دیاگ خودرو


آیا می‌دانید دیاگ خودرو چیست؟
دارای چه مزایایی می‌باشد؟
بهترین و گرانترین مارک موجود آن در بازار کدام است؟

برای دستیابی به جواب سولات مذکور و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه به شما توصیه می‌کنیم چند دقیقه وقت گذاشته و مطالب ارائه شده در این مقاله را مطالعه بفرمایید.

دستگاه دیاگ خودرو چیست ؟


دیاگ خودرو دستگاهی می‌باشد که از طریق کامپیوتر و سیستم‌های داخلی خودرو عیب و ایرادهای موجود در سیستم فنی خودرو را شناسایی می‌کند.

کارکرد دیاگ خودرو به چه صورت است ؟


کارکرد دیاگ دستگاه خودرو به نحوی است که با وصل کردن این وسیله به خودرو مشکلات و ایرادهایی که در حافظه کامپیوتر درج شده است را نشان می دهد و به این طریق می‌تواند دقیقاً نمایش دهد که کدام قطعه خودرو دچار مشکل و آسیب شده است.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که دستگاه دیاگ، یک ایستگاه کد خوان است که کدهای خطایی که بر روی کامپیوتر خودرو ثبت شده است را می‌خواند

البته ناگفته نماند استفاده از دیاگ خودرو از آنجایی که گاهی اوقات کدهای موجود نشان‌دهنده تقریباً شبیه بهم هستند خواندن و تشخیص آن‌ها احتیاج تخصص بالایی دارد و احتیاج به یک کارشناس ماهر دارد تا خواندن کدها با مواجه نگردد.

چند نوع دستگاه دیاگ وجود دارد ؟

معمولاً دستگاه های دیاگ را براساس عملکرد آن‌ها به ۲ نوع تقسیم می‌کنند. نوع اول آن که اسکنر نیز خوانده می شود دستگاهی است که توسط استادکاران و کارشناسان فنی خودرو توسط کامپیوتر استفاده می شود می توان گفت این نوع دیالوگ بسیار حرفه‌ای‌تر از نوع دیگر آن عمل می‌کند.

نوع دوم دستگاهی است که از لحاظ قیمت نسبت به نوع اول بسیار ارزان‌قیمت‌تر می‌باشد و اطلاعات و کدهای داخل دستگاه کامپیوتر را از طریق اپلیکیشن تشخیص عیب خودرو به دستگاه اندرویدی نمایش می‌دهد.

دیاگ‌ها چگونه اقدام به ارسال اطلاعات می کنند ؟

دیاگ‌ها برای آنکه بتوانند اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر دستگاه را نشان دهند باید به درگاهی در خودرو متصل شوند که اینکار توسط ۱ کد خوان صورت می‌گیرد.

برای اولین بار سال ۱۹۹۶ نسخه او‌بی‌دی روی خودروها نصب شدند. البته برای اتصال به این نوع درگاه باید نوعی پورت مختص به همان خودرو وجود داشت ولی درحال حاضر تمامی خودروهامجهز به در گاه او‌بی‌دی نسخه ۲ شده‌اند که دیگر براحتی می شود با هر دستگاهی اطلاعات کامپیوتر خودرو را خواند.

هنگامی‌که دیاگ با درگاه او‌بی‌دی اتصال برقرار می‌کند اطلاعات ثبت‌شده بر روی پین های مختلف در کامپیوتر دستگاه را خوانده و آن را به اسکنر و یا واسطی مانند بلوتوث یا وای فای موبایل یا کامپیوتر ارسال می‌کند.


دستگاه دیاگ چه مواردی را قادر هست نشان دهد ؟


جواب این سوال بستگی به نوع اسکنر دارد و هرچقدر اسکنر حرفه‌ای‌تر باشد عملکرد دقیق‌تر و بهتری می‌تواند داشته باشد در واقع اسکنرها با داده عظیمی که از کدهای خطا و دلایل آن به یک مکانیک حرفه‌ای ارائه می‌دهد کمک می‌کنند تا کد خطا به صورت کاملاً حرفه‌ای به تجزیه و تحلیل عیب‌‌های خودرو کند.


استفاده کردن از دیاگ شامل چه مزایایی دارد ؟

استفاده کردن از دیاگ همان‌طور که اشاره کردیم سبب می‌شود تا عیب و ایرادهای فنی خودرو راحت‌تر به دست بیاید اما به طور کامل دیاگ‌ها دارای مزایای دیگری هستند که این مزایا عبارت‌اند از:

۱- یافتن سریع و راحت ایرادهای برقی خودرو

۲- یافتن سریع ایرادهای موجود در سرورهای خودرو

۳- یافتن فشار موجود در روغن گیری باکس

۴-یافتن تمامی و عیب و ایرادهای مربوط به باتری

۵- دسترسی به میزان کارکرد واقعی خودرو؛ مزیت این قابلیت دیاگ در این است که دیگر فروشندگان و دلالان سودجو نمی‌توانند با دست‌کاری میزان کارکرد خودرو آن را کاهش دهند

البته لازم به ذکر است که هر اندازه خودرو پیشرفته‌تر باشد استفاده کردن از دیاگ خودرو نیز مزیت های بیشتری در دسترس کاربران آن قرار می دهد.


هزینه دیاگ زدن خودرو جهت تشخیص عیب چقدر است ؟

به صورت کلی دیا گ زدن برای تعمیرکار هیچ هزینه‌ای را در بر ندارد اما او حق دارد در ازای خدمتی که ارائه می‌هد اجرت دریافت کند.

درحال حاضر تعرفه دیاگ زدن برای خودروهای داخلی حدود ۱۰ الی ۲۵ هزار تومان هست البته این بستگی به پیشرفته بودن کامپیوتر خودرو نیز دارد ولی به صورت کلی نمی‌توان از یک تعرفه واحدی برای این کار بهره برد و معمولاً هر تعمیرکار بر مبنا و نظر خود قیمتی را پیشنهاد می‌دهند.

بهترین قوی‌ترین و سریع‌ترین دیاگ درحال حاضر کدام برند است ؟

امروز اکثریت تعمیرکاران به دنبال خرید بهترین و کاراترین مارک دیاگ خود می باشند تا ازین طریق بتوانند کوچک‌ترین عیب‌های موجود در سیستم فنی خودرو را بیابند.

در حال حاضر می‌توان گفت که دیاگ جی اسکن ۲ به‌عنوان بهترین دیاگ موجود در کشور شناسایی شده است.
این نوع یاک به علت داشتن مزایایی مانند:

۱- ساده بودن روش استفاده

۲- قادر به عیب‌یابی بی‌عیب‌ونقص تمام خودروهای داخلی و خارجی

۳- مجهز به برنامه عیب‌یابی ارجینال شرکت‌های هیوندا و کیا ۴

۵- داشتن قابلیت استفاده به‌عنوان سخت افزار برنامه دیاگ اصلی شرکت‌های تویوتا، لکسوس، شورلت، جی ام، بیوک

۶- پشتیبانی کردن کامل از زبان فارسی

۷- دارای پشتیبانی قدرتمند و آموزش جامعه

۸- دارای شرکت سازنده معتبر

البته نسل جدید دیاگ جی اسکن بنام جی اسکن ۳ از اوایل سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شده است درواقع این دیاگ یک مولتی برند قدرتمند می باشد که توسط کشور کره جنوبی ساخته شده است.

دیاگ جی اسکن‌۳ بخ خاطر توانایی‌های بسیار بالایی که در زمینه عیب‌یابی خودرو دارد علاوه بر داشتن عنوان برترین برند، عنوان پرفروش‌ترین دیاگ در کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

این نوع دیاگ دارای ویژگی‌های عمومی دیگری مانند: اتصال به بی‌سیم یا وای‌فای، جستجوی اتوماتیک سیستم ها و کدهای خطا، آماده بکار در ۰ ثانیه، قادر به گرفتن عکس از صفحه فعال و نوشتن روی آن، شبیه‌ساز سانسور به‌اضافه مولتی متر خودرویی، توضیح کدهای خطا، دارای مجموعه کامل آموزشی مخفف های خودرویی، دارای ماشین‌حساب و تبدیل واحدهای خودرویی، متصل دارای تست شبکه سی‌ای‌ان، تست و عیب‌یابی خودکار برد و کابل دستگاه.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *