده از چکش یا چاقو برای جدا کردن لایه‌های یخ از سطح شیشه دیگر عمل اشتباه می‌باشد. اینکار سبب وارد آمدن ضرباتی به سطح شیشه شده و منجر به آسیب رساندن، در نتیجه ترک خوردن شیشه می‌شود.


راه‌های ترمیم شیشه ترک خورده چیست؟

همانطور که گفتیم در بعضی شرایط شیشه ترک خورده قابل تعمیر می باشد. به طور کلی ترمیم کردن شیشه‌های به ۲ صورت انجام می‌گیرد که عبارت‌اند از

۱- استفاده از چسب شفاف یا لاک ناخن بی رنگ

برای اینکار ابتدا باید سطح شیشه را کاملاً با استفاده از حوله کاغذی و شیشه پاک کن تمیز کرد. آنگاه چسب یا لاک ناخن شفاف را روی قسمت ترک خورده زده و اجازه داد کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن قسمت چسب خورده یک قطعه نوار بسته‌بندی شفاف را روی آن باید قرار داد تا خشک شدن کامل قسمت ترمیم‌ شده بعلت گرد و غبار آلوده نگردد.

۲- استفاده از کیت تعمیر شیشه

برای این منظور نیاز به مته و رزین می باشد. معمولاً کسانی که در این زمینه دارای مهارت بالایی هستند ابتدا پریدگی شیشه را تمیز می‌کنند. آنگاه با توجه به نوع کیت یک سوراخ کوچک در شیشه ایجاد کرده، سپس رزین را طبق دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بسته‌بندی آن وارد سوراخ می کنند.

اگر در هوای سرد با مشکل یخ بستن شیشه خودرو مواجهه شویم چاره چیست ؟

جهت جدا کردن یخ از روی شیشه ماشین، باید ماشین را مدتی زودتر از زمان حرکت روشن کرد. آنگاه درجه یخ زدا را به صورت تدریجی بالا برد. آنگاه اجازه داد تا یخ آرام آرام از شیشه کنده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *