دودی کردن شیشه های خودرو


دودی کردن شیشه‌ های خودرو با توجه به ظاهر لوکس و زیبایی که به نمای بیرون خودرو می‌بخشد امروزه بسیار مرسوم و مورد توجه قرار گرفته است. نصب برچسب دودی بر روی شیشه‌های ماشین فارغ از زیبایی و جذابیتی که به خودرو می‌بخشد، از نظر سلامتی و اقتصادی نیز دارای مزیت‌هایی می‌باشد. لازم به ذکر است که در شهرهای جنوب کشور و همچنین در مناطقی که دارای آب ‌و هوای گرم هستند استفاده از روکش دودی بر روی شیشه‌های خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است. برچسب دودی مانع از تابش مستقیم نور خورشید به درون خودرو و پیشگیری از عوارض جانبی آن می‌گردد.

 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

شیشه‌های خودرو را به چه شکلی می توان دودی کرد؟

دودی کردن شیشه‌های خودرو به ۲ روش صورت می‌گیرد. این ۲ روش عبارت‌اند از: دودی کردن شیشه خودرو به صورت فابریک در کارخانه و دودی کردن شیشه خودرو به روش دستی توسط مالک خودرو

۱- دودی کردن شیشه ماشین در کارخانه به صورت فابریک
شیشه‌های دودی فابریک در کارخانه‌ها به‌ عنوان یک آپشن به بعضی از خودروها افزوده می شود. در برخی موارد نیز خریدار از کارخانه تقاضا می‌کند تا شیشه‌های خودرو را دودی کند. از آنجاییکه دودی کردن شیشه ماشین باعث استحکام بیشتر آن شده و مانع از عبور نور خورشید به داخل خودرو می گردد. توجه بسیاری از کارخانه‌های خودرو سازی را به خود جلب کرده است. البته کارخانه‌ها در این باره ملزم به رعایت محدوده قانونی هستند.

۲-دودی کردن شیشه خودرو توسط مالک؛ دودی کردن شیشه ماشین، توسط مالک با استفاده از برچسب‌های موجود در بازار انجام می‌گیرد. معمولاً ابزارهای مورد نیاز برای این کار شامل: کاردک، کارتر و لیسه می‌باشد. به طور کلی چسباندن برچسب دودی بر روی شیشه خودرو نیاز به ابزارآلات پیچیده و همچنین مهارت فنی خاصی ندارد. این کار فقط نیازمند کمی حوصله و دقت در صاف و یکدست چسباندن برچسب بر سطح شیشه می باشد.

علت دودی کردن شیشه خودرو چیست ؟

دودی کردن شیشه خودرو به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین دلیل دودی کردن شیشه خودرو مرتبط با سلیقه شخصی صاحب خودرو است. برخی معتقدند با دودی کردن شیشه ماشین می‌توانند در درون خودرو از دید مردم پنهان بماند. این امر منجر به بخشیدن آرامش بیشتری به سرنشینان نیز می شود.
خنک کردن فضای داخلی خودرو نیز یکی دیگر از دلایل دودی کردن شیشه خودرو است. دودی کردن شیشه اغلب به منظور رهایی از گرمای شدید داخل کابین و جلوگیری از سوختن پوست سرنشینان در فصل تابستان صورت می‌گیرد. عامل دیگر دودی کردن شیشه خودرو جلوگیری از نفوذ اشعه مضر UV به درون خودرو است.

مزایای دودی کردن شیشه خودرو

دودی کردن شیشه های خودرو هم از بعد سلامتی و هم از بعد اقتصادی برای دارندگان خودرو دارای مزیت می‌باشد. مهمترین مزایای دودی کردن شیشه خودرو شامل موارد زیر است.

۱- اولین مزیت دودی کردن شیشه خودرو این است که منجر به کاهش دمای درون کابین خودرو و در نتیجه خنک شدن محیط آن می شود
۲- جلوگیری از تابش و نفوذ نور مستقیم به درون کابین

۳- بر خلاف سایر تغییرات دیگر در خودرو که منجر به دور شدن خود را از نمونه فابریک و کارخانه خود می شود. دودی کردن شیشه خودرو علاوه بر آنکه از لحاظ اقتصادی به ارزش خودرو می‌افزاید منجر به لوکس و شیک شدن آن نیز می گردد.

۴- حفظ حریم شخصی و آرامش راننده و سرنشینان

۵- ضد خش کردن شیشه و محافظت از شیشه در برابر ضربات

۶- جلوگیری از تابش اشعه UV و نفوذ به درون خودرو ماشین

۷- بخشیدن جلوه‌ای جذاب‌تر به نمای خودرو

۸-مورد استفاده قرار گرفتن در موارد امنیتی و حفاظتی. این مورد بیشتر در خودروهای سیاسی و دیپلماتیک مد نظر است.

بررسی محدوده قانونی دودی کردن شیشه‌های خودرو

نه‌ تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورهای دنیا دودی کردن شیشه‌های خودرو از لحاظ قانونی دارای محدودیت‌هایی می‌باشد. طبق قوانین موجود دودی کردن شیشه‌های خودرو تنها در صورتی امکان‌پذیر است که سرنشینان آن برای پلیس تا فاصله ۲ متری قابل دید و تشخیص باشند. حد قانونی برای دودی کردن شیشه خودروها بین ۳۵ تا ۴۵ درصد است. فراتر رفتن از این حد خلاف محسوب می‌شود. پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند راننده متخلف را تا مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه کرده و خودرو را توقیف کند.
فلسفه اصلی منع‌های قانونی دودی کردن شیشه خودرو به دلیل پیشگیری از بروز خلاف و جلوگیری از ایجاد سانحه به علت کاهش تسلط و دید راننده بر محیط پیرامون است.

طبق قانون کدام شیشه‌های خودرو قابلیت دودی شدن را دارند ؟

بطبق قوانین کشور ما برچسب‌های دودی فقط بر روی شیشه‌های کناری خودرو قابل نصب می‌باشند. اگر بر روی شیشه عقبی خودرویی برچسب دودی نصب شده باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی برای آن معاینه فنی صادر نمی‌کند. حتی اگر شیشه عقبی خودرو با برچسب دودی کم‌رنگ و کمتر از ۴۰ درصد دودی شده باشد باز خودرو قادر به دریافت معاینه فنی نخواهد بود.
لازم به ذکر است که منع قانونی عنوان شده، شامل خودروهایی که شیشه عقبی آنها به ‌صورت کارخانه‌ای و فابریک دودی است نمی‌شود.

مزیت برچسب‌های دودی UV نسبت به دیگر موارد موجود در بازار چیست ؟

همانطور که مستحضر هستید؛ یکی از نکات مهم برای دودی کردن شیشه اتومبیل انتخاب یک برچسب مناسب و ایده‌آل می‌باشد. طبق توصیه کارشناسان در این زمینه بهترین بر چسب، برچسب‌های UV است.

هرچند این برچسب‌ها دارای قیمتی گران‌تر هستند. اما قیمت گران آن‌ها به دلیل محافظتشان از پوست شما در برابر اشعه‌های خطرناک UV نور خورشید ارزش دارد. در اصل شما هزینه بیشتر را در برابر تضمین سلامتی پوست خود و خانواده خود در برابر تابش مستقیم اثر اشعه‌های مضر نور خورشید پرداخت می‌کنید.

مراحل دودی کردن شیشه خودرو

۱-پاک کردن سطح بیرونی و داخلی شیشه خودرو
ازآنجایی‌که قرار است لایه برچسب دودی بر سطح شیشه قرار بگیرد. لازم است که شیشه‌ها به دقت بالا پاک شوند. تا وجود گرد و غبار و لک ها باعث پایین آمدن کیفیت کار شما نگردد

۲- خیس کردن سطح بیرونی شیشه ماشین و اندازه گرفتن برچسب شیشه دودی از روی سطح بیرونی شیشه
۳- صاف و یکدست کردن چسب، پس از بررسی کردن اطمینان از نداشتن ایراد و تا خوردگی

۴- رفع کردن تاخوردگی‌های احتمالی با استفاده از هیتر یا سشوار
۵- سطح بالایی برچسب را با سرعت یکنواخت برش داده تا یکدست و منظم شود

۶- برچسب دودی را دقیق و درست نسبت به اندازه شیشه پنجره برش داده

۷- سطح داخلی شیشه را با اسپری آب خیس کرده، به نحوی که تمامی قسمت‌ها و گوشه‌ها با آب کاملاً پر شود

۸- لایه بی رنگ را که برچسب دودی شیشه هست، به لایه داخلی شیشه ماشین چسبانده

۹- آنگاه بتید با استفاده از کاردک از بالا به پائین آب و حباب پشت برچسب دودی را خارج کرد.

۱۰- باید توجه داشت که فاصله لبه بالایی با برچسب روی شیشه حدود ۵ میلی‌متر فاصله داشته باشد.

هزینه دودی کردن شیشه خودرو به چه صورت است ؟

معمولاً هزینه دودی کردن شیشه خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد.
اولین فاکتور مؤثر بر هزینه دودی کردن شیشه خودرو نوع خودرو می باشد. به ‌عنوان مثال: در خودروی ۲۰۶ بعلت مشکل بودن نصب برچسب روی شیشه معمولاً هزینه نصب گرانتر می شود.

فاکتور دوم؛ به جنس برچسب بستگی دارد. معمولا جنس برچسب دودی با قیمت رابطه داشته و هرچه جنس بهتر باشد قیمت نیز بالاتر است. گرانترین برچسب دودی برچسب‌هایی هستند که دارای ویژگی آنتی UV می باشند.

فاکتور سوم؛ تاثیرگذار دیگر بر قیمت، کیفیت برچسب است. هر اندازه میزان کیفیت بیشتر باشد به طبع هزینه‌ای که برای خریدار دربردارد نیز بیشتر می‌گردد.
بطو متوسط برچسب‌های مورد استفاده برای دودی کردن شیشه خودرو تا ۱۰ سال قابل استفاده می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *