تعداد دور هر موتور در دقیقه باید طبق استانداردهای تعریفشده در محدوده همان خودرو باشند در صورت وجود هرگونه نابسامانی و بالا و پایین شدن تعداد دورهای موتور خودرو نشان دهنده یک مشکل و ایراد در سیستم خودرو میباشد که برخی از این ایرادها در صورتی که به موقع رفع نگردد، ممکن است موجبات خسارات بالا را به وجود بیاورند.
در رانندگی طبیعی وضعیت دور موتور خودرو به چه صورت است ؟
به طور معمول در مواقعی که رانندگی به صورت طبیعی صورت می گیرد تعداد دور موتور به صورت منظم افزایش مییابد و باید راننده در زمان مناسب دنده را تعویض کند تا خودرو به حرکت نرم و آسان خود ادامه دهد.
در واقع زمان تعویض بموقع دندهها با مهارت راننده ارتباط مستقیم داشته بهنحویکه این راننده است باید تشخیص دهد چه مواقع باید دنده را تعویض کند.
برای بهرهمندی از حداکثر کاران کارایی پیشرانه موتور خودرو چه راهکاری توصیه می شود ؟
همانطور که مستحضر هستید پیشرانهی موتور هر خودرو دارای یک محدوده معینی است.
میتوان گفت که محدودی پیشرانه خودرو در این حالت در بهترین وضعیت خود قرار میگیرد. این عامل سبب می شود حداکثر استفاده از سوخت دریافتی سوخت نیز به دست بیاید که برای دستیابی به این نتیجه باید راننده قادر باشد دنده مناسب با چرخش تعداد دور موتور در دقیقه را انتخاب کند.
باید راننده برای اینکه قادر باشد دنده مناسب با تعداد دور موتور در دقیقه را انتخاب کند نباید از هر سرعتی استفاده کند درواقع باید با سرعتی رانندگی کند که با تعداد دور موتور در دقیقه نیز هماهنگ باشد .
دلیل اهمیت اندازهگیری تعداد دور موتور خودرو چیست ؟
باید گفت که موتور هر خودرو دارای میزان قدرتی است که میزان اسببخار و گشتاور تولید شده براساس چرخش میلنگ توسط قطعهای به نام آرپی ام اندازهگیری شده و آنگاه به وسیله نمایشگر فشار سنج به نمایش گذاشته می شود.
تعداد چرخش موتور توسط چه دستگاهی اندازهگیری میشوند ؟
همانطور که مستحضر هستید هر خودرو بنا به استانداردهای خود مجاز است در هر دقیقه تعداد دورهای مشخصی را داشته باشند. اگر تعداد دورها از حدی که باید باشد تجاوز کنند یا کاهش یابند باید نتیجه گرفت که موتور خودرو دچار مشکل و نقص فنی شده است.
بر روی خودرو قطعهای آرپیام که تعداد دور موتور خودرو را مشخص میکند.
آرپیام میزان چرخش کامل میللنگ موتور در هر دقیقه و همچنین میزان بالا و پائین رفتن هر پیستون در سیلندر خودرو را به طور دقیق اندازهگیری کرده و نمایش می دهند.
تعداد دور موتور چه رابطهای با پدال گاز خودرو دارد
؟
تعداد دور موتور خودرو با پدال گاز رابطه مستقیم داشته به نحوی که با هر بار قرار دادن پا روی پدال گاز تعداد دورهای موتور افزایش یافته و با برداشتن پا از روی پدال گاز موتور خودرو تعداد دور های موتور کاهش می یابد.
تعداد دورهای موتور توسط چه ابزاری نمایش داده می شود ؟
صرفاً برای این منظور برروی داشتبرده بسیاری از اتومبیلها قطعهای به نام فشارسنج بکار رفته است در واقع فشار سنج تعداد دور موتور تا مزار به ۱۰۰۰ را قادر است اندازهگیری کند.
در روی فشارسنج خط قرمزی وجود دارد که چرخیدن موتور در این ناحیه بدین معنی است که تعداد دورهای آن از حد استاندارد خارج شده است.
چه دلایلی میتواند منجر به بالا و پایین رفتن و نوسان دور موتور خودرو شود ؟
این مشکل در خودرو ممکن است بنا به یکسری دلایلی رخ دهد که بعضی از آنها نشان از آسیب جدی موتور خودرو هست و بعضی از دلایل ممکن است به یک علت ساده و پیشپاافتاده مربوط باشد.
اما بهطورکلی دلایل اصلی بالا و پایین رفتن تعداد دور موتور عبارتاند از:
۱ عیب در انژکتورهای خودرو
نوسان غیرمنطقی دور موتور ممکن است بعلت درست انجام نگرفتن وظیفه انژکتور ها در خودرو به وجود بیاید. موتور خودرو برای آنکه بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، نیاز به ترکیب استاندارد سوخت و هوا دارند. این وظیفه انژکتور ها هست که سوخت و هوا را به طور استاندارد ترکیب کرده و به موتور خودرو برساند.
هنگامیکه انژکتور ها دچار مشکل گردند دیگر قادر نیستند ترکیب درست سوخت و هوا را به طور استاندارد در اختیار موتور قرار دهند. درنتیجه موجب بالا و پایین رفتن تعداد دور موتور در دقیقه میگردد.
۲- نشتی سیستم ورودی هوا به خودرو
هر گاه مانع یا عاملی بر سر راه ورود میزان هوای لازم برای ترکیب سوخت به داخل محفظه احتراق موتور خودرو باشد سبب بهم خوردن تنظیم دور موتور و خارج شدن آن از حالت تعادل میگردد.
۳- آسیب دیدن استبر موتور
استبر موتور وظیفه تنظیم هوای ورودی در زمانی که پدال گاز فشرده نمیشود را برعهده دارد. وظیفه تنظیم هوای ورودی به درون موتور در دور آهسته را دارد. هنگامیکه راننده در موقع رانندگی پدال گاز را فشار میدهد استبر میزان هوای ورودی را تنظیم کرده و وارد محفظه موتور خودرو می کند.
حال اگر استبر موتور دچار عیب و ایراد گردد موقع گرم شدن موتور موجب بالا رفتن دور آن می شود لازم به ذکر است که در صورت عیب دار بودن استبر موتور تعداد دورهای موتور از حالت عادی خارج میشود.
اما به طور کلی خرابی استپر موتور، دارای علائمی است که این علائم عبارتاند از:
* با گرم شدن موتور خودرو دور موتور بدون فشار دادن پدال گاز خودرو تا ۲۰۰۰ هم میرسد
* روشن شدن خودرو در هوای سرد به سختی
* گاز نخوردن پدال گاز و گیر کردن آن
* هنگام رها کردن پدال گاز با خاموش شدن خودرو مواجه شدن
* پائین آمدن شتاب خودرو در هنگام گاز دادن
۴- وجود عیب و ایراد در پدال گاز خودرو
عواملی مانند گیر کردن پدال گاز یا خارج شدن آن از رگلاژ ازجمله: سادهترین مشکلاتی هستند که میتوانند تنظیم دور موتور و بالا و پایین رفتن آن را سبب شوند.
ممکن است گاهی اوقات ایراد موجود در سیم گاز پدال موجب بالا رفتن تعداد دور موتور شود. درواقع سیم گاز بین پدال گاز و دریچه گاز قرار دارد و با فشار دادن پدال سیم عمل کرده و دریچه را مطابق با میزان فشردن پدال باز کرده و هوای ورودی را وارد محفظه احتراق موتور خودرو می کند. وجود هرگونه مشکل در در سازوکار پدال گاز تأثیر منفی بر تعداد دور موتور خواهد گذاشت.
۵- خرابی سنسور موتور خودرو
وظیفه این قطعه که در نزدیکی استبر موتور بسته میشود این است که با فشار دادن پدال گاز میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را تنظیم کند.
وجود عیب و ایراد در سنسور موتور خودرو با علائمی مانند:
* لرزش خودرو
* افزایش مصرف سوخت خودرو
* افزایش ناگهانی دور موتور خودرو
* بدکار کردن خودرو
۶- خرابی ESU موتور خودرو
بر هم ریختگی برنامه ایسییو خودرو نیز موجب برهم خوردن تعادل تعداد دور موتور در دقیقه گردد. توصیه می شود هرگاه که عمل تعویض استبر خودرو صورت میگیرد این دستگاه نیز چک شود تا سیستم سازوکار آن دچار مشکل نشده باشد.
همچنین در مواقع شستشوی موتور خودرو و یا بارندگی ممکن است در بعضی از سنسورها آب نفوذ کرده و باعث برهم زدن سیستم سازوکار این قطعه شود.
۷- خرابی یا وجود مشکل در فیلتر هوا
صرفاً افزایش کارایی موتور خودرو با تعویض منظم فیلتر هوا رابطه مستقیم داشته و هرگاه موعد استفاده استاندارد از فیلتر هوا به پایان رسیده باشد و برای تعویض آن اقدامات لازم صورت نگیرد موجب برهم خوردن تعداد دور موتور میشود.
۸- خرابی یا کثیفی شمع موتور
همانطور که میدانید؛ استفاده از شمع موتور خودرو دارای مدتزمان خاصی می باشند و یا ممکن است این قطعه براثر آلودگی قادر به انجام صحیح وظیفه خود نباشد و درنتیجه اطلاعات صحیحی را به آیسییو ارسال نمیکند و موجب برهم خوردن تنظیم دور موتور می شود.
۹- کثیف بودن قطعات داخلی دریچه کاربوراتور
لازم به ذکر است که کثیفی های کهنه دریچه کاربوراتور در طولانیمدت سبب برهم خوردن دور آرام و دور بالای این دریچه می شود. این عمل سبب دورهای متفاوت موتور خودرو و نوسان دور این قطع میگردد.
تعداد دور موتور در دقیقه چه رابطهای با مصرف سوخت دارد ؟
دراینباره باید گفت که هرچه تعداد دور موتور کمتر باشد اندازه مصرف سوخت خودرو نیز پایینتر خواهد شد. پس باید گفت کسانی که تمایل به صرفهجویی در مصرف سوخت دارند باید سعی کنند گاز دادن و فشردن ملایم پدال گاز را جهت شتاب گرفتن آرام خودرو به کار ببندند تا بدین صورت تعداد دورهای موتور در دقیقه را کاهش داده و میزان مصرف سوخت را پایین بیاورد.
هنگام مواجه شدن با مشکل، نوسان دور موتور خودرو چه باید کرد ؟
توصیه میشود در چنین مواردی خودرو را با لاین کم سرعت به کمک ترمزهای کوتاه و آرام هدایت کرده تا از سرعت خودرو کاسته شود و آنگاه خودرو را در محل مناسب پارک کرده و خاموش کرد آنگاه از یک تعمیرکار حرفه ای برای پیدا کردن علت مشکل بهوجودآمده در خودرو کمک خواست.
البته اگر قدرت کنترل خودرو و هدایت آن و همچنین توان رانندگی کردن آن تا رسیدن به اولین تعمیر گاه را داشته باشید میتوانید خودرو آن تا رسیدن به تعمیرکاه هدایت کنید.