قرار التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت | نحوه حضور غیاب متهم – مدت زمان


با توجه به آماری که‌ سالانه اعلام ‌می‌شود ‌می‌توان‌ گفت که میزان ارتکاب جرم در کشور بسیار بیشتر از سال‌‌های قبل شده است. هر جرم برای رسیدگی‌ در دادگاه ‌می‌بایست مراحل زیادی را طی کند و به دلیل مدت زمانی که برای رسیدگی به پرونده‌‌ها نیاز است ممکن است برخی از قضات قرارهایی را از جمله قرار ممنوعیت خروج از کشور صادر کنند که‌ شرایط و دلایل خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم در مورد قرار التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت توضیحات‌ مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

قرار ممنوعیت خارج شدن از منزل یا محل اقامت

با توجه ‌به توضیحاتی که در بالا خدمتتان ارائه داده شد شاید برایتان سوال شود که قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت چیست؟ که در این باره باید بگوییم قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت یکی از قرار‌‌های تامین ‌می‌باشد و توسط دادسراها صادر ‌می‌شود. هرگاه قرار ممنوعیت خروج از منزل صادر شود فرد متهم حق ندارد از منزل و محل اقامت خود خارج شود و قاضی برای او محدوده‌‌‌ای را در نظر ‌می‌گیرد تا او بتواند تنها در آن محدوده رفت و آمد کند.

چنانچه فرد از محدوده یا منزل خود که قاضی آن را تعیین کرده است خارج شود دستگیر ‌می‌شود زیرا هرگاه قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت صادر شود فرد متهم موظف ‌می‌باشد که آن را اجرا کند.

قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت به چه دلیل صادر ‌می‌شود‌‌‌ ؟

دلایل صدور قرار خروج از منزل یا محل اقامت بسیار زیاد ‌می‌باشند و این قرار به صلاحدید قضات دادسراها صادر ‌می‌شود‌ اما اگر بخواهیم اصلی‌‌‌‌ترین دلیل صدور این نوع قرار را ذکر کنیم ‌می‌توان گفت که قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت به منظور دسترسی به متهم و‌ جلوگیری از فرار نمودن او صادر ‌می‌شود.

برای مثال فرض کنید فردی دارای طلبکاران زیادی است که از او در دادگاه شکایت کرده‌اند اما رسیدگی به شکایات آن‌‌ها و صدور حکم ماه‌‌ها زمان ‌می‌برد که در این مدت زمان ‌احتمال فرار متهم و از دسترس خارج شدن او وجود دارد. در این‌ صورت قاضی قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت را صادر ‌می‌کند تا هم از فرار متهم جلوگیری کند و هم بتواند ‌متهم را در صورت نیاز در جلسات دادگاه حاضر ‌نماید.

حاضر و غیاب فرد متهم که قرار التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت برای او صادر شده است چگونه ‌می‌باشد‌‌‌ ؟

برخی از افراد تصور ‌می‌کنند که قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت ‌نمی‌تواند از فرار متهم جلوگیری‌ کند و چون قاضی به متهم دسترسی کافی ندارد احتمال فرار متهم وجود دارد که در این باره باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است و قاضی پس از صدور این نوع قرار از طریق نظارت الکترونیکی حضور و غیاب متهم‌ را چک‌ نموده و چنانچه متوجه شود که متهم از محدوده تعیین‌ شده خارج شده‌ است‌ اقدام به دستگیر نمودن او خواهد کرد.

مدت زمان قرار التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت

مدت زمان قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت معمولا برای چند ماه تعیین ‌می‌شود و فرد متهم تا چند ماه حق خروج از منزل را ندارد. مدت زمان این نوع قرار با توجه به نوع جرم و مدت زمان بررسی آن‌ در دادگاه متغیر است و زمان آن ‌نیز توسط قاضی تعیین خواهد شد.

سوالات متداول

قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت به چه منظور صادر ‌می‌شود‌‌‌ ؟

قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت به منظور دسترسی به متهم و جلوگیری از فرار او صادر ‌می‌شود که ‌توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

مدت زمان قرار ممنوعیت خروج از منزل یا محل اقامت چقدر است‌‌‌ ؟

مدت زمان‌ صدور این نوع قرار معمولا چند ماه است که با توجه به نوع جرم مشخص ‌می‌شود و توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار التزام به عدم خروج از منزل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار التزام به عدم خروج از منزل پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *